تا چند سال پیش وبمسترها برای اطلاع و سنجش قدرت یک سایت یا دامنه در موتور جستجوی گوگل از پیج رنک (page rank) استفاده می کردند.

اما چند سالی است که دیگر پیج رنک گوگل آپدیت نمی شود و تاریخ آخرین آپدیت پیج رنک گوگل December-06-2013 بوده است.

بنابراین پیج رنک گوگل دیگر قابل استناد نیست. در فقدان پیج رنک، جایگزینی تحت عنوان پیج آتوریتی (Page Authority) یا دومین آتوریتی (Domain Authority) توسط کمپانی Mozscape ارایه شده است که معیار خوبی برای سنجش قدرت یک دامنه و صفحه در موتورهای جستجو بدست می دهد. (درباره Mozscape: یک کمپانی که خدمات مشاوره سیو ارایه می دهد. آدرس سایت moz.com)

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی معیاری است که قدرت یک دامنه، یک صفحه و زیر دامنه ها در موتورهای جستجو را مشخص می کند. سایت moz بر اساس فاکتورهای متعددی (مانند بک لینک، کیفیت بک لینک ها و…) عدد پیج آتوریتی را تعیین می کند.

عدد مناسب برای پیج آتوریتی و دومین آتوریتی چقدر است؟

پیج آتوریتی و دومین آتوریتی از عدد ۱۰۰ مشخص می شود. (مانند ۲۳.۴۵) مسلما هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان دهنده قدرت بیشتر دامنه و صفحه در موتورهای جستجو است. برای افرادی که به پیج رنک عادت کرده اند، شاید بتوان گفت که با تقسیم عدد پیج آتوریتی و دومین آتوریتی بر ۱۰ بتوان معادل پیج رنک آن را بدست آورد. (مثلا پیج آتوریتی ۲۳.۴۵ شاید معادل پیج رنک ۲ گوگل باشد)

منظور از PA و DA چست؟

PA همان Page Authority یا پیج آتوریتی است و DA نیز همان Domain Authority یا دومین آتوریتی است.

موز رنک Moz Rank چیست؟

موز رنک توسط سایت seomoz ارایه می شود و تقریبا شبیه پیج رنک است و قدرت سیوی یک سایت را نمایش می دهد. موز رنک عددی بین ۰.۰۰ تا ۹.۹۹ می باشد. (یعنی همانند پیج رنک، ماکزیمم مقدار آن ۱۰ می باشد) توجه شود که پیج آتوریتی و دومین آتوریتی نسبت به www حساس است و نتایج با www و بدون www متفاوت خواهد بود.

از کجا باید پیج آتوریتی و دومین آتوریتی را پیدا کرد؟

۱- مرجع اصلی تعیین پیج آتوریتی و دومین آتوریتی آدرس زیر است:

https://moz.com/researchtools/ose

اگر در سایت عضو نباشید، محدودیت چک کردن پیج آتوریتی فقط برای ۳ سایت را دارید که با عضویت و لاگین در سایت این محدودیت از بین خواهد رفت.

اعتبار دامنه چیست؟

قدرت دامنه یک امتیاز (با مقیاس ۱۰۰) برای دامنه ها است که توسط شرکت Moz ایجاد و توسعه داده شده است و پیش بینی می کند که رتبه دامنه در موتورهای جستجو چگونه خواهد بود.
قدرت دامنه هنگامی کاربرد دارد که می خواهید یک سایت را با دیگری مقایسه کنید و یا زمانی که می خواهید تغییرات سایت خود را در طول زمان بررسی کنید. شرکت موز این معیار را از ترکیب کردن سایر معیارهای سئو موز (مانند : MozRank ، MozTrust و…) محاسبه می کند.

 

عوامل موثر بر اعتبار دامنه

1. لینک کردن از دامنه های مختلف
اعتبار دامنه (DA) با توجه به تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت شما و همچنین فاکتور های دیگری مثل عمر دامنه و تعدادسیگنال های دریافت شده از شبکه های اجتماعی محاسبه می شود و توسط شرکت moz ارائه میشود. به عنوان مثال در صورتیکه از یک دامنه 100 لینک ورودی داشته باشید، ارزش و اعتبار آن کمتر از زمانی می باشد که 50 لینک ورودی از 50 دامنه مختلف وجود دارد و این بدین معنی است که سایتهای زیادی به وب سایت شما لینک داده اند و سایت شما برای سایت های بسیاری مهم بوده که لینک داده اند که این موضوع به صورت غیر مستقیم به افزایش اعتبار وب سایت شما کمک خواهد کرد.(البته باید علاوه بر فاکتور تعداد به کیفیت لینکها و فاکتور های دیگر) نیز توجه نمود.

2 . رتبهmozrank :moz
رتبه moz یک وب سایت بر اساس مشخصات لینک آن می باشد و در محدوده 0 تا 10 رتبه بندی می شود که عدد بالاتر رتبه بهتری می باشد. رتبه moz به کیفیت لینک های ورودی به سایت شما وابسته است ، یعنی اگر سایت شما تعداد کمی لینک ورودی ولی با کیفیت بالا داشته باشد ارزش آن بیشتر از این است که تعداد زیادی لینک ورودی با کیفیت پایین داشته باشد.

3. اعتمادMoztrust : moz
Moztrust مانند رتبه moz می باشد اما بر روی نزدیکی و ارتباط سایت شما با لینک های معتبر تمرکز دارد. Moztrust چگونگی ارتباطات و اتصالات و شبکه های وب سایت های معتبری که به شما لینک دارند را بررسی می کند. در صورتیکه وب سایتی که به شما لینک داده به وب سایت های معتبر دیگری هم لینک داده باشد، به سود شماست.
فرض کنید سایت الف به این مقاله درباره اعتبار دامنه در پست منابع بلاگش لینک می کند و همچنین در این پست به سایت های معتبر دیگری مانند یک سایت آموزشی یا مجله موتور جستجو نیز لینک کرده است که این باعث افزایش رتبه این وب سایت در Moztrust می شود.

4. کیفیت محتوا
کیفیت محتوا کلید هر گونه رتبه بندی در دنیای SEO می باشد. هنگامی که شما محتوای با کیفیتی را می نویسید و بارگذاری می کنید در واقع شما تمایل به رتبه بالاتری دارید به این دلیل که افراد بیشتری به محتوای با کیفیت شما لینک خواهند داد. و این بدین معنی است که به طور غیر مستقیم اعتبار شما و در نهایت اعتبار دامنه شما افزایش خواهد یافت.

5. سیگنال های شبکه های اجتماعی
این مورد نیز یکی از عوامل مرتبط با افزایش اعتبار دامنه وب سایتتان می باشد. سیگنال های شبکه های اجتماعی به این معنی است که تعداد کل به اشتراک گذاری و پسندیدن (لایک کردن) مقاله های شما بر روی پلت فرم شبکه های اجتماعی چقدر است.
از این منظر نگاه کنید: زمانی که مردم محتوای شما را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند به این معنی است که آنها مقاله ای را پسندیده اند که برایشان مفید بوده است و این به این مفهوم است که سایت شما باید به عنوان یک مرجع در نظر گرفته شود.

6. دوستی با موتورهای جستجو
با سئو، سایت شما در نتایج موتور های جستجو به دفعات بیشتری مشاهده خواهد شد و این به این معنی است که افراد بیشتری آن را مطالعه خواهند کرد و به این ترتیب اعتبار شما افزایش می یابد.

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت