کسب وکار چیست

امروزه کسب وکار خیلی بیشتر ازقبل مورد توجه قرار گرفته و همه جا راجب این موضوع مطالب خوب و زیادی گذاشته میشود.

به طور کلی کسب و کار به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که با هدف مادی و عل

اقه همراه است.

هدف مادی:به کسب و کاری گفته میشود که با هدف به دست آوردن پول انجام میشوند و انگیزه مهم در این فعالیت مادیات است.

هدف معنوی: به کسب و کاری گفته میشود که هدفش علاقه به آن فعالیت است، مثلا: فردی خبر نگار است، فردی که نقاش است،فردی که استاد دانشگاه است، … این افراد انگیزه مهمشان از کسب و کار علاقه ای است که به آن فعالیت داشته اند و امکان دارد این افراد کسب و کار پور سودتری از افرادی داشته باشد که هدف ههمشان از کسب و کار بدست آوردن پول است و برعکس.

انواع کسب وکار؟

کسب و کار انواع مختلفی دارد و روزبه روز افزایش پیدا میکند.

اما به طور حرفه ای به دو گروه تقسیم میشوند.

گروه اول که برای پول کار میکنند : به  افرادی گفته میشوند که کسب و کارشان به گونه ای هست که برای افراد دیگر کار میکنند و با زندگی کارمندی ادامه میدهند، این افراد علاقه ای به کار آفرینی که ویژگی مهم ان ریسک پذیری هست ندارند.

این افراط تمایل دارند که درشرایط امن کار کنند و هیچ ریسکی را نپزیند و در مجوع کسب وکار این افراد خیلی نمیتواند پر سود باشد و اکثرا حقوق کمی دارند ، اما کارندهایی هم هستند که به علت توانایی های زیاد در کار حقوق های زیادی دریافت میکنند۰

گروه دوم: به افرادی گفته میشود که گروه اول را استخدام میکنند تا برایشان کار کنند

و خیلی برایشان زمان مهم هست.

ویژگی مهم این افراط ریسک پذیر بودن انها است که متمایزشان کرده.

کسب و کار این افراط میتواند خیلی پور سود باشد.

کسب و کارموفق؟

هر کسی تعریف خود را از کسب و کار موفق دارد اما به کسب و کاری میتوان به ط

ور علمی موفق گفت که هم خود اون فردی که کار میکند راضی باشد و آن مشتری .

اما اگر به طور حرفه ای تر بخواهیم صحبت کنیم به کسب و کاری گفته میشود که خدمات مدرن و کاملی را میدهد تا خدمت خوبی به مردم بکند.

کسب و کار های امروزه معنی دیگری به پیدا کرده نسبت به گذشته به علت رقبای زیاد ، امروزه با پیشرفت علم کسب و کار رقابت برای سود بیشتر سختر شده وتلاش بیشتری میکنند افراد.

یک قانونی وجود دارد به اسم ۲۰/۸۰ که میگوید ۸۰% فروش را ۲۰% فروشنده ها میکنند و ۸۰% باقیمانده فروشنده ها ۲۰% فروش را میکنند این یعنی ۲۰% از فروشنده ها هستند که کسب و کار موفق را دارند و ۸۰% دیگر فروشنده ها کسب و کار خیلی موفقی ندارند.

خوب به راحتی میتوان با این قانون فهمید که چه کسانی جزء اون ۲۰% هستند که کسب و کار خیلی بهتری نسبت به اون ۸۰% فروشنده ها دارند کسانی هستند کسب و کار موفقی دارند.

کسب و کارهای جدید:

به کسب وکارهای خانگی میتوان اشاره کرد که نسبت به گذشته با شرایط متفاوتی کار میکنند، امروزه خیلی از کارها را  میتوان در خانه انجام داد و بدون داشتن یک مغازه میتوان کسب و کار خود را راه انداخت.

از مهمترین کارهایی که در خانه میتوان انجام داد میتوان از ارایشگری و آشپزی نام برد …

آشپزی دقدقه اصلی کدبانو های امروزه هست که تازه وارد زندگی مشترک شده اند، یک فردی که مهارت کافی در آشپزی را دارد میتواند به راحتی با رعایت اصول کسب وکار در منزل خودش شروع به کار کند.

بعد از مدت مشخصی که کیفیت  خود را در غذا پختن به دوستان و آشنایان و همسایه ها نشان داد میتواند کلاس آشپزی بزارد برای همان کدبانوهایی که تازه وارد زندگی مشترک شده اند.

ویژگی هایی که باعث موفق شدن یک کسب و کار میشود؟

۱٫کیفیت :

کیفیت بهترین ویژگی که میتونه یک کسب و کار رو به موفقیت برسونه و میشه گفت بهترین تبلیغ هم میتونه باشه.

یکی از بهترین محصول هایی که با کیفیت زیاد به موفقیت کسب و کار خود رسیده بی شک شرکت apple هست که رتبه اول محصولات دیجیتالی را دارد و بهترین مثال برای یک کسب و کار موفق با ویژگی کیفیت بالا است.

۲٫قیمت:

بی شک قیمت یکی از مهمترین ویژگی کسب و کار موفق است که خیلی از کسب و کارهایی که این ویژگی را بوجود آوردند پیشرفت چشمگیری را شاهد بودند.

برای مثال میتوان از گوشیه  Huawei نام برد که با قیمت مناسب سهم زیادی از بازار را نسیب خود کرده.

و خیلی از عوامل دیگر وجود دارند که میتوانند باعث موفق شدن یک کسب و کار شوند .

استراتژی کسب و کار:

۴p چیست؟

۴p به مجموعه استراتژی قبل از شروع یک کسب و کار میگویند.

۴p شامل زیر میباشد:

۱٫محصول یا خدمات(product)

۲٫قیمت(price)

۳٫توزیع(place)

۴٫تبلیغ(promotion)

در این مقاله سعی داریم که کامل و جز جز راجب ” “۴pتوضیح دهیم.

محصول یا خدمات:

قبل از این که محصول یا خدمتی را در بازار ارائه دهید باید برسی هایی را در اون شهر، استان ، کشور و … انجام دهید.

باید بازار را جستجو کنید تا مشخص بشه اصلا اون شهر یا کشور نیاز به محصول شما داره ؟ اصلا مورد پسنده مصرف کنندگان قرار میگیره محصول شما ؟

خیلی از شرکت ها محصول یا خدمتی را به بازار ارائه میدهند و بعد از توزیع به بازار متوجه میشوند که مردم آن منطقه علاقه ای به مصرف اون محصول ندارند یا میزان تقاضا خیلی کم است و قبل از تولید دیدگاه بهتری به فروش و تقاضا داشتند.

و در مورد بعدی باید مشخص شود که آیا محصول یا خدمات مشابهی وجود دارد یا نه؟

بطوری که وقتی تولید کریدم آیا رقیب جدی یا زیادی داریم یا تعداد کمی هستند که این محصول یا خدمات را ارائه میدهند و تقاضا کافی وجود دارد یا نه.

قیمت:

یکی از مهمترین ویژگیهای محصول یا خدمات در ۴p سیاست قیمت گزاری است.

قیمت محصولی و خدمتی که برای بار اول در بازار ارائه میشود با قیمت محصول و خدمتی که سالهاست در بازار به فروش میرسد کاملا متفاوت است.

محصول و خدمتی که تازه به بازار ارائه شده مصرف کنندگان سختر حاضر به خرید آن میشوند و به همین منظور باید قیمت مناسب و کمتری نسبت به محصول و خدماتی که سالهاست ارائه شده داشته باشد.

و مرحله بعدی استراتژی قیمت گرازی باید به موضوع برندینگ (branding) توجه بشه.

محصولی که به شدت مورد علاقه مصرف کنندگان قرار گرفته قیمت خیلی بالاتری میتواند داشته باشد نسبت به محصول و خدماتی که محبوبیت زیادی نتوانسته در مصرف کنندگان بوجود بیاورد.

مثال:

مقایسه قیمت ماشین های بنز با ماشین های هوندا ، لکسوس ، ژیلی و …

بنز ساده ترین ماشین خود را با قیمت خیلی بالا به بازار روانه کند مصرف کنندگان به راحتی تصمیم به خرید آن میکنند (البته اونایی که توانایی مالیشو دارند، اونایی که ندارن هم خیلی علاقه به خرید این محصول دارند)

اما دیگر شرکتهای خودرو سازیه نام برده شده در بالا اگر پیشرفته ترین مدل ماشین خود را با قیمت پایین به بازارروانه کنند مردم به سختی تصمیم به خرید آن میکنند.

توزیع:

یکی از عوامل اصلی ۴p مسئله توزیع است.

که یکی از کارهای مهمه توزیع انتقال محصول به دسته مصرف کننده است.

در نگاه اول شاید این موضوع خیلی ساده به نظر برسه اما با نگاه به شرایط توزیع یک گوشی از امریکا به ایران به سختی استراتژی توزیع در محصول پی میبریم.

یک محصول چگونه از یک کشور به یک کشور دیگر انتقال پیدا کنه که به موقع برسه وآسیب نرسه به محصولات.

اگر در شرایطی به محصولات آسیب رسید یا دیر رسید چطوری آن شرکت این شرایط را پشتیبانی بکند.

تبلیغ:

تبلیغ تکمیل کننده محصول و خدمات ۴p است.

اگر محصول و خدماتی تبلیغ نداشته باشند و انتظار فروش زیاد را داشته باشند مثل این میمونه که در تاریکی به کسی چشمک بزنیم و انتظار داشته باشیم تا کسی مارو ببینه.

تبلیغات در چند سال گذشته خیلی مورد توجه قرار گرفته است و شرکت ها خیلی برای سعی کردند هزینه ی زیادی برای تبلیغ ۴p خود بکنند تا فروش بیشتری داشته باشند و همین دلیل باعث شد تا تبلیغاتی که در گذشته انجام میشد دیگر تاثیر مطلوبی در ۴p نداشته باشند .

در گذشته تبلیغات به صورت نوشتاری و دیداری بود، به عنوان مثال یک شرکت برای تبلیغات ۴p از بنر و بیلبرد و آگهی تلویزینی استفاده میکردند اما امروزه دیگر در ۴p موثر نیست…

امروزه تبلیغات موثر و کار آمد استراتژی جدیدی را در بر گرفته.

امروزه دیگر از بیلبرد و تبلیغات تلویزونی و نوشتاری در خیابون ها استفاده نمیشود.

امروزه دیگر مصرف کنندگان وقت ندارد تا آگهی ها را ببینند و تبلیغات نوشتاری را بخوانند.

تبلیغات در ۴p امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است نسبت به گذشته و کارشناسان تبلیغات کار سختری را در پیش دارند.

کارشناسان بازاریابی معتقد هستند که تبلیغات مناسب در ۴p کیفیت است …

در مقاله های بعدی مفصل در مورد تبلیغات موثر امروزی توضیح خواهم داد .

خوب مقاله ۴p محصول و خدمت در اینجا کامل شد …

اما این حجم اطلاعات در مورد ۴p چه گونه به کسب و کار ما و کاری که میخواهیم شروع کنیم کمک میکند؟
واقعیت این است که فقط و فقط دونستن این حجم از اطلاعات ۴p محصول و خدمت هیچ کمکی به ما نمیکند …

مهمترین عاملی که باعث میشه ۴p باعث رونق کسب و کار فعلی یا آینده بشه این هست که همین الان یک لیست از ۴p مناسب با شرایط کاری خودمان نویسیم و در اولین فرصت شروع به انجام انها بکنیم.

برای تنظیم یک ۴p خوب میتوانید از یک کارشناس بازاریاب وکسی که تو کار خود به موفقیت زیادی رسیده است کمک بگیرید و در غیر این امکان میتوانید از گوگل و اینتزنت استفاده کنید.

محدودیت در کسب‌وکار:

محدودیت در کسب  و کار به موانعی که باعث میشود که ما کسب و کاری نداشته باشیم گفته میشود.

یا کسب‌وکار خوبی نداشته باشیم!

در ۹۵% موقعیت‌ها دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و بیشتر اهمال‌کاری است تا محدودیت.

در این موقعیت یک یا چند علت باعث می‌شود که فرد بیکار باشد.

مثلاً:

  • فردی که می‌گوید کار در شهرستان کم است.
  • فردی که می‌گوید در شهرستان نمی‌شود پیشرفت کرد.
  • فردی که می‌گوید خانواده‌اش او را حمایت نمی‌کنند.
  • فردی که می‌گوید معلولیت خیلی کمی دارد و این موضوع باعث شده نتواند کسب‌وکاری داشته باشد.
  • یا افراد تحصیل‌کرده‌ای که میگویند کار مرتبط با رشته‌شان در مکانی که زندگی می‌کنند نیست
  • یا خانم‌هایی که میگویند کار کردن برایشان سخت است!

به این دلیل‌ها که باعث می‌شود فرد نتواند کسب‌وکار داشته باشد محدودیت کسب‌وکار گفته می‌شود.

این محدودیت‌ها به‌مراتب در شهرستان‌ها بیشتر هستند.(اما تجربه ثابت کرده در شهرستان‌ها به دلیل وجود خلأهای زیاد کار کردن بهتر است نسبت به پایتخت)

آیا محدودیت کسب‌وکار مضر است؟

در جواب این سؤال باید بگویم بله! محدودیت‌هایی که در بالا نام بردیم خیلی به افراد آسیب میزند و باعث جلوگیری از رشد مالی می‌شود.

مجموع این محدودیت‌ها تعداد زیادی از افراد بیکار را تشکیل داده است که در سن ازدواج هستند اما به دلیل نداشتن کار مناسب نمی‌توانند ازدواج کنند.

و این موضوع متأسفانه روبه‌پیشرفت است!

اما خبر خوش این است که علم در کسب‌وکار خیلی پیشرفت داشته نسبت به قبل و بااطلاع رسانی، منابع آموزشی زیاد، اساتید مجرب، … این دلایل تکذیب شده‌اند و راه‌حلی برای ان‌ها ارائه‌شده.

باگذشت زمان به همراه علم و فنّاوری کسب‌وکار ایجاد یک منبع درآمد راحت‌تر شده و افراد تجدیدنظر می‌کنند ازنظری که نسبت به محدودیتشان داشتند.

معلولیت محدودیت است؟

متاسفانه معلولیت یک محدودیت به حساب میاید …اما نمیتوان گفت مانع کسب و کار میشود!!!!

افراد زیادی هستند که معلولیت دارند اما توانسته اند منبع درآمدی برای خود به وجود بیاورند!!! امروزه به دلیل شفاف شدنه کسب و کار همه افراد دوست دارند کاری داشته باشند این معلولیت دیگر نمیتواند مانع کار کردن این افراد شود!!

افراد معلول چه کارهایی میتوانن انجام دهند؟

نمیتوان کار و شرایط خاصی برای افراد معلول در نظر گرفت و اشاره کرد که افراد معلول فقط میتوانند آن کارهای را انجام دهند.افراد با بررسی شرایط زندگی خود و توانایی هایی حد اقلی که دارند میتوانند یک کار را انجام دهند!!

اکثر افراد معلول یک استعداد خاصی دارند اگر روی آن استعداد کار شود میتواند به آنچه که میخواهد برسید و قطعا در آن موضوع میتواند بهتر از رقبا باشد.

دیروز سوار تاکسی شدم که ابتدا فرقی با بقیه تاکسی ها نداشت اما در پایان متوجه شدم فرقی خیلی زیادی دارد!!!

ابتدا سوار تاکسی شدم و سلام کردم اما راننده جواب نداد، چند لحظه بعد یک مسافر دیگر سوار شد او هم سلام کرد باز راننده جواب نداد!! به این فکر بودم کلا این رانندگان تاکسی در مقابل زحمتی که میکشند یک مقدار خشک هستند!!!

حدود ۲۰ دقیقه بود که سوار شده بودم، دیدم اصلا ضبطی ندارد این ماشین (جای ضبط خالی بود) در همان هنگام که هواسم به ضبط بود ناگهان چشمم به کاغذ کوچک زیر آینه وسط ماشین افتاد، در آن کاغذ نوشته شده بود “با سلام من ناشنوا هستم لطفا موقع پیاده شدن خبر دهید”

در نگاه اول خوب متوجه نشدم اما وقتی بیشتر دقت کردم مطمئن شدم که درست خواندم نوشته را!!!

آن راننده زحمت کش ناشنوا بود برای همین موضوع بود که نه ضبط داشت نه جواب سلام میداد!!

اول خیلی ناراحت شدم به حالش اما بعد از گذشت چند دقیقه ناراحت شدم از حال خودم که این همه توانایی دارم اما قدردان نیستم!!

خیلی جالب بود فردی ناشنوا وارد کاری شده بود که شنوایی در آن کار خیلی اهمیت داشته بود. با دیدن این فرد پرتلاش خیلی فکرهای زیادی به سرم امد، با خودم گفتم اگه همه افراد جامعه ایران انقدر پرتلاش بودن  جمعیت بیکاری ایران چقدر کمتر از الان بود؟ اگر آن کسانی که الان کسب و کاری دارند این پشتکار این فرد را داشتند چقدر درآمده بالاتری داشته بودند..

اگر افرادی که هدفی دارشتند و یک مانعی در زندگیشان باعث شده تا نتوانند به آن برسن اگه این پشتکار را داشتند چیزی میتوانست جلوی آنها را بگیرد؟

و خیلی اگر های دیگر …

کار آفرین محدود:

چند شب پیش کارآفرینی را در تلویزیون آوردند که معلول بود (ایشان با ویلچر فقط حرکت میکردند) به ظاهر مردی محدود به نظر میرسید اما اصلا این طور نبود.

ایشان یک کاخانه داشتند که محصولات خوبی تولید میکردند … یک کارخانه …  خیلی برنامه تکان دهنده ای بود،ِ شگفتی های ایشان تمام نشدنی بود.

نه تنها خودش را از جمعیت بیکاری ایران خارج کرده بود بلکه نزدیک به صد نفر دیگر را استخدام خود کرده بود و به آنها کار داده بود.

تمام هدف ایشان کار دادن به افراد معلول بود، اگر کسی معلول نبود نمیتوانست برای ایشان کار کند.خیلی فوق العاده بود… یک کاخانه تولیدی که کارمندان معلول فقط در انجا فعالیت میکنند.

نتیجه گیری:

مهم نیست کجا؟ در کدام شهر؟ با چه شرایط و ویژگی ها هستیم، چقدر محدودیت داریم … باید کسب و کار منحصر به فرد خودمان را راه بیاندازیم، هیچی نباید مانع کسب و کار ما شود.

به تمام بهانه ها، محدودیت ها پایان دهید شروع کنید …

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت