ما در سلسله حرفای تهرانگردی پاییزی که قبلا شما رو به دیدن: قشنگتر ترین باغ تهران، باغ گیاه شناسی پایتخت و هم اینکه دیدار پارکای کلانشهر و دریاچه خلیج فارس برده بود، امروز هم به یکی از مقصدهای جذاب پایتخت ۲۳۰ ساله ایران می بره.

جایی که بوی طبیعت میده و عاشقان طبیعت گردی رو با پوششای گل و گیاه جور واجور سرزمین ایران آشنا می کنه.
بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران که در شرق پایتخت قرار داره، مدتیست که یکی از بازارهای اصلی خرید و فروش یدونه و کلی اجناس گل و گیاه بوده و روزانه مشتریان بسیاری واسه خرید به این منطقه مراجعه می کنن.

گر چه سعدی شیرین سخن گفته بود :

 

 

به چیکار آیدت ز گل طبقی                  از گلستان من ببر ورقی

گل همین چند روز و شش باشه            زین گلستان همیشه خوش باشه

اما به هر حال، واسه دنیای انرژی مثبتا و عاشقان خوشحال زیستن و جذب سیگنالای کیهانی مثبت، گل و گیاه و زندگی با اون، مظهر آرامش و زیبایی و حسای عاشقونه بوده که در روزگار شلوغ دودآلود و پر استرس امروزی، اکسیری نایابه. پس با گل آشتی کنیم و فرصت گل گردی رو که در باغ ونک و باغ موزه هنر ایرونی تجریش و جاهای دیگه پایتخت میبینیم، در نمایشگاه دائمی گل و گیاه شرق تهران از کفمون نره.

با ما در گزارش جذاب و رنگارنگ امروز همراه باشین.

بازار گل: مقصد گل گردی رمانتیکا

واسه خرید کلی و حرفه ای گل و گیاه، چه واسه هدیه و چه واسه مصارف شخصی و آپارتمانی و باغی، بازار گل و گیاه شهید محلاتی، یکی از انتخابای خوبه. گل، وسیله ای واسه خوشحال شدن و خوشحال کردنه. انرژی که از راه گل به افراد منتقل می شه، قابل قیاس با مصنوعات نیس.

بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران، گر چه جشنواره ای جذاب از نمایشگاه دائمی گل و گیاه س، اما بررسی میدونی ما نشون میده که طراحی مکان عرضه این اجناس، می تونه قشنگ تر و حرفه ای تر از اون چیزی که الان میبینیم، ارائه شه تا به قول بعضی از رسانه ها، برداشت حلبی آباد رو به ذهن مراجعه کننده، تداعی نکنه.

در این بازار، نزدیک به ۵۰۰ غرفه و چند هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درآمد زایی دارن و یکی از بازارهای بزرگ عرضه گل و گیاه در تهرانه و گلای باغچه ای بیشتر از گلای آپارتمانی در اون مشتری داره.
جالبه بدونین دیگه بازار مشابه بازار گل امام رضا هستش که در جاده خاوران قرار داره.

در این بازار، امکان خرید گلای چینی، تایلندی و هلندی هم واسه گل بازا هست.

بازاری که انگار از نظر ایمنی هم وضعیت خوبی نداشته و دنیای مدیریت HSE در اون، تعریف مشخصی مانند خیلی از بازارهای کشور نداره و خسارت ۲ میلیارد تومانی آتیش سوزی چند وقت پیش، خود بخشایی از آسیب پذیری این بازار بزرگ گل و گیاه پایتخت رو عیان کرد.

نبود مدیریت درست بازار دلیل شده که حتی شرکتای بیمه گر، حاضر به بیمه مسئولیت این محل کار و کاسبی نشن.

به هر حال، واسه گردشگری پاییزی به خصوص در آخر هفته ها، گشتی در بازار گل و گیاه شرق تهران، هم فاله و هم تماشا و شما رو با دنیای گل و گیاه در کلانشهر دود آلود آذر ماهی آشنا می کنه.

قبل از ادامه بحث توجه شما رو به گشتی ۳ دقیقه ای در بازار گل و گیاه شهید محلاتی به شکل این ویدیو  جلب می کنیم.

گشتی در بازار گل شهید محلاتی

بازار گل شهید محلاتی واسه تعداد خیلی از هموطنان تهرانی، منطقه شناخته شده ای تو تهران نیس.
شاید مانند بازار میوه و تره بار مرکزی تهران که تازگیاً، پیدا شدن کارگاه تولید مشروبات الکی در اون، بازتابای زیادی پیدا کرد، مقصد گردش و تجارت عمومی نباشه.

اما به هر حال، بازارهای معروف تهران مثل بازار قدیمی این شهر، به واسطه نوع کالاهایی که ارائه میدن، با طیفای بیشتری از مردم مواجه شده و بخاطر این، بازار تره بار مرکزی و بازار گل مرکزی تهران، بیشتر از آنکه پاتوق خونواده ها و گردش پاساژ گرده های تهرانی باشه، مقصد فعالان کار و کاسبی کلی هستش.

در بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران که در دور و بر اتوبان بسیج واقع شده، میشه صدها نوع گل و گیاه در اندازه و رنگای جور واجور رو مشاهده و به صورت تکی و کلی خرید. هم اینکه واسه عاشقان گلای تزئینی، پاسیو گردونی و هم اینکه باغچه آرایی و باغبانی و علاقمندان به گلای فصلی، این بازار، پیشنهادهای وسوسه کننده جذابی داره که خیلی هیجانی بوده و معمولاً کسی رو دست خالی از اون خارج نمی کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   گشتی در روستاهای زیبا فرانسه: کسب درآمد از روستا را جدی بگیریم

حتی اگه شما از نظر گل و گیاه در آپارتمون و محل زندگی خود اشباع باشین، در غرفه های عرضه کننده اجناس باغبانی این بازار، می تونین به خرید خاکای تزئینی، کودهای جامد و مایع، کودهای خاص مخصوص گل و گیاه های خاص و لوازم تزئینی واسه گلدان دست به کار شین که به طور کل، به واسطه تنوع اجناس و رنگ بندی اون، گردش جذابی واسه چند ساعت میشه.

مخصوصاً واسه کسایی که در گل آرایی و بسته بندی و پاسیو گردونی، حوصله و وقت زیادی صرف می کنن و خوش سلیقه هستن، این بازار، در غرفه های ضلع جنوبی خود، هدایای خوبی واسه این دسته از مخاطبان گل و گیاه داره که نمیشه خیلی راحت از اون چشم بست.

در بعضی مغازه‌ها سبد‌ها به گونه‌ای چیده شده‌ان که شما ناخواسته به سمت اونا نزدیک و محو نگاه کردن شون می‌شید. از رنگ‌های قهوه‌ای و نارنجی و کرم در سبد‌ها که بگذریم، روبان‌های رنگارنگ هم نگاه‌ها رو می‌دزدند و جلب خود می‌کنن. فرفورژه‌ها هم که اندازه‌های مختلفی دارن، از بزرگ و کوچیک، دیدنی‌ان. زرورق‌ها و کاغذای رنگی هم جذابیت این بازار رو دوبرابر کرده‌ان.

هرکی بنا به احتیاجی که داره، به بخشی سر می‌زند تا بتونه خریدش رو بکنه. یکی گلدان بزرگی از گل طبیعی رو بغل کرده و می‌برد و دیگری یه دسته گل مصنوعی سلفون پیچ به دست داره و اون دیگری گلدان کوچیکی از گل آپارتمانی و …، می‌می گن در این بازار هر روز از ۴:۳۰ صبح  تا ۱۱ ظهر خرید و فروش رونق داره.

بعد درها بسته می‌شن. البته در روزای تعطیل هم به این روش عمل می‌شه، اما با  اختصاص وقتی بیشتر واسه مشتری‌ها. پس اگه قصد خرید دارین خودتون رو تا ساعت ۹ صبح به این بازار برسونین چون گل‌های تازه رو ممکنه دیگه نبینید.

بازار گل شهید محلاتی، منطقه خیلی بزرگی نیس، اما غرفه بندیای جور واجور گل و گیاه اون که هم در محیط سرپوشیده و هم سر باز انجام می شه، فرصتی رو براتون جفت و جور می کنه که بتونین خیلی راحت در داخل کوچه های طراحی شده بازار گذر کرده و با مغازه ها و پوششای گل و گیاهی جور واجور آشنا شید.

گر چه بازار تخصصی گل و گیاه، افراد خاص خود رو واسه انتخاب اجناس براساس تنوع خاک و زیباشناسی گل آرایی آپارتمانی می خواد، اما بعضی از غرفه داران، آماده جواب گویی به سوالات عمومی و تخصصی باغبانی هم هستن.

یادتون نره که انجام امور بسته بندی و گل آرایی در این بازار ممنوعه و از این بازار نمیتونین انتظارات مربوط به گل فروشیای داخل شهر رو داشته باشین.

چیجوری به بازار گل و گیاه شهید محلاتی بریم؟

واسه رفتن به بازار گل و گیاه شهید محلاتی، اگه قصد خرید دارین، حتی امکان از خودروی شخصی استفاده کنین. اگه می خواین درختچهایی مانند کاج رو بخرین که حتما باید صندوق عقب رو هم خالی کنین.

یکی از وسایل راحت واسه سفر به بازار گل شهید محلاتی، به کار گیری متروئه. از هر جای تهران که هستین، خود رو به خط زرد رنگ مترو و ایستگاه جنگ برسونین که یه ایستگاه بعد از ایستگاه مترو شیخ الرئیسه.

از ایستگاه جنگ که بیرون اومدید، می تونین با خطیایی که در راه قرار دارن، به بازار گل برید. این خطیا واسه این فاصله که ۱۰ دقیقه بطول میرسه، نفری ۲ هزار تومن دریافت می کنن.

دوباره یادآور میشیم اگه به این بازار می رید، حتماً قبل ۹ صبح باشه تا گلای تازه تری رو شکار کنین.

گشتی تصویری در بازار گل و گیاه شهید محلاتی

اگه به بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران مراجعه کردین، مطالبی که در عکس زیر اومده رو در نظر داشته باشین.