آموزش ساخت موشن گرافیک حرفه ای (موشن کده)

اگر علاقه مند به یادگیری ساخت گرافیک کارتونی هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این راهنما با ما همراه باشید. زیرا در اینجا ابتدا با هم خواهیم دید که این هنر جذاب دقیقا چیست و سپس نحوه ساخت گرافیک انیمیشن حرفه ای را یاد خواهیم گرفت. هدف ما از این راهنما این است که با خواندن آن و البته تمرین و تکرار بتوانید یک طراح موشن گرافیک حرفه ای شوید. دوره جامع آموزش موشن گرافیک حرفه ای پیشرفته با افتر افکت را از صفر تا 100 در قالب پروژه های کاربردی و جذاب، ویژه کسب درآمد را با موشن کده یاد بگیرید

موشن گرافیک چیست؟

خوب، قبل از اینکه به یادگیری نحوه ساخت گرافیک کارتونی حرفه ای بپردازیم، بیایید ببینیم به هر حال گرافیک کارتونی چیست؟ بسیاری از افراد گرافیک کارتونی را به دلیل سبک و ساختار کارتونی آن با انیمیشن یکی می دانند. اما باید بدانید که موشن گرافیک و انیمیشن تفاوت های فاحشی با هم دارند.در بین بهترین سایت های آموزش برنامه های گرافیک و تدوین می توان به سریع آسان، موشن کده، فرادرس، فرانش، گرافیستار، آریا تهران و کلیک سایت اشاره کرد. مثلا:

انیمیشن بیشتر از 1 یا 2 دقیقه است. اما گرافیک انیمیشن بین 1 تا 2 دقیقه و حتی کمتر از یک دقیقه است.
در انیمیشن بیش از یک یا دو شخصیت داریم که ایفای نقش می کنند. اما شخصیت های کارتونی محدودتر هستند (حتی یک شخصیت).
در انیمیشن، ساختار کار حالت انیمیشن دارد. اما در گرافیک کارتونی لزوماً اینطور نیست (که در ادامه بهتر متوجه خواهید شد).
به فردی که در زمینه انیمیشن کار می کند «انیماتور» و به فردی که در زمینه موشن گرافیک کار می کند «موشن گرافیک آرتیست» می گویند.

چند نوع موشن گرافیک داریم؟

موشن گرافیک ها بر اساس هدفی که برای آن ساخته شده اند به چند دسته تقسیم می شوند. از مهم ترین انواع این گرافیک های متحرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توضیح دهنده (معرفی و توضیح یک موضوع یا شرکت)
انیمیشن UI (ورودی برنامه یا وب سایت)
بازاریابی محصول
اینفوگرافیک
حرکت آیکون
حرکت لوگو
ارائه
صدا و سیما
فیلم کوتاه

چطور این حرفه را شروع کنیم؟

قبل از اینکه فرآیند ساخت گرافیک انیمیشن حرفه ای را با هم شروع کنیم، بهتر است ببینیم برای شروع کار و درخشش در این حرفه چه آمادگی لازم را داریم. پس بیایید مراحل لازم برای شروع این حرفه را مرور کنیم.

1. یک سیستم خوب بخرید

یک سیستم خوب می تواند سرعت کار شما را در ساخت گرافیک انیمیشن بسیار افزایش دهد و این کار را برای شما بسیار شیرین کند. به خصوص وقتی می خواهید موشن گرافیک را در برنامه ای مانند After Effects پیش نمایش کنید یا زمانی که می خواهید کار خود را خروجی بگیرید، اهمیت داشتن یک سیستم خوب چند برابر می شود.

از آنجایی که نرم افزار اولیه برای ایجاد موشن گرافیک برنامه افتر افکت است، باید به دنبال سیستمی باشید که برای اجرای افتر افکت مناسب باشد. برای خواندن اطلاعات دقیق در مورد چنین سیستمی، توصیه می کنیم از راهنمای «حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای افتر افکت و انیمیشن» دیدن کنید.

اما در یک نگاه سریع، سیستمی که حداقل 8 گیگابایت رم و هارد دیسک SSD داشته باشد، می تواند شما را راه اندازی کند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر می خواهید این رشته را در سطح حرفه ای دنبال کنید، می توانید با چنین سیستمی کار خود را شروع کنید و بعداً به سمت سیستم های قدرتمندتر بروید.

2. آموزش را شروع کنید

خب، این مرحله احتمالا نیازی به توضیح ندارد. اما ما همچنین تاکید می کنیم که مطالعه و تمرین باید بخشی از روال زندگی شما باشد. به یادگیری و آزمون و خطا عادت کنید.

اگر نمی دانید چه طرح ها یا گرافیک های کارتونی را به عنوان نقطه شروع بسازید، پیشنهاد این است که شروع کنید و لوگوهای کارتونی برای برندهای مختلف بسازید. با این کار کم کم دست شما فعالتر می شود و می توانید این موشن گرافیک ها را به عنوان نمونه کار در رزومه خود قرار دهید.

3. همیشه به روز باشید

حتی اگر روزی به بزرگترین طراح موشن گرافیک دنیا تبدیل شدید، از یادگیری و ارتقای دانش خود دست نکشید. همیشه به رشد و توسعه بیشتر فکر کنید. برای مثال، می‌توانید نمونه‌هایی از کارهای دیگران را در گوگل، یوتیوب یا سایر رسانه‌های اجتماعی مشاهده کنید، با t فعلی آشنا شوید

این مقاله را هم بخوانید :   کاملترین مجموعه فرهنگ لغت مردم کوچه و بازار قسمت بیست و یک

آموزش حرفه ای موشن گرافیک

اکنون دید روشنی از دنیای موشن گرافیک دارید و همه چیز برای شروع آموزش موشن گرافیک حرفه ای آماده است. در ادامه به بررسی مراحل ساخت موشن گرافیک استاندارد می پردازیم.

مرحله اول: نوشتن سناریو

نوشتن یک سناریو یا خط داستانی اولین و مهمترین مرحله برای ساخت موشن گرافیک است. البته فکر نکنید که منظور از سناریو چیزی پیچیده و تخصصی است. نه! شما فقط می خواهید یک سری از ویژگی های موشن گرافیک خود را تعریف کنید.

در سناریویی که می نویسید موارد زیر را روشن کنید:

مدت زمان (بهتر است بین 1 تا 2 دقیقه و حتی کمتر از یک دقیقه باشد).
موضوع (در بالا گفتیم که اگر موضوعی ندارید، می توانید با ایجاد لوگوهای حرکتی برند شروع کنید)
عناصری که قرار است در موشن گرافیک باشند (شخصیت های کارتونی، متن، موسیقی، صدای گوینده و …)
در سناریویی که می نویسید، از عکس ها یا شخصیت های کارتونی استفاده کنید. از هر دو با هم در موشن گرافیک استفاده نکنید!
انتهای موشن گرافیک را طوری طراحی کنید که جذاب باشد. این کار شما را موثرتر می کند.
داستان شما باید یک شروع، یک نقطه اوج و یک پایان داشته باشد.

مرحله دوم: تهیه طرح گرافیکی

برای این کار دو انتخاب دارید. یا یک طراح کاراکتر در کنار خود داشته باشید تا گرافیک های منحصر به فرد را فقط برای شما طراحی کند یا از وب سایت هایی مانند Freepik استفاده کنید که عناصر مختلف آماده را ارائه می دهند. البته، شما این انتخاب را نیز دارید که سطح خود را حرفه ای تر کنید و طراحی شخصیت را خودتان یاد بگیرید.

مرحله 3: عناصر موجود در After Effects را متحرک کنید

حالا که داستان خود را نوشته اید و گرافیک آن را در اختیار دارید، می توانید برای متحرک سازی این گرافیک ها به سراغ نرم افزار موشن گرافیک بروید. همانطور که اشاره کردیم بهترین برنامه برای ایجاد موشن گرافیک افتر افکت است.

اگر نحوه استفاده از این برنامه را نمی دانید، می توانید از دوره های آنلاین برای تسلط بر این برنامه قدرتمند در مدت زمان کوتاهی استفاده کنید. در خانه فتوشاپ دوره جامعی را برای شما علاقمندان آماده کرده ایم که در آن به صورت اختصاصی ساخت موشن گرافیک حرفه ای را آموزش می دهیم. در دوره آموزش حرفه ای موشن گرافیک با نحوه کار با افتر افکت آشنا می شوید و با اصول و تکنیک های موشن گرافیک آشنا می شوید.

مرحله چهارم: افزودن افکت به کار

وقتی انیمیشن اولیه کاراکتر تمام شد، نوبت به اضافه کردن افکت ها به کارتان در همان برنامه After Effects می رسد. افکت هایی مانند Scale، Opacity، Position و غیره. با افزودن این افکت ها در واقع محیط موشن گرافیک شما جذابیت بیشتری پیدا کرده و از حالت سکون و سکون خارج می شود.

مرحله پنجم: روایت

نریشن صدای گفتار است که روی موشن گرافیک می گذاریم. این صدا می تواند داستان را روایت کند، بیننده را مخاطب قرار دهد یا … بهتر است برای این کار از یک گوینده مجرب کمک بگیرید. فراموش نکنید که قرار دادن صدای ضعیف و بی کیفیت روی موشن گرافیک به کیفیت کار شما آسیب جدی وارد می کند.

مرحله 6: صدا را اضافه کنید

خوب خبر خوب این است که به آخرین مرحله آموزش ساخت موشن گرافیک حرفه ای نزدیک شده اید. حالا وقت آن است که یک سری جلوه های صوتی (مانند ضربه، باز شدن در و …) را به کار خود اضافه کنید. با افزودن این صداها به کار خود خواهید دید که موشن گرافیک شما چقدر زنده تر و جذاب تر می شود.

برخی از این صداهای ضروری در خود After Effects موجود است. اما می توانید آنها را از وب نیز دانلود کنید. لازم به ذکر است افزودن این صداها در افتر افکت نیز در دوره آموزش موشن گرافیک خانگی فتوشاپ آموزش داده شده است.

منبع: موشن کده https://motionkade.ir/