در دو روز گذشته خبر زلزله اتفاق افتاده در مرز بین ایران و عراق که خسارات زیادی رو مخصوصا به شهرهای استان کرمانشاه وارد کرده به تیتر اول رسانه های خبری داخلی و حتی خارجی تبدیل شده.
این اتفاق بد مرگ صدها نفر از هم وطنان عزیز و تخریب خونهای اونا رو به دنبال داشت. شدت این زلزله طوری بود که استانای مجاور و حتی بخشایی رو تو تهران لرزوند و دامنه اون تا کشورای منطقه هم کشیده شد.

اما این زلزله مرگبار اولین و آخرین زلزله شدید اتفاق افتاده در ایران و جهان نیس و زلزله های دیگری حتی داغون کننده تر در طول تاریخ به وقوع پیوسته که در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ مورد از شدید ترین و پرتلفات ترین اونا آشنا کنیم.

۱-شانسی، چین، ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶- بزرگی حدود ۸ ریشتر- تلفات ۸۳۰٫۰۰۰ نفر کشته

این زمین لرزه در استان شانکسی که قبلاً به اون شانسی گفته می شد و در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرقی ژیان، مرکز استان شانکسی، اتفاق افتاد. براساس برآورده ها در حدود ۸۳۰٫۰۰۰ نفر در اثر این زمین لرزه جون خود رو از دست دادن. دامنه تخریب و عمل این زمین لرزه تا ۴۳۲ کیلومتری کانون زمین لرزه هم کشیده شد و گزارشایی از اثرات این زمین لرزه بر شهرهای دوردستی مانند لیویانگ در استان هونان که در فاصله ۸۰۰ متری محل وقوع زمین لرزه قرار داشت هم در دسته. این زمین لرزه تخریب کامل دیواره های دور و بر شهرها و همه خونها رو به دنبال داشته و در بعضی از مناطق شکاف ایجاد شده در زمین اونقدر بزرگ بود که از اونا آب فوران می کرد.

۲- تانگشان، چین، ۲۷ جولای ۱۹۷۶- بزرگی ۷٫۵ ریشتر- تلفات رسمی ۲۵۵٫۰۰۰ کشته

هر چند آمار رسمی تعداد کشته های این زمین لرزه رو ۲۵۵٫۰۰۰ اعلام کرد اما براساس منابع غیررسمی تعداد کشته شدگان تا ۶۵۵٫۰۰۰ هم برآورد شده.
دامنه تخریب این زمین لرزه حتی تا شهر پکن هم رسید. مطمئنا این زمین لرزه پرتلفات ترین از نوع خود در ۴ قرن گذشته و دومین در تاریخ بوده.

۳- حلب، سوریه، ۹ آگوست ۱۱۳۸- بززگی مشخص نشده- تلفات ۲۳۰٫۰۰۰ نفر کشته

براساس گزارشایی که امروزه از این زمین لرزه هست، با وقوع زمین لرزه دیواره های شهر حلب که دومین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور به حساب می رفت ویرون شده و سنگای بزرگی در خیابونا دیده می شد.
قلعه حلب ویرون شده و صدها نفر از ساکنان اون زیر آوار مدفون شدن. اگه جه شهر حلب بزرگ ترین شهری بود که این زلزله اونو تحت تاثیر قرار داد اما بیشترین صدمات و تلفات در جایی دیگه اتفاق افتاد. جنگجویان صلیبی اروپایی قلعه ای رو در نزدیکی حریم ساخته بودن که در اثر زلزله نامبرده با خاک برابر شد.
قلعه ای واسه مسلمانان در العتارب هم تخریب شده و شهرها و قلعه های کوچیک تری هم به طور کامل فرو ریختند.

این زلزله اونقدر وحشتناک بود که لرزشای اون در دمشق هم که در فاصله ۳۵۰ کیلومتری قرار داشت حس شد.
زلزله حلب تنها یکی از چندین زلزله بزرگی بود که بین سالای ۱۱۳۸ تا ۱۱۳۹ اتفاق افتاده و بخشای زیادی در شمال سوریه و غرب ترکیه رو با خاک برابر کرد.

۴- سوماترا، اندونزی، ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴- بزرگی ۹٫۱ ریشتر_ تلفات ۲۲۷٫۸۹۸ کشته

این سومین زمین لرزه سهمگین در جهان از شروع قرن بیستم بود و بعد از زلزله سال ۱۹۶۴ در آلاسکا بزرگترین هستش.
در کل ۲۲۷٫۸۹۸ نفر در این زلزله کشته و یا مفقود شدن و بیشتر از ۱٫۷ میلیون نفر در ۱۴ کشور آسیای جنوبی و شرق آفریقا به دلیل این زمین لرزه و سونامی بعد اون خونه هاشون رو از دست داده و آواره شدن.

