استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش (Omni-Channel Strategy)

OMNI-Channel concept for digital marketing and online shopping.Illustration EPS10.

با ظهور بازاریابی دیجیتال و تقسیم شدن این فضا میان کانال‌های بیشمار شبکه‌های اجتماعی، یک کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیک نیاز دارد به خوبی استراتژی یکپارچگی کانال های فروش و بازاریابی خود را تنظیم کند تا با این فضای نوظهور تطبیق پیدا کند.

چرا کسب و کارها به استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش نیاز دارند

با چشم انداز  امروزه‌ی بازاریابی بر اساس شبکه‌های اجتماعی، موفقیت یک کسب و کار در حوزه‌ی تجارت الکترونیک از طریق غلبه بر دو چالش اساسی مشخص می‌شود:

۱- راه‌های زیادی وجود دارد تا مصرف کنندگان به برند شما جذب شوند. از طریق شماره تلفن، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و جست و جو در اینترنت و این بدین معنی است شما باید توانایی فروش در تمام آن کانال‌ها را داشته باشید.

۲- سر و صدا و هیاهو در بازار زیاد است. مشتریان شما از تبلیغات و پیام‌هایی که هر جایی می‌توان دید اشباع شده‌اند. یعنی برند شما باید از بین این همه هیاهو سر بلند کند و توجه مصرف کننده را جلب کند.

رویکرد بازاریابی به‌وسیله‌ی یکپارچه سازی کانال‌های فروش نه تنها به نفع مصرف کنندگان است بلکه در انتهای خط به سود خود کسب و کار اینترنتی تمام می‌شود.

قریب به اتفاق تحقیقات نشان می‌دهد که در مقایسه با خرده فروشی که از یک کانال فروش استفاده می‌کند، مصرف کنندگان تقریباً دو برابر بیشتر پول خود را برای خرده فروشانی که از استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش استفاده می‌کنند خرج می‌کنند. جالب اینجاست که این مشتریان معمولاً وفاداری بیشتری دارند.

استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش چیست

women-working-phone-laptop

برای فروشگاه‌های اینترنتی، بکارگیری استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های بازاریابی و فروش یعنی اجازه دادن به مشتریان برای به راحتی ارتباط گرفتن، به اشتراک گذاشتن، درگیر شدن و در نهایت تبدیل شدن به مشتری در تمامی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های فروش.

به عبارت دیگر، شما –برند، فروشگاه، محصول شما و مکانیزم خرید از شما – باید به‌صورت مجازی همه‌جا باشید و این امکان را برای مشتریان فراهم کنید تا در هر کانالی قصد او به خرید تبدیل شود.

 

یکپارچه سازی کانال‌ها به استراتژی‌ای اشاره دارد که تجربه مشتری را تجربه‌ای معنی کند که نه تنها در وسیله‌هایی مثل موبایل، کامپیوتر و فضای آفلاین روان باشد، بلکه مشتریان شما هنگامی که از طیف گسترده‌ای از رسانه‌های بازاریابی استفاده می‌کنند باید یکپارچه و سازگار با برند شما باشد.

کسب و کارهای اینترنتی باید همیشه برای دسترسی مشتریان با فروشگاه‌هایشان و ارتباط گرفتن با برند آن‌ها، از هر وسیله‌ای آمادگی داشته باشند.

نفوذ استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش به کسب و کارهای اینترنتی

girls-with-skateboard-phone-yellowbg

شما می‌توانید استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش  را به سه بخش تقسیم کنید:

شناسایی

یکی از سه عنصر استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش واقعی شناسایی است که با شناخت از مشتریان و دورنمای قطع ارتباط در نقاط تماس مشتری و خریدار نمود پیدا می‌کند.

هنگامی‌ که مشتری که درگیر برند شما شده و در اینستاگرام زیر محصولی که نظرش را جلب کرده کامنت می‌گذارد یا کسی از کانال تلگرامی شما خرید می‌کند، چیزی که مسلم است، در هر صورت یکپارچه سازی کانال‌های فروش نیازمند یک استراتژی بازاریابی منسجم و تثبیت نام تجاری بر روی تمام پلتفرم‌ها است.

برقراری ارتباط

عنصر دوم برقراری ارتباط است. برقراری ارتباط موفق بستگی به توانایی کسب و کار شما در انتقال مثبت تجربه مشتری و محتوای ارزشمند دارد که مشتری را به خرید از شما هدایت می‌کند، بدون اینکه برای او خسته کننده با گیج کننده باشد.

استقرار

سومین عنصر روش بازیابی یکپارچه سازی کانال‌های فروش در آخرین مرحله از گسترش به اوج خود می‌رسد. ضرورت وجود این بخش , بعد از یک تجربه مشتری از اولین مواجهه با ابزار بازاریابی شما در یک خرید واقعی، نمود پیدا می‌کند.

استقرار موفق کسب و کار شما بستگی به ترکیبی از نوع استفاده از کانال‌های فروش مطلوب برای برند شما، شخصی سازی، بینش مبتنی بر داده، تبادل پیام و تحقق درخواست‌های مشتریان در هر لایه‌ای از خرید دارد.

چرا برند شما باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد و بفروشد

امروزه فن‌آوری‌ها برای اتصال به کانالی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مشتری‌ها به پیچیده‌تر شدن خود ادامه می‌دهند و تا حد زیادی چالش را برای فروشنده‌ها به ارمغان می‌آورد.

اطمینان حاصل کردن از برقراری ارتباطی بدون اشکال میان فروشگاه خود و شبکه‌های اجتماعی‌ای که مشتریان شما از آن استفاده می‌کنند، دنیایی متفاوت را رقم می‌زند.

واقعیت: امروزه مردم به‌طور متوسط روزانه ۵۰ دقیقه از وقت خود را در فیسبوک، اینستاگرام و پلتفرم‌های پیام‌رسان مانند تلگرام صرف می‌کنند.

این واقعیت دو برابر بیشتر از زمانی است که ما وقت خود را صرف مطالعه و ورزش می‌کنیم. حتی بیشتر از ده باری که ما واقعاً صرف چک کردن و پرداختن به شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم، تقریباً بیشتر از زمانی است که ما هر روز به خوردن و آشامیدن اختصاص می‌دهیم.

 

average-of-50-minutes-per-day-on-social-platforms

 

هنگامی که مشتری‌ها که زمانی را که به نیازهای اساسی خود, مانند خوردن و آشامیدن اختصاص می‌دهند، تقریباً به همان اندازه به‌صورت داوطلبانه خود را در معرض بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند، شما باید متوجه شوید که این یک شانس بسیار بزرگ برای به دست آوردن مخاطب است!

دسته بندی : افزایش فروش سایت