از ۱۶سال پیش تا به امروز شغل «لیزا شرودر»، تست کردن مزه و طعم شکلاتای تولید شده در شرکت ۳۳ میلیارد دلاری «مارس» (Mars) است. یه شغل رویایی اونم در شرکتی رویایی که حسرت رو به دل خیلی از طرفداران شکلات و شیرینی باقی میذاره.

شرکت مارس که محصولاتش، شکلات، نوشیدنیای گاز دار و غذای حیوانات رو شامل می شه، مالکیت ۲۹ برند جهانی شکلات از جمله M&M’s, Snickers, Dove, Milky Way, و Twix رو در انحصار داره.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گفتگو با خانوم شرودر به بررسی شغل عجیب و جذاب ایشون پرداخته. اینکه چیجوری این فرصت شغلی رو به دست آورد. برنامه روزانه اون چیه و چه پیشنهادایی واسه علاقمندان شغلایی این چنینی داره؟

راه شرودر واسه تبدیل به “تست کننده مزه” اصلا روندی سنتی نبوده

بعد از پایان دوره دبیرستان، شرودر واسه ادامه تحصیل در رشته منشی گری وارد کالج مونت کلر شد.
پس از پایان تحصیلات، کار به عنوان کارمند اداری رو در چند شرکت شروع کرد تا در سال ۲۰۰۰ یکی از دوستانش درباره فرصت شغلی تست کننده مزه در شرکت مارس با اون حرف زد.

“وقتی مارس، فرصت شغلی نامبرده رو آگهی کرد، بدون کوچیکترین اتلاف وقتی واسه تصرف اون اقدام کردم. در دوران کودکی هیچ وقت تصور نمی کردم در آینده در صنایع غذایی کار کنم، اما واقعیت اینه که از همون بچگی به شکلات علاقه زیادی داشتم. یکی از اولین و جذاب ترین خاطرات دوران کودکی ام به وقتی برمیگرده که در کنار مادرم روی کاناپه می نشستیم و به همراه یه کاسه پر از شکلات M&M تلویزیون تماشا می کردیم.”

ایشون اضافه کرد: راه رسیدن من به شغل فعلیم اصلا با سازوکارهای سنتی جور در نمیاد.
وقتی سال ۲۰۰۰ به مارس ملحق شدم، هیچ تجربه ای درباره صنایع غذایی نداشتم اما حالا خوبیش اینه در مقطع تحصیلات آکادمیک در این شغل هیچ کمکی به شما نمی کرد و تنها ذائقه شماس که به کمکتون میاد.

برغم هیچ گونه پس زمینه تجربی به عنوان تستر مزه، شرودر کار خود رو شروع کرد

ایشون با اشاره به اینکه ممکن نیس کسی این فرصت شغلی رو از دست بده، گفت: اولین قدم در روند استخدام، پر کردن پرسشنامه بود. یعنی سئوالایی در مورد غذا و تجربیات شخصیتون در مورد مزه غذاها پرسیده می شد.

این فرصت شغلی به کسایی داده می شد که بتونن خوب طعم و مزه های اصلی رو از همدیگه تشخیص بدن. اما سوال در مورد پس زمینه تحصیلی در کار نبود.

در مرحله بعد، مصاحبه حضوری و تست عملی انجام می شه، اینطوری که توانایی شما رو در تشخیص مزه های اصلی و توانایی در زبون توصیفی مورد آزمایش قرار میدن.
پس از پذیرفته شدن به عنوان “تست کننده مزه” دوره متمرکز ۶ ماه رو پشت سر می ذارین تا در آخر به عنوان کارمند مارس مشغول به کار شید.

شرودر در آخر این بخش تاکید کرد: “چهار سال ابتدایی کار به عنوان تست کننده مزه بهترین تجربه ممکن واسه به دست آوردن آمادگی در راه پیوستن به “تیم حِسی” مارس حساب می شد”.

بعد از چهار سال کار به عنوان تست کننده مزه، شرودر به رتبه “تکنسین حسی” مارس پیشرفت کرد

بعد از مدت چهار سال لیزا با پیشنهاد فرصت شغلی “تکنسین حسی” از طرف مارس مواجه شد.
این پیشنهاد با برنامه دراز مدت این شرکت واسه تولید نصف M&M مصرفی کشور، همزمان شده بود.

“در پست جدید، به عنوان مسئول و آموزش دهنده تست کننده های مزه در پنل تحلیلی فعالیت می کنم. وظیفه ما جمع آوری و تحلیل داده های مربوط به مزه اجناس با هدف حفظ کیفیت هست.
این روند به ما امکان میده تا بعضی اجناس قدیمی مثل M&M، مزه ای مشابه ۷۵ سال پیش داشته باشن و یه سریای دیگه از اجناس جدیدمون دقیقا اون چیزی باشن که مشتریانمان توقع دارن.”

ایشون با تاکید بر اینکه ادامه و حفظ کیفیت یکی از اصول اصلی مارس حساب می شه، گفت: تنها چهار پنل تحلیلی مشابه واسه آزمایش مزه اجناس در جهان هست.
کار در شرکت مارس این فرصت رو در اختیار من قرار داد تا با سفرهای زیاد داخلی و خارجی با هدف انتقال تجربه و تربیت نیروی کار، اطمینان حاصل کنیم در هر نقطه ای از دنیا مشتریان مارس، مزه ای مشابه رو تجربه می کنن.

لیزا هم اینکه گفت: فکر نمی کنم شغلم رویایی باشه بلکه مطمئن هستم رویاییه.

یه روز معمولی کار شامل برگزاری پنلا تست مزه و همکاری نزدیک با کارشناسان تغذیه می شه

شرودر به بیزینس اینسایدر میگه: پنلای تست مزه هر روز صبح برگزار می شه و هفته ای سه بار هم بعدازظهرا تشکیل جلسه می دیم. برگزاری و مدیریت پنلای صبح بردوش منه.

ایشون اضافه کرد: پنل تحلیل ما هر روز ۶۰ تا ۹۹ نمونه رو مورد آزمایش قرار میده. این نمونه ها که از سرتاسر جهان جمع می گردن به آزمایشگاه فرستاده می شن تا علاوه بر مزه دیگه استانداردهای مارس هم چک شه.

بعد از پنل، شرودر عموما در ملاقات با کارشناسان گروه حسی درباره پروژه های پیش رو و طراحی برنامه ای کامپیوتری با هدف آسون کردن و کامل سازی داده های کیفی بحث و رد و بدل کردن نظر می کنه.

“کارشناسان تیم حسی ما در رابطه نزدیک با کارشناسان پیشرفت اجناس هستن. کارشناسان پیشرفت اجناس زیر نظر تیم تحقیق و پیشرفت یا (R&D) فعالیت می کنن. پس از برگزاری پنل صبح و بررسی داده های تحلیلی به وسیله پنل حسی، اونا رو به اعضا پنل برمی گردونم”.

این مقاله را هم بخوانید :   با مزایای نوشیدن ترکیب آب و لیموترش در هنگام صبح آشنا شوید

شرودر عقیده داره با مزه ترین بخش شغلش، سر و کار داشتن با این برنده های سمبلیک و دوست داشتنیه.

لیزا در ادامه توضیحاتش میگه: بهترین بخش کار، آدمایی هستن که با اونا همکاری می کنم. تموم کسایی که در این شرکت کار می کنن، عاشقانه کارشون رو دوست دارن و خود رو بطور کامل نسبت به اصول شرکت معتقد می دونن.

بخش جذاب دیگه کار به گفته شروردر “یادگیری و اشتراک گذاری علم” است. اینکه سال گذشته به چین سفر کنم و به اشتراک گذاری تجربیاتم با تیم تحلیلی نمایندگی مارس در این کشور بپردازم، تجربه ای بسیار دوست داشتنیه.

اما با مزه ترین بخش کار از نظر شرودر همکاری به عنوان عضوی از این برنده های سمبلیک و محبوب مثل اسنیکرز و توئیکسه. “شکلات در نفس خود لذت بخش حساب می شه و اینکه کاری می کنین که محصولش شادی و نشاط رو واسه مردم به ارمغان می آورد هم بسیار جذاب میشه”.

سخت ترین بخش کار در واقع باحال ترین قسمت اون هستش

مثل هر شغل دیگه، کار شرودر هم چالشای خاص خود رو داره.

“سخت ترین بخش کار من تشخیص مزه های غیر استاندارده. اینا در واقع کالاهایی هستن که با معیارهای مارس یکی بودن ندارن. به عنوان یه تستر مزه با سابقه، شما باید بتونین این جوری مزه ها رو تشخیص بدین. مزه کردن این اجناس سخت ترین و البته جذاب ترین بخش کار منه”.

خیلی از اینکه شغل من یه کار واقعی  و تموم وقته، تعجب می کنن

“تازگیا در سفری کاری، راننده تاکسی در مورد کارم در شرکت مارس پرسشایی مطرح کرد.
وقتی در مورد شغلم براش توضیح دادم شروع به شوخی و خنده کرد.
حتی وقتی که جدی به اون گفتم کارم تست مزه شکلاته، بعید می دونم باور کرده باشه”.

وقتی که بقیه از شغلم خبردار میشن، سه سوال همیشگی براشون پیش میاد

سئوال اول اینه که کجا واسه این کار ثبت نام کردم؟

سوال دوم اینه که چیجوری این فرصت شغلی رو به دست آوردی؟

جواب من به سئوال دوم عموما به شخصی بستگی داره که در مقابلم قرار میگیره. اگه فرد مورد نظر نوجوونی دبیرستانی باشه به اون پیشنهاد می کنم با تکمیل تحصیلاتش در علوم تغذیه، نه فقط خود رو واسه ورود به بازار کار در اینجور شرکتایی آماده کنه، بلکه قادر باشه ایده های نو و خلاقانه رو تولید کنه.

سوال سوم اما اینه که محل کار ما مثل کارخانه شکلات سازی در “ویلی وانکا” است؟ (Willy Wonka شخصیتی خیالی در رمان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی (۱۹۶۴) نوشته رولد داله.)

در جواب به این سوال هم عموما می گم، دفتر کار  من در همون مجموعه ای قرار داره که شکلاتای M&M تولید می شه.
پس بوی شکلات همیشه در دور و برمون حس می شه.
بطوریکه بسیاری مواقع وقتی به خونه میریم لباسهایمون بازم بوی شکلات میدن.

بیشتر مردم شغل منو درست نمیفهمند

“بزرگترین تصور غلطی که درباره کار من هست اینه که به چه دلیل ما از پایه شکلات رو مزه می کنیم.
خیلی از افراد نمیفهمند چقدر این کار علمیه. اونا فکر می کنن که تنها نیازه انگشت خود رو داخل نمونه شکلات کنین و اونو در دهن بذارین. ولی واقعیت این نیس.
تست کننده های مزه، آدمایی آموزش دیده و حرفه ای هستن تا بتونن ثبات در کیفیت اجناس رو تضمین کنن.”

تست کننده های مزه در واقع شکلات رو نمی خورن بلکه اونو مزه کرده و آزمایش می کنن

“فکر نکنین تست کنندگان مزه کل روز رو پشت میزهایشان نشسته ان و اسنیکرز می خورن. ما همیشه شکلاتایی که تست میکنیم رو نمی خوریم. بلکه اونا رو فقط در دهن چرخونده و مزه می کنیم.
تا علاوه بر مزه و طعم، بافت و کش سانی شکلات هم مورد آزمایش قرار گیرد”.

حالا خوبیش اینه از طعم شکلات خسته نمیشم

” من در مورد کیفیت خیلی سخت گیرم، بنظرم زندگی کوتاه تر از اون هستش که بخواین شکلات بی کیفیت بخورین. شکلات مورد علاقه ام “داو” است اما همه اونا رو دوست دارم”.

نمی ذارم کارم روی زندگی شخصی ام تاثیر بزاره

با اینکه لیز یه تست کننده مزه حرفه ایه اما به گفته خودش قرار نیس هرچیزی که بیرون از محیط کار می خوره رو تحلیل کنه.

“وقتی در محیط کار نیستم مثل بقیه افراد بدون وسواس از غذایم حال می کنم. وقتی در رستوران شام می خوریم، با اینکه میتونم کیفیت و حتی تازه بودن روغن استفاده شده رو حدس بزنم و یا اینکه در پخت غذا از مواد تازه استفاده شده یا خیر رو تشخیص دهم؛ اما بهتر می دونم بیرون از محیط کار خیلی به این موارد فکر نکنم”

اولین پیشنهاد ام به افراد علاقمند اینه که “دایره غذایی خود رو گسترش بدن”

“اولین پیشنهاد من به علاقمندان کارایی مثل چیزی که من انجام میدم اینه که دایره تجربیات غذایی خود رو زیاد کنن. یعنی هم غذاهای جور واجور رو تست کنن تا با مزه ها و طعمای جور واجور آشنا شن و هم با تحصیل در علوم تغذیه بتونن افق بازتری نسبت به این حرفه پیدا کنن.”