ارز مسافرتی واسه سفرهای بیرون مرز کشور میلیونا هموطن در سال ۱۳۹۷ از اواخر فروردین دچار تغییرات اساسی شد که باید به اون، مشکلات ۲۲۰ هزار تومانی هم اضافه کنیم.
افزایش موشکی اندازه ارز از هفته سوم فروردین ماه دلیل شد تا هموطنان مخصوصا دانشجویان و مسافران، واسه خرید ارز لازم با مشکل مواجه شن و نبود فروش ارز به صورت اسکناس در صرافیا دلیل شده تا بعضی به کانالا و شبکه های اجتماعی واسه خرید و فروش ارز روی بیارن که   چالشای خاص خود رو داره.
اگه برنامه سفر در سال جاری دارین، راهنمایی که واسه خرید ارز مسافرتی در این گفتار ارائه می شه، میتونه اطلاعات لازم لازم جفت و جور ارز از سیستم بانکی کشور رو در اختیار شما بذاره. با ما همراه باشین.

راهکارهای شناسایی دلار تقلبی رو بدونین

اطلاعیه جفت و جور ارز مسافرتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

قبل اینکه بازار ارز با این نا به سامانیا مواجه شه، پرداخت ارز مسافرتی متوقف شده بود اما در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ بانک مرکزی پرداخت اونو مجاز اعلام و اینجور اطلاعیه ای رو صادر کرد:

 

هم جهت با اجرای تصمیم مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ستاد اقتصادی دولت مبنی بر برابر سازی اندازه ارز با بهای ۴۲۰۰۰ ریال واسه هر دلار که به خاطر اثبات بازار ارز در پیش گرفته شد، اطلاعیه شماره ۲ برابر سازی اندازه ارز در مورد چگونگی تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به توضیح زیر به استحضار عموم هموطنان می رسه:

۱. ارز مسافرتی واسه یه بار سفر در سال به اندازه ۱۰۰۰ یورو یا برابر اون به بقیه ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شه.
اندازه ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورای هم مرز و کشورای مشترک المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا برابر اون به بقیه ارزها است.

۲. خواهندگان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارن) و رسید پرداخت مشکلات خروج از کشور به بانک ملی هستن.

۳. خواهندگان باید نسبت به پرداخت برابر ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل اون سند حسابداری/رسید دریافت کنن.

۴. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی موجود در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه درخواست کننده انجام می شه.

۵. اندازه و ترتیبات پرداخت ارز به زایران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی می شه.

۶. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از راه بانکای تجارت و سروسامون کمافی السابق ادامه پیدا میکنه.

متن کامل اطلاعیهای ارزی بانک مرکزی در فروردین و اردیبهشت ۹۷

چیجوری ارز مسافرتی بگیریم؟

براساس اطلاعیهای فوق واسه جفت و جور ارز مسافرتی باید نکات زیر رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. این نکات براساس آخرین تصمیمات بانک مرکزی به روز شده.

۱- پرداخت ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۲سال صورت نمی گیره.

۲- ارز مسافرتی رو فقط می تونین با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی و سروسامون، تجارت، پارسیان و ملت جفت و جور کنین. فهرست شعب منتخب واسه انجام این کار رو از راه های زیر پیدا کنین:

    • بانک تجارت با مراجعه به این لینک و یا تماس با شماره ۱۵۵۴-۰۲۱
    • بانک ملی با مراجعه به این  لینک و یا تماس با شماره ۶۴۱۴۰-۰۲۱
  • بانک سروسامون از راه تماس با شماره ۶۴۲۲-۰۲۱
  • بانک پارسیان از راه تماس با شماره ۸۱۱۵۱۰۰۰-۰۲۱
  • بانک ملت با مراجعه به این لینک و یا تماس با شماره ۱۵۵۶ واسه تهرانیا و ۸۲۴۸۸-۰۲۱ واسه خارج از تهران

۳- تامین و پرداخت ارز مسافرتی به زایران عتبات عالیات فقط از راه دو بانک تجارت و پارسیان انجام می شه.

۴- تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یه بار در سال ممکن میشه.

۵- جفت و جور ارز با مراجعه به صرافیا (حتا مجاز) و هر گونه منبع خارج از سیستم بانکی قاچاق حساب می شه و مسوولان با متخلفان براساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنن.

۶- واسه دریافت ارز مسافرتی مجبور به ارائه این مدارک هستین: گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در صورت وجود) و رسید پرداخت مشکلات خروج از کشور.

۷- اندازه ارز مسافرتی واسه یه بار سفر در سال که باید به اندازه روز اعلامی از طرف این بانک و با احتساب کارمزدهای متعلقه در مورد پرداخت ارز انجام بشه:

  • ۵۰۰ یورو و یا برابر اون به بقیه ارزها واسه مسافران هوایی به کشورای هم مرز و کشورای مشترک المنافع به غیر از عراق شامل کشورای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس.
  • ۱۰۰۰ یورو یا برابر اون به بقیه ارزها به مسافران بقیه کشورها به غیر از عراق
  • ۲۵۰ هزار دینار عراق واسه زایران عتبات عالیات اعلامی از طرف سازمان حج و زیارت مثل زمینی یا هوایی. واسه این دسته از مسافران ارائه بلیط و گذرنامه اجباری نیس اما باید فهرست مشخصات اونا به تایید سازمان حج و زیارت برسه. بانک‌ها باید در این مورد هماهنگی لازم رو با سازمان حج و زیارت به عمل بیارن.

۸- درخواست کننده باید برابر ریالی ارز مسافرتی رو براساس قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومن به شعب منتخب بانک ملی پرداخت و در مقابل اون رسید دریافت کنه.
اندازه ارزها براساس قیمت گذاری بانک مرکزی رو می تونین از  ببینین.

۹- باجه بانک ملی موجود در مبادی خروجی باید اندازه ارز رو در مقابل رسید بانک پرداخت و بعد گذرنامه درخواست کننده رو ممهور کنه.

این باجه پس از باجه کنترل گذرنامه قرار داره.

۱۰- نگهداری بیشتر از ۱۰۰۰۰ یورو یا برابر اون به بقیه ارزها به وسیله شخص جرم حساب می شه و آدمایی که این اندازه ارز رو در اختیار دارن باید مازاد اونو تا آخر فروردین ۹۷ در بانک سرمایه گذاری کنن و یا اونو به فروش برسانند.

۱۱- بانکا مجاز به پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان ساکن بیرون مرز کشور نیستن. در مورد مصادیق ایرانیان ساکن بیرون مرز کشور، بانکا می تونن، مراتب رو از وزارت امور خارجه استعلام کنن.

۱۲- در صورت امکان به کار گیری بقیه وسایل پرداخت (کارت، حواله و …) انجام این مجاز و مورد تاکید بانک مرکزیه

مخاطبان گرامی، اگه واسه خرید ارز مسافرتی با پرسشی مواجه شدید از راه سامانه اینترنتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران، پرسشا و ابهامات خود رو مطرح کنین و کد پیگیری الکترونیکی دریافت می کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   از کیش تا درک با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران