خیلیا فکر می کردن با اومدن فیس بوک که محصول یه جوون علم آموخته کامیپوتر دانشگاه هاروارد در اوایل قرن بیست و یکم بود و ظرف یه دهه بیشتر از ۱ میلیارد کاربر اینترنت رو محسور خود کرد و سندورم اعتیاد به فیس بوک رو در دنیای پزشکی درست کرد، دنیای شبکه های اجتماعی رو باید تموم شده دونست. فیس بوک و خلاقیت مارک زاکربرگ در به راه انداختن سرزمین دیجیتالی با خدمات و امکانات جور واجور و جورواجور، اون قدر فرصت رقابت رو واسه بقیه محدود کرده بود که هیچکی انتظار نداشت مثل تولد گوگل که دنیای جست و جو رو به تسلط بلامنازع خود در آورد، مجموعه ای بتونه رقیبی فعال واسه دنیای دیجیتالی فیس بوک و کاربران دو آتیشه اش بشه. اما اینستاگرام که یه استارت آپ تازه کار در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی بود، یواش یواش به عنوان یه حریف جدی واسه کار و کاسبی فیس بوک که چند ده میلیارد دلار ارزش بازاری پیدا کرده بود، مطرح شد.

استارت آپی که تنها یه اپلیکیشن بود و به کاربران اجازه می داد تصاویر خود رو روی پروفایل شخصی منتشر و بقیه رو به دنیای follow و like بکشونن. موفقیت اینستاگرام خیلی سریع جهانی شد و حتی سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان به حضور فعال در این شبکه اجتماعی مایل شدن. حالا، بسیاری در دنیا حتی اخبار و رویدادهای سازمانا و موسسات بین المللی رو از راه کانال اونا در اینستاگرام دنبال می کنن. از H&M سوئد و پازیس هیلتون معروف گرفته تا دفتر اطلاع رسانی کاخ باکینگهام، روز به روز اخبار برنامه ها و رویدادهای خود رو از راه صفحه شخصی در این شبکه در اختیار مخاطبان قرار میدن.

اپلیکیشن اینستاگرام یکی از پر دانلود ترین اپلیکیشنای چند سال اخیره که در واقع کم تر گوشی هوشمند رو میشه سراغ داشت که app یازده مگا بایتی اینستاگرام روی ان نصب نشده باشه. حضور پر رنگ و موفق اینستاگرام در میدون شبکه های اجتماعی به حدی تند و سریع بود که جنبشای اجتماعی خیلی از راه این مجموعه طراحی و هدایت شد.
رقابت آب یخ، رقابت سلفی بدون آرایش، جنبش جهانی سلفی بازی و خیلی جنبشا و برنامه های دیگه، همه ظرف چند سال گذشته از راه اینستاگرام و کارابران فعال و مطرحش، راه اندازی شد و البته با استقبال جهانی هم همراه شد.

بعضی افراد معروف و سلبریتی روزگار ما، از کیم کارداشیان سلفی باز گرفته تا کریستیانود رونالدو، ستاره رئال مادرید اسپانیا، روزانه چندین عکس از سبک زندگی خود رو در صفحات منتشر می کنن و ظرف کم تر از چند ساعت، میلیونا نفر در سراسر جهان این تصاویر رو مشاهده و لایک و کامنت و فوروارد می کنن! در اینترنت هیچ شبکه ای جز فیس بوک، چتین قدرتی رو به نمایش نگذاشته بود.

(تصویر صفحه کریستیانو رونالدو در اینستاگرام با بیشتر از ۵۶ میلیون فالورر در فهرست ۱۵ صفحه پر بیننده س)

به هر حال، سرزمین باحال اینستاگرام دلیل شد تا مارک زوگربرگ با پرداخت ۱ میلیارد دلار، این شبکه رو بخره و حالا اینستاگرام یکی از سایتای فیس بوک هست.
همونجوریکه Alexa.com یکی از سایتای Amazon.com هست و Youtube.com از جمله پرتالای معروف Google.com شناخته می شه.

داستان اینستاگرام، به همین جا ختم نمی شه.

فیس بوک واسه پیشرفت اینستاگرام فعالیتای زیادی انجام داده. حتی به آدمایی که چاله های امنیتی در این شبکه پیدا کردن، جوایز نفیسی پرداخت کرد.
نمونه اش چند وقت پیش  بود که کودکی ۱۰ ساله تونست با شناسایی چاله امنیتی در اینستاگرام، جایزه ۱۰ هزار دلاری فیس بوک رو از اون خود کنه.
موضوعی که در گزارش THE VERGE اومد. پسر ۱۰ ساله فنلاندنی که Juni نام داشت، شاید یکی از مهندسان ارشد فیس بوک می شه.
از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون،‌فیس بوک بیشتر از ۴ میلیارد دلار به ۸۰۰ محقق در سراسر دنیا پرداخت کرده تا باگای فنی سایتای تحت مالکیت اونو مورد موشکافی فنی و مطالعاتی بذارن. این طرح BUG BOUNTY اسمشه.

(جایزه ۱۰ هزار دلاری فیسبوک به کودکی که چاله امنیتی رو در اینستاگرام شناسایی کرده بود)

بیشتر از نیم میلیارد نفر عضو این شبکه هستن و روزانه ده ها میلیون تصویر در این سرزمین دیجیتالی منتشر و به اشتراک گذاشته می شه.
ده ها میلیون صفحه ای که در اینستاگرام به وسیله کاربران حقیقی و حقوقی طراحی و راه اندازی شده، زندگی صدها میلیون شهرونده دهکده جهانی امروز رو به خود مشغول کرده. بعضیا در ۲۴ ساعت، بیشتر از ۸ ساعت مشغول اینستاگرام هستن. بعضیا حتی تا ۳ نصف شب آنلاین و مشغول لایک بازی هستن. بعضی هنرمندان در داخل و بیرون مرز کشور، روزی ده ها تصویر از خود و بقیه در پروفایل شخصی منتشر می کنن. این دنیای اعتیاد آور اینستاگرام هست که بخشی از فعالیت روزانه صدها میلیون نفر از جمعیت کره زمین رو به خود مشغول کرده.

بعضیا در این شبکه، با دنیای لایکا و فالوها، به دنبال اصطلاحا پز دادن هستن. صفحه جنجالی بچه پولدارهای تهران یکی از اونا در سالای گذشته بود که پورشه سواران شمال تهران رو در ویلاا و استخرها به نمایش می گذاشت و از این که پول دار هستن و با خالکوبی استخر می رن و با پلنگ سلفی می گیرن، به خود می بالند! البته این داستانا خیلی بیین ایرانیا و به خصوص تهرانیا رواج داره.

(تصویر صفحه بچه پولدارهای تهرانی با ۱۵۲ هزار دنبال کننده در اینستاگرام که ۱۱۹۷ تصویر منتشر کرد)

ما تماشاگر انقلاب هشتگا هستیم که روز به روز، دامنه فعالیت اون بیشتر شده و حتی به سبک زندگی سنتی ما هم در حال وروده.در اینستاگرام، دنیای هشتگا، دنیای جدید و بسیار مهمیه. هشتگا در واقع یه کلید واژه هست که شما با قرار دادن اون در کنار نوشته خود، دلیل میشین که کل عکس و محتوای شما، در میان تصاویری که مضمونش با محتوای تصویر شما شباهت داره قرار بگیره و در صفحه هشتگ مربوط به نمایش در بیاد. مثلا اگه شما تصویری از مکانی در کشورمون بگیرین و بخواین صدها هزار نفر یا میلیونا کاربر هم این عکس رو ببینن، می تونین هشتگ معروف #IRAN رو در کنار نوشته خود قرار بدین. به محض انتشار عکس، مشاهده می کنین که تصویر شما در صفحه هشتگ IRAN به نمایش در میاد و این فرصتی واسه دیده شدن بهتره.

پتانسیل هشتگا

۱-دلیل می شن تا عکساتون بیشتر دیده شه.

 

۲-باعث بیشتر لایک خوردن تصاویر شما می شه.

۳-توانایی جریان سازی دیجیتالی دارن.

۴-بهترین وسیله واسه پیشرفت جنبشای اجتماعی مانند رقابت سلفی بدون آرایش (#NoMakeupSelfie)  جهت دریافت کمکای خیریه هستن. سلفی بدون آرایش سلبریتیا در سال ۲۰۱۴ میلادی دلیل شد تا کمکای خیریه واسه مرکز سرطانی در انگلیس جمع آوری شه.

(گزارش نشریه گاردین از کسب ۸ میلیون دلار کمک واسه مقابله با سرطان با پشتیبانی هشتگ سلفیای بی آرایش)

۵-سلفیا ابزاری واسه نمایش و غرور در میان بعضی از کاربران اینستاگرام هستن و هشتگ دلیلی واسه گسترش اون در فضای مجازی هستش.

۶-با هشتگا میشه تصاویر مختلفی رو تو یه موضوع خاص از سراسر جهان دید.

۷-هشتگ خود یه رسانه قوی و به قول مارشال مک لوهان فقید، همون پیام هست!

مشکلات هشتگا

 

۱-دلیلی واسه گسترش و گسترش محتوای fake و جعلی و غیر واقعی در اینستاگرامه.

۲-بعضی از کاربران خیلی از تصاویر خود رو تنها بخاطر بیشتر دیده شدن با هشتگای غیر مربوط و غیر در رابطه تگ می کنن. مثلا فردی که در شیراز عکس میگیره، هشتگ نیویورک، آمستردام یا برج ایفل رو در محتوای توضیحی عکس قید می کنه تا در دنیا افراد زیادی عکس رو ببینن. فقط بخاطر چند صد لایک!

۳-هشتگا، دلیل شده تا کاربران موقعیتای مکانی خود رو بتونن به اشتباه به بقیه اطلاع رسانی کنن. مثلا فردی در دوبی عکس میگیره و هشتگ مکانی سانفرانسیسکو رو تگ می کنه!

۴-هشتگا یه جور غرور و ناهنجاری دیجیتالی و تمایل به کذب انگاری و کذب پینداری رو در میان کاربران اینترنت به خصوص کاربران اینستاگرام گسترش داده.

۵-بدیش اینه تعداد خیلی از کاربران اینستاگرام، هویت واقعی خود رو پشت هشتگا مخفی می کنن.

داستانای باحال

به هر حال، دنیای باحال هشتگا با همه خوبیا  و بدیایی که می شه واسه اون در نظر گرفت، واسه خیلیا محبوبه. بعضی از هشتگای معروف و اندازه کاربران اون در اینستاگرام در ادامه ذگر شده که می تونین موقع انتشار محتوا در این شبکه، از انا استفاده کنین. البته هشتگای معروف و پر کاربرد، ده ها هزار مورد رو شامل می شه که ما به بعضی از اونا می پردازیم. اطلاعات هشتگای اینستاگرام رو از راه نشانی https://www.instagram.com/explore/tags/hashtag میشه دنبال کرد.

این مقاله را هم بخوانید :   مطبوعات در گذرِ زمان

واسه ایرانیا، بعضی از هشتگای فارسی از معروفیت زیادی بهره مند هست.
مثل:

نیاوران، زعفرانیه، الهیه، کامرانیه، پالادیوم، برج میلاد، تهران، ایران، اصفهان، شیراز، کیش، خوشگلا، بچه پولدارها، دکتر، مهندس، عشق و یهویی!

(تصویر بعضی از پستای تگ شده با هشتگ “زعفرانیه” که ارتباطی با مضمون خیابون زعفرانیه تهران نداره. )

(تعدادی از پستای مربوط به هشتگ مشهور تهران که بیشتر از ۱ میلیون پست روی اون تگ شده)

حالا دیده شده که افرادیکه حتی در روستاهای کشور هم هستن، عکسایی منتشر می کنن با هشتگ خیابون نیاوران یا میرداماد! تو گویی نصف جمعیت ایران در خیابون زعفرانیه هستن و همه بچه پولدار پورشه سوار در کردان کرج! البته در گزارش هفته آینده به بحث کذب پنداری و دلایل خود بیریخت پنداری کاربران در اینستاگرام می پردازیم. اما به هر حال، خیلیا دوست دارن در ایران، خود رو در مکان و وقتی که نیستن تجسم کرده و از همه مهم تر، بقیه هم انا رو در اون مکانای رویایی! ببینن. شاید هشتگ فلان داهات یا شهر در ایران، به اندازه فلان خیابون یا پاساژ یه مکان در نقاط خاصی در شهرهای بزرگ از جمله ایران، بیننده نداشته باشه و بخاطر این، بعضی از کاربران رو به هشتگایی مایل می کنه که هیچ ربطی به تصویر مربوطه نداره.

(نزدیک به ۱ میلیارد عکس در اینستاگرام با هشتگ LOVE تگ شده و این هشتگ معروف ترین هشتگه)

در دنیای هشتگ بازی، هشتگ LOVE یکی از پر بیننده ترین و پر کاربرد  ترین هشتگا در این شبکه حساب می شه.
حتی هشتگ LOVEIT  و LOVEME هم پس از این هشتگ با کاربرد بسیاری بهره مند هستن. این هشتگ در توییتر و حتی فیس بوک هم مخاطبان زیادی کسب کرده  و فقط به اینستاگرام مربوط نیس.
هشتگ لاو یا عشق، هشتگی هست که میشه در خیلی از متنا و تصویرها استفاده کرد.
چون که معنی عشق، به هر چیزی می تونه مربوطه بشه. اما به هر حال، هشتگ پاریس یا الهیه، به هر چیزی در رابطه نیس اما بعضی هموطنان علاقه دارن خیلی نوشته های خود رو با این جور هشتگای بی ربط، در رابطه کنن!

(بیشتر از ۵۳ میلیون عکس و فیلم ۱۵ ثانیه ای در اینستاگرام با هشتگ معروف LOVEIT تگ شده)

بعضی از کاربران در اینستاگرام، از اسامی سلبریتیا واسه تگ گذاری مطالب استفاده می کنن تا در هشتگ مربوط به نام اونا تصاویرشان دیده شه و لایک بیشتر به دست بیاره. مثلا هشتگ kimkardashian، که چهره رسانه ای معروف آمریکایی حساب می شه و ملکه سلفی بازه های اینستاگرام هستش.

(بیشتر از ۳.۵ میلیون تصویر روی هشتگ کیم کارداشیان تگ شده که ربطی به موضوعات ایشون نداره)

در اینستاگرام چند سال متمادی هست که هشتگ عشق به عنوان یکی از محبوب ترین هشتگا انتخاب می شه و بخاطر این،‌این شبکه رو به خلق هشتگ جدیدی به نام Interactivegrams علاقمند کرد.
از راه این هشتگ، تصویر پویانمایی با نشون قلب در اختیار شما قرار میگیره و اگه کاربری دابل کلیک روی ان بکنه ، تصویر روی صفحه ایشون منتشر می شه و هشتگ جالبی هست.
بیشتر از ۷ هزار پست در اینستاگرام تا مارچ ۲۰۱۶ میلادی از این هشتگ چدید استفاده کردن.

اینستاگرام به مناسبت انتخاب «عشق» واسه سومین سال متوالی به عنوان محبوب ترین برچسب، هشتگ #InteractiveGrams رو واسه کاربران خود راه اندازی کرد تا با نوشتن اون بتونن یه تصویر متحرک کوتاه با علامت قلب رو در اختیار بگیرن و اگه کاربران دو بار روی اون کلیک کنن، تصویر مربوطه به صورت مستقیم روی صفحه اونا منتشر شه.

امسال خیلی از والدین آمریکایی ترجیح دادن نام فیلترهای اینستاگرام از جمله Ludwig، Juno، Reyes و Valencia رو روی کودکان خود بذارن. این مرکز اعلام کرد طی سال جاری میلادی در کل ۳۴۰ هزار نوزاد آمریکایی با اسمای مربوط به اینستاگرام ثبت شدن و این مسئله نشون داد که شبکه اجتماعی نامبرده چقدر تونسته روی زندگی شخصی افراد هم تاثیر بزاره.

(نزدیک به نیم میلیون تصویر روی هشتگ تازه معروف شده Juno تگ شده که واسه آمریکاییا محبوبه)

بعضیا حتی پا رو بالاتر گذاشته و اسم فرزندشون رو hashtag گذاشتن! تصویر زیر، پستی هست که والدین یه نوزاد، زمان تولد فرزندشون در شبکه های اجتماعی گذاشتن و نام بچه رو hashtag قرار دارن. موضوعی که درخشش زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

(گزارش سایت People.com درباره نام گذاری فرزندی به نام Hashtag)

موضوع وقتی باحال می شه که متوجه بشیم براساس گزارش مرکز کودکان در آمریکا، از بین ۱۰ نام برتری که سال ۲۰۱۵ میلادی واسه نوزادان آمریکایی در نظر گرفته شده، پنج نام اول از روی فیلترهای اینستاگرام انتخاب شده.

(گزارشی درباره نمودار ۷ نام مطرح واسه کودکان براساس فیلترای اینستاگرام در سالای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵)

فهرست این اسما به ترتیب به قرار زیره:

 

 

Ludwig، Juno، Reyers، Amaro، Valencia، Emma، Willow، Jackson، Aiden و Sophia. که سایت مرکز کودکان اونا رو منتشر کرد.

(گزارش Russia Today درباره نام Lux‌ که براساس فیلترهای اینستاگرام مشهور شد)

کودکانی که کودکان اینستاگرام یا instagrambabies هستن.

(گزارش مرکز بی بی سنتر درباره نام گذاری بعضی از کودکان آمریکایی براساس هشتگای معروف)

یعنی والدین عصر دیجیتال، هشتگا و فیلترهای معروف رو به به کار گیری اسامی قدیمی واسه نامگذاری بچه هاشون بیشتر بهتر می دونن. مخصوصا اسامی که نوع جنسیت کودک رو بشه با اون اسم تشخیص داد و اصطلاحا gender-neutral baby names باشه.

 

فهرست هشتگای معروف

بعضی از هشتگای محبوب اینستاگرام رو براساس موضوعات جور واجور در زیر مشاهده می کنین.

هشتگای خیلی معروف

 

#popular #instagood #iphonesia #photooftheday #instamood #picoftheday #bestoftheday #instadaily #igdaily #instagramhub #instacool #me #photo #twelveskip

هشتگای مربوط به دنیای مد و لباس

#style #swag #fashion #pretty #instacool #instamood #iphonesia #fashionista #picoftheday #beauty #ootd #outfitoftheday #likeback #shopping #dress #fresh #instafashion #twelveskip

هشتگای مربوط به زوجای جوون

#couple #boyfriend #girlfiend #love #instalove #happy #us #statigram #home #best #sweet #jj #perfect #loveyou #lovehim #loveher #twelveskip #bestoftheday #amazing

هشتگای مربوط به بهترین دوستان

#bestfriend #bestie #best #us #jj #a #friend #instagramer #goodtimes #likeback #jj_forum #to #cute #twelveskip #sisters #friendship #bestoftheday

 

هشتگای مربوط به موضوع سلفی بازی

 

 

#selfie #me #i #a #instagood #ig #iphonesia #jj #likes #party #f4f #igers #picoftheday #photofotheday #cute #follow #follow4follow #bestoftheday #twelveskip #instalove

هشتگای مربوط به کار و کاسبی و کارآفرینی

#business #jobs #sales #twelveskip #marketing #startup

هشتگای مربوط به فناوری

 

#iphone #techaddict #tech #technology #tagsforlikes #photooftheday #nerd #techie #gadgets #device #instagood #instatech #photooftheday #picoftheday

هشتگای مربوط به فالو

#teamfollowback #followback #twelveskip #instafollow #instagood

 

هشتگای مربوط به کاربران آیفون

#iphone #twelveskip #iphonesia #apple #tech #love #photooftheday #instadaily

هشتگای مربوط به مهمانی

هشتگای معروف در سال ۲۰۱۵ میلادی

 

#newyear2014 #wonderful2014 #twelveskip #begoodtome #newyears #newyear #newme #freshstart #followme #happy #instagood #follow #tagsforlikes

هشتگای مربوط به دنیای غذا و نوشیدنی

 

#food #yummy #foodie #delicious #happy #instagood #foodoftheday #follow #tagsforlikes #foodgasm #twelveskip #tweegram #instago #tflers #yum #dessert #statigram #instalike #instamood

هشتگای مربوط به دنیای بدنسازی و پرورش اندام

#fitfam #instafitness #beastmode #gym #instafit #fitnessaddict #active #bestoftheday #instadaily #fitnessfreak #health #healthylife #eatclean #twelveskip #fitspo #abs #foodgasm #lifestyle #diet #instahealth #wellness #getmoving

هشتگای مربوط به نوشته های الهام بخش

 

 

#quote #quoteoftheday #goodvibes #quotes #inspire #igers #instalike #instadaily #all_shots #tweegram #twelveskip #repost #instagood #motivation #inspiration #determined #quotestagram #realifequotes #dreams

هشتگای مربوط به دنیای انرژی مثبت

 

 

#truth #pinquotes #advicequotes #reality #quoteoftheday #quotes #quote #quotesdaily #quotestoliveby #twelveskip #instadaily #reminder #instaquote #lifeiswhatyoumakeit #staystrong #igers

هشتگای مربوط به دنیای ادبیات و شعر

 

#lyricsquote #lyrics #quoteoftheday #twelveskip #inspire #music #lyrics #songoftheday #lifequotes #tagsforlikes #typography #instaquote #statigram #photooftheday #words #igers