دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی (Domain Authority) و پیج آتوریتی (Page Authority) دو عامل مهم در رتبه بندی سایت مى باشند. این دو فاکتور توسط سایت Moz ارائه شده اند.
همانطور که پیش تر به شما وعده داده بودم، امروز قرار است درباره این دو فاکتور به طور مفصل صحبت کنیم و بدانیم که چگونه این فاکتورها در رتبه بندی سایت موثر مى باشند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی دو فاکتور غیررسمى تقریبا موثر!

سایت Moz معتبرترین سایت در حوزه SEO مى باشد. بعد از اینکه گوگل فاکتور پیج رنک را از رده خارج کرد، سایت Moz دو فاکتور دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را منتشر کرد. این دو فاکتور غیررسمى هستند و نمى شود ١٠٠٪‏ به آنها اطمینان کرد اما در حال حاضر تنها فاکتورهای موجود براى رتبه بندی سایت ها مى باشند. عوامل موثر بر این دو فاکتور عبارتند از ؛ تعداد بک لینک ها، Moz Rank، Moz Trust و ده ها عامل دیگر که به طور دقیق مشخص نیستند!

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی به ترتیب اعتبار دامنه و اعتبار یکی از صفحات سایت را نشان مى دهد. مثال جالبی که یکی از استادان زده بود را برایتان بازگو می کنم ؛

« دامین آتوریتی در واقع اعتبار یک خاندان و نام فامیلی آن خانواده را نشان می دهد. برای مثال می گوید اعتبار خانواده حسن زاده ها فلان قدر است، اما پیج آتوریتی اعتبار یک فرد از یک خانواده را نشان می دهد. در اینجا می گویند اعتبار نیما از خانواده حسن زاده ها اینقدر است!» با توجه به این مثال ممکن است حالات زیر پیش بیاید :

  • در یک خانواده اصیل و با اعتبار ( دامین آتوریتی بالا ) یکی از اعضای خانواده رسوایی به بار بیاورد و آدم بی آبرویی باشد ( پیج آتوریتی کم). طبیعتا این موضوع روی اعتبار خانواده نیز اثر می گذارد و از اعتبار آنها می کاهد! ( دامین آتوریتی را کاهش می دهد. )
  • در یک خانواده معمولی و متوسط ممکن است یکی از اعضای آن به درجات بالای علمی و مقام های بالا برسد ( پیج آتوریتی بالا )، در این حالت خانواده وی تا حدودی اعتبار بدست می آورند! اینطور نیست؟ ( دامین آتوریتی بالا می رود. )

امیدوارم تا به اینجا مفهوم این دو فاکتور را به خوبی متوجه شده باشید!

تعیین دامین آتوریتی و پیج آتوریتی برای وبسایت

بعد از اینکه با مفهوم این دو فاکتور آشنا شده اید، شاید از خودتان بپرسید که چگونه می توانم این دو فاکتور را برای سایت خودم و یا سایت رقیبم بررسی کنم. بهترین ابزار استفاده از خود سایت Moz می باشد. برای اینکار می توانید به ابزار Moz Site Explorer مراجعه کنید و یا پلاگین Moz Bar را برای مرورگر خود دانلود کنید. اگر پلاگین را دانلود کنید می توانید هرلحظه در هر وبسایتی که هستید، بر روی پلاگین کلیک کنید تا مشخصات دقیق آن سایت برای شما محاسبه شود.

  • نکته : در سرویس رایگان Moz شما در هر روز فقط می توانید ۳ بار مشخصات سایت ها را چک کنید و پس از آن باید اکانت خود را ارتقا دهید و پول پرداخت کنید. بجای اینکار می توانید بعد از هر ۳ بار، از نرم افزارهای تغییر I.P استفاده کنید. به این ترتیب با هر IP، سه شانس دیگر دارید!

پس از اینکه این دو فاکتور را برای سایت خود و یا سایت رقیبتان محاسبه کردید، شاید به این موضوع فکر کنید که دامین آتوریتی من چند باشد خوب است؟ آیا پیج آتوریتی من کم است یا زیاد؟
اکنون می خواهیم بصورت حدودی مرز بین عدد خوب و بد را بیان کنیم :

  • عدد بالای ۷۰ بسیار عالی و ایده آل است. (حداقل در ایران کمتر سایتی می توان یافت که اینگونه باشد!)
  • عدد ۵۰ – ۷۰ نشان دهنده یک سایت قوی و معتبر است.
  • عدد ۴۰ – ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر در این بازه قرار می گیرند.
  • عدد ۳۰ – ۴۰ یک وبسایت متوسط را نشان می دهد.
  • عدد ۲۰ – ۳۰ برای وبسایت های تازه تاسیس مناسب است اما برای دیگر وبسایت ها خیر!
  • عدد کمتر از ۲۰ پایین است و نشانه بی اعتبار بودن وبسایت نزد موتورهای جستجو

توجه کنید که اعداد بالا برای پیج آتوریتی صفحه نخست وبسایت است و طبیعتا دامین آتوریتی با اختلاف حدود ۱۰ تایی، عدد پایین تری دارد.

