مگر آنکه فیسبوک باشید که کسب‌وکارتان به درد همه انسان‌های روی زمین بخورد. در غیر این صورت نیاز به یک بازار هدف دارید. به حد عالی رساندن مشتریانتان باعث صرفه‌جویی در زمان و سرمایه شما خواهد شد. علاوه بر این به شما اجازه تمرکز بر آن دسته از کاربرانی که بیشتر به خرید از شما نزدیک هستند را می‌دهد. با دریافت این موارد شما می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید که برای کاربرانتان جذاب باشد، در مکالمات از کلمات و لحنی گیرا استفاده کنید و کالاها و خدماتی را که دقیقاً به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهید.

اما چگونه بازار هدف را انتخاب می‌کنید؟ نگران نباشید. این ۶ قدم را دنبال کنید تا دقیقاً به مشتریان خود برسید.

 

به کسانی که می‌توانید نیازشان را برطرف کنید فکر کنید

بدون در نظر گرفتن اینکه در چه حوزه‌ای مشغول هستید، باید در حوزه حل مشکلات مردم فعال باشید. اکثر مشتریان احتمالی شما همان کسانی هستند که مشکلاتشان با پیشنهاد شما حل خواهد شد. پس با دقت به آنچه قرار است بفروشید فکر کنید و در نظر بگیرید که نیاز چه کسی را پاسخ‌گو هستید.

تصور کنید شما کسی هستید که حیوانات خانگی را برای هوا خوردن به بیرون می‌برید. بازار هدف شما کسانی هستند که نیازی مشترک دارند (مثلاً افرادی که دارای حیوان خانگی هستند و زمان هواخوری حیوانات در خانه حضور ندارند.) و دیگر ویژگی‌های شخصیتی مانند سن (احتمالاً بین ۲۵-۵۵) و دارای درآمد کافی برای استخدام یک نفر هستند. هر چه بیشتر نیاز یک نفر به کالای شما بخورد، قانع شدن کاربران برای تبدیل شدن به مشتری راحت‌تر خواهد بود.

 

مشتریان فعلی را ارزیابی کنید

نگاهی نزدیک به مشتریان حال حاضر خود بیاندازید. چه صفات مشترکی دارند؟ معمولاً مرد هستند یا زن؟ آیا رده سنی خاصی هستند؟ وضعیت اشتغال و درآمد آن‌ها چگونه است؟ چه مشتریانی تمایل بیشتری به مراجعه مجدد به شما دارند؟

وفادارترین مشتریانتان می‌توانند شاخصی مهم برای تعیین اینکه در بازار هدفتان دنبال چه چیزی بگردید باشند. تلاش کنید تا آن‌ها را بر اساس صفاتشان به چند دسته تقسیم کنید. این برای زمانی که به دنبال مخاطبان جدید هستید به شما ایده می‌دهد. اگر در آغاز راه هستید و هنوز کسی را ندارید، نگران نباشید. مستقیم به سراغ مرحله بعد بروید و ببینید دیگران در حوزه کاری شما چه کرده‌اند.

 

ببیید رقبا چه می‌کنند

برای آنکه دید بیشتری برای بازار هدف داشته باشید، به سراغ بررسی رقبا و مشتریان آن‌ها بروید. احتمال دارد شما هم به دنبال افراد مشابه باشید و در عین حال متوجه روزنه‌ای شوید که رقیب از آن غافل است و اگر این نیاز مشتری که بی‌پاسخ مانده را پیدا کنید، در واقع یک قدم به مشتریان واقعی نزدیک‌تر شده‌اید. در نهایت زمانی که متوجه شدید که دیگران در این عرصه برای جذب مشتری چه می‌کنند، ببینید آیا می‌توانید این کار را با گروه‌های دیگر از مردم هم انجام دهید؟ یا اینکه آیا قادر به انجام همان کار برای همان افراد و با کیفیت بهتر هستید؟

 

چیزی که شما را دور نگه داشته را پیدا کنید

به اندازه کافی در مورد دانش رقابت صحبت کردیم. الان باید خودتان نگاهی به بازارتان بیاندازید. تلاش‌های بازاریابی شما باید ارزش افزوده شما و در واقع آنچه که شما را از رقبایتان مستثنی می‌کند را برجسته کند.

شما به مشتریان بالقوه‌ای نیاز دارید که احساس برطرف کردن نیاز خودتان و کسب‌وکارتان را ارضا کند. درحالی‌که این امر را صراحتاً اعلام نمی‌کنید باید قدرت پاسخگویی به سؤال اصلی هم داشته باشید. «چه چیزی باعث تفاوت شما با دیگران می‌شود؟»

بگذارید به عنوان یک نگه دارنده حیوانات خانگی بگوییم که شما عکس‌های جذابی در حال پیاده‌روی در خیابان‌های شهر از حیوانات می‌گیرید. این را در تبلیغاتتان برجسته کنید. چند مورد از بهترین این تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی بگذارید. اگر به دنبال دست گذاشتن روی قسمت خاصی از بازار هدف که رقبا از آن غافل هستند می‌گردید، شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه است. بر اساس ملاک‌هایی مانند سن، جنسیت، مکان و حتی میزان لایک ها می‌توانید بازخورد بگیرید. حالا می‌توانید تبلیغاتی دقیق برای مخاطب خود ایجاد کنید.

 

شخصیت مخاطبان خود را بسازید

شرکت‌ها چه بزرگ چه کوچک، برای فهم بازار هدفشان شخصیت‌سازی می‌کنند. یک شخصیت، در واقع فردی خیالی به نمایندگی از گروهی از کاربران شما است که به لحاظ الگوی رفتاری و شخصیتی و مجموعه عادت‌هایی که دارند شناسایی شده‌اند. تا جایی که می‌توانید وارد جزئیات شوید تا شخصیت قوی‌تری کامل‌تری را ایجاد کنید. همه چیز را در نظر بگیرید. از جایی که این شخص خیالی ممکن است تحصیل کرده باشد تا درآمد احتمالی آن و اینکه چگونه آن را خرج می‌کند. کجا زندگی می‌کند؟ چند سال دارد؟ به جای کالا یا سرویس شما چه می‌کند؟ چه تمایلاتی دارد؟ مجرد است یا متأهل؟ خرید آنلاین را از کجا انجام می‌دهد؟ به چه وب‌سایت‌هایی تمایل دارد؟ از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند؟ هرچه این شخصیت شفاف‌تر باشد کار شما برای جذب و رفتار با کاربرانتان و تبدیل آن‌ها به مشتری راحت‌تر خواهد بود.

یادتان باشد که همه مخاطبان شما قرار نیست در قالب یک شخصیت دسته‌بندی شوند. برای هر دسته از افراد یک شخصیت ایجاد کنید و بعد برای هر کدام لباسی دقیقاً اندازه خودشان طراحی کنید.

شخصیت‌های خوب می‌توانند به شما در پیدا کردن مشتری، تبلیغات و ارائه کالا یا خدمات مختص مخاطب خاص کمک می‌کند. یک شخصیت قوی حتی به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در جایگاه مخاطبتان قرار بگیرید و مانند او فکر کنید.

 

بروید و به دست بیاوردیش

وقتی احساس کردید که به خوبی بازار هدفتان را شناسایی کردید، زمان سرازیر کردن لغات برای کالا یا خدماتتان است. با تمرکز روی مکان‌هایی که مشتریان بالقوه در حال گشت زنی هستند. این ممکن است در یک بازار محلی، در تالارهای گفت و گو یا در شبکه‌های اجتماعی باشد. حالا که احساس مشخص‌تری از اینکه مشتری‌تان کیست دارید و در چه جاهایی کمین کرده است:

  • ۱- به این فکر کنید که شخصیت مورد نظرتان به چه شبکه‌های اجتماعی متمایل است؟ پست‌ها و تبلیغات مناسب آن‌ها را قرار دهید.
  • ۲- از کلمات، تصاویر و ویدئوهایی که ارزش‌های شما را در برابر رقبا بیشتر نشان می‌دهد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نقاط برطرف‌کننده نیاز مشتری را برجسته کنید.
  • ۳- اگر از تبلیغات چاپی استفاده می‌کنید، آن را در مراکزی که فکر می‌کنید شخصیت مورد نظرتان بیشتر حاضر می‌شود پخش کنید.
  • ۴- از تصاویر مشتریان واقعی (یا کسی شبیه آن‌ها) استفاده کنید. مخاطبان این‌گونه خود را در جای آن‌ها فرض می‌کنند.

چه چیز را باید آنلاین فروخت: ۸ استراتژی برای پیدا کردن اولین کالا (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله ۴ مورد اول از ۸ استراتژی برای یافتن اولین کالای آنلاین توضیح داده شد. پیدا کردن فرصت‌ها در کلمات کلیدی، ساختن یک برند جذاب و منحصر به فرد، شناسایی نقطه درد مشتریان و همین‌طور علاقه‌مندی مشتریان از مواردی بود که به آن اشاره شد.

در ادامه به ۴ استراتژی بعدی و نهایی می‌پردازیم تا با به‌کارگیری تمام این موارد برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی به اطلاعات و آمادگی مناسبی برسیم.

۵- اشتیاق خود را نیز بکار بگیرید

برخی از افراد علاقه شخصی خود را برای انتخاب یک نیچ بکار می‌گیرند تا یک دستورالعملی در مواقع وقوع فاجعه داشته باشند. اما همیشه این‌طور نیست و می‌توان ثابت کرد که حتی این موضوع به‌شدت سودآور است. ساخت یک کسب و کار آنلاین بسیار کار سختی است و باید خیلی از موانع را از سر راه خود بردارید. توجه به علاقه‌مندی‌ها می‌تواند همیشه یکی از راه‌هایی باشد شما را در مواقع سخت یاری دهد. برای بعضی از افراد اشتیاق ساخت یکی کسب و کار شخصی به‌تنهایی می‌تواند کافی باشد اما بعضی‌ها موفقیت خود را در به‌کارگیری این شور و شوق در کار فروش و صنعت خود نیز می‌بینند. مشتاق ماندن می‌تواند کلید ساخت و اداره یک کسب و کار در مراحل سخت این روند باشد. حتما شنیدید که می‌گویند، اگر به کاری که می‌کنید علاقه داشتید باشید، حتی یک روز دیگر هم در زندگی مجبور نیستید که کار کنید!

مثال: اریک بندهولز کسب و کار BeardBrand را در قالب یک بلاگ با محتوای بحث و گفتگو در مورد کسب و کار و استراتژی‌های فروش آغاز کرد.  آرام آرام، علاقه‌ی او نسبت به انواع ریش‌ها به این بلاگ رخنه کرد و بدین ترتیب اشتیاق او نسبت به سبک زندگی با ریش به یک کسب و کار آنلاین مجزا و موفق در حوزه فروش اینترنتی محصولات مرتبط با نظافت ریش تبدیل شد.

beardbrand_fbbc697b-6361-464f-bc7e-4e25a6904f98

۶- به دنبال یک شکاف برای پیدا کردن فرصت باشید

پیدا کردن یک فرصت مستلزم نگاه به یک محصول، نیچ و یا یک صنعت خاص هست که می‌توان مشکل یا نقصی که آن‌ها دارند را یافت و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. ببینید چه کاری را بهتر یا متفاوت‌تر می‌توانید انجام دهید که دیگران اخیراً مشغول به انجام آن بودند. یک شکاف برای پیدا کردن فرصت می‌تواند در بهبود ویژگی‌های یک محصول، یک بازار تحقق نیافته در میان رقبای شما و یا حتی در قابلیت بازاریابی شما وجود داشته باشد.

مثال: هایم پیکارسکی یک نمونه تمام عیار از شخصی است که به دنبال این شکاف‌ها و سرمایه‌گذاری بر این نوع فرصت‌ها است. هایم این کار را با دنبال کردن تبلیغات سایت آمازون و خواندن بخش نظرها با دقت کامل برای جستجو و یافتن شکاف‌هایی بین ویژگی‌ها و کمبودهایی که خریداران در نظرها پست می‌کنند شروع کرد. او از یک تولیدکننده در چین استفاده کرد و این اطلاعات را بکار گرفت و محصولات را باکیفیت بالاتری ساخت. او تا به حال این روند را هزاران بار تکرار کرده است.

رادیو Hipo که ضد آب است و برای زیر دوش حمام طراحی شده، یکی از همان مواردی است که هایم پیکارسکی با استفاده از این روش ساخته است!

hipo_by_ivation2

 

۷- تجربه خود را در نظر بگیرید

تا به حال در صنعتی بخصوص بوده‌اید که از زیر و بم آن خبر داشته باشید؟ شاید شما یک مهارت یا یک مجموعه‌ای از تجربه‌ها را داشته باشید که باعث شود به یک متخصص در یک موضوع خاص تبدیل شوید. بردن تخصص به سمت کسب و کار آنلاین منحصر به خودتان، می‌تواند بهترین راه برای وارد شدن به کاری که منجر به ترقی شما شود باشد و ممکن است کپی کردن از آن برای دیگران کار آسانی نباشد.

مثال: جاناتان اسنوک یک حرف ای در زمینه‌ی طراحی وب و توسعه‌ی آن است. او از سال‌ها تجربه خود استفاده کرد تا کتابی در مورد توسعه وب و CSS را با عنوان SMACSS منتشر کند. معماری مقیاس‌پذیر و تحقق پذیر با CSS.

جلیان مایکل از بزرگ‌ترین بازنده‌هایی هست که همین رویکرد را در پیش گرفت و از تخصص خود در تناسب‌اندام و کاهش وزن استفاده کرد تا یک سری از محصولات، دی‌وی‌دی ها، کتاب‌ها و تجهیزات مرتبط با تناسب‌اندام را توسعه دهد و به فروش برساند.

smacss2

۸- بر تازه‌ترین گرایش‌ها سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه‌گذاری بر گرایشی که اخیراً رایج شده می‌تواند به‌تنهایی برای یک کسب و کار جدید تحولی عظیم باشد. این موضوع به شما اجازه می‌دهد جایگاهی را در ذهن مصرف‌کنندگان حک کنید و خودتان را به‌عنوان یک پیشرو تعیین کنید قبل از اینکه رقبا شانسی داشته باشند، خودتان را به‌عنوان یک پیشرو تعیین کنید. همچنین جهش به‌سوی یک گرایش جدید می‌تواند یک تأثیر بزرگ بر SEO داشته باشد و این امکان را به شما بدهد تا قله‌ی رتبه‌بندی در جستجو را ساده‌تر و سریع‌تر فتح کنید.

مثال: برند Flockstocks خیلی زود متوجه گرایش به اکستنشن مو شد. سوفی کویچ بنیان‌گذار این برند، قبل از خرج کردن پول و تهیه موجودی، ذائقه بازار را با یک وب‌سایت تستی سنجید. می‌پرسید نتیجه چه شد؟ ۱۱ فروش در ۴ ساعت! او سایت خود را با دانش بر فرصت‌های عظیمی که در بازار وجود دارد راه‌اندازی کرد، موجودی‌های خود را تکمیل کرد و حتی در آخر به پیروز شدن در رقابت Build A Business مربوط به حوزه لباس و پوشاک در سال ۲۰۱۲ منجر شد.

feather_hair_extensions

و حالا به دنبال چه فرصتی هستید؟

این را در ذهن داشته باشید که به دلیل رقابت شدید در حوزه تجارت الکترونیک و دسته‌بندی کالاهای محبوب و رایج، نیچ – بازاریابی مبنی بر ایجاد یک تفاوت به‌خصوص که به‌خوبی فرق محصول شما با دیگر محصولات در بازار احساس شود. – خود را با دقت انتخاب کنید و هیچ فرصتی را از استراتژی‌های بالا از دست ندهید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت