فرقی نمی کنه چقدر به حموم می رید، از صابون و شامپو و شکلای جور واجور شویندها استفاده می کنین و مسواک می زنید؛ بدن آدم مانند جنگلی مملوء از تریلیونا اورگانیسم کوچیک مثل شکلای جور واجور باکتریا، ویروسا، قارچا و حتی حیوانات میکروسکوپیه و در همین لحظاتی که مشغول خوندن این جملات هستین درون و روی بدن تون زندگی می کنن. این حقیقت با اینکه مشمئز کننده س اما باید اونو قبول کرد.
اینجا به موجودات زنده ای می پردازیم که درون و روی بدن آدم زندگی می کنن.

۱- باکتریای روی پوست سر

کلی ترین باکتریای پوست سر پروپیونی باکتریوم و استافیلوکوکوس هستن. وقتی تعداد پروپیونی باکتریوما از تعداد استافیلوکوکوسا بیشتر باشه، پوست سر از سلامت برخورداره اما وقتی تعداد استافیلوکوکوسا بیشتر باشه، این مسأله منتهی به شوره می شه.

۲- مایتای ابروها و مژها

 

مایتای دمودکس روی مژها و درون فولیکولای موهای ابرو و دیگه قسمتای بدن زندگی می کنن. این موجودات کوچیک اندام بلند و پاهای کوتاه و پهنی دارن و در تموم طول عمرشون در میان موهای صورت و بدن زندگی می کنن. اونا در همون جا می خوابن، تغذیه و حتی جفتگیری می کنن. اما این موجودات برخلاف ظاهر مشمئز کننده ای که دارن معمولا مشکل ساز نیستن مگه اینکه جمعیت اونا زیاد شه یا یهو باعث عکس العمل آلرژیک شن. در این صورت، باعث بروز بیماریای پوستی ای مثل روزاسه یا درماتیت سبورئیک می شن.
بعضی وقتا این مایتا دلیل خشکی یا سوزش چشما هستن. از قرار معلوم این موجودات با بالا رفتن سن علاقه بیشتری به ما پیدا می کنن چون این مایتا فقط در ۲۰ درصد از افراد زیر ۲۰ سال وجود دارن.

۳- باکتریای روی پوست صورت

پوست بدن یکی از مهم ترین محافظان اون در برابر تهدیدهای بیرونیه و باکتریایی روی پوست زندگی می کنن مانند نگهبان عمل میکنن. سلامت کلی پوست به تعادل میان سلولای پوستی و میکروبای روی پوست بستگی داره که به صورت میانگین یه تریلیون باکتری هستن. کلی ترین این باکتریا استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، استافیلوکوکوس هومینیس، کورینه باکتریوم سیمولانس و کورینه باکتریوم آکولنس هستن. واقعا این باکتریای به درد بخور با پر کردن منافذ کوچیک پوست به باکتریای مضر اجازه ورود نمی دن.

۴- میکروبای درون بینی

بینی و دهن مانند پوست بیشتر از هر نقطه دیگه بدن در برابر محیط بیرون قرار دارن و در هر لحظه میکروبای بسیار زیادی به اونا حمله میارن. اما سیستم پیشرفته ای هست که درصورت ورود موجودات مضر، اونا رو نابود می کنه.
کلی ترین باکتریای درون بینی استافیلوکوکوس و کورینه باکتریوم هستن. استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باکتری بی ضرریه که می تونه با باکتری کشنده استافیلوکوکوس اورئوس مقابله کنه.
دیگه اورگانیسمای کوچیک مثل مایتا و قارچا معمولا در سوراخای بینی زندگی نمی کنن.

۵- میکروبای بدبوی درون دهن

بعد از روده، شاید بیشترین جمع شدن میکروبا در چاله دهانه. اگه دندونای خود رو به طور منظم مسواک نمی زنید، شاید روی سطح دندون هاتون زیست لایه ای از باکتریا به ضخامت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سلول هست.
طبق ارزیابیا هزار نوع باکتری می تونن در دهن ما زندگی کنن. شایع ترین باکتریای دهن استرپتوکوکوس سانگوئیس و استرپتوکوکوس موتانس هستن. استفاده منظم از مسواک و نخ دندون نه فقط با بوی بد به وجود اومده به وسیله این باکتریا مقابله می کنه بلکه از بروز بیماریای لثه که منتهی به خونریزی اون می شه هم جلوگیری می کنه.
وقتی که دائم درگیر مریضی التهاب لثه باشین، باکتریا وارد دستگاه گردش خون شده و باعث بروز مشکل می شن.

۶- میکروبای بدبوی میان انگشتان پا

 

فرقی نداره پاهاتون بو میدن یا نه؛ قارچا و باکتریای مختلفی در اونجا زندگی می کنن، مثل میکروبای انگلی تریکوفیتون و اپیدرموفیتون که منتهی به مریضی قارچ پا یا همون مریضی پای ورزشکاران می شن.
رعایت بهداشت شخصی مثل شستشوی منظم پاها و پوشیدن دمپایی در باشگاه، استخر و دیگه مکانای عمومی، از افزایش جمعیت این موجودات بدبو جلوگیری می کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۰ روش شکنجه ساواک در «کمیته مشترک ضد خرابکاری»

۷- میکروبای بدبوی زیربغل

اگه هیچ اورگانیسمی زیر بغل نبود، دیگه احتیاجی نبود با بوی بد این قسمت از بدن مقابله کنین، چون داشنمندان فهمیدن بوی بدن به وجود اومده به وسیله باکتریایی به نام کورینه فورمه که اسیدهای چرب و پروتئین موجود در عرق بدن رو تجزیه می کنن. هر چی تعداد این باکتریا بیشتر باشه، بو شدیدتر میشه.

۸-  باکتریای روی دستا

دستا یکی از وسایل ما واسه کشف دنیای دور و بر مون هستن و به خاطر همین پیوسته در برابر اورگانیسمای محیط بیرون قرار دارن. انگشتان دستا مملوء از باکتری هستن و هر بار که سرتون رو می خارانید یا انگشت تون رو در دهن تون فرو می برید، این اورگانیسما رو از یه نقطه بدن به نقطه دیگه اون  منتقل می کنین. کارشناسان فکر می کنن شستن چند باره دستا می تونه به خلاص شدن از این باکتریا کمک کنه چون خیلی از اونا باکتریای مضری هستن.

۹- باکتریای درون ناف

ناف یه از قسمتای بدنه که معمولا موقع شستن بدن از اون غفلت می شه.
محققان با آزمایش روی نمونه های ناف ۶۰ نفر دیدن هزاران نوع باکتری در ناف مخفی شدن.

۱۰- میکروبای درون واژن

طبق ارزیابیا ۳۰۰ نوع میکروب درون واژن هست و محققان فکر می کنن این اورگانیسما در سلامت تناسلی نقش دارن و به مقابله با بیماریا کمک می کنن. کلی ترین باکتریای به درد بخور واژن، اعضای خونواده لاکتوباسیلوس هستن. این باکتریا لاکتیک اسید ترشح می کنن و به دفع دشمنان مهاجمی مثل قارچ کاندیدا کمک می کنن که عامل عفونته. طبق تحقیقات جدید، درون آلت تناسلی و مجرای ادرار مردان هم میکروبایی هست.

۱۱- باکتریای درون روده

بیشتر از ۱۰ هزار نوع باکتری شناخته شده (بیشتر اونا هنوز شناسایی نشده ان) درون بدن آدمای سالم زندگی می کنه که دست کم ۴ هزار تای اونا در روده ها هستن و به گوارش، ایمنی بدن و سلامت کلی اون کمک می کنن. کلی ترین این باکتریا فیرمیکوتا و باکتروئیدها هستن. این اورگانیسما به تجزیه کربوهیدراتا کمک می کنن و مواد مغذی لازم ای مثل ویتامینای B و K تولید می کنن. زیاد بودن تعداد باکتریای به درد بخور روده به دفع باکتریای مضر کمک می کنه.

۱۲- انگل درون مغز

مغز آدم معمولا به دلیل برخورداری از یه سد خونی خالی از میکروبای دیگر نقاط بدنه. سد خونی مغز یه جور سیستم تصفیه س که به مغز امکان اونو میده تا خون مورد نیازش رو بدون خطر عفونی شدن دریافت کنه.
عفونتای باکتریای مغز معمولا در اثر عفونت یه زخم یا مشکل در سیستم دفاعی بدن رخ میدن.
اما اورگانیسمایی وجود دارن که می تونن سد خونی رو دور بزنن. یکی از شایع ترین اونا توکسوپلاسما گوندی، یه جور انگله که در مغز حدود ۸۴ درصد افراد زندگی می کنه.
این باکتری انگلی با مخفی شدن درون سلولای ایمنی یا عصبی از سد خونی مغز عبور می کنه و رفتار فرد رو به شکلی تغییر میده که بتونه به موجودات دیگری هم سرایت کنن. این انگل علاوه بر آدم، می تونه طیف بزرگی از حیوانات رو آلوده کنه.
گربه ها هم توکسوپلاسما رو انتقال میدن و وقتی موشا به این انگل گرفتار می شن رفتارای بی پرواتری دارن و خود رو بیشتر به خطر میندازن و در نتیجه احتمال اینکه شکار گربه ها شن بیشتر می شه.
تحقیقات اولیه در مورد آدمای گرفتار به توکسوپلاسما نشون میده این افراد شاید واکنشای کندتر و رفتارای بی پرواتری دارن.