از عصرِ مشروطه به این سو که مطبوعات در جامعه ایرونی پا گرفتن و بعد‌ها در عصرِ به قدرت رسیدن رضاخان که گسترده‌تر شدن، تا همین امروز، نقش مهمی رو در میدون‌های جورواجور اجرا کرده‌ان. بی‌راه نیس اگه بعضی از حوادثِ تاریخ معاصر ایران رو حاصلِ کار مطبوعات زمان بدونیم و به اون‌ها ربطشان بدیم، چه مستقیم و چه غیرِ مستقیم. اینکه این مسئله چقدر به نفع یا ضرر تاریخ ما تموم شده، بحث دیگه ایه و آسیب شناسی دقیق رو می خواد، ولی نشون از تاثیرگزاری مطبوعات در سرزمین ما داره، هرچند که این نقش در سال‌های گذشته با ظهور اینترنت و گسترش اون کم رنگ‌تر شده اما هنوز نمی‌توان حساسیتی که در این بخش هست رو کتمان کرد، مطبوعات هنوز نقش زیادی رو در همه میدون‌های عمومی بازی می‌کنن.

«سیّدفرید قاسمی» رو اهالی مطبوعاتِ ایران در سال‌های پس از انقلاب، خوب می‌شناسن، در واقع غیر ممکنه کسی سر و کارِ حرفه ایش با شکلای جور واجور مطبوعه باشه و اونو نشناسه، با وجود اینکه پنجاه سال سن داره، اما اونو تاریخِ متحرک مطبوعات ایران نامیده ان. با صحبت‌ها و نوشته‌هاش هم، بار‌ها بر این مسئله با دقتی که در ذکر جزئیات تاریخ مطبوعاتِ ما داره، صحه گذاشته.
قاسمی از زمانای قدیم در جست‌و‌جوی تاریخ تیکه تیکه مطبوعات ما بوده، هر جا صحبتی از تاریخ مطبوعات ایرانه، شک نداشته باشین و حتما پای قاسمی هم، در میونه.

جمع آوری تاریخِ مطبوعات ایران، کار خیلی آسونی نیس، چون که تاریخِ مطبوعات ما، تاریخی تیکه پاره و نیم بنده، بعضی وقتا نشریه‌ای درآمده، تاثیری بر جماعتی گذاشته و بعد، به دلایلی جورواجور از منتشر کردن باز مونده، این حدیث تکراری رو از شروع تا امروز داشته‌ایم و احتمال زیاد بازم داریم. تقریبا می‌توان گفت تعداد نشریات ایران که دوره انتشارشون از پنجاه سال گذشته باشه، بیشتر از تعداد انگشتان یه دست نیس و البته همین تعداد هم به لطف دولتی بودنشون دووم آورده‌ان. اما عوضش، با همین تاریخ محدود منتشر کردن و سرگذشت‌های عجیب و غریبی که نشریات مون داشته‌ان، تاریخی داریم خیلی زیاد پُر فراز و نشیب. تاریخ نگاری مطبوعات ما، بخاطر این، بیشتر از هر چیزی از دلِ گفت‌و‌گوهای شفاهی درمی آید و لاغیر. از لابه لای صحبت‌ آدم‌هایی که در دل این تاریخ بوده‌ان و بالا و پایین‌اش رو دیده‌ان. خودشون دست اندرکار نشریه‌ای در گوشه‌ای از این تاریخ بودن و نقشی اجرا کرده‌ان. قاسمی این ضرورت رو دریافت و حاصلش شد کتابِ «تاریخ شفاهی مطبوعات ایران». این کتاب حاصل گفت‌و‌گوهای قاسمی با چند نفر از سردبیران و مدیران مسئولان نشریات مهم و جریان سازِ قبل از انقلاب اسلامیه، گفت‌و‌گوهایی با «غلامحسین صالحیار» (اطلاعات و آیندگان)، «سیف الله وحیدنیا» (وحید)، «نعمت الله جهانبانویی» (فردوسی)، «ایرج افشار» (آینده و راهنمای کتاب)، «محمدعلی سفری» (اطلاعات)، «دکتر علی بهزادی» (سپید و مشکی)، «مسعود برزین» (مهر ایران و خواندنی‌ها) و «خسرو شاهانی» (کیهان، خواندنی‌ها و خراسان». در گفت‌و‌گو‌ها و جمع آوری این کتاب علی دهباشی همراهِ سیفرید قاسمی بوده، این کتاب رو در سال جدید نشر «ققنوس» با قیمت ۱۲۰۰۰ تومن و در ۲۴۶ صفحه منتشر کرده.