جهان هنوز نتونسته به طور کامل خبر غیرمنتظره ساخت اژدر هسته ای دوربرد موسوم به «پوسایدون» (Poseidon) به وسیله روسیه رو هضم کنه و به خاطر همین هنوزم در مورد قدرت خراب کننده این اسلحه قوی صحبت می شه.
این اسلحه چند مگاتنی که بیشتربه سلاحای ارائه شده در فیلمای علمی تخیلی شباهت داره واسه حمله با اهداف ساحلی طراحی شده و می تونه باعث تولید سونامیای رادیواکتیو و غیرقابل سکونت شدن شهرهای ساحلی شه.
خبر پیشرفت و تولید این اسلحه مرگبار که وقتی تنها یه بلوف و بزرگنمایی از طرف مقامات روسیه حالا به واقعیت تبدیل شده و سوال تنها اینه که چیجوری میشه این اژدر هسته ای ترسناک رو متوقف کرد؟

اژدر «پوسایدون» اول در نوامبر ۲۰۱۵ توجه سازمانای امنیتی غربی رو متوجه خود کرد، وقتی که تصویری از اون ً به صورت اتفاقی تو یه برنامه در تلویزیون دولتی روسیه به نمایش درآمد. این اژدر بیشتر از ۶۵ فوت (۱۹٫۸ متر) طول و ۶٫۵ فوت (تقریباً ۲ متر) عرض داره.
اژدر «پوسایدون» که با سوخت هسته ای کار می کنه می تونه هزاران مایل رو با سرعت بالای ۷۰ گره (۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) طی کرده و با کلاهک گرماهسته ای خود اهداف ساحلی مانند بنادر، شهرها و زیرساختای اقتصادی و صنعتی رو با خاک برابر کنه.

در نتیجه انفجار این بمب، سونامیایی تولید می شه که باعث رادیواکتیویته شدن آب و دیگه بقایای به وجود اومده به وسیله انفجار می شه و اینجوری نابودی بیشتری در انتظار مکان هدف میشه که واسه نسلا غیرقابل سکونت می شن.

قدرت کلاهک هسته ای این اژدر ۲ تا ۱۰۰ مگاتن برآورد شده که با اینجور قدرت هسته ای ویرون کننده ای، اژدر «پوسایدون» می تونه یه اسلحه آخرالزمانی باشه و این موضوع متوقف کردن اونو به اولویت کشورای غربی تبدیل کرده. مثلا، در صورت حمله به شهر نیویورک سیتی با این اسلحه، دستکم ۲٫۵ میلیون نفر به سرعت جون خود رو از دست میدن، در حالی که تعداد ۵ میلیون نفر هم زخمی شده و اثرات رادیواکتیو مرگبار انفجار هم تا شمال ایالت کبک کانادا هم می رسن.

به گفته کارشناسان نظامی اول فکر نمی رفت که خبر ساخت اینجور سلاحی واقعیت داشته باشه اما حالا مقامات نظامی غرب هم پذیرفته ان که روسیه در حال تست کردن این اسلحه جدید و ساخت زیردریاییای با توانایی حمل و پرتاب اون هستش.

اینجوری دیگه سوال این نیس که این اسلحه راسته یا خیر. حالا سوال اینه که چیجوری میشه این اسلحه مرگبار رو متوقف کرد؟ اچ آی ساتن، کارشناس نظامی بخش زیردریایی مقابله با اژدر هسته ای «پوسایدون» رو خیلی سخت و رقابت برانگیز می دونه:” پوسایدن بسیار سریعه و می تونه در عمقی بسیار بیشتر از زیردریاییای عادی حرکت کنه.
حالا خوبیش اینه انگار حرکتش اونقدر سروصدا بوجود میاره که سنسورهایی که در جای درست کار گذاشته شده باشن می تونن مکان اونو کشف کردن. سوال اصلی اینه که چیجوری میشه اونو خنثی کرد.
سلاحای تازه ای واسه این منظور باید ساخته شن”.

ساتن عقیده داره که متوقف کردن اژدر «پوسایدون» کار آسونی نیس:” من با کسایی که راه حلی بسیار ساده انگارانه ارائه میدن مشکل دارم، این ساده انگاریا باعث شده که بسیاری باور کنن ناتو فقط می تونه با منفجر کردن یه بمب هسته ای در عمق آب و در برابر این اژدر اونو متوقف سازه. اما انجام دادن هر کاری در جنگ زیر آب به همین راحتی نیس، همه چیز بسیار مشکله و هر توانایی جدیدی واسه پیشرفت و آزمایش به مقادیر خیلی زیادی پول نیاز داره”.

اما ساتن راهکارهایی رو واسه مقابله با این اسلحه خوفناک ارائه داده. اولین راه حل اون به کار گیری شبکه ای ترکیبی از رشته های هیدروفون زیرآبی ثابت و با توانایی پرتاب از آسمانه که بسیار مثل تورهای SOSUS دوران جنگ سرده و می تونه نشونه های مربوط به نزدیک شدن این اژدر خوفناک رو شناسایی کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   باکس آفیس هفته منتهی به اول مرداد؛ قدرت نمایی «دانکرک» نولان در سه روز اول اکران

این پستای شنیداری خود دارای مینای اژدری هستن- اژدرهایی کپسولی با قابلیتای کنترل و عکس العمل از راه امواج رادیویی که در سطح دریا کار گذاشته شده و به سرعت عمل میکنن- که می تونن این اژدر هسته رو رهگیری و نابود کنن. اژدر هسته ای «پوسایدون» اونقدر اسلحه خوفناکیه که باید چندین گزینه عملی واسه اطمینان از متوقف کردن اون وجود داشته باشه.

ساتن عقیده داره که سلاحای هایپرسونیکی که از زیردریاییای آمریکایی کلاس ویرجینیا شلیک می شن هم می تونن یه راه حل سریع و اضطراری واسه رهگیری «پوسایدون» باشن. این سلاحای مافوق صوت که با سرعت بیشتر از ۵ ماخ (بیشتر از ۶٫۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می کنن می تونن به محض رویت شدن اژدر نامبرده پرتاب شده و اونو قبل از اصابت به هدف و یا حتی نزدیک شدن به اون نابود کنن.

هم اینکه سرعت و قدرت اژدر «پوسایدون» باید با ساخت اژدرهای جدیدی در نیروهای دریایی کشورای غربی همراه شه؛ اژدرهای فوق سنگین آینده ای که می تونن ترکیبی از چندین اژدر کوچکتر باشن. علاوه بر این باید گفت که اژدر «پوسایدون» خود از زیردریاییای معمولی و عادی امروزی کوچکتره و مقدار زیادی مواد منفجره و قدرت انفجار واسه سوراخ کردن بدنه و متوقف کردن اون لازم نیس.
اینجوری هر چی تعداد شکارچیان این اژدر هسته ای خوفناک و آخرالزمانی بیشتر باشه امکان موفقیت اونا در متوقف کردن اون بیشتر میشه.

متوقف کردن «پوسایدون»، هم اینکه، به معنی رفتن به دنبال پلتفرمای پرتابی جدید میشه. وقتی که این اژدر بزرگ در سال ۲۰۲۷ وارد سرویس شه به وسیله دستکم ۲ زیردریایی جدید حمل می شه- زیردریاییای «ساروف» (Sarov) و «بلگورود» (Belgorod)- و این موضوع، به نظر ساتن، شرایط رو واسه کشورای غربی سخت تر و سخت تر می کنه.
ایشون در این باره اینجور میگه:” پوسایدون رو میشه از زیر لایه کلفت یخ هم پرتاب کرد و این موضوع نابود کردن پلتفرم پرتابی قبل از پرتاب رو خیلی سخت می کنه”.

زیردریاییای تهاجمی هسته ای کلاس سی وولف  (Seawolf-class) نیروی دریایی آمریکا که واسه انجام عملیات در زیر یخای کلفت طراحی شدن به طور خاص واسه نابود کردن زیردریاییای روسی قبل از پرتاب اژدرهایشان طراحی شدن. اما سیستمای الان دفاع موشکی توان مقابله با اژدر «پوسایدون» رو ندارن. موشکای الان آمریکا و ناتو  و سیستمای دفاعی پیشنهادی موجود در فضا هم نمی تونن با این اسلحه مقابله کنن.

ساتن میگه:” شایدً اژدر هسته ای پوسایدون پاسخی به سیستمای دفاع موشکیه. پیشرفت پایگاه های دفاع موشکی موجود در فضا در برنامه ساخت این اژدر که از بیست سال پیش شروع شده مورد توجه قرار نگرفت اما این اژدر در مقابل اینجور سیستمایی هم ایمن میشه”. یه جنگ هسته ای به خودی خود هولناکه اما اژدر هسته ای «پوسایدون» اونو به آخر هولناکی خود می رسونه. با این وجود اژدر «پوسایدون» شکست ناپذیر نیس و با تکنولوژی قوی و استفاده درست از اون میشه این اسلحه مرگبار رو متوقف کرد.

«پوسایدون»: اژدر هسته‌ای خوفناک و آخرالزمانی روسیه که سونامی‌های مرگبار تولید می‌کنه

اژدر فوق سنگین «اسپیرفیش»؛ غول خراب کننده زیردریاییای بریتانیایی

در مورد جدیدترین جت جنگنده بوئینگ با نام F-15X Super Eagle چه میدونیم؟

با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قوی کلاس جهانی آشنا شید