افراد از استراتژی‌های مختلفی در رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی خدمات و محصولاتشان در فضای آنلاین استفاده می‌کنند. اما صرفاً برخی از این روش‌ها قابلیت این را دارند که کسب‌ و کار شما را در مدت زمان کوتاهی، به شکل قابل توجهی بهبود بخشند. قبل از اینکه درباره‌ی این استراتژی‌ها صحبت کنیم، بهتر است کمی راجع به مفهوم بازاریابی چریکی توضیح دهیم:

بازاریابی چریکی چیست؟

بیایید ابتدا به تعریفی که ویکی‌پدیا در این مورد آورده است نگاهی بیندازیم:

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه‌ی بسیار کم است. درواقع این نوع بازاریابی برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع را ارائه می‌کند و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش‌های بازاریابی سنتی است.

به طورخلاصه، بازاریابی چریکی به معنی انجام کارهای جذاب و متفاوت برای ارتقا کسب‌ و کار بجای صرف هزینه در تبلیغات است.

به نظر راحت و جالب می‌رسد، نه؟

اگر طرح درستی برای این نوع بازاریابی فراهم آورید، به نظر بسیار لذت بخش خواهد بود، چراکه بدون صرف هزینه‌ی زیاد به فوق‌العاده‌ترین نتایج دست خواهید یافت. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها علاقه‌ی زیادی به استفاده از این نوع بازاریابی دارند.

۶ ترفند بازاریابی چریکی آنلاین

 

آماده‌ی یادگیری این ترفند و رونق بخشیدن به کسب‌وکار خود هستید؟ پس با ما همراه باشید.

در زیر به ۶ مورد از ترفندهای بازاریابی آنلاین چریکی و استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی که به طور چشمگیری می‌توانند کسب‌وکار شما را تقویت کنند و رونق بخشند اشاره می‌کنیم:

۱) یک گروه لینکدین بسازید

لینکدین یکی از قوی‌ترین شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار است. یکی از ویژگی‌های گروه‌های لینکدین این است که کمک می‌کند بیشتر در جوامع تخصصی کسب و کار خود شناخته شوید. ممکن است شما گروه‌های زیادی در لینکدین بسازید، اما همه‌ی آن‌ها موفق نشوند و اعضای کمی داشته باشند. سعی کنید گروه‌هایی ایجاد کنید که جامعیت داشته باشند تا بتوانند نیازی را برطرف سازند. این کار باعث می‌شود افراد بیشتری را در حلقه‌ی خود جای دهید. از طریق گروه‌ها می‌توانید علاوه‌بر رونق بخشیدن به کسب‌وکار خود، آن را به یک منبع درآمد جداگانه نیز تبدیل کنید. در اینصورت بی هیچ سرمایه‌گذاری مالی قادر خواهید بود گروهی با تعداد اعضای زیاد داشته باشید که از طریق آن به شکل هوشمندانه‌ای کسب درآمد خواهید کرد.

۲) برخی از محصولات خود را به صورت رایگان عرضه کنید

گاهی بهترین کار برای معرفی و توزیع بیشتر محصولات این است که آن‌ها را به شکل رایگان یا با هزینه‌ی خیلی کم به دیگران عرضه کنید. این کار علاوه‌ بر افزایش توزیع کالا، محصولاتتان را به دیگران خواهد شناساند. این تجربه استفاده از محصول، مخاطبان را مجاب به استفاده از دیگر محصولات‌تان می‌کند.

برای مثال محصول شما می‌تواند یک کتاب باشد، که با قیمت نسبتاً خوبی بصورت آنلاین به فروش می‌رسد. با رایگان کردن این کتاب باعث خواهید شد افراد زیادی آن کتاب را داشته باشند. همین مسئله موجب ترغیب محاطبان به خرید کتاب بعدی باشد.

می‌توانید از این طریق لیست مشتریانی برای خود تهیه کرده و اطلاعات تماس را از آنها دریافت کنید. در آینده با استفاده از این سرنخ‌ها خواهید توانست نظر مشتریان را به محصولات خود جلب کرده و آنها را تشویق به خرید کنید.

۳) وبینار رایگان برگزار کنید

هرچند برای برخی سرویس‌های وبینار (سمینارهای اینترنتی)، ماهانه باید مبلغی پرداخت کنید، تعدادی از آن‌ها نیز مجانی هستند. وبینارها به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، چرا که می‌توانند کمترین هزینه‌ها را در بر داشته و افراد بیشتری را جذب شرکت در آن کنند.

به عبارت ساده، اگر شما محصول و خدماتی دارید و علاقه به صرف هزینه برای برگزاری سمینار ندارید، می‌توانید رویداد خود را بوسیله سمینارهای اینترنتی با مخاطبان بدون محدودیت در سرتاسر دنیا بصورت آنلاینبرگزار کنید.

۴) ویدئوهای بیشتری بسازید

فیلم‌ها یکی از اصلی‌ترین مواردی هستند که این‌روزها بیشترینترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. در جهانی که محدوده‌ی توجه مردم کوتاه‌تر شده  و کلیک کردن بسیار راحت از خواندن است، ساخت ویدئو برای حصول مقاصد بازاریابی بسیار هوشمندانه‌تر است. ویدئوهای‌تان را سرگرم‌کننده، آموزشی، و الهام بخش بسازید، بطوریکه هربار فردی شروع به دیدن آن کرد، به یاد کسب‌وکار شما باشد.

۵) متفاوت عمل کنید

کارهای متفاوت در سایت خود انجام دهید. همان حسی را ایجاد نکنید که دیگران در حوزه‌ی شما، در سایت‌های‌شان ایجاد می‌کنند. کاری کنید که در نظر مخاطبان متفاوت و منحصربفرد باشید تا مردم دلیلی برای بازگشت به سایتتان داشته باشند. اگر می‌خواهید پا را فراتر بنهید، می‌توانید از هدایای رایگان برای جلب توجه بازدیدکنندگان استفاده کنید.

۶) راه‌اندازی مسابقه

راه‌اندازی مسابقه خصوصا در اینستاگرام یکی از بهترین روش‌هایی است که به شما در شناخته شدن و ترغیب مخاطبان کمک خواهد کرد. برندهای مشهور و بزرگ دنیا سالانه از این مسابقات به شکل وسیعی استفاده می‌کنند. اما شما می‌توانید با هزینه‌ی بسیار کمی نیز این مسابقه را برگزار کنید.

اگر مسابقه را به روش صحیحی برگزار کنید و از چند فرد سرشناس نیز در این‌باره کمک بگیرید و اسم آن‌ها را به عنوان هیئت داوران داشته باشید، مطمئناً به شما کمک بزرگی در بازاریابی و شناخته شدن برندتان خواهد کرد.

تا به حال احتمالا شنیده اید که می توان یخچال، برف و یا حتی یخ به اسکیمو ها فروخت! اما چگونه این کار امکان پذیر است؟ آیا توانایی فروش استعدادی ذاتی است که انسان با آن زاده می شود و امکان فراگیری آن وجود ندارد؟

اصلا این گونه نیست! همه ی افراد که علاقه به فروشندگی دارند از طریق آشنایی و به کارگیری اصول زیر می توانند بیاموزند که چگونه یک فروشنده ی قدرتمند باشند:

 

 ایجاد روابط دوستانه:

برقراری روابط دوستانه بسیار تکنیکی به نظر می رسد و در عین حال قلب تپنده ی ایجاد موفقیت در روابط انسانی است. پیدا کردن یک احساس و مورد مشترک، سرآغاز ایجاد روابط با مشتری است. می توان نام آن را باز کردن پنجره ی ارتباط گذاشت که نیازمند توجه فرد فروشنده به چیز های فیزیکی مثل جواهرات، لباس و یا حتی مدل گوشی که شخص مقابل دارد می باشد. فروشنده با نظر دادن در مورد چیز از طریق طرح سوال با نقطه نظرات خریدار آشنا شده و ارتباط بیشتری با او ایجاد می کند.

 

 با ایجاد ارزش بفروشید:

فروش برف به اسکیمو ها شاید به قصد تعریف و تمجید از توانایی یک فرد در فروش مورد استفاده قرار گیرد اما در حقیقت این عملی است که یک فروشنده باید از آن اجتناب کند. این عمل به طور ریشه ای فروشنده را غیر صادق و ریاکار جلوه می دهد. فروش محصولات یا سرویس هایی که در ذات خود قابل استفاده و پرکاربرد نیستند ممکن است فروش کوتاه مدت فروشنده را افزایش دهند اما در دراز مدت اگر نتواند ارزشی برای خریدار ایجاد نماید شکست می خورد. یک فروشنده ی مجرب نه تنها این اصول را میداند که آن ها را در عمل به کار می بندد.

 

دیدگاه های مشتریان را به چالش بکشید:

اگر شخصی به فروشنده بگوید که به دنبال خرید یک خانه ی ارزان قیمت است چرا که تاسیسات هر خانه ای بعد ار گذشت چند ماه خراب میشود، فروشنده باید دیدگاه او را به چالش بکشد. فروشنده باید بگوید که لوله های خانه های ارزان قیمت به علت پایین بودن کیفیت زودتر خراب شده و تاسیسات ساختمان را خراب می کند. آن چیزی که مشتری در واقع می خواهد خانه ای است که خراب نشود و این سخن فروشنده نظر او را برای خرید خانه ی ارزان قیمت تغییر می دهد.

 صادق باشید:

تمامی مشتریان ادراک کافی جهت فهم این نکته را دارند که چه هنگام فروشنده با آن ها صادق است. اگر آن ها احساس کنند که میتوانند به شما اعتماد کنند، با احتمال بیشتری محصولات را خریداری مینمایند.

 فروش جانبی:

فروشندگان بزرگ همیشه درصدد افزایش فروش هستند. آن ها این کار را از طریق فروش جانبی محصولات به مشتریانی که کالا یا خدمت مورد نیاز خود را انتخاب کرده اند انجام میدهند. مثلا میتوان به تشک برای تخت، کیف پول برای لباس و یا کمر بند برای شلوار اشاره کرد. فروش لوازم جانبی کار یک فروشنده ی موفق است.

 از موفقیت ها وشکست های خود درس بگیرید:

یک فروشنده ی موفق بودن کار آموزشی همیشگی می طلبد. چرا؟ چون فروشندگان موفق و بزرگ دانشجویان رفتار شناسی هستند. آن ها می خواهند بدانند که چرا یک خریدار محصولی را میخرد اما دیگری را انتخاب نمی کند. این فروشندگان به هر مشتری به عنوان یک موقعیت یادگیری نگاه می کنند.

 پشتکار فراوان داشته باشید:

فروشندگی مانند هر کار دیگری پشتکار فراوان می طلبد. باید به مشتری نشان دهید که به انتخاب آن ها توجه می کنید و خواستار کمک کردن آن ها هستید.

 به روانشناسی مشتری اهمیت دهید:

فروشندگان موفق بر روی شخصیت شناسی مشتریان تمرکز مینمایند و با توجه به تفاوت های رفتاری آن ها ترفند های فروش خود را تغییر می دهند. به طور مثال فروش به افراد درون گرا ترفند های متفاوتی نسبت به فروش به افراد برون گرا دارد. توجه کنید که چگونه شخصیت های مختلف عکس العمل های مختلفی در برابر ترفند های فروش دارند و با توجه به آن شگرد های فروش را تغییر دهید.

 با بی چارگی و جان سختی در برابر مشتری رفتار نکنید:

مهم نیست چه مقدار زیاد و با انگیزه ی فراوان قصد فروش محصول به مشتری را دارید، آن چه که اهمیت دارد این است که نباید به نحوی عمل کنید که مشتری در یابد به دنبال کسب سود مالی هستید. به یاد داشته باشید که شما در صدد این هستید که محصولی را به مشتری بفروشید که زندگی و وضعیت او را بهبود بخشد و این مهم باید در رفتار شما با مشتری دیده شود. مشتری باید احساس کند که شما به دنبال کمک او هستید و این خصوصیات یک فرد موفق در امر فروشندگی می باشد.