منابع آموزش سئو

پیش گفتار :

اینجانب مرصاد منصوری 23 ساله ساکن شهر تهران ، رشته تحصیلی کامپیوتر و علاقه مند به طراحی گرافیک و وب سایت .

در سالهای قبل به عنوان مدیر وب سایت موسسه وام دهی نوبل انتخاب شدم و از آنجا نیز علاقه مند به گرافیک ، وب وهمچنین سئو سازی نیز شدم و با امید به پروردگار کار خود را شروع نمودم .

دارای مدرک ICDL 1,2  و همچنین دوره های گذرانده شده طراحی وب استاتیک و گرافیک وب و سئو در آموزشگاه کیشمهر و انتخاب بهترین نمونه آثار هنرجویان در سال 90 به انتخاب آموزشگاه کیش مهر در بخش طراحی وب استاتیک درکاتالوگ رسمی آموزشگاه نائل شده ام . و در سال 91 نیز مفتخر به دریافت گواهینامه دوره mini MBA )) با گرایشبازاریابی ، تبلیغات  )) از سوی دانشکده مدیریت تهران و موسسه مشاوران نیز شده ام . 

این کتاب که پیش رویتان است حاصل چندین سال تجربه عملی و تئوری بر روی سایت های استاتیک و داینامیک میباشد .

آشنایی با وب ، آشنایی با صفحات استاتیک یا داینامیک و آخرین استراتژی های موتور های بینگ ، گوگل ، یاهو  + یک هدیه باارزش من به شما مخاطبین دوست داشتنی آخرین آموزشها و ترفند های سئو و بالا بردن رضایت کاربران از وب سایت  که باشما در میان میگذارم .

ضمنا این کتاب اولین کتاب نوشتار شده من بوده و شاید دارای اشکالات و ایراداتی باشد امیدوارم بتوانم علاوه بر راضینمودن شما نسخه های جدید در زمینه های سئو در داینایمک ، آخرین ترفند های سئو 2013 و … را برای دوست داران وبتهیه و عرضه کنم لازم بذکر است اینجانب هیچ ادعایی نسبت به حرفه ای بودن در سئو ندارم و فقط یک کتاب برای راهنماییراحت تر علاقه مندان وب و سئو نوشته ام . 

 

بخشاول : 

 

. آشنایی با وب ، آشنایی با صفحات استاتیک و داینامیک

. استراتژی های موتور های جستجو  ( گوگل ، بینگ ، یاهو )  آشنایی با وب :

 

وبگاه،  تارگاه،  تارنما،  سایتیاوب سایت             مجموعهای ازصفحات وب است که دارای یکدامنه اینترنتی یازیردامنه اینترنتی مشترکاند و به صورت مجموعهای از صفحات مرتبط که دادههایی نظیر متن، صدا، تصویر و فیلم، روی آن ها ارائه میشود، رویتار جهانگستر شبکه اینترنت قرار میگیرد .

صفحهوب سندی است که معمولاً به صورتاچتیامال نوشته میشود و همواره با استفاده از پروتکلاچتیتیپی میتوان به آن دسترسی پیدا کرد. پروتکل اچتیتیپی اطلاعات را ازکارساز وبگاه بهمرورگر وب کاربر منتقل میکند تا این اطلاعات برای کاربر نمایش داده شوند .

همه وبگاهها در کنار هم یکتار جهانگستر بزرگ از اطلاعات را درست میکنند  .

دسترسی به صفحات وبگاه از طریق یک ریشه مشترکیوآرال با نامصفحه اصلی امکان پذیر است که این صفحه اصلی از لحاظ فیزیکی روی همان کارساز قرار میگیرد. یوآرالهای صفحات آنها را به صورت هرمی سازمان دهی میکنند اگرچهابر پیوندهای موجود میانشان تعیین میکنند که چگونه کاربر اطلاعات را ببینند و چگونهترافیک وب، بین بخشهای مختلف وبگاه پخش شود  .

برای دسترسی به اطلاعات برخی از سایتهای وب میبایست حقاشتراک داشته باشید. از میان وبگاههایی که برای ورود به آنها به اشتراک نیاز دارید، میتوان به وبگاههایپورنوگرافیاینترنتی ، بخشهایی از وبگاههایخبری ، وبگاههای بازی،میزگردهای اینترنتی ، خدماترایانامه ، وب و سایتهای ارایه کننده دادههایبلادرنگ بهابازار اشاره کرد .

 

مرور :

وبگاه میتواند محصول تلاش یک فرد یا یک گروه باشد که با هدف خاصی تهیه میشود. هر وبگاه میتواند ابرپیوندهایی به  بقیهوبگاهها داشته باشد و بنابراین گاهی اوقات کاربر نمیتواند میان سایتهای مختلف تمایز آشکاری قایل شود .  وبگاهها را به زباناچتیامال مینویسند و یا پس از آنکه در زبان دیگری نوشته میشوند به زبان اچتیامال تبدیلشان میکنند و دسترسی به آنها از طریق یکنرمافزار با ناممرورگر وب یا مشتری HTTP امکانپذیر است . دسترسی به وبگاهها از طریق رایانههای موجود روی شبکه اینترنت یا وسایل مرتبط با اینترنت شامل رایانههای رومیزی، رایانههای کیفی و روپایی،رایانههای دستیار(PDA) و تلفنهای همراه امکانپذیر است .

یک سامانه ٔ◌  رایانهای که با عنوانکارساز وب و همچنین سرور HTTP شناخته میشودمیزبان وبگاه است. اصطلاحات سرور وب و HTTP میتوانند بهنرمافزاری اشاره کنند که روی این سامانههای رایانهای اجرا میشوند و دادههای مربوط به صفحات وب را بازیابی میکنند، و در مقابل درخواست کاربران وبگاه، اطلاعات را تحویل میدهند .کارساز اچتیتیپی آپاچی معروفترین نرمافزار کارساز وب موجود است. بر اساس آمارهاینتکرفت و همچنینIIS از شرکتماکروسافت هم کاربرد بسیار زیادی دارد .

وبگاه ایستا، وبگاهی است که اطلاعات آن به ندرت تغییر میکنند و تغییر اندک اطلاعات در آن با نرمافزارهای ویرایش شخصی صورت میگیرد. نرمافزارهای ویرایشگر مهم که کاربرد شخصی فراوانی دارند عبارت اند از:

ویرایشگرهای متن مانندNotepad یا برنامههایویرایشگر متنی که درشان میتوان پرونده HTML را مستقیماً ویراست

ویرایشگرهایچاپ نما (WYSIWYG) مانندMicrosoft FrontPage وMacromedia Dreamweaver که در آنها اطلاعات سایت را یک واسطGUI میویراید و پرونده HTML با نرمافزار ویرایشگر خودکار تولید میشود .

ویرایشگرهای الگومحور مانندRapidweaver وiWeb که به کاربران اجازه میدهند به سرعت حتی بدون هیچ آشنایی با HTML و تنها با انتخاب الگوی مورد نظر خود از میان الگوهای موجود، سایت وب مورد نظرشان را ایجاد کرده و آنرا روی سرور وب قرار دهند. افزودن رنگ و تصویر و متن به الگو با استفاده از یکنشر رومیزی (DTP) صورت میگیرد که در این صورت نیازی به آشنایی با کد HTML وجود ندارد .

وبگاه پویا وبگاهی است که دایماً با کاربران اطلاعات دادوستد میکند و اطلاعاتش به سرعت تغییر میکند. ارتباط با کاربر با متغیرهایپایگاه داده مانند متغیرهای نشست ، متغیرهای بخش سرور (دادههای محیطی و…) یاکوکیهای HTTP صورت میپذیرد و گاهی هم این ارتباط به مستقیماً رخ میدهد (مثلا از راه حرکت نشانگر موشواره بر روی برخی قسمتهای صفحه). هنگامی که وبگاه درخواست کاربر برای اتصال به یک صفحه را دریافت میکند، صفحه مورد نظر به خودکار توسط نرمافزار از انبار ذخیره موجود برداشته میشود و فرد میتواند به اطلاعات دست یابد. مثلاً وبگاه میتواند وضعیت ارتباط فعلی بین کاربر و گفتوگو را نشان دهد، وضعیت جدید را نمایش دهد و یا اطلاعات شخصی کاربر را در اختیار وی بگذارد .

سامانههای نرمافزاری تنوع بسیار زیادی دارند و از میان آنها میتوان بهصفحات کارساز فعال (ASP)،صفحات کارساز جاوا (JSP) و زبان برنامه نویسیابرمتنپرداز (PHP) اشاره کرد که در تولید وبسایتهای پویا کاربرد بسیاری دارند. ممکن است اطلاعات وبگاه از یک یا چند دادگان بازیابی شوند و یا در بازیابی آنها از فناوریهایگسترشپذیرنویسی (XML) محور مانند چکیده وبگاه (RSS)استفاده کنیم. محتویات ایستا را میتوان پویا تولید کرد، که این فراوری اطلاعات میتواند موقتی بوده یا بر اساس وقوع رخداد خاصی صورت پذیرد. در این صورت برای استفاده از موتار پویای اختصاص یافته به هر کاربر یا هر اتصال کارآیی سامانه کاهش نمییابد .

اپلتها میتوانند تواناییهای مرورگرهای وب را بیفزایند و از آنها برای نمایش » محتویات فعال « استفاده کنند. از میان این نرمافزارها میتوان بهFlash یا اپلتهای نوشته شده بهزبان جاوا اشاره کرد.زبانهای ابرمتننویسی پویا(DHTML) در بهروزآوری بی درنگ صفحات وب کاربرد زیادی دارند (در صورت استفاده از این فن ، برای اعمال تغییرات به اطلاعات موجود لازم نیست به بارگذاری بپردازید)، که در آنها ازالگوی شیءگرای سند(DOM) وجاوااسکرپیت استفاده شدهاست، که در مرورگرهای نوین وب به صورت پیشساخته دیده میشوند  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با صفحات استاتیک ( ایستا)  :

 

وب سایت های استاتیک یا ایستا در حقیقت کاتالوگ های دیجیتالی هستند که بر روی فضای وب و آدرس اینترنتی قرار      می گیرند . در این دسته از سایت ها که میتواند در قالب HTML ، تمام انیمیشن و … باشد اطلاعات باید توسط طراح و مجری به روز گردد .

وب سایتهای استاتیک در سئو با کمی مشکل مواجه میشوند و در صورت ندانستن طراحی وب استاتیک شما نمیتوانید سایتی بروز و پر بیننده داشته باشید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با صفحات داینامیک ( پویا ، Cms) :

 

وب سایت های داینامیک یا پویا ، پایگاه هایی الکترونیکی می باشند که محتوا و امکانات آن توسط مدیر سایت (سفارش دهنده) قابلیت مدیریت و به روز رسانی خواهند داشت . همچنین این وب سایت ها می توان شامل امکانات متفاوتی مانند نظرسنجی برای هر مطلب ، انجمن ( فرومها ) ، شبکه های اجتماعی ، فروشگاه های الکترونیکی ،  آمار بازدید ، موتورجستجو های پیشرفته  ، ساخت فرم اختصاصی ،  کاربر پسند ، امنیت بالاتر ، سئو راحت تر ، و … را نیز داشته باشند .

در این باره به مدیران وب سایتها میگویم که Cms  ( سیستم مدیریت محتوا ) پولی و رایگانی وجود دارند .

که برخی از سیستم مدیریت محتوا رایگان شامل : 

Joomla  ( که نسخه های 5,1،  ،2  3 آن به صورت کاملا فارسی موجود است )  WordPress ( وردپرس نیز در حال حاضر فارسی میباشد )

و …

در این دسته از وب سایت ها سفارش دهنده می تواند بدون نیاز به هزینه کردن مجدد و به صورت مستقل بدون نیاز به مجری به وسیله کنترل پنل مدیریت وب سایت ، مطالب را تغییر ، حذف و یا اظافه نماید .

 

 

 

 

 

 

موتورهای جستجو چطور کار می کنند ؟

. جمع آوری کننده اطلاعات ، اسپایدر

. بایگانی کننده داده ها ، ایندکسر

. تحلیل گر درخواست کاربر

اسپایدر هم مانند ما انسانها صفحات سایتها را میبیند اما با یک تفاوت

 

شما تصویر زیر ما میبینید :

 

 

اما اسپایدر این طوری میبینید ( به صورت کد ) :

 

 

شما با توسط آمارگیر ها مانند گوگل آنالیتیکز ، Piwik یا آمارگیر فارسی میتوانید مشاهده کنید که اسپایدر ها ، کاربران و کشور های بازدید کننده از کدام صفحات شما بازدید نموده اند و براساس آن سئو سازی سایت خود را بروز نمائید .  

موتورهای جستجو قبل از اینکه شما جستجو نمائید صفحات جستجو ذخیره شده در سیستم های خود ذخیره می نمایند و پس از جستجو شما در صورت ربط داشتن با موضوع جستجو آن را نمایش میدهد .

الگوریتم های پیچیده از موتورهای جستجو ممکن است در نگاه اول به نظر میرسد غیر قابل نفوذ است .

 

 

در این بخش جا دارد از همکاران ( سئو کار : افرادی که سئو سایت انجام میدهند ) گله ای داشته باشم و اون هم اینه که به جوانان یا مدیران علاقه مند به وب و سئو میگوند که سئو سازی یک مرحله پیچیده و کد نویسی شده است و کار فقط من سئو کاره و کار همکاران خودشون هم قبول ندارن .   اینجانب ( مرصاد منصوری ) به شما جوانان و مدیران وب سایتها میگویم که سئو سازی مانند نهالی است که باید به آن از لحاظ ( آب ، خاک ، کود  ، نور و … ) رسیدگی شود تا درختچه ای به ثمر نشیند و هیچ ترفند ، آموزش و مقاله ای نیست که بتوانند به شما 100% این را بگوید که در صورت انجام دادن این مراحل سایت شما به عنوان بهترین سایت انتخاب میشوید .

هر صفحه ای در اینترنت دارای رتبه بندی از سوی سایتهای معتبری مانند گوگل (پیج رنک گوگل) و همچنین الکسا نیز که رتبه بندی آن نیز برای سایتها نیز مفید می باشد .

 

شما برای اینکه در بازار رقابت بی رحم سئو سازی برنده اینکار شوید بایستی واژه های کلیدی نسبت به متن خود ، برای کلمات کلیدی به تحقیق ، دانش و شناخت درست از کسب و کارتان و همین طور منافعی که به مشتریان و اعضای سایت خود میرسانید ، نیاز دارید . کاربران  برای یافتن سایت های مورد علاقه خود ، عباراتی را جستجو می نمایند .

عباراتی که بسیار جستجو میشوند عبارات محبوب گویند . عده نیز عبارات کم جستجو میکنند یا اصلا جستجو نمیشوند که به آنها عبارات دارای محبوبیت کم یا فاقد محبوبیت گویند .

 

 

 

 

چگونه عبارات را انتخاب کنیم ؟

مرتبط بودن آن با محتوای سایت ( محتوا نوشته داخل سایت گویند ) میزان استفاده عبارات در جستجو های کاربران

میزان رقابت عبارت در بین سایتهای رقیب

 

شما در صورتی که سایت نو پایی هستید نباید از کلمات بزرگ استفاده کنید مانند :

. کتاب

. سفر

. بازی

. دانلود

این عبارات عمومی و دارای محبوبیت و سطح رقابت بسیار بالایی دارند لذا بایستی از کلمات نوپا استفاده کنید .

 

بهترین راه ممکن برای استفاده از کلمات کلیدی به ابزار محبوب گوگل سری بزنیم .

ابزار کلمات کلیدی گوگل :

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal   : توضیحی کوتاه

Global Monthly Searches  :  میزان تخمین جستجو ها در 12 ماه گذشته تمام کشورها  Global Monthly Searches : میزان تخمین جستجو ها در 12 ماه گذشته به زبان و کشور انتخاب شده  اعداد ارائه شده به صورت تخمینی میباشد . 

 

 

 

 

دیگر ابزار برای بهتر شدن سئو شما :

  WordTracker

این ابزار با جمع آوری اطلاعات از چندین موتور جستجو میتوانند به شما کمک کند . البته این سرویس آزمایشی بوده و با دارا بودن کارت اعتباری میتوانید بصورت کامل از آن بهره مند شوید

https://freekeywords.wordtracker.com/

  Google Suggest

به هنگام جستجو گوگل و چند موتور جستجوی دیگر به طور خودکار واژه هایی را پیشنهاد میکند . این قابلیت نیز برای بررسی کلمات کلیدی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد . برای یافتن عبارت مناسب میتوانید Free Keyword Tool را در گوگل جستجو کنید . 

 

تعداد کلمات کلیدی :

به خاطر داشته باشید که برای هر عبارت کلیدی ، باید یک صفحه جداگانه در سایت خود داشته باشید . افزایش بی مورد تعداد کلمات کلیدی برای سایتی که محتوای کمی دارد امتیازی ( پیج رنک ) محسوب نمیشود .

برای هر عبارت باید به اندازه کافی در سایت شما محتوا وجود داشته باشد . از قرار دادن کلمات کلیدی که مختص کار و یا موضوع سایت شما نمیشود خودداری نمائید .

مثال :  زمانی که بانک طراحی را به عنوان کلمات کلیدی خود انتخاب میکنید بایستی صفحه ای با نام بانک طراحی در سایت خود داشته باشید

پاسخی بگذارید

بستن منو