تا حالا به این فکر کردین که رأس هرمای بزرگ و باستانی مصر دقیقاً چه شکلیه؟ یا مثلاً میدونید «نونای آتشفشانی» ایسلند چیجوری درست می شن؟ وقتی واسه پیدا کردن جوالب سؤالات خود تلاش می کنیم، این کار انرژی ما رو زیاد می کنه، ما رو به دنیای خیال می بره و به ما احساسی مثل پیشگام بودن میده. واسه همینه که ما از یاد گرفتن چیزای جدید درباره خودمون و دنیای دور و بر مون لذت زیادی می بریم. در ادامه به حقایقی باحال درباره تاریخ، فرهنگ، طبیعت و حیات وحش می پردازیم.

۱- هر ۲۳ هزار سال یه بار صحرای مصر، از یه جنگل انبوه تبدیل به یه بیابان می شه و برعکس

به گفته محققان، ۶ هزار سال قبل، صحرای مصر پوشیده از مرتعای سرسبز، علف و درخت بود اما تغییرات آب و هوایی، این منطقه رو تبدیل به یه بیابان بی آب و علف کرد.
طبق تحقیقات، این تغییرات تقریبا هر ۲۳ هزار سال یه بار اتفاق میفته.

۲- اگه به قناریا فلفل قرمز بدیم رنگ اونا تغییر می کنه

در بالای قناریا، رنگدانهای خاصی هست که منشأ رنگ پرهای این پرندگان هستن. واسه همینه که این پرنده ها وقتی در برابر پرتوهای نور خورشید قرار می گیرن یا غذای خاصی می خورن، رنگ بدن شون تا حدودی تغییر می کنه.
قناریای زرد رنگ اگه فلفل قرمز بخورند، نارنجی یا به طور کاملً قرمز می شن.
فلفل واسه پرنده ها ضرری نداره و این ماده غذایی در واقع ویتامینای زیادی در خود داره.

۳- پدیده نادر و زیبایی به نام «دریای صلیبی» هست

پدیده بسیار قشنگتر و نادر«دریای صلیبی» وقتی اتفاق می افته که دو سیستم از موجای دریا در زاویه ای مایل حرکت و با همدیگه تداخل پیدا می کنن. منظره به وجود اومده شاید از بالا قشنگتر باشه، اما اگه بین این موجا گیر بیفتید، جریان درون رگای بدن تون سر و ته می شه یا راه حرکت خود رو گم می کنه و علاوه بر این، ممکنه نتونین با شنا کردن خود رو به ساحل برسونین.

۴- ریش توتنخامون در بین روند نظافت موزه مصر در سال ۲۰۱۴ افتاد

نقاب تدفین توتنخامون، فرعون مصر، نمادی از مصر و یکی از ۱۰ نماد تمدن بشریه. این نقاب که در سال ۱۹۲۲ کشف شد، از جنگا و انقلابای زیادی جون سالم به در برده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴، کارکنان موزه ای در مصر اونو ناقص کردن. در بین روند نظافت، ریش نقاب تصادفاً کنده شد و کارکنان موزه واسه اینکه اشتباه خود رو مخفی کنن، تلاش کردن ریش رو با چسب بچسبونن اما این کار بیشتر به نقاب آسیب زد. در سال ۲۰۱۶ راز این اشتباه در آخر معلوم شد و خبر اون تاریخ نگارا سرتاسر دنیا رو شوکه کرد.

۵- بعضی از شکلای جور واجور ارکیده به «گیاه شیطانی» مشهورند

ارکیدهای شیطانی (با نام علمی Telipogon diabolicus) تازگیاً در جنگلای کلمبیا کشف شدن. شکل این گلا هستش که اونا رو منحصر به فرد کرده. اگه به تصویر بالا سمت راست خوب دقت کنین، در وسط گل شکلی از یه صورت با شاخ و چشمانی قرمز رنگ، مثل شیطان می بینین. این گلا رو در هیچ فروشگاهی نمیشه پیدا کرد چون فقط در شرایط خاصی رشد می کنن و جزء گونه های گیاهی در خطر نابودی هستن.

۶- رنگین کمون بی رنگی هست که در شرایط خاصی به وجود میاد

«مه کمون» یا «رنگین کمون سفید» پدیده ای بسیار نادره که در هوای مه آلود (نه مثل رنگین کمون عادی در هوای بارانی) ظاهر می شه.
این پدیده رو وقتی می تونین ببینین که قطرات بسیار کوچیکی با شعاع بیشترین حد ۰/۰۵ میلیمتر در اتمسفر زمین وجود داشته باشه و شما پشت به خورشید و رو به مه وایس تاده باشین. باحال اینکه، این پدیده هنگام شب هم می تونه به وجود بیاد، یعنی وقتی که ماه در آسمون به طور کاملً می درخشه. در این حالت، به این پدیده «ماه کمون» می گن.

۷- به کار گیری جی پی اس در سرتاسر دنیا مجانیه اما روزانه ۲ میلیون دلار واسه این سیستم هزینه می شه

این مقاله را هم بخوانید :   گشتی پاییزی در بازار گل شهید محلاتی

جی پی اس یا همون سیستم مکان یاب جهانی، به کمک ۲۴ ماهواره در سرتاسر دنیا کار می کنه.
دولت امریکا واسه نگهداری و سرویس این ماهواره ها هرساله ۷۵۰ میلیون دلار یا یعنی، روزانه حدود ۲ میلیون دلار هزینه می کنه.
طبق گفته های دولت امریکا، این هزینه ها هیچ سود شخصی ای واسه اونا ندارن. با این حال، این سیستم می تونه به ما کمک کنه جلوی سوانح رو بگیریم و در صورت بروز حادثه، کمکای لازم رو برسونیم.

۸- اگه در روسیه زندگی کنین، می تونین بدون سفر کردن، در شهرهای مختلفی زندگی کنین

شما می تونین در «پترزبورگ» به دنیا بیایید اما بدون اینکه سفر کنین، در «پتروگراد» به مدرسه برید، در «لنینگراد» ازدواج کنین و «سن پترزبورگ» پیر شید. دلیل این مسأله اینه که اسم شهرهای روسیه زیادیً تغییر می کنه.

۹- مدفوع پنگوئنا می تونه اکوسیستم قاره قطب جنوب رو عوض کنه

پنگوئنا طی ۵ هزار سال گذشته، با مدفوع خود، بیشتر از ۷،۷۱۱ تن ماده مغذی واسه گیاهان قاره قطب جنوب تولید کردن. در زمان وقوع تغییرات آب و هوایی در زمین، عناصر موجود در مدفوع پنگوئن هم به گیاهان کمک می کنه تا خاک یخ زده این منطقه رو بپوشونن و حفظ کنن و هم به حیوانات این منطقه کمک می کنه که زنده بمونن.

۱۰- آووکادو واسه پرنده ها، گربه ها، سگا، خرگوشا و دیگه حیوانات خونگی سمیه

آووکادو تقریباً واسه همه جانداران جز آدم سمیه. برگای آووکادو شامل اسید سمی ای به نام «پرسین» هستن که باعث نکروز یا بافت مردگی ماهیچه قلب و غده پستانی در گونه های جور واجور حیوونی می شه.
دانه آوودکادوی زمینی می تونه باعث مرگ ماکیانی مثل مرغ و خروس شه و گوشت اون می تونه یه اسب یا گاو رو از پای درآورد.

۱۱- در ایسلند طبق سنتی قدیمی نون رو در زیر زمین می پزن

ایسلند سرزمینی مملوء از چشمه آب گرم و آتشفشانه و مردم محلی یاد گرفتن که چیجوری از اونا در زندگی روزانه خود استفاده کنن. یکی از قدیمی ترین دستورهای پخت «نون آتشفشانی» امروزه هم استفاده میشن. ایسلندیا قابلمه ای که خمیر نون درونش قرار گرفته رو داخل چاله ای در زمین، در نزدیکی یه چشمه آب گرم، به مدت ۲۴ ساعت خاک می کنن و یه سنگ هم روی تل خاک می ذارن. دمای خاک به حدود ۱۰۴ درجه سانتیگراد می رسه که واسه پخته شدن خمیر کافیه. ایسلندیا این نون رو با کره می خورن تا مزه سولفور اونو نابود کنه.

۱۲- در سال ۲۰۱۶، هزاران توپ یخی در سرتاسر ساحل شبه جزیره یامال در سیبری غربی ظاهر شد

محققان مؤسسه تحقیقاتی قطب شمال و قطب جنوب می گن این یه پدیده بسیار نادره و بر اثر بادهای شدیدی اتفاق می افته که برف رو بلند می کنن، گرد و تبدیل به توپ می کنن و دست آخر هم اونا رو صیقل میدن.

قطر این توپای یخی می تونه به ۶ متر برسه.

۱۳- تصویر زیر، رأس یکی از هرمای مصر رو نشون میده

این سنگ که «بِن بِن» اسمشه (قدمت اون به حدود سال ۱۸۴۰ قبل از میلاد برمیگرده) در معبد ققنوس کشف شد.
مصریان باستان ققنوس رو نمادی از چرخه فصول می دونستن و باور داشتن این موجود توانایی آفرینش و زنده کردن داره.
طبق گفته های محققان، «بِن بِن» در رأس هرم آمنمهات سوم قرار داشت. متنی که روی سنگ حک شده، دعاییه واسه فرعون تا بتونه «زندگی رو دوباره ببینه».