داهات گردی، یکی از ظرفیت  های فوق العاده در صنعت گردشگری  امروز دنیاس که توریستا رو با امکانات و قابلیتای بکر فرهنگ مردمون یه سرزمین آشنا می کنه و می تونن ناظر کاشت و برداشت اجناس کشاورزی، روشای سنتی و صنعتی دامپروری و سبک زندگی سنتی باشن که مشاهده اون شاید فقط در مستندهای تلویزیونی ممکن باشه و در پایتخت گردی و لاکچری گردی، در دسترس نیس.
فرانسه، پایتخت مد جهان و مقصد شماره یه گردشگری اروپا، هر چند واسه خیلیا هم معنی گالری لافایته، شانزلیزه و ایفل و ورسایه، اما هستن خیل بزرگی از گردشگران که فرانسه رو نه فقط به خاطر شانل، لاگرفلد، لدوفانس و فشن ویک پاریس، بلکه واسه گردش در دهکده های حیرت انگیزه و مقصدای شکم گردی فوق العاده اش مثل لیون انتخاب می کنن.

امروز نگاهی داریم به تعدادی از روستاهای قشنگتر فرانسه که با مارکتینگ و برندینگ مهم و موثر تونسته ان جایگاه خوبی در پاتوق گردشگران شبکه های اجتماعی یعنی تریپ ادوایزر و لونلی پلنت باز کرده و هرساله میلیونا مخاطب از سراسر جهان جذب کنن. به امید اینکه گردشگری دهاتی در ایران با تکیه به گردشگری سلامت، بتونه اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ رو از اقتصاد نفتی نجات دهد. دهکده گردشگری عباس بزرگر در بوانات استان فارس رو میشه مشتی نمونه خروار این پتانسیل بکر واسه عاشقان استارت آپ و سرمایه گذاری صنعت توریسم دونست.

داهات گردی در فرانسه

اولین دهاتی که معرفی میکنیم دهاتی در جاده‌ی Alsatian wine واقع شده و یه انتخاب عالی واسه افرادیه که به خونه‌ های سنتی و مناظر عاشقانه‌ی اروپایی علاقه دارن. این داهات به تنهایی همه‌ فریبندگی مشابه شهرهای کوچیک فرانسوی رو با هم داره.
از کوچه‌های باریک با خونه‌‌هایی دارای تیرک‌های چوبی در ظاهر ساختمون گرفته تا درخت‌های انگور چنگ زده بر دیواره ها و تعدادی رستوران و فروشگاه که پنیر  فرانسوی، گوشت و صنایع دستی می‌فروشند.

همه‌ی این‌ موارد رو بذارین کنار منظره‌ی زمین‌های کشاورزی و باغ‌های داهات تا هر چیزی که از یه روستای فرانسوی توقع دارین تو یه جا جمع شه.
روستای اگوییسهایم در سال ۲۰۱۳ از نظر خود مردم فرانسه به عنوان دوست‌داشتنی‌ ترین داهات انتخاب شد.

معماری دید میدانا در بعضی از دهکده های فرانسه مثل هم هست.

این مقاله را هم بخوانید :   گشتی پاییزی در بازار گل شهید محلاتی

تصویری از معماری و سنگفرش کوچه های داهات و مغازهایی که به فروش صنایع دستی به گردشگران فعال هستندروستا دیگه که به ان اشاره میکنیم، Saint-cirq Lapopieه که در گروه قشنگ ترین ویلیجای این کشور هستش و حدود دو هزار نفر جمعیت  داره.  Saint-cirq Lapopie روی صخره‌ای واقع شده که نزدیک رودخانه‌ی لت قرار داره.
تاریخ بناگذاری داهات به قرون وسطی برمیگرده و قلعه‌ی تاریخی اونم گواهی بر این ادعا هستش.
اگه تصمیم گرفتید به این منطقه سفر کنین، زمان بیشتری رو در نظر بگیرین چون زیبایی وصف‌ناپذیری منتظر شما هستش که باید واسه دیدنش حسابی وقت بذارین.

سقف‌های کاه پوشیده و ممنوع بودن ورود خودرو! همین دو مورد نشون می‌دهد منطفه Kerhinet چقدر مهم و البته قشنگتر هستش.
در واقع این مکان، موزه‌ای در فضای باز حساب می‌شه که بعدا بازسازی شده.
خونه‌ های سنگی و سقف‌هایی به سبک معماری خاص قدیمی، تصاویر منحصر به فردی اینجا می‌سازند. در این رومنطقه قشنگتر گردشگری فرانسه می‌توان سوغاتی‌های جالبی از صنایع دستی زنان دهاتی مثل جواهرات، مجسمه یا نمک، سرکه و دیگه اجناس هنری و غذایی رو هم خرید.

در اولین نگاه به روستای Noyers sur Serein به یاد فیلم‌های تاریخی داستان‌های صدها سال قبل اروپایی خواهید افتاد، خونه‌ هایی بازمانده از دوران قرون وسطی با همون سبک معماری تیرچه‌های چوبی و سقف‌هایی با شیب تند. در ماه نوامبر خیلی‌ها واسه خرید قارچ‌های خوراکی به این داهات می‌آیند. داهات در کنار رود سرنین واقع شده و مزارع و باغ‌های دور و بر اون پر از آب هستن. قدمت داهات به قرن ۱۵ میلادی می‌رسد و تغییرات زیادی در اون اتفاق نیفتاده. در حدود ۵۰ جاذبه‌ی تاریخی در داهات و دور و بر اون پذیرای گردشگران هستن، یکی از اون‌ها Abbey of Fontenay  است که ارزش دیدن داره.

چه راه حلی واسه پیشرفت گردشگری دهاتی در ایران دارین؟