در قسمت اول و دوم ایرانگردی در قاب عکس‌های ما از کاشون روونه اصفهان و یزد شدیم و از اونجا به سمت قزوین، همدان، اراک، کرمان و در آخر به بم رفتیم. در این قسمت می‌خواهیم به جنوب دلربا بریم، به کیش و به قشم افسون‌گر، هرمز رنگارنگ و چابهار دیدنی. از کوه‌های مریخی و بریس گرفته تا دریاچه لیپار و تصاویری که کمتر شهرنشینی نمونه اونا رو دیده.

درک زرآباد، در استان سیستان‌وبلوچستان مثل لوکیشن فیلم‌های فانتزیه و لحظه‌های خوشحال کننده و باحال بسیاری داره؛ خیال کنین روی ماسه‌های ساحل قدم می‌زنید و صدای موج‌های کوتاه و بلند گوش‌هاتون رو پر می‌کنن و نسیم دریا صورتتون رو نوازش، که یهو داغی شن‌های نرمی رو روی پاهای خود حس می‌کنین و وقتی سر رو بالا می‌گیرید، نخل‌ها و رمل‌های بیابان رو می‌ببینن و در هیجان این وصالِ حیرت‌انگیز چندین بار انگشت به دهن پشت سر و پیش‌روی خود رو تماشا می‌کنین تا مطمئن شید در هیجان‌انگیزترین نقطه جهان وایس تاده‌اید؛ محل تلاقی دریا و کویر. پارادوکسیِ بی‌مثل که تازگیا در ایرانمان کشف شده و با جادوی منحصربه‌فردش گردشگران بسیاری رو به سمت خود جذب می‌کنه.

قشم از اون جزیره‌هاست که هر گوشه‌اش تصویری واسه نوزاش چشم و آرامش قلب داره؛ از جزایر نازش گرفته تا دره ستارگانش که حالتی ماورایی و عجیب داره. پیشنهاد می‌کنیم در این فصل که هوا خوب و خنکه حتما برنامه‌ای واسه سفر به نقطه از ایران بچینید و نزدیک غروب از دره‌ی بی‌مثل ستارگان و جزیره ناز دیدن کنین تا هوایش تا چندین روز پس از برگشت هم بازم در سرتون باشه و لبخندی از رضایت رو گوشه لب‌هاتون بنشاند.

کوه‌های مینیاتوری چابهار که به اسم کوه‌های مریخی هم مشهور هستن، کوه‌هایی با ساختار و شکل خاص در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در راه گواتِر در سمت چپ جاده س که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی مثل ناهمواری‌های سطح مریخ داره.

این کوهها که مثل کوههای مریخی هستن و کمتر در جهان کوهی به این شکل هست بدبوم نامیده می‌شن. (جاده کوه‌های مریخی چابهار)

خلیج گواتر در طول ساحل مکران در دریای عمان و در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران قرار داره.

خلیج گواتر دارای جنگل‌های حراه. این جنگل‌ها ۳۳ هکتار وسعت دارن و در ۱۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته‌ان. حرا درختچه‌ایه که در مردابهای نواحی گرم کرانه‌های جنوب ایران می‌روید.

ستاره دریایی زنده که در ساحل خلیج گواتر فروخته می‌شه.

خلیج چابهار، بزرگترین خلیج ایران در دور و بر سواحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. خوبه بدونین چابهار از تیرماه تا اوایل شهریور تحت تاثیر بادهای سرد قطب جنوبه که در اصطلاح محلی به اون بادهای ۱۲۰ روزه می گن.

جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایرانه.

کشتی یونانی که یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیشه در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. دلیل به گل نشستن کشتی هنوز مشخص نیس.

فضای شهری جزیره کیش با بقیه شهرهای ایران فرق داره و حال و هوای دیدنی و جذابی داره.
از دیدنیای این جزیره علاوه بر آثار تاریخی، می‌توان به پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و هم اینکه کشتی به گل نشسته یونانی اشاره کرد.

وزن کشتی یونانی هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول اون ۱۳۶ متر بوده‌است.

مرغی که یه ماهی رو شکار کرده و در کنار ساحل کیش در حال بلعیدن اون هستش.

وقتی در کنار سواحل جزیره کیش می‌نشینید، پرنده‌ و مرغان دریایی زیادی که روی دریا پرواز می‌کنن منظره بسیار زیبایی رو بوجود می‌بیارن.

فرم بسیار باحال ابر در جزیره کیش – یکی از تفریحات کیش کرایه قایق و دور زدن در دور و بر جزیره س.

جزیره قشم با وسعتی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومترمربع، بیشترین سواحل و کرانه‌ها رو در بین جزایر خلیج‌فارس به خود اختصاص داده.

از ویژگی‌های ساحل‌شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی اون هستش که اینجور خصوصیتی به‌طور یه جا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شه. سواحل شنی و ماسه‌ای نقره‌فام و سیمین براق هم از دیگر شکلای جور واجور سواحل در جزیره قشم حساب می‌شن. (همین عکس) ساحل صخره‌ای زیتون، ساحل شنی سیمین و سواحل گلی لافت و جنگل‌های حرا تنوع سواحل قشم رو نشون میدن.

این مقاله را هم بخوانید :   سفر به چابهار؛ از جنگل های حرا تا تمساح پوزه کوتاه [قسمت دوم]

ساحل جزایر ناز با همه سواحلی که تا حالا دیده‌اید فرق اساسی داره.
هنگام جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز رو به ساحل قشم وصل مى‌کنه. هرچند زمان این اتفاق کوتاهه، اما در همین فرصت می‌توان به جزایر ناز وارد شد و از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک رو تماشا کرد.

دره ستارگان حدود ۱۵ متر عمق داره و وقتی از بالا به پایین نگاه می‌کنین، روش قرار گرفتن لایه‌های سنگی و خاکی در کنار هم بی‌نظیره. بعضی محلی‌ها بر این باور هستن که ارواح سرگردان و اجنه در این دره زندگی می‌کنن. اون‌ها فکر می کنن شب‌ها و با تاریک شدن هوا، روح‌های سرگردانی در این منطقه رفت و اومد دارن و به خاطر همین هیچوقت بعد از تاریک شدن هوا به سمت این دره نمی‌روند. دلیلش شاید پیچیدن صدای باد در میان پیچ و تاب‌های دره س.

می گن در سالیان دور شهاب سنگی به این ناحیه برخورد کرده و این دره با اشکال نامتعارف رو بوجود آورده و بخاطر این به اون دره ستارگان می‌می گن.

شکل عجیب سنگ‌های دره ستارگان، مربوط به دوران زمین‌شناسی سنوزوئیکه و قدمت اون به دو میلیون سال پیش بر می‌شه.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان قرار داره.
اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی یکی از جاذبه‌های عجیب این منطقه س. بندر بریس در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهرستان چابهار قرار داره.

تماشای قایق‌های صیادی رنگارنگ در میان آبای فیروزه‌ای از بالای کوه، اصلی ترین جاذبه گردشگری بندر بریس بشمار می‌رود.

«درک» آرامش‌ بی‌نظیری داره.

صدای امواج دریا پشت‌زمینه و نشستن روی شن‌های کویر با چشم‌اندازی از نخل‌ها و رمل‌ها به‌سان رویای تحقق‌یافته‌ایه که لازمه دست‌کم یه‌بار در زندگی تجربه کنین.

روستای تازه شناخته‌شده درک، نزدیک مرز دریایی دو استان هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و در بخش بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده‌‌است و حدود ۱۷۰ کیلومتر از شهر چابهار فاصله داره.
می‌تونید از راه هوایی یا زمینی به این نقطه کوچیک از ساحل دریای عمان برسین و بساط آرامش خود رو در اونجا پهن کنین و از نارنجی خاصِ غروبش کیفور شید.

علاوه بر تلاقی کویر و دریا که بی‌نظیره، برخورداری از چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم هم دلیل دیگری واسه اثبات منحصربه‌فرد بودن روستای درک حساب می‌شه.

دره رنگین‌کمون جزیره هرمز، همون‌طور که از اسمش می‌تونید حدس بزنین پر از رنگه. یعنی در واقع، پره از خاک‌های رنگی و براق که در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای ساخته‌ان. در دره رنگین کمون از سبز یشمی گرفته تا قرمز و زرد و کرم و بنفش، خاک هست.
در راه هر چی جلوتر برید، رنگ‌های جور واجور‌تری هم می‌ببینن.

طیف رنگ‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و مشکی در دره ستاریگان واقع در جزیره هرمز بیشتر از ترکیبات رُسی و اکسیدآهن هستن؛ در حالی‌ که خاک‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری حاصل ترکیبات آتیش‌فشانی‌ان و در کنار هم جلوه‌ای بی‌مانندی به جزیره هرمز بخشیده‌ان.

هرمز سواحل زیادی داره که هر کدوم به یه اسم خاص مشهورند، از مفنق، محیط زیست، یدونه درخت، چند درخت و سنگ مرغان گرفته تا ساحل سرخ. که در بازدیدی یه روزه امکان نداره از همه اونا بتونین دیدن کنین.
در میان همه سواحل هرمز، ساحل سرخ شهره‌ی جهانی داره.
ساحل سرخ واقعا معدن خاک سرخ مرغوبی‌ است که بعد از اسپانیا بهترین کیفیت این کانی رو در جهان داراس و کاربرده های صنعتی و آرایشی بسیاری داره.
اکسید آهن با خلوص ۷۰ درصد عنصر اصلی این خاکه که اونو به رنگ صورتی و سرخ درآورده س.

دره مجسمه ها در جزیره هرمز

در بالای دره مجسمه های هرمز تا چشم کار می‌کرد آب‌های فیروزه‌ای بود که زیر نور آفتاب مثل الماس می‌درخشیدند و در پایین صخره، ساحلی طلایی قرار داشت که اصابت موج‌ها با اون منظره‌ای مثل رویا می‌ساخت. نشستن در لبه‌ی این پرتگاه ۴۰ متری و تماشای اون چشم‌انداز بی‌مثل حس و حال بسیار خوبی داشت.