این مقاله را هم بخوانید :   با هشت فردی که ضریب هوشی بالاتر از انیشتین دارند آشنا شوید

۵- هاییتی، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰_ بزرگی ۷ ریشتر_ تلفات ۲۲۲٫۵۷۰ کشته

براساس گزارشای رسمی در این زمین لرزه ۳۰۰٫۰۰۰ نفر زخمی، بیشتر از ۱٫۳ میلیون نفر آواره، ۹۷٫۲۹۷ خونه ویرون و ۱۸۸۸٫۳۸۳ خونه در جنوب هاییتی هم آسیب دیدن. پس از وقوع زلزله سونامیای مرگباری هم شهرهای ساحلی رو در نوردید که تلفاتی به دنبال داشت.

۶- دامغان، ایران، ۲۲ دسامبر ۸۵۶_ بزرگی نامشخص_ حدود ۲۰۰٫۰۰۰ کشته

این زمین لرزه در شمال شرقی ایران اتفاق افتاده و مرکز اون شهر دامغان بوده که در اون زمان پایتخت به حساب می اومد. قسمت بزرگی از شهر و شهرهای دور و بر تا شعاع ۳۵۰ کیلومتری  در اثر این زمین لرزه از بین رفت و بیشتر از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر هم کشته شدن.

۷- هایووان، نینگژیا، چین، ۱۶ دسامبر ۱۹۲۰_ بزرگی ۷٫۸ ریشتر_ تلفات ۲۰۰٫۰۰۰ نفر کشته

این زمین لرزه وحشتناک منطقه هایووان رو به ویرانه تبدیل کرد و تنها ۷۳٫۰۰۰ نفر در شهر هایووان کشته شدن. رانش زمین ایجاد شده در نتیجه زمین لرزه روستای سوجیائه در شهر ژیجی رو زیر خاک مدفون ساخت. بیشتر از ۳۰٫۰۰۰ نفر در استان گویوان کشته شدن. تقریباً همه خونها در شهرهای لانگدی و هوینینگ با خاک برابر شد.
بعضی رودخانه ها در اثر زمین لرزه تغییر راه داده و یه سریای دیگه بسته شدن.

۸- اردبیل، ایران، ۲۳ مارس ۸۹۳_ بزرگی نامشخص، تلفات ۱۵۰٫۰۰۰ کشته

هنوز خاطرات تلخ زمین لرزه دامغان فراموش نشده بود که ۳۷ سال بعد یه زمین لرزه بزرگ دیگه در ایران اتفاق افتاد. این زمین لرزه بیشتر از ۱۵۰٫۰۰۰ کشته داشته و بخشای خیلی از شهرهای شمال غربی کشور رو نابود کرد.
این منطقه دوباره در سال ۱۹۹۷ با یه زمین لرزه شدید روبرو شد.

۹- کانتو، ژاپن،اول سپتامبر ۱۹۲۳_ بزرگی ۷٫۹ ریشتر، تلفات ۱۴۲٫۸۰۰ کشته

این زمین لرزه خسارات و ویرانیای بسیاری رو در مناطق توکیو و یوکوهاما به دنبال داشت که مم به دلیل زلزله و هم آتیش سوزیای وحشتناک بعد از اون بود. این آتیش سوزیا حدود ۳۸۱٫۰۰۰ خونه از ۶۹۴٫۰۰۰ خونه آسیب دیده در جریان زمین لرزه رو به خاکستر تبدیل کرد.
ویرانیا در یوکوهاما هم به همین اندازه وحشتناک بود طوری که در برقی از مناطق زمین از یک و نیم تا پنج متر بالا اومده و واسه همیشه همانجا موند.

۱۰- عشق آباد، ترکمنستان، ۵ اکتبر ۱۹۴۸_ بزرگی ۷٫۳ ریشتر، تلفات ۱۱۰٫۰۰۰ کشته

این زمین لرزه خسارات شدیدی رو به شهر عشق آباد و روستاهای دور و بر وارد کرد و همه ساختمانای آجری و گلی به طور کامل تخریب شدن.ساختمانای بتونی شدیدا آسیب دیده و قطارها از ریل خارج شدن. این زمین لرزه خساراتی رو هم به شهر درگز در مرزهای شمالی این کشور با ایران وارد کرد.
مقامات رسمی در اون زمان تعداد کشته ها رو ۱۰٫۰۰۰ نفر اعلام کردن اما در ۹ دسامبر سال ۱۹۸۸ اسنادی منتشر شد که نشون می داد تعداد واقعی کشته ها بیشتر از ۱۱۰٫۰۰۰ نفر بوده.