گردش به چابهار: سفر به سیستان

سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری و تاریخی بکر کشوره که کمتر مورد توجه گردشگران داخلی قرار میگیره و با وجود پتانسیل بالا از نظر اقتصادی، فرهنگی و گردشگری، اون طور که شایسته و بایسته س،‌ تماشاگر افزایش سرانه گردشگری نیستیم.

البته در سالای گذشته، افزایش سرمایه گذاریای خارجی در بندر چابهار به خصوص از طرف طرفای عمانی، پاکستانی، هندی و دیگه کشورای تازه استقلال یافته روسیه، دلیل شده که چابهار یکی از قطبای سرمایه گذاری جنوب کشور حساب شه.

شهرستان چابهار با دویست و شصت هزار نفر جمعیت، از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده و در شمال این شهر، شهرستانایی مانند نیکشهر، قصرفند و سرباز واقع شده.
در شرق این استان مرزی، کشور پاکستان قرار داره و در جنوب هم، دریای عمان و سواحل مکران به چشم می خورن. غرب چابهار هم با بندر کنارک وصل شده.

بندر زیبای چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان قرار داره و یکی از مناطق پر ظرفیت کشور واسه افزایش سرمایه گذاری و فعالیتای اقتصادی در میدونای جور واجور به خصوص گردشگری هستش.

سیستان و بلوچستان، یکی از مناطق محروم کشوره که به واسطه قرار گرفتن در مرز پاکستان و افغانستان، رد و بدل کردن تجاری و فرهنگی بسیاری با این دو کشور مسلمون همسایه رو تجربه می کنه.
از بند چابهار با کراچی پاکستان، کمتر از ۹۰۰ کیلومتر فاصله س و قرار شده تا خط دریایی بین چابهار و پاکستان تا سالای آینده گشایش شه.

چیجوری از بندر چابهار به مسقط عمان بریم؟

خط دریایی بین عمان و چابهار، فرصت عالی واسه گسترش ظرفیتای اقتصادی و گردشگری منطقه حساب می شه.
اگه به چابهار سفر کردین و روادید کشور عمان رو داشتین، می تونین از فرصت گردشگری دریایی به سمت سرزمین لاک پشتای در حال نابودی خلیج فارس که قدمت تاریخی هزار ساله داره، استفاده کنین.

هر هفته یه سفر ۴۰۰ نفره بین چابهار و عمان صورت میگیره. با امید به اینکه در سال آینده،‌ تماشاگر رونق گردشگری دریایی بین چابهار و دیگه کشورای منطقه باشیم. در بندر چابهار، امکان سفر دریایی بین این شهر و مسقط پایخت دیدنی عمان هست.

این کشتی، با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنه.

قیمت بلیط راه رفت و برگشت چابهار-مسقط، بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومن اعلام شده.
مدت سفر ۳ ساعت بوده و کشتی ساعت ۸:۳۰ صبح چابهار رو به مقصد مسقط ترک می کنه.
الان، از شناورهای کاتاماران واسه این سفر دریایی استفاده می شه و قراره در آینده، شناورهای ایرونی هم استفاده کرده شن.

واسه دریافت روادید عمان، باید به سفارت این کشور تو تهران مراجعه کنین. دریافت روادید این کشور مانند امارات، ترکیه و مالزی، خیلی راحت صورت نمی گیره و باید مدارک لازم رو به سفارت ارائه کنین. اگه با پرسشی روبرو شدید، می تونین با نشانی پست الکترونیک کنسول تعامل داشته باشین. شماره تلفن هم «۲۲۰۵۷۶۴۱-۰۲۱» به شما کمک می کنه.

اگه واسه سفر به عمان نیاز به اطلاعات کنسولی دارین، از سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط، اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

درگاه مدیریت بنادر چابهار، درباره پایانه خروج از کشور مسافران دریایی، اطلاعات لازم رو در اختیار مسافران چابهار به سمت مسقط قرار میده.

سیستان؛ دیار مرموز ایران

سیستان و بلوچستان، یکی از مناطق باستانی و گردشگری کشوره که شهر زابل اون، معروفیت جهانی داره.
شهر سوخته زابل رو بهشت باستان شناسا جهان می دونن، چون که تنها درصدی از کل ظرفیتای تاریخی و باستانی اون، مورد جستجو قرار گرفته و بازم دنیایی از نا شناخته ها در زیر این سرزمین مدفونه.

این تنها زابل سیستان نیس که جهانی از راز و رمز رو پشت پرده خود داره.
چابهار، سرزمین مریخی ایران که به واسطه کوه های مینیتاتوری جذابش، یادآور پستی و بلندیای سیاره مریخه، یکی دیگه از بخشای راز آلود اقلیم ایران هستش.

راه چابهار به گواتر، جشنواره ای از کوه های مینیاتوری رو در برابر دیدگان شما قرار میده. البته با تالاب صورتی لیپار، این جذابیتای طبیعی صد برابر می شه و شما به مهمونی پلانکتونا خواهید رفت.

پس سفر به سیستان محروم، سفر به جذابیتای فراموش نشده که نباید در نوروز ندیده گرفته شه.
یکی از بهترین مناطق کشور واسه سفر که مثل جیرفت دیار کریمان (کرمان)، چهار فصل بوده و آب و هوای معتدل داره،‌ بندر همیشه بهاری چابهاره.

جنگل حرا

به عنوان یکی از ظرفیتای طبیعی باحال چابهار، میشه جنگل حرا رو نام برد. در ناحیه‌ی ساحلی خلیج گواتر مخصوصا لایق باهو و در نزدیکی محلی که رودخانه‌ ی باهو کلات به دریای عمان می ریزه، جنگلی بسیار قشنگتر و قابل توجه از گونه‌ ی حرا ظاهر می‌ شه.

حرا درختچه‌ ایه که در مرداب‌ های نواحی گرم کرانه‌ های عربستان، مصر و جنوب ایران از جمله شهرستان چابهار می‌ روید. از مشخصات حرا اینه که دانه‌ اش روی درخت مادر رشد اولیه رو طی کرده و بعد نهال جوون حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می‌ افتد.

برگای حرا، دووم زیادی داشته و ظاهر بیضوری داره. هم‌ حالا این جنگل یکی از زیباترین مناظر موجود در چابهار و منطقه‌ی گواتر هستش.

جنگلای حرا، یکی از جاذبه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان هستن. اونا به جز در چابهار سیستان، در بوشهر و هرمزگان هم یافت می شن.

اگه سفر به چابهار رو در برنامه خود دارین، فقط به تماشای جنگل‌های زیبای حرا اکتفا نکنین، منطقه چابهار جزو معدود مناطق کشوره جاذبه‌ های بی‌ مثل و کم مثل طبیعی و تاریخی داره.
به طور مثال فرش خزه‌ ها یکی از پدیده‌های طبیعی و ژئوتوریسمی منطقه س که به‌ وفور در امتداد ساحل دیده می‌ شه.

فرش خزه‌ ها صبح خیلی زود جزر روی ساحل صخره‌ای قابل مشاهده‌ است. ترکیب رنگ سبز تند و پر رنگ با آبی دریا در تابش خورشید، بی‌ شک یکی از زیباترین تابلوای هستیه.

رودخانه‌ی باهو کلات

لرستان و کردستان، سرزمین آبشارها و رودخانه های خروشان ایرانه که در ایام نوروز، مقصدی گردشگری صدها هزار تن از هموطنان از سراسر کشور می شه.
اما سیستان هم، منطقه پر آبی داره که عامل اصلی زندگی و زندگی در جنوب بلوچستان به حساب می‌ آید.

این رودخانه آب‌ های مناطق بزرگی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر و شهرستان چابهار رو جمع‌بیاری و به دریای عمان سرازیر می‌ کنه.
اگه به چابهار رفتید، بدونین که در ۹۰ کیلومتری شرق اون، ظرفیت گردشگری طبیعی به نام باهو کلات قرار داره.

رودخانه باهوکلات در شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌ شه.
این رودخانه به دلیل اون که محل زندگی تمساح ایرانیه، از نظر گردشگری اهمیت زیادی داره.
شرایط و عوامل زیست محیطی در این رودخانه در مقایسه با بقیه اکوسیستم‌ های آبی، از ثبات و پایداری کمتری برخورداره.

بد نیس به این نکته اشاره کنیم که در منطقه یاد شده، محل زندگی آبی انگار با محل زندگی خاکی قاطی شده.
در مورد آبگیرهای کم عمق و موقت در امتداد سرتاسر رودخانه‌ های این منطقه هم همین مطالب صادقه. در این محل زندگی‌ ها که گاه تا چندین ماه بدون آب باقی می‌ مانند، جانورانی که زندگی اونا به آب وابسته هم به گونه‌ای حیرت‌ انگیز خود رو با شرایط محیطی وفق داده‌ ان.

دیدار با تمساح پوزه کوتاه

دیار سیستان، دیار دیدار با تمساح پوزه کوتاهه. اگه مسئولان گردشگری محلی همت کنن، این موجود می تونه به برند منطقه تبدیل شه و افراد بسیاری رو به جذب کنه.
این تمساح پوزه کوتاه، از جمله مهم ترین حیوانات حیات وحش چابهار بوده و محل زندگی اصلی اون در این منطقه قرار داره.

محل زندگی اصلی این تمساح که به نام محلی گاندو خونده می‌شه، حدود سیصد و هشتاد هزار هکتار مساحت داره که بخشی از اون در چابهار و بخش دیگه اون در شهرستان ایرانشهر واقع شده.

بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌ های میان راسک و باهو کلات و باتلاق‌ های دلگان و کلانی متمرکز هستن. این تمساح تنها گونه ایرانیه که ارزش ملی و بین‌ المللی داره.
طول این جونور تا چهار متر هم می رسه و حدود نصف کل بدن اونو دمی قوی تشکیل داده.

در حیات وحش سیستان و بلوچستان،  میشه نمونه هایی از این تمساح رو دید.

قبلا در گزارشی، درباره اولین بانوی ایرونی پرورش دهنده کروکودیل در جزیره قشم صبحت کردیم.

بزرگترین خزنده‌ی ایران، بازمانده خزندگانیه که حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می‌ زیسته‌ ان. نکته باحال اون هستش که این حیوان در طول شصت و پنج سال پیش، تغییرات کمی رو تجربه کرده. تمساحای معروف سیستانی، پوزه‌ای پهن دارن که دو طرف فک بالایی ۱۹ دندون و دو طرف فک پایینی ۱۵ دندون داره.
در قسمت پشت سر و در ناحیه گردن هم دو جفت صفحات شاخی بزرگ دیده می‌ شه.

تمساح سیستانی، پاهای کوتاهی داره و پنج انگشت منتهی به ناخنای بلند در پاهای جلوئی و چهار انگشت منتهی به ناخن‌های کوتاه‌تر در پاهای عقبی دیده می‌ شن. رنگ بدن این تمساح، زیر تابش آفتاب به شکل زیتونی تا قهوه ای رنگه و شکمی بدون فلس و به رنگ سفید مایل به زرد داره.

همونطور که میدونید، تمساح حیوونی بسیار خجالتی، با احتیاط و ترسو بوده و به سختی می‌توان اونو از نزدیک دید. اما در عین حال، حیوونی باهوش و زیرکه و به محض احساس خطر و با حضور مزاحم در آب فرو رفته و مخفی می‌ شه، اما واسه تنفس باید خیلی سریع به سطح آب برگرده. غذایش رو عموما ماهیا، پرندگان و پستانداران تشکیل میدن و معمولا شب‌ ها شکار می‌ کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   گشتی در پشت صحنه فیلم «سلام بمبئی»

مسجد جامِع دزک

یکی از مناطق دیدنی مذهبی چابهار، مسجد جامِع دزکه. این مسجد در روستای دزک در ۳ کیلومتری شرق سراوان واقع شده.
سراوان جاییه که پاسگاه مرزی اون، تا کنون بارها مورد حمله اشرار مسلح از آنسوی مرز قرار گرفته.

احتمال داده می شه که این مسجد به دوران صفویه تعلق داشته باشه. مصالح به کار رفته در دیواره ها و ستونا، از خشت و چینه و پوشش سقف، از فرآورده های نخل و خرما و گز و کنار هستن.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار، محفلی واسه دیدن سبک زندگی مردم و آداب و سنتای آنانه. این محل ۶۰۰ متر مربعی، قبلا فرمانداری چابهار در دوران قاجار بود.

غارهای سه گانه و معبدیان  مسیتی

غارهای بان مسیتی، مجموعه غارهایی در ۵ کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند در چابهار هستن و یکی از شهرهای زیر زمینی در جنوب کشور حساب می شن.
گردشگران ایران دوست معمولا استقبال خوبی از منطقه یاد شده به عمل میارن. این غارها، شامل سه غار هستن که یکی غار طبیعی و دو مورد دیگه، مصنوعی و دست ساز هستن.

غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره و با به کار گیری راه تراشکاری درون غار و دهانه اون پیشرفت پیدا کرده.

کوه های گل افشون

یکی از دیدنیای عجیب شهرستان چابهار، کوه های گل افشانه که مهم ترین اون، در نقطه ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار داره.
کوه گل افشون بندر تنگ، با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قانون کمی بیشتر از ۱۰۰ متر، در نود کیلومتری چابهار قرار داره و تقریبا با یه ساعت رانندگی از مرکز چابهار، میشه به اونجا رسید.

البته از مرکز چابهار و ترمینال اصلی، به مقصد کوه های گل افشون، اتوبوس و سواری در دسترسه که در همه ساعات شبونه روز، آماده جابجایی مسافران نوروزی به نقاط جور واجور چابهار به خصوص این منطقه هستن.

بالا رفتن از کوه اگه فصل بارندگی نباشه، تقریبا راحته. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یه متر و به عمق حدود نیم متر هست که با گل پوشیده شده.

در فواصل وقتی حدود یه دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی مثل ترکیدن یه حباب، از چاله خارج می شه که جذابیت خاص خود رو داشته و بخاطر این، گردشگران زیادی راهی این منطقه می شن تا عمل و واکنشای طبیعی زمین رو ببینن. در کنار این کوه، دو کوه کم‌ ارتفاع دیگه س که به نظر می‌ رسد وقتی اون‌ ها هم گل‌ افشون بوده‌ ان.

این منطقه و فورانای کوتاه، دلیل شده تا بعضی از تورهای گردشگری چابهار، اینجا رو هم در فهرست بازدیدهای روزانه خود بذارن. درباره این پدیده باحال، عقاید مختلفی هست.

بعضی فکر می کنن به دلیل نزدیکی زیاد به اقیانوس هند و هم اینکه شکل خاصی که پوسته زمین در این ناحیه داره، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در منطقه به داخل زمین فرو میره و همین امر، فشارهای زیادی رو به پوسته زمین وارد می کنه.
در آخر فشار به وجود اومده، دلیل خروج آب و به همراه اون گل و لای می شه

مسجد جامِع تیس

 

از مناطق دیدنی چابهار می‌توان مسجد تیس رو نام برد. این مکان مذهبی، از نظر ساختار معماری و نوع طراحی، مثل مساجد کشورای پاکستان و هندوستانه و البته به دلیل همجواری سیستان و بلوچستان با پاکستان و تاثیر فرهنگ پاکستانیا از هندوها در طول تاریخ، اینجور مسئله ای خیلی هم عجیب نیس.

مثل بیشتر مساجد اهل تسنن، این مسجد هم یدونه مناره س. مسجد تیس صحن زیبایی داره و اونو باید یکی از دیدنی ترین مساجد چابهار دونست؛ چون که گنبدهایی که به رنگ سبز و قرمز رنگ آمیزی شدن و دربای شیشه کاری شده رنگی، جذابیت خاصی به مسجد بخشیده. مشاهده لباس سراسر سفید مردمون بلوچ و روش عبادت اونا هم قشنگتر جلوه می کنه.

تیس دهاتی باستانی از توابع شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان ایرانه که در منطقه کوهپایه‌ ای در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار قرار داره. واسه سفر به اون،از تاکسیایی که نزدیک ترمینال اصلی قرار دارن میشه استفاده کرد.
می تونیم بگیم که گذشته باستانی این بندر به دوران هخامنشیان برمیگرده و آثار تاریخی بسیاری در این داهات هست.

در زمان حکومت هخامنشیان، تیس یکی از بنادر بسیار مهم تمدن بزرگ ایران در نواحی سواحلی مکران بوده و قبلا هم به اون تیز گفته می شده.
کالاهایی که از آسیای شرقی و هند به بندر تیس حمل می شدن، به مناطق جور واجور خاورمیانه، آسیای میونه و مناطق قفقاز در شمال ایران ارسال می گردید.

تیس در سده‌های اولیه اسلامی هم بندری مهم بوده و فردی چون “مقدسی” که از جمله مورخین سده چهارم هجری قمری بود، از رونق بندر و کار و کاسبی تیس، بسیار سخن گفته.

بندر گواتر

در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچیک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته که مقصد خوبی واسه گردشگری دریایی هستش.

همونطور که در نقشه بالا مشاهده می کنین، تیکه کوچیکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌ درخشد. بندر گواتر به دلیل واقع شدن در نزدیکی جنگلای حرا، از جمله مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست هستش.

مشاهده صیادان، سبک زندگی مردم، پوشش، صنایع دستی و هم اینکه فعالیتای کار و کاسبی اهالی، مقاصد گردشگری جذابی رو پیش روی مسافران نوروزی چابهار قرار میده.

چیجوری به چابهار همیشه بهار بریم؟

سفر به چابهار، یه تیر و چند نشونه و هم امکان سفر دریایی رو واسه شما جفت و جور می کنه و هم فرصت کوهنوردی و جنگل نوردی رو پیش روی شما قرار میده. اما باید بدونین که مسی رهوایی چابهار، از مناطق شمال به خصوص از تهران طولانیه.

اگه با هواپیما قصد سفر به چابهار رو دارین، خودتون رو واسه سفری در حدود ۱۴۰ دقیقه آماده کنین. الان روزانه چند پرواز از مسیرهای جور واجور به چابهار صورت می‌ گیرد. پروازهای تهران به چابهار با توقف در شیراز، بندرعباس یا زاهدان انجام می‌ شه.
در هفته فقط دو پرواز (دوشنبه و جمعه) به صورت مستقیم به این شهر می‌ رود.

واسه جفت و جور بلیط پیشنهاد می شه از سایت پین تا پین استفاده کنین. سایت زورق هم در این مورد، کمک خوبی میشه.

چابهار به دلیل قرار گرفتن در جنوبی ترین قسمت استان سیستان و بلوچستان، راه دسترسی تقریبا سختی داره.
ولی پس از رفتن به چابهار می تونین چند شهر رو با هم ببینین.

اونا که که مایل به سفر زمینی هستن، از زاهدان، کرمان و بندرعباس می‌تونن خود رو به چابهار برسانند. هم اینکه می‌ توان با قطار به کرمان یا بندرعباس رفت و از اونجا سفر جاده‌ ای رو در پیش گرفت. راه تهران تا چابهار دو راه داره: راه اول از یزد، کرمان، بم و ایرانشهر می‌گذره که تقریباً ۱۹۶۱ کیلومتره.

راه دیگه، یزد، سیرجان، بندرعباس و جاسکه اما به دلیل ناجور بودن جاده اصلا پیشنهاد نمی شه.
البته راه زمینی به چابهار تا ایرانشهر تقریبا یه جوره و بهتره واسه صرفه جویی در وقت از راه بزرگ شهر برید. شما از این روش حدود ۲ ساعت زودتر می رسین.

توجه داشته باشه که به دلیل هم جواری چابهار با دریاهای آزاد ، راه دسترسی آبی هم واسه شما جفت و جوره. با وجود اون که چابهار بندری پر تردده، جای سفر دریایی از دیگر شهرهای ساحلی مانند بوشهر و بندرعباس به این نقطه شهر در گردشگری کشور خالی به نظر می‌ رسد.

پیشنهادای چابهار گردی

۱- اگه بهار ۹۶ قصد چابهار گردی دارین، بلیط هواپیما و  رزرو هتل رو از راه درگاهای معرفی شده بخرین تا تخفیف بیشتر واسه این سفر طولانی و تقریبا گران، در اختیار داشته باشین. آرزو سفر هم همراه خوبی میشه.

۲- اداره گردشگری سیستان، اطلاعات لازم رو واسه سفر شما به بهاری ترین بندر ایران، ارائه می کنه.

۳- اگه قصد سفر دریایی به عمان رو دارین، روادید سفر رو تو تهران جفت و جور کنین. هیچ فعالیت کنسولی کشور عمان در چابهار و سیستان و بلوچستان انجام نمی شه.

۴- اگه روادید عمان رو گرفتین و قصد سفر دریایی به مسقط دارین، از بنادر چابهار، اطلاعات مرزی رو جویا شید.

۵- واسه بازدید از جاذبه های چابهار، به دست کم ۴ روز کامل نیاز دارین تا بتونین اونا که در نقاط خارجی شهر هستن رو هم ببینین.

۶- صنایع دستی چابهار، بخشی از صنعت صنایع دستی کشور هستش.
واسه کمک به رونق اقتصاد منطقه، بد نیس نسبت به خرید اونا دست به کار شین.

۷- اگه در روزای آخر سال نسبت به انتخاب چابهار به عنوان مقصد نوروز گردی تصمیم گرفتید و مکانای اقامتی در دسترس شما نبود، از اداره گردشگری چابهار، اطلاعات موسسات گردشگری محلی رو گرفته و نسبت به امکان رزرو ویلا و خونهای محلی دست به کار شین.

آخرین خبرهای گردشگری از ایران و بقیه نقاط جهان رو در دنیای سفر دنبال کنین.