رتبه بندی صفحات وب قبلا توسط گوگل و ابزار page rank آغاز شد که برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها و حتی صفحات مختلف هر پایگاه اینترنتی ، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و سایت های با رنک بالاتر از مزایایی در موتور جستجوی گوگل برخوردار هستند و به نوعی اعتبار یک سایت یا وبلاگ محسوب می شوند.

الکسا یکی از شرکت های زیر مجموعه ی آمازون به شمار می رود که کار اصلی آن رنکینگ و رتبه بندی وب سایت هاست، سایت الکسا بر اساس میزان ترافیک مصرفی آنها عمل می کند. به این معنی که متناسب با میزان پهنای باند مصرفی، رتبه سایت را مشخص می کند. رتبه ها از ۱ شروع شده و تا اعدادی حدود ۱۰ میلیون ادامه دارد. در این سایت برعکس page rank ، هرچه عدد پایین تر باشد بهتر است. یعنی رتبه هایی که به یک نزدیکتراند سایت هایی با میزان بازدید بیشتری هستند.

از الکسا چه اطلاعاتی می توانیم بدست آوریم؟

برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید، کافیست به آدرس زیر مراجعه فرمایید : http://www.alexa.com  و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا اگر الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.

همچنین می توانید از آدرس مستقیم  http://www.alexa.com/siteinfo : آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید. در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

رتبه جهانی سایت شما:  بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما:  بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها:  تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود.

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

الکسا

مهم ترین اطلاعات برای الکسا شامل :

الف. اطلاعات سایت:  رتبه ترافیکی، تصاویر سایت ها، لینک هایی که به سایت هدف می رسند و …

ب. لینکهای مرتبط:  سایت ها و محتوایی که شما در حال حاضر مشاهده می کنید….

می  باشد.

Audience Geography  : در این بخش می توانید مشاهده کنید که بیشترین بازدید کنندگان وب سایت شما از کدام کشورها هستند همچنین درصد آنها نیز نمایش داده می شود . این گزینه زمانی بیشترین کاربرد را دارد که شما دارای یک وب سایت جهانی مثل فیس بوک باشید .

بخش How engaged are visitors to hivawebdesign.com

  Daily Time on Site : مدت زمان نمایش داده شده میانگین زمان صرف شده توسط کاربران در سایت را نشان می دهد به نوعی اهمیت و مطلوبیت مطالب را برای کاربران نشان می دهد. هر چقدر شما در سایتتان مطالب جذاب تر و بروزتری قرار دهید این عدد بالاتر خواهد آمد.

 Daily Pageviews per Visitor : مدت زمان نمایش داده شده میانگین صفحاتی را نشان می دهد که کاربران در هر روز مطالعه کرده اند. این نمودار جذابیت مطالب قرار داده شده در سایت را بیان می کند.
البته دقت کنید نمودار فوق Pageviews / User بسته به عوامل مختلف دیگری دارد. مثلا روز های مختلف هفته کاربران ممکن است تعداد صفحه بیشتر یا کمتری مطالعه کنند. یا بعضی از فصل ها .

 Bounce Rate: به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند.
۱- اگر سایت از لحاظ طراحی اشکال داشته باشد و کاربران نتوانند سایت را بدرستی ببینند.
۲- اگر سایت بقدری سنگین باشد که کاربر حوصله اش سر رفته و صفحه را ببندد.
۳- اگر کاربر پس از دیدن صفحه متوجه شود که این سایت موضوعش با چیزی که فکر می کرده فرق دارد.
و …
Bounce Rate  نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است.
اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.

بخش Where do hivawebdesign.com’s visitors come from

Search Traffic  : نمودار این بخش درصد کاربرانی را نشان می دهد که این سایت را از طریق موتور های جستجو پیدا کرده اند.

Top Keywords from Search Engines : بیشترین یا بهترین کلمات کلیدی که در سایت شما وجود دارد و از طریق موتورهای جستجو باعث شده بازدید کننده وارد وب سایت شما شود.

Upstream Sites  : اگر به بخش Upstream Sites در قسمت پایین صفحه مربوط به آمار هر وب‌سایت در الکسا نگاه کنید، لیست وب‌سایت‌هایی که کاربران پیش از بازدید از وب‌سایت مورد‌نظر شما از آن بازدید کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

بخش What sites link to hivawebdesign.com

اگر می خواهید بدانید چند وب سایت یا وبلاگ به سایت شما لینک داده اند بهتر است Total Sites Linking In را مورد بررسی و مشاهده قرار بدهید.

رتبه ترافیکی الکسا چیست؟

رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای ۳ ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که نوار ابزار یا تولبار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می باشد، به نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می زند یک مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می شود و با توجه به نوع ورود به صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و … این اطلاعات در الکسا ذخیره می شوند.
در اولین گام الکسا یک میزان Reach و دوم تعداد بازدید از هر صفحه وب در طول روز را محاسبه می کند و اصل رتبه بندی الکسا بر اساس همین ۲ مورد است.

Reach در الکسا :

Reach (ریچ) میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان است.

 Pageviewsیا بازدید از صفحات در الکسا :

الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می گیرد.
نکته: چندین بازدید از یک صفحه توسط یک کاربر در طول روز فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد.

PageViews/User الکسا چیست؟

PageViews/User الکسا میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است.

رتبه روزانه ترافیک Daily Traffic Rank الکسا :

نمایانگر اطلاعات بازدید صفحات وب سایت در یک روز است.

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa):

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید. پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود. لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر در الکسا (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است. به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

 

شاید گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشید؛ سایتها و سرویس های خاصی نیز در این رابطه در گستره وب شکل گرفته اند که در مجموع تحت عنوان بهینه سازی و افزایش رتبه سایت SEO یا (Search Engine Optimization) فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست، چگونه آمار بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان اهمیت دارد، مطلبی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای منطقی دست پیدا کنیم.
الکسا (Alexa) عنوان سرویسی است وابسته به سایت amazon.com که در آدرس Alexa.com ارائه می شود، هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) می باشد که با در نظر گرفتن یک سری معیار های محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی می کند.
ی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است.
الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافنه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته.
الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه می دهد و امکان بررسی آمار و تعدا بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.
هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند:

“Alexa computes traffic rankings by analyzing the Web usage of millions of Alexa Toolbar users and data obtained from other, diverse traffic data sources”

به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی می کنند با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید خواهد شد.

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین 1 تا 3 ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

دسته بندی : افزایش فروش سایت