جام جهانی ۱۹۶۶ تنها مورد از این رقابت‌های جهانیه که کل یه قاره اونو تحریم کرده. البته این جام به خاطر قهرمانی تیم انگلستان و پیروزی بر تیم آلمان در فینال با یه گل بحث برانگیز و همینطور به خاطر درخشش تیم ملی کره شمالی و “اوزه بیو” می شناسنش. اما ماجرای کمتر شناخته شده تحریم این جام جهانی بزرگترین رقابت فوتبال جهان رو از این رو به اونو کرد.

“گوردون بنکس”٬ دروازه بان تیم انگلستان و قهرمون جام جهانی ۱۹۶۶ وقتی “اوسی کوفی”، یکی از بازیکنان تیم ملی غنا رو فوتبالیستی در حد “جورج بست” افسانه‌ای توصیف کرده بود. با در نظر گرفتن اینکه “گوردون بنکس” یکی از بهترین فوتبالیستای دوران خود بود این توصیف رو نباید بی اهمیت و ناچیز دونست.

اما تقریبا شکی نیس که کسی “اوسی کوفی” رو نمی شناسه. اون در دو مسابقه باشگاهی دوستانه چهار بار دروازه “گوردون بنکس” رو گشود.

دلیلش اینه که “اوسی کوفی” که به اون “ارکستر سمفونی یه نفره” و یا “دریبل زن جادویی” لقب داده بودن، هیچ وقت شانس اونو پیدا نکرد تا در جام جهانی بازی کنه.
اون به خاطر تحریم جام جهانی ۱۹۶۶ از طرف قاره آفریقا این شانس رو از دست داد. در اون سالها تیم ملی غنا مشهور به “ستاره های مشکی” دو دوره متوالی سالهای ۱۹۶۳ و ۱۹۶۵ قهرمون آفریقا بود؛ اما ستاره های مشکی در بالاترین درجه قدرت خود شکست خورده موندن.

بازیکنان تیم ملی فوتبال غنا در دهه شصت میلادی، اوسی کوفی (چپ) و کوفی پاره (راست)

در ژانویه ۱۹۶۴ فیفا عزمشو جزم کرد که از ۱۶ سهمیه فینال جام جهانی ۱۰ تیم از اروپا از جمله انگلستان که اندازه مسابقات بود، ۴ تیم از آمریکای لاتین و یه تیم از آمریکای مرکزی و ناحیه کارائیب به مسابقات راه پیدا کنن و در نتیجه آفریقا و آسیا و اقیانوسیه روی هم رفته فقط یه سهمیه داشتن.

سیاست و زمین فوتبال

کنفدارسیون فوتبال آفریقا که در سال ۱۹۵۷ تاسیس شد و مرکز اون در قاهره بود، در اون دوران تنها نهاد سراسری قاره آفریقا و اولین سازمان ورزش جهان بود که رژیم آفریقای جنوبی رو به خاطر سیاستای نژادپرستانه در سال ۱۹۶۰ اخراج کرد.

فیفا نیزکه یه سال پس از کنفدارسیون فوتبال آفریقا عضویت کشور آفریقای جنوبی رو تعلیق کرده بود، این کشور رو در سال ۱۹۶۳ دوباره به عضویت قبول کرد چون آفریقای جنوبی وعده داده بود به جام جهانی ۱۹۶۶ یه تیم به طور کامل سفیدپوست و به جام بعدی در سال ۱۹۷۰ یه تیم کلا سیاهپوست اعزام می کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   از کیش تا درک با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران

فیفا در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۶۶ واسه دوری از کشمکشای سیاسی تیم آفریقای جنوبی رو در رقابتای گروهی آسیا و اقیانوسیه قرار داره.
ولی با در نظر گرفتن اینکه هر دو قاره فقط یه سهمیه داشتن هنوزم امکان داشت تیم آفریقای جنوبی در آخر در برابر یه تیم آفریقایی دیگه قرار بگیره.

در آخر در ژوییه ۱۹۶۴ کنفدراسیون فوتبال آفریقا عزمشو جزم کرد اگه فیفا به این قاره یه سهمیه نده، جام جهانی ۱۹۶۶ رو تحریم می کنه.
اما فیفا حاضر به عقب نشینی نبود. پس در اکتبر ۱۹۶۴ همزمان با اقدامات موفقیت آمیز کنفدارسیون فوتبال آفریقا واسه تعلیق دوباره عضویت آفریقای جنوبی، هر پونزده تیم فوتبال قاره آفریقا که دارای شرایط شرکت در رقابتای جهام جهانی بودن؛ این مسابقات رو تحریم کردن.

طوفان زرد

یکی دیگه از حوادث باحال جام جهانی ۱۹۶۶ درخشش تیم ملی کره شمالی بود که با پیروزی ۹ بر ۲ بر تیم استرالیا راهی مرحله پایانی شد و با پیروزی خیره کننده ۳ بر صفر بر تیم ایتالیا به یه چهارم پایانی رسید و لقب طوفان زرد رو از طرف رسانه ها به خود اختصاص داد. این تیم در مرحله بعدی تو یه مسابقه فراموش نشدنی در برابر پرتغال با چهار گل “اوزه بیو” با نتیجه ۵ بر ۳ شکست خورد.


درخشش “اوزه بیو”، بازیکن سیاهپوست تیم ملی پرتغال نشون دهنده واقعیت نهفته ای بود. اون و سه بازیکن دیگه تیم پرتغال که در جام جهانی ۱۹۶۶ به مقام سوم رسید، از جمله “ماریو کولونا”، کاپیتان تیم، متولد موزابیک بودن که در اون زمان هنوز مستعمره پرتغال بود.

در نتیجه تحریم مسابقات به وسیله کشورای کوچیک آفریقایی و آقای گل شدن “اوزه بیو” یه فوتبالیست آفریقایی نسل، باد تغییر در فیفا وزیدن گرفت. دو سال بعد از این ماجرا فیفا به اتفاق آرا عزمشو جزم کرد به آفریقا یه سهمیه بده و آسیا هم صاحب سهمیه خود شد و تحریم نتیجه داد.