یکی از بهترین دامین آتوریتی ها را در ایران، وبسایت آپارات با عدد ۷۹ دارد. شاید دوست داشته باشید دامین آتوریتی دیجی کالا، غول استارتاپ های ایران رو هم بدونین! این دو عکس زیر متعلق به آپارات و دیجی کالاست ؛

دامین آتوریتی آپارات

دامین آتوریتی دیجی کالا

چند نکته مهم درباره دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

  • سایتی با آتوریتی بالاتر، اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.
  • معمولا دامین آتوریتی از پیج آتوریتی بیشتر است.
  • معمولا در یک وبسایت، بالاترین پیج آتوریتی متعلق به صفحه اصلی وبسایت است.
  • همانطور که پیش تر گفتیم، پیج آتوریتی پایین یک صفحه می تواند بر روی دامین آتوریتی تاثیر بگذارد و آن را کم کند و همچنین بالعکس !
  • این دو فاکتور براساس یک فرمول لگاریتمی بدست می آیند، به همین علت ممکن است افزایش از ۱۰ به ۲۰ آسان باشد اما افزایش از ۷۰ به ۸۰ بسیار دشوار است!
  • صفحات جدید در بسیاری مواقع، آتوریتی برابر ۰ و یا ۱ دارند که این نشان از ضعیف بودن محتوای آن صفحات نیست. باید اندکی صبر کنید!
  • آتوریتی ها درباره صفحاتی و یا دامنه هایی که ریدایرکت می شوند، معمولا دارای خطا می باشد و اعتبار دامنه قبلی، به دامنه و یا صفحه جدید منتقل نمی شود!
  • درضمن اگر یک سایت اسپم با آتوریتی های بالا پیدا کردید، تعجب نکنید! پیش می آید…

راهکارهای افزایش آتوریتی

  • سعی کنید از دامنه های مختلف، بک لینک های کم بگیرید تا از دامنه های کم، بک لینک های زیاد! (یعنی از ۳۰ وبسایت، ۳۰ بک لینک بگیرید خیلی بهتر است تا اینکه از ۱۰ وبسایت و هر کدام ۳ بک لینک بگیرید.)
  • از شر لینک های بد خلاص شوید! لینک های با کیفیت کمتر به مراتب از هزاران هزار لینک بی کیفیت بهتر هستند.
  • سئو فنی سایت خود را بهینه کنید. (موارد زیادی دارد که باید در یک مطلب جدا به طور مفصل به آنها بپردازیم.)

بیشتر بخوانید >>> رهایی از بک لینک های اسپم و مضر !

  • محتوایی ایجاد کنید که قابلیت اشتراک گذاری و لینک دادن به آن را داشته باشد. اینفوگرافیک ها نمونه های خوبی از محتواهایی هستند که به راحتی توسط دیگران به اشتراک گذاشته می شوند و برای شما لینک محسوب می شود.
  • لینک سازی داخلی وبسایتتان را فراموش نکنید. سعی کنید لینک های داخلی مفیدی درون مطالب وبسایتتان قرار بدهید تا ربات های گوگل به خوبی در سایت شما جولان بدهند!

Domain Authority ( قدرت دامین) چیست؟

Domain Authority یا همان قدرت دامنه بهترین فاکتوری است که سایت سئوموز برای پیش بینی نحوه رتبه بندی سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجوگر ارائه داده است. از قدرت دامنه برای مقایسه یک سایت با سایت‌های دیگر و یا برای پیگیری “قدرت و اقتدار” سایت خودتان می‌توان بارها استفاده کرد.ما (سئوموز) با ترکیب همه لینک‌هایی که به ریشه (صفحه اصلی) سایت لینک شده‌اند و تعداد همه لینک‌ها و MozRankو MozTrust و چندین فاکتور دیگر در یک مقدار به نام قدرت دامنه.
برای تعیین قدرت دامنه، ما (سئوموز) در مقابل الگوریتم‌های گوگل از ماشین استفاده می کنیم تا بهترین مدلی که توضیح بدهد موتور تشکیل نتایج جستجو چطور تشکیل میشود را بدست آوریم.برای محاسبه این مدل بیش از ۴۰ سینگال بکار می‌رود.این به این معنی است که قدرت دامنه سایت شما اغلب در حال تغییر است.به همین دلیل، بهتر است از قدرت دامنه به عنوان مقدار رقابتی و مقایسه‌ای در مقابل با سایت‌های دیگر بجای مقدارهای قدیمی سئو داخلی سایت استفاده کنید.

چگونه قدرت دامنه امتیازبندی می‌شود؟

ما مقدار قدرت دامنه را براساس ۱۰۰ نقطه با مقایس لگاریتمی محاسبه می‌کنیم.بنابراین ، پیشرفت از رتبه ۲۰ به ۳۰ خیلی آسانتر از پیشرفت از رتبه ۷۰ به ۸۰ است.

قدرت دامنه بهتر است یا قدرت صفحه

قدرت دامنه مقداری برای پیش بینی قدرت در رتبه بندی هایی که دامنه‌ها و یا زیر دامنه‌ها است، در حالیکه قدرت صفحه مقدار میزان قدرت یک صفحه به تنهایی در رتبه بندی نتایج جستجو است.همین توضیح برای MozRank و MozTrust درست است.

قدرت دامین از چه طریقی پیدا می‌شود؟

در قدرت صفحه ده‌ها فاکتور سئو و بازاریابی آنلاین از سراسر وب گنجانده شده است.
شما برای محاسبه مقدار قدرت صفحه از سایت Open Site Explorer و یا از نوار ابزار رایگان MozBar استفاده کنید.کمپانی موز همه فاکتورهای سنجش قدرت آنالیزهای خود را در ابزاری به نام Mozscape API گنجانده است.

تعریف تخصصی قدرت دامین

قدرت دامین یک مقدار متریک است که الگوریتم محاسبش را سایت موز دات کام تعیین کرده است و عملکرداین فاکتور شبیه به پیج رنک سایت گوگل در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است.این فاکتور براساس داده‌هایی از Mozscape ایندکس و از داده‌هایی مثل تعداد بک لینک ،MozRank ، MozTrust و ده‌ها فاکتور دیگر تعیین می‌شود.این فاکتور یک مدل ماشینی برای فهمیدن و پیش بینی و یا یافتن الگوریتمی که بهترین ارتباط را با رتبه بندی هزاران نتایج جستجو دارد استفاده می‌شود.
خوب است که از قدرت صفحه ( PA ) و قدرت دامنه ( DA ) به عنوان معیار مقایسه در هنگام جستجو تعیین کرد که کدام سایت یا صفحه‌ای از سایت دارای قدرت یا لینک مهم و با کیفیت نسبت به بقیه دارد.برخلاف فاکتور خاصی مثل mozRank که فقط نشان دهنده محبوبیت لینک و تعداد لینک‌های یک سایت یا صفحه‌ای از سایت است، فاکتور قدرت یک مقدار سطح بالاتری است که سعی بر پاسخگویی به سوالاتی مثل رتبه سایت یا صفحه‌ای از سایت در نتایج جستجوی عبارتی خاص در گوگل دات کام چند است؟

بهترین تمرین سئو

برخلاف فاکتورهای دیگر سئو ، قدرت دامین به سختی به صورت مستقیم میتوان تغییرش داد.قدرت دامین از فاکتورهای مختلفی ( MozRank, MozTrust, link profile و… ) تشکیل شده است که هرکدام تاثیری در رتبه قدرت دامین دارند.این ترکیب چند فاکتور مختلف و تشکیل یک فاکتور به نام قدرت دامین را ما ( سئوموز ) از عمد انجام دادیم تا شما با معیار مقایسه سایت‌ها در گوگل آشنا بشید.از آنجا که گوگل فاکتورهای بسیاری در حساب یک سایت بکار میگیرد،یک فاکتور قدرت دامین باید فاکتورهای زیادی را شامل شود، که چنین هم هست.
بهترین راه برای بهبود قدرت دامین سایت ، بهبود سئو کلی سایت می‌باشد. به طور ویژه ، شما بهتر است بر روی مشخصات لینک – که MozRank و MozTrust تحت تاثیر میگذارد – با گرفتن لینک از صفحات مناسب این فاکتور را بهبود بخشید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت