ما در زمینۀ SEO چندین معیار مختلف و معتبر برای سنجش میزان رتبۀ یک سایت یا وبلاگ در مقایسه با دیگر سایت ها داریم. یکی از این معیارها Authority است. Authority که به آن آتوریتی هم گفته می شود، یک رتبه از ۰ تا ۱۰۰ است که معمولاً به یک دامنۀ اینترنتی یا صفحه ای از یک سایت نسبت داده می شود که نشان دهندۀ میزان رشد رتبۀ آن سایت یا صفحه در موتور جستجو است. این عدد هر چه قدر بالاتر باشد، نشان دهندۀ Authority یا همان اعتبار بیشتر است.
پس با این تفاسیر ما به جای آتوریتی می توانیم از کلمۀ اعتبار هم استفاده کنیم. از اعتبار سایت برای مقایسۀ بین دو سایت استفاده می شود که همان قدرت آن سایت در جذب بازدید کننده به سمت خودش است. این عدد یا اعتبار توسط سایت Moz.com توسعه داده شده است و با استفاده از شاخص های زیادی، مثل تعداد پیوندهایی که به ریشۀ دامنه داده شده، تعداد کل پیوندهای برگشتی، MozRank، MozTrust و غیره در نهایت ختم به یک عدد ۰ تا ۱۰۰ می شود که این همان Authority سایت یا صفحه است.

سایت Moz برای اینکه بتواند چنین شاخصی را به سایت ها و صفحات مختلف آنها اختصاص دهد، از یک ماشین یادگیرنده در برابر الگوریتم گوگل استفاده می کند که ببیند موتور جستجو چطور صفحۀ نتایج جستجو را تولید می کند. در انجام این محاسبه بیش از ۴۰ سیگنال دخیل است به این معنا که Authority سایت به صورت شناور تغییر می کند و ثابت نیست. به همین دلیل گفته می شود که از این شاخص به عنوان یک معیار مقایسه ای بین سایت های مختلف البته در یک زمان استفاده کنید.

پس تا اینجای توضیحات، طبیعی است سایتی که تازه ساخته شده باشد، Authority صفر داشته باشد و کم کم افزایش یابد که برای افزایش این عدد باید روی سئوی سایت کار شود. این معیار دقیقاً مثل معیار الکسا به این صورت است که افزایش Authority از ۲۰ به ۳۰ بسیار راحت تر از افزایش اعتبار از ۷۰ به ۸۰ است. چون هر چقدر اعتبار سایتِ شما افزایش پیدا می کند، رقابت هم تنگاتنگ می شود.

Authority دامنه در برابر Authority صفحه

باید اشاره کرد که Authority حتی برای زیر دامنه های یک سایت هم محاسبه می شود. مثلاً وبلاگ هایی که مربوط به یک سرویس وبلاگ دهی هستند می توانند Authority مجزای خود را داشته باشند. اما Authority دامنه یک پیش گوییِ راجع به کل سایت یا وبلاگ است. در حالی که Authority صفحه پیش گوییِ اعتبار مربوط به یک صفحه از یک سایت یا وبلاگ است. همین نکته هم برای MozRank و MozTrust صدق می کند.

Authority سایت را از کجا به دست آوریم؟

حالا اینکه اعتبار سایت را از کجا به دست آوریم؟ باید گفت ابزارها و سامانه های مختلفی هستند که به صورت برخط اقدام به نمایش Authority سایت شما یا دیگر سایت ها به شما یا دیگران می کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن Authority سایت یا صفحه ای از یک سایت این است که به Open Site Explorer رفته و در صفحه ای که برای شما باز می شوند نشانی سایت یا وبلاگ خود را وارد کرده و روی Search کلیک کنید.

در بالا سمت چپ اول Authority کل سایت و سپس Authority صفحۀ اصلی سایت را نشان می دهد. Authority صفحۀ اصلی به عنوان یک صفحه به علت اینکه صفحۀ اصلیِ سایت ماست و پیوندهای زیادی به آن داده شده، بیشتر از Authority کل سایت است، که مجموعی از اعتبار کل صفحات سایت است.
علاوه بر آن از قسمت Inbound Links شما پیوندهای ارجاع داده شده به سایت خود را می بینید که هر چقدر تعداد آنها بیشتر باشد و از سایت های با Authority بالا پیوند داده شده باشد، اعتبار سایتِ شما هم بیشتر خواهد شد.
اما اگر این روش برای شما زمان زیادی را می گیرد و مدام می خواهید Authority سایت ها و وبلاگ های مختلفی را به دست آورید، بهتر است از نوار ابزار MozBar استفاده کنید. این نوار ابزار رایگان است و برای مرورگرهای معروف مثل فایرفاکس و کروم از طریق مخزن افزونه های آنها قابل دسترس است.
پس با این تفاسیر و به طور کلی می توان گفت از عدد اعتبار سایت یا همان Authority می توان جایگاه سایت را در موتور جستجو مخصوصاً گوگل پیش گویی کرد. که هر چقدر این عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان از اعتبار بالای سایت دارد و می تواند آیندۀ خوبی داشته باشد.