شاید باورش سخت باشد! اما بخشی از فرایند رشد کودک به پرخاشگری ارتباط دارد. او هنگامی که به مهد کودک می‌رود، قرار است ساعت‌ها دور از خانه و خانواده‌اش باشد. بنابراین این ناراحتی و دلتنگی را نمی‌تواند به شکل درست بروز دهد و به ناچار پرخاش میکند. از سوی دیگر گرسنگی و تشنگی هم ممکن است کودک را به سمت حمله به دیگران سوق دهد. او مانند بزرگترها توانایی بازگو کردن ناراحتی و تنگنای خود و البته کنترل خود را ندارد. حتی فرزند شما وقتی دبستانی شود هم احتمال پرخاشگری‌اش وجود دارد. چرا که ممکن است او به خوبی نتواند آموزه‌های معلم را یاد بگیرد. ما؛ کارشناسان مجله اینترنتی آسمونی قصد داریم در این مطلب به یاری والدین دلسوز بیاییم. در ادامه مطلب به راه‌های مختلف درمان پرخاشگری کودکان خواهیم پرداخت.

بهترین راهکارها برای درمان پرخاشگری کودک

با چند راه می‌توان پرخاشگری کودک را درمان کرد و به حداقل رساند. در ادامه این راه‌ها شرح داده خواهند شد.

برای فرزندتان الگوی خوبی باشید

کودک ممکن است بدترین اشتباهات را مرتکب شود. اما با این حال نباید به سراغ کتک زدن، پرخاش کردن و یا توهین به او باشید. بهتر است خشم خود را کنترل کنید و با خونسردی او را از انجام عملش باز دارید. درصورتی که هنگام پرخاشگری او، متقابلا پرخاش کنید، به او یاد می‌دهید که هنگام عصبانیت، پرخاشگری بهترین است.

کودک را توبیخ کنید

باید کودک را از درست یا غلط بودن رفتارش باخبر کنید. هنگامی که رفتار اشتباه و پرخاش نا به جایی از کودک سر زد، باید برای او محکومیت‌های ثابت و مقتدرانه درنظر بگیرید. درچنین شرایطی حتی باید زودتر واکنش نشان بدهید. برای نمونه درصورتی که قصد دارد به برادر خود حمله کند، سریع‌تر باید وارد عمل بشوید و به او بگویید: «دیگه بسه!» درچنین شرایطی توبیخ نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

این مقاله را هم بخوانید :   ردیاب خودرو و موتورسیکلت

مسئولیت‌پذیری را در او تقویت کنید

به کودک یاد بدهید که نتایج کار اشتباهش را بپذیرد. برای نمونه درصورتی که اسباب بازی‌های او روی زمین ریخته اند، از او بخواهید که آن را جمع کند. البته نباید از این کار به عنوان مجازات برای او یاد کنید. بلکه باید به او بگویید که این تنها یک روش برای جبران اشتباه است. همچنین باید درچنین شرایطی به او یاد بدهید که بابت اشتباهی که مرتکب شده عذرخواهی کند. او باید متوجه باشد که این عذرخواهی کردن برای فردی از او این رفتارها را دیده است، مهم می‌باشد. ضمنا باید به او بگویید که هنگام عذرخواهی میبایست صداقت داشته باشد.