Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی دارد.با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند.Page Authority و Domain Authority به ترتیب به معنی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، توسط شرکت موز، ارائه می شوند که از طریق سایت moonsy یا opensiteexplorer.org می توانید، مقدار page و domain authority سایت خود را بررسی کنید.

معمولا domain authority از page authority کمتر است.domain authority، مربوط به اعتبار کل دامنه است.اما page authority فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد.این مشخصه، همانند پیج رنک گوگل، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است.ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود.برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد.domain authority توسط مجموع page authority صفحات سایت، محاسبه می شود.

 

این مقدار، بیشتر بر پایه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها(مشابه پیج رنک گوگل) محاسبه می شود و عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود.اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو(تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند)، نزدیکی بیشتری داشته باشد.

 

چه مقداری برای اعتبار صفحه و دامنه مناسب است؟

عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!

عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.

عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.

عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.

عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.

عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن،عدد پایینی است.

 

نکته های مهم درباره Page Authority و Domain Authority:

– تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است.طبیعتا، domain authority عدد کمتری(با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می شود.

– صفحات داخلی و پست های جدید ، در بسیاری از مواقع، page authority برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

-این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند(یعنی آدرس صفحه یا دامنه عوض شده است)، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود.لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که domain authority از page authority پایینی دارد.

– ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای page authority بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های پیج رنک دار ضعیف).البته من شخصا، سایت های ضعیف را با page authority بالای ۵۰ ندیدم.در کل این دو مشخصه، چیزی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید.تمام فاکتور های سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه می شود، قابل تکیه نیستند.همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند، نه به صورت تکی.

پیج رنک (PageRank) در مقابل رنک دامنه (Domain Rank) — تفاوت این دو چیست؟

page rank vs domain rank whats the difference

page rank vs domain rank whats the difference

بهینه‌سازی موتور جستجو ( به اختصار SEO یا سئو )، برای هرگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال و طراحی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سئو باعث افزایش ترافیک سایت، تقویت «پرداخت به ازای کلیک»، همسویی با شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی بازدیدکنندگان آماده به تغییر می‌شود که منجر به افزایش فروش می‌گردد. اما این بدان معنا نیست که کاری ساده و به دور از پیچیدگی می‌باشد.

درگیر شدن با ظرافت‌های سئو دشواری‌های خود را دارد، به خصوص با وجود اصطلاحاتی که هر روزه بیشتر می‌شود. این اصطلاحات نه تنها هر روزه بیشتر می‌شوند، بلکه به صورت مداوم در حال تکامل هستند و احتمالاً معنی امروز آن‌ها با معنی سال بعد فرق خواهد کرد. نمونۀ این امر پیج رنک و رنک دامنه می‌باشد. این دو اصطلاح اغلب استفاده می‌شوند ولی موجب سردرگمی می‌گردند. ما در اینجا به آنچه که شما باید در مورد این‌ها بدانید می‌پردازیم:

پیج رنک (PageRank) چیست؟

پیج رنک (PageRank) که معمولاً در زبان انگلیسی سرهم نوشته می‌شود، سیستمی است که توسط لری پیج شکل یافته و برای رتبه‌ بندی وب‌ سایت‌ ها براساس تعداد ارجاعات به آن سایت از طریق لینک‌ های موجود در سایت‌ های دیگر است. پیج رنک ، یک سیستم قابل اندازه‌گیری و قابل فهم بود که برای رتبه‌ بندی وب‌ سایت‌ها استفاده می‌شد.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که رتبۀ یک سایت را در گوگل تعیین می‌کند، اما پیج رنک برای مدت زیادی مهم‌ترین آن‌ها بوده است. این مسئله تا زمانی که مردم یاد گرفتند چطور کار می‌کند ادامه داشت. آن‌ها به صورت مصنوعی در صفحاتی که امتیاز رنک بالایی داشتند لینک تولید می‌نمودند و بدین ترتیب رنک صفحات خود را بالا می‌بردند.

به همین دلیل در سال‌های اخیر گوگل به تدریج از ارزش رنک کاسته است. در واقع، اطلاعات مربوط به پیج رنک که قبلاً هرچند ماه یک‌ بار آپدیت می‌شد و در دسترس عموم قرار می‌گرفت، امروزه به ندرت آپدیت می‌شود. هرچند که هنوز ارزش خود را دارد (در مقایسه با گذشته بسیار کم است) اما در الگوریتم رنک‌ بندی که گوگل امروز استفاده می‌کند، طبق استانداردهای سئو، امتیاز پیج رنک یک وب‌ سایت از ارزش متریک بسیار ضعیفی برخوردار است.

رنک دامنه (Domain Rank) چیست؟

رنک دامنه اصطلاحی است که گاهی اوقات در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی مواقع، وقتی افراد می‌گویند رنک دامنه، در واقع به رنک صفحۀ دامنۀ اصلیِ یک وب‌ سایت اشاره دارند. رنک صفحۀ هر کدام از صفحات یک وب‌ سایت متفاوت است (ممکن است رنک صفحۀ اصلی شما ۶ باشد در حالی‌که رنک یکی از صفحات وبلاگ شما ۳ است)، اما رنک دامنه به رنک صفحۀ دامنۀ اصلی سایت شما گفته می‌شود و به همین دلیل مقیاس ضعیفی برای سنجش عملکرد وب‌ سایت شما می‌باشد.

از سوی دیگر، برخی افراد اصطلاح رنک دامنه را به معنای اعتبار دامنه به کار می‌برند. در این صورت اعتبار دامنه با پیج رنک متفاوت است و برای موتورهای جستجو ارزش بیشتری دارد.

اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟

پیج رنک توسط خود گوگل ایجاد شد اما اعتبار دامنه نوعی متریک است که توسط یکی از منابع بازاریابیِ برجستۀ سئو به نام Moz.com به وجود آمد. برخلاف پیج رنک که مقیاسی بر اساس لینک‌ های وب‌ سایت می‌باشد، اعتبار دامنه مقیاسی است که شامل معیارهای متعددی می‌شود. از جمله این موارد:

  • تعداد لینک‌ هایی که به یک سایت می‌آید و کیفیت آن‌ها.
  • تعداد لینک‌ هایی که به سایت‌ های دیگر ارجاع می‌دهند.
  • تعداد دامنه‌ هایی که به نام یک شخص ثبت شده است.
  • مدت زمانی که مالیک دامنه از آن شما بوده است.
  • تعداد لینک‌ هایی که از منابع مختلف به سایت می‌آیند (مانند شبکه‌ های اجتماعی).
  • و موارد دیگر مانند ترافیک‌ داده‌ها، لینک‌های خراب، زمان کار وب‌ سایت، سرعت و غیره.

درواقع به هنگام تعیین ارزش یک وب‌ سایت، پیج رنک به عنوان یکی از بخش‌های اعتبار دامنه به کار گرفته می‌شود. بنابراین پیج رنک به رتبه‌ ای گفته می‌شود که خود گوگل به هر یک از صفحات یک وب‌ سایت می‌دهد. رنک دامنه به رنک صفحۀ دامنۀ یک وب‌ سایت گفته می‌شود (www.novinwebsite.com) و یا ممکن است به اعتبار دامنه اشاره داشته باشد. اعتبار دامنه، متریکی است که توسط Moz ایجاد شده و با سنجش‌ معیارهای متعددی ارزش وب‌ سایت را تعیین می‌کند.

دسته بندی : افزایش فروش سایت