اثر شبکه ای چیست؟

اگر تمثیل قدیمی « هر که بامش بیش، برفش بیش» را به کسب و کارهای اینترنتی تعمیم دهیم، به مفهومی شناخته شده در تجارت می‌رسیم تحت عنوان اثر شبکه‌ای Network Effect. به زبان ساده تاثیری که مشتری (یا کاربر) بر ارزش یک کالا، خدمت یا برند می‌گذارد اثر شبکه‌ای گفته می‌شود. مثلا فیسبوک در پایان سال 2017 دو میلیارد نفر کاربر فعال داشته است، یا شرکت سامسونگ در هر 24 ساعت میلیون موبایل می‌فروشد! ما علاوه بر این که به عنوان مشتری یا کاربر از خدمات یک سامانه استفاده می‌کنیم متعاقبا بواسطه حضورمان برای آن سامانه ارزش شبکه‌ای هم خلق می‌کنیم. اثر شبکه‌ای می‌توند مستقیما محور اصلی یک کسب و کار یا بخشی ساختاری باشد که در کنار فروش خلق شده و منجر به ارزش و همچنین هزینه مضاعف برای یک کسب و کار می‌شود.

تعریف اثر شبکه‌ای محدود و منوط به جمع شدن آدمها حول یک شرکت یا محصول نیست، گاهی ارزش اصلی و حیات یک کسب وکار یا محصول کاملا وابسته و تاثیر گرفته از تعداد مخاطبان آن است. تصور کنید که شما تنها کسی هستید که موبایل هوشمند دارید، اگر بهترین گوشی هوشمند دنیا را هم که داشته باشید بخش قابل توجهی از امکانات ارتباطی آن وقتی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که سایرین هم نقطه مقابل این ارتباط باشند. اقتصاددانان برای شرح اثر شبکه‌ای تلفن را مثال می‌زنند، هرچه تعداد افرادی که آن را دارند بیشتر باشد ارزش و کارایی آن بیشتر است. همین مصداق در مورد شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های پیام رسان یا بسترهای کاربر محور هم وجود دارد.

ماهیت یک کسب و کار با اثر شبکه‌ای ممکن است تغییر اساسی کرده و یا چرخش 180 درجه‌ای کند. اثر شبکه‌ای تا قبل از پدید آمدن کسب و کارهی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی تنها به عنوان یک ارزش جانبی در نظر گرفته می‌شد اما امروز به عنوان یک شاخص قابل ارزش‌گذاری مالی قابل بحث است. اثر شبکه‌ای در یک برنامه پیام رسان ارزش اصلی تلفی می‌شود اما همین ارزش در یک کسب و کار تخصصی منجر به برنامه‌ریزی اشتباه و هزینه‌کرده مضاعف خواهد شد. این مطلب اشاره‌ای است بر معایب و محاسن اثر شبکه‌ای در کسب و کارهای اینترنتی.

هزینه‌های اولین تاثیر اثر شبکه‌ای

هزینه‌های مخاطب و جامعه کاربری در «اثر شبکه‌ای» یک کسب و کار مصداق برف بیش برای بام بزرگتر است. در همه کسب و کارها خصوصا بازارهای گوشه‌ای یا اختصاصی کاربر بیشتر قطعا منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود اما اما الزاما منجر به درآمد بیشتر نخواهد شد. اثر شبکه‌ای وقتی قرار است ارزش مشخصی را خلق کند منجر به سودآوری است وگرنه 100 هزار کاربر در یک سامانه وقتی مشتری خدمت یا محصولی نباشند در بهترین حالت خود منجر به ایجاد یک کسب و کار اینترنتی از نوع طرف سوم خواهند شد. برخی از تکنیک‌های بازاریابی اینترنتی مانند سئو، تبلیغات آنلاین یا کمیپن‌های بازاریابی به سرعت اثر شبکه‌ای را در یک کسب و کار تقویت می‌کنند که اگر منجر به درآمدزایی نشود موجبات شکست سریعتر آن کسب و کار نوپا خواهد شد.

خدمت و محصول رایگان شاخص مهم اثر شبکه‌ای اینترنتی

روزانه یک میلیون موبایل سامسونگ در دنیا فروخته می‌شود و همه این مشتریان اول باید پول موبایل خریداری شده را پرداخت کنند! که پس از استفاده خواه نا خواه به عضویت خانواده سامسونگ در خواهند آمد (التبه اگر از قبل نشده باشند) طبق اثل اثر شبکه‌ای ارزش سامسونگ – نه تنها در اثر فروش – بلکه با رشد جامعه کاربری هم افزایش خواهد یافت. این موضوع در مورد کسب و کارهای نوپا یه سادگی صدق نمی‌کند. اثر شبکه‌ای در اینترنت بدون ارائه خدمات اولیه رایگان به سختی بدست می‌آید به شکلی که بسیاری از کارشناسان معتقدند باید نیاز ،ارزش و قدرت رسانه‌ای بسیار بالایی پشت کسب و کار وجود داشت باشد که همزمان با فروش به جامعه مخاطب آماری بالا دست یابد.

برای کسب و کارهای کوچک و متوسط اینترنتی ارائه خدمات رایگان و نیمه‌رایگان مهمترین روش دست‌یابی به اثر شبکه‌ای مثبت است. این روش در فروش برنامه‌های موبایلی با روش درون «پرداخت درون برنامه‌ای» عضویت در سامانه‌های محتوا محور نیمه‌رایگان، بازی‌های چندمرحله‌ای و بسیاری از سامانه‌های اختصاصی کاربرد دارد. اگرچه پاداش در قبال پیوستن متداولترین روش تقویت اثر شبکه‌ای در کسب و کارهای آنلاین است روشهای دیگری مانند ارائه خدمات متمایز ایجاد زنجیره‌ی کاربری، دامپینگ  Dumping یا قیمت شکنی با هدف  تضعیف رقبا، بازاریابی هرمی و غیره نیز وجود دارد.

اثر شبکه‌ای کاذب

یکی از متداولترین اثرات کاذب شبکه‌ای را می‌توانید در تبلیغات مشاهده کنید، وقتی به یک رسانه بر اساس رتبه الکسا، تعداد فالورها یا آمارهای ساخته شده به کمک ترفندهای کاذب سفارش تبلیغ داده می‌شود نتیجه کم‌اثرترین تبلیغ با بیشترین هزینه خواهد شد، سمت دیگر این داستان چیزی است که امروزه تحت عنوان خرید و فروش فالور یا کلیک‌های زیرزمینی شناخته می‌شود.

چه نکاتی را باید رعایت کنیم که به صفحه اول گوگل برسیم یا به قول یکی از دوستان بسیار خوبم صفحه اول گوگل را لمس کنیم .

موارد ضروری سئومرحله اول

این مرحله را با نام تصمیم گیری میشناسیم چرا که باید بدانید دنبال چه چیزی هستید ؟ هدف شما چیست ؟ چه کلمات کلیدی ای مدنظر شما میباشد ؟

مرحله دوم

شما باید بتوانید بین کلمات کلیدی ای که برای وبسایت خود انتخاب نموده اید رابطه ای ایجاد نمایید یعنی اگر شما قادر نیستید رابطه بین کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید شک نکنید که گوگل هم نمیتواند پیدا کند . منظور بنده از رابطه این است که مثلا بنده وبسایتی رو در مورد تبلیغات راه اندازی کردم و در آن از کلماتی مانند تبلیغات ارزان و تبلیغات کلیکی و از این قبیل استفاده نموده ام .

مرحله سوم

حال وقت آن رسیده است که شروع به تولید محتوای مرتبط با سطح کاری خود انجام دهید به فرض مثال تمرکز خود را بر روی کلمات مربوط به تبلیغات کلیکی ببرید .چرا که محتوا پادشاه است و گوگل به محتوا های تولید شده و با کیفیت اهمیت زیادی میدهد لازم به ذکر است که بگوییم هرگز از مطالب کپی شده در وبسایت خود استفاده نکنید چرا که این کار باعث از بین رفتن اعتبار شما نزد گوگل خواهد شد و مهمتر از آن باعث پیشرفت سایتی خواهید شد که مطلب را از آن کپی نموده اید .

مرحله چهارم

پس از آن که مطالبی برای وبسایت خود نوشتید حال میبایست به فکر نقشه سایت برای وبسایت خود باشید که اگر از cms های اختصاصی استفاده میکنید میتوانید با استفاده از سایت هایی که کار آن ها ساخت نقشه سایت است استفاده کنید و همچنین اگر وردپرس کار هستید میتوانید از افزونه هایی نظیر Google site map و یا یوآست استفاده نمایید .

مرحله پنجم

در این مرحله به شما پیشنهاد میکنیم که خطا های مربوط به html و یا css را برطرق نمایید که اگر قالب وبسایتتان بصورت عمومی عرضه شده است بهتر است آن را مطابق با سطح کار خود ویرایش کنید . برای فهمیدن مشکل های کد نویسی در قالب خود به شما پیشنهاد میکنیم که از سایت هایی نظیر w۳ و یا جیتی متریکس استفاده نمایید و خطا هایی که نمایش میدهد را رفع کنید .

مرحله ششم

کمی به وبسایت خود نگاه کنید و ببینید چه چیزی کم است ؟؟ اگه درست فکر کرده باشید وبسایت شما قسمت بلاگ را کم دارد . به شما پیشنهاد میدهیم که حتما یک ساب دامین به عنوان بلاگ برای وبسایت خود راه اندازی کنید همانند وبسایت تسمینو که بر روی یک ساب دامین جدا اقدام به ساختن بلاگ نموده است و حتما بعد از ساختن بلاگ لینک آن را در صفحه اصلی قرار دهید چرا که گوگل به بلاگ وبسایت اهمیت زیادی میدهد. در قسمت بلاگ خود میتوانید مطالبی نظیر آخرین اخبار وبسایت , پروژه های در دست اجرا و … را بگذارید .

مرحله هفتم

حال اگر مطالبی که ذر بالا برای شما توضیح دادیم را انجام داده اید وقت آن رسیده است که برای پیشرقت وبسایت خود بک لینک تهیه کنید که تهیه بک لینک به دو صورته خریداری شده و ساخته شده میباشد که در مقالات قبلی روش های ساخت بک لینک را به شما آموخته ایم و حتما به شما پیشنهاد میدهیم که اگر قصد خرید بک لینک را دارید حتما بصورت دائم خریداری نمایید و هیچ گاه بک لینک خود را از سایت مبدا پاک نکنید . و همچنین اگر قصد خرید بک لینک را دارید به شما خرید رپورتاژ آگهی را پیشنهاد میکنیم چرا که یکی از بهترین روش های تبلیغات و همچنین گرفتن بک لینک از سایت های با کیفیت میباشد که تسمینو مجری انحصاری رپورتاژ آگهی در برترین وبسایت های ایران میباشد و میتوانید از طریق ارتباط با مشاوران ما بک لینک هایی مطابق با وبسایت خود خریداری نمایید .

در خرید بک لینک حتما به این موارد اهمیت دهید :

موضوع سایت تبلیغ گیرنده

فالو بودن لینک ها

وبسایتی که بک لینک میخواهید بخرید اسپم نباشد و پیج اتوریتی و دامین اتوریتی خوبی داشته باشد

میزان بازدید و رتبه الکسا

تعداد لینک های خروجی وبسایت

مرحله هشتم

در شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک , تلگرام , فروم ها و …. فعالیتی منظم داشته باشید چرا که میتوانید بک لینک های خوبی از شبکه های اجتماعی دریافت نمایید . بعنوان مثال من دارم روی کلمه طراحی سایت گیلان کار میکنم و از همین لینک در شبکه های اجتماعی استفاده میکنم که این کار یک امتیاز مثبت برای وبسایت بنده میباشد و لینکی از شبکه های اجتماعی دریافت میکنم .

شما با رعایت این نکاتی که خدمتتان عرض نمودیم میتوانید رتبه خوبی در موتور جستجوی گوگل دریافت کنید که لازم به ذکر است کمی پشتکار و صبر نیاز دارد تا رتبه خوبی دریافت نمایید . در پایین نکاتی را به شما عرض میکنیم که باعث پسرفت وبسایتتون میشه :

  • خریدن بازدید
  • درج پاپ اپ
  • خرید بک لینک برای سایت های تازه تاسیس و بدون محتوا
  • وجود لینک های شکسته یا صفحات ۴۰۴
  • تعویض مطالب یک پیج بصورت کامل
  • نامشخص بودن و طولانی بودن نام دامین
  • عدم وجود فرم تماس با ما
  • عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی و نداشتن طرفدار در این شبکه ها …
  • قرار دادن لینک وبسایت شما در وبسایت های اسپم
  • نداشتن هدف برای وبسایت که یکی از مهمترین عامل شکست میباشد
  • و …
دسته بندی : افزایش فروش سایت