جذب مشتری اینترنتی و بازاریابی اینترنتی

پیگیری هایی که منجر به جذب مشتری اینترنتی می شوند بسیار مهم هستند به ویژه اینکه کمتر از ۵ درصد بازدیدکنندگان در اولین بازدید از وب سایت شما خرید خود را انجام می دهند. در ادامه روش های کاربردی برای جذب مشتری اینترنتی در بازاریابی اینترنتی را معرفی می کنیم.

روش های کاربردی برای جذب مشتری اینترنتی در بازاریابی اینترنتی

۱. غافل نشدن از مشتری های قدیمی

اگر چه جذب مشتری جدید کاری جذاب است ولی اگر مشتری قدیمی چنین بپندارد که اهمیت خود را از دست داده است از شما دور خواهد شد.

 ۲. حل سریع مساله ایجاد شده در زمینه ارتباط با مشتری

هیچ سازمان، کالا یا خدمتی نمی تواند برای همیشه کامل باشد. در ارتباط سازمان با مشتری امکان دارد، مساله یا شکایتی به وجود بیاید. اگر سازمانی بتواند ثابت کند که در برابر مشتری پاسخ گوست و برای او ارزش قائل شود، در آن صورت شکایت تبدیل به ابراز نظر مثبت و موجب افزایش وفاداری مشتری خواهد شد. معمولا افراد آخرین رویداد را بیشتر در ذهن خود نگه می دارند و اگر آخرین رویداد این باشد که سازمان برای حل مساله دریغ نکرده است، این اقدام میتواند موجب حفظ و تقویت ارتباط با مشتری شود. کل داستان در این است که مشتریان ناراضی بیش از مشتریان راضی، دوست و رفیق دارند. از همین دیدگاه تمایل بیشتری دارند که درباره حرکت نامناسب یک فروشگاه یا نارضایتی خود از یک محصول و خدمات به دوستان، خانواده و همتایان بگویند، ولی درباره خوبی سازمان یا فروشگاه سخن زیادی بر زبان نمیارند.

 ۳. ایجاد حالت بدون باخت

هیچ گاه نباید مشتری بازنده باشد. اگر در یک معامله مشتری بازنده باشد، احتمال کمی وجود دارد که باز هم به آن فروشگاه مراجعه یا از همان محصول استفاده کند. در اینجا دو راه حل وجود دارد که هم مشتری و هم فروشنده می توانند برنده باشند: الف) فروشنده برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری او در مواردی سود کم را تحمل کند.البته برای یک دوره کوتاه مدت. ب) دادن پاداش، بابت وفاداری مشتری که در نتیجه در هر معامله سود فروشنده اندکی کمتر می شود ولی با افزایش تعداد مشتری ها این کمبود جبران خواهد شد.

 ۴. تفهیم موضوع همیشه حق با مشتری نیست برای مشتری

اغلب مشتری مرتکب اشتباه می شود. امکان دارد مشتری انتظارات نامعقولی داشته باشد. این یک واقعیت است که سازمان بدون مشتری نمی تواند وجود داشته باشد اما کارکنان واحد فروش باید بتوانند به مشتری تفهیم کنند که اشتباه از جانب او بوده است، ولی باید در این کار ظرافت عمل وجود داشته باشد.

 ۵. خواسته مشتری لذت است نه تامین رضایت

فقط تامین رضایت مشتری موجب ایجاد وفاداری وی نسبت به سازمان نخواهد شد،بلکه لذت بردن از محصول و خدمات موجب افزایش وفاداری خواهد شد. اگر سازمان ها بتوانند با مشتریان صمیمی شوند و به خواست مشتری گوش دهند موجب خواهند شد که آنان از این رابطه لذت ببرند. برای اینکه مشتری از محصول لذت ببرد نباید هزینه محتمل شود. اگر خدمت ارائه شده از حد انتظار بیشتر باشد، موجب لذت بردن وی از این خدمت خواهد شد.

۶. به یاد داشتن اینکه حق انتخاب با مشتری است.

از آنجا که بازارها روز به روز بیشتر می شوند، هیچ سازمانی نمی تواند در مورد وفاداری مشتریان مطمئن باشد. بسیاری از مشتریان به ظاهر راضی به محض اینکه روزنه ای پیدا شود به شرکت رقیب روی می آورند. هر سازمانی که متوجه وجود فرصتی شود باید تماس های خود را با مشتریان بیشتر و رابطه را تقویت نماید. یک تلفن به مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خرید می تواند رابطه را تقویت نماید.

 ۷. شنیدن سخنان مشتری برای پی بردن به خواسته اش

دوره ای که سازمان ها تصمیم می گرفتند چه کالایی را عرضه کنند و سپس آن را به مشتری تحمیل می کردند به سرعت به پایان می رسد. تنها راهی که می توان متوجه خواست مشتری شد این است که به حرف های آن ها گوش فرا دهیم. اگر کسی حرف بزند و ما به او گوش ندهیم، با ما خداحافظی خواهد کرد. ارتباط بامشتری بر پایه همین اصل قرار دارد. یکی از سریعترین راه ها برای از دست دادن مشتری این است که آنها را نادیده گرفته و به آنها توج نکنیم.

 ۸. داشتن دیدگاه مثبت درباره کالا و خدمات

کسانی که برای یک سازمان کار می کنند باید در مورد آن سازمان و محصولات آن همواره تصویر مثبتی به مشتری ارائه کنند. می گویند یک کارخانه بزرگ تولید خودرو دارای دو توقفگاه بود. توقفگاه نخست که از خیابان مجاور قابل مشاهده بود متعلق به آن دسته از کارکنان بود که با خودروی تولیدی همین شرکت به محل کار خود می آمدند. کارکنانی که با خودروهای تولیدی شرکت های دیگر به آنحا می آمدند ناگزیر بودند در توقفگاه دوم، دورتر از خیابان مجاور توقف کنند. شرکت دارای این دیدگاه بود که اگر مشتریان بالقوه مشاهده کنند که کارکنان شرکت از محصولات شرکت های رقیب استفاده می کنند ، این پرسش در ذهن آنها خطور می کرد.

 ۹. درک احساسات مشتری با گذاشتن خود جای او

 همیشه ارزش آن را دارد که خود را به عنوان مشتری بدانید که به سازمان وارد می شود. همیشه خود را به جای مشتری بگذارید و آنگاه بپرسید: آیا این سازمان از ورود من استقبال به عمل می آورد؟ هر قدر مشتری را بیشتر درک کنید توازن بین مشتری و محصول به صورتی در می آید که کفه ترازو به نفع مشتری سنگین تر خواهد شد.

1- برای تبلیغات کلیکی خود در گوگل بازه تعریف کنید

تعریف بازه برای این سبک از تبلیغات به شما کمک میکند تا تبلیغات خود را بر روی افرادی که بیشتر به سایت شما مراجعه کرده‌اند و احتمال بالاتری برای خرید دارند متمرکز‌تر شوید. برای ایجاد این لیست با ایجاد یک بنر خاص بر روی وب‌سایت خود اطلاعات کوکی افرادی را که بر روی آن کلیک میکنند ثبت کنید و پس از ایجاد لیستی از این افراد این لیست را برای بخش مدیریت تبلیغات خود تعریف کنید و با این کار تمرکز تبلیغاتی کلیکی شما در گوگل بر روی این افراد بیشتر میشود.

2- تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی جدی بگیرید

با توجه به میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی مختلف ، استفاده از بستر این شبکه‌ها برای تبلیغات فروشگاه‌اینترنتی و راه اندازی انواع کمپین‌های مناسبتی بازدهی بسیار عالی رابرای میزان فروش شما در ایم عید خواهد داشت و از این رو به شما پیشنهاد میشود که با مراجعه به کانال‌های ارتباطی خود در هر یک از این شبکه‌های اجتماعی ، علاوه بر جلب نظر مخاطبین قبلی خود ، سعی در جمع آوری مخاطبین جدید داشته باشید و امکانات تبلیغاتی آن‌ها استفاده کنید.

3- از اینفوگرافیک‌‌ها استفاده کنید

تعریف اینفوگراف به زبان ساده : واژه اينفوگراف(Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic  است. ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد: 1) كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده 2) نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول. تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد. استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. نمونه یک اینفوگرافک:

4 قدم برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی برای ایام عید

مناسبت عید برای شما فرصتی بسیار عالی برای خلق اینفوگراف‌های عالی و خلاقانه در انواع زمینه‌های گوناگون میباشد. برای مثال راهنمای خرید انواع محصولات در قالب اینفوگراف ، یکی از پر طرفدارترین و پر بازده‌ترین ایده‌ها برای ساخت اینفوگراف است.

4- به فرآیند‌های خرید تمام نشده توجه کنید

یکی از بدترین اتفاقات برای هر فروشگاه اینترنتی ناتمام ماندن فرایند خرید توسط مخاطبین است که این موضوع در زمان‌های نزدیک به عید بیشتر می‌شود و شما باید تا حد امکان از این موضوع جلوگیری کنید.
یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از این موضوع قرار دادن ماژول ویژه بر روی بخش تکمیل فرایند خرید است. این ماژول بر اساس تنظیماتی که برای روی پارامترهای خود دریافت می‌کند با شناسائی فرایند‌های ناتمام ، با ارائه پیشنهاداتی مانند ارسال رایگان و …. مخاطب را برای تکمیل فرایند خرید خود با انگیزه کنید. اینکه چه پیشنهاداتی برای ایجاد انگیزه در این افراد ارائه شود به منابع و خلاقیت شما بستگی دارد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت