در این مقاله میخواهیم نگاهی کنیم به یکی از علت های مشترک شکست کسب و کارهای کوچک:
متاسفانه حدود ۸۰% از کسب وکار های کوچک یک سال پس از راه اندازی شکست میخورند، که این موضوع علت های مختلفی دارد که مهمترین علت آن که میتونیم بگیم تموم علت های دیگر رو زیر مجموعه خودش قرار میده تک بعدی بودن صاحب آن کار است.

یکی از مهمترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک:

افرادی که در یک مهارت تخصص دارند و با تکیه به آن مهارت کسب وکاری را راه اندازی میکنند به امید روزی که کسب و کارشون انقدر بزرگ بشه تا درآمد خیلی بالایی کسب کنن. این هدف خیلی عالیه اما واقعیت این است که فقط داشتن یک مهارت یا تخصص برای بوجود اوردن یک کسب و کار بزرگ کافی نیست!!!!
داستان کسب و کارهای کوچک:
مثال: فردی را تصور کنید که در پخت کیک و شیرینی مهارت خیلی زیادی دارد، تصمیم میگیرد که با مهارت خودش یک کسب و کاری راه اندازه کند تا پخت کیک های خودش در آمد خوبی بدست بیاورد. با این کار میتواند هم از پخت کیک های خوش مزه خودش لذت ببرد و هم از فروش آنها به درآمد خوبی برسد.
او یک مغازه را اجاره میکند و کار خود را شروع میکند. موقع راه اندازی کار خود و خدمات دادن به اولین مشتریان خودش بسیار خوشحال میشود با انگیزه بالا به کار خود ادامه میدهد. اما پس از مدتی همه چیز دگرگون میشود و کار برایش تبدیل به یک دردسر بزرگ میشود.
اوایل کار تعداد مشتریان خیلی کمی داشته و با پخت تعداد کمی از وسایل کار خود را ادامه میداده، اما با گذشت زمان تعداد مشتریان بیشتر شده و کار برای او بسیار سخت میشود. او باید وسایل اولیه را از بازار تهیه کند، چون تعداد مشتریان زیاد شده است باید حجم بیشتری از وسایل را خریداری کند که وقت بیشتری از قبل میگیرد پس از خرید آنها را باید اماده کند برای پخت کیک، این بار باید تعداد بیشتری از قبل کیک درست کند زیرا تعداد مشتریان افزایش یافته است. او کیک ها را میپزد و بسیار خسته میشود، نیاز به استراحت دارد اما نمیتواند استراحت کند زیرا باید آماده شود تا مشتریان بیایند و کیک هارا تحویل آنها دهد.
او با خستگی خود کیک هارا میفروشد و بعد از کار به خانه میرود تا استراحت کند و برای فردا آماده شود، وقتی به خانه میرسد یادش میفتد که حساب های امروز را انجام نداده است و لیست کارهای فردا را هم همین طور . شروع به انجام این کارها میکند و چون خسته است خیلی زود آنها را تمام میکند به همین خاطر لیست او ناقص میماند. فردای آن روز در انجام کار با آن لیست به مشکل میخورد، اما او به هر ترتیبی که شده کارها را به سرانجام میرساند.
مدتی از این شرایط سخت میگزرد و رفته رفته خسته تر میشود تحملش کم میشود، همه این ها روی پخت کیک او تاثیر میگزارد. با گذشت زمان به علت خستگی و درگرگونی کارها تمرکزش در پخت کیک کم میشود و کیفیت آنها کاهش میابد.
به مرور مشتریانش کمتر کمتر میشود و خود او هم خسته تر میشود تا زمانی که تصمیم میگیرد کار خود را به اتمام برساند.
همه این اتفاق ها رخ میدهد به خاطر اینکه او فقط در پخت کیک مهارت دارد، او نمیداند چطور با قیمت کمتر خرید کند تا سود بیشتری به دست بیاورد، او نمیداند چطور کار فردای خود را برنامه ریزی کند، او نمیداند چگونه با مشتری باید برخورد کند تا مشتری متوجه خستگی او نشود. همه این اتفاق ها به خاطر این است که او فقط در پخت کیک مهارت دارد.

اشتباه بزرگ:

خوب این یک اشتباه است که یک فرد به خاطر داشتن یک مهارت تخصصی تصمیم میگیرد که فقط با کمک خودش کسب و کاری راه اندازی و آن را هدایت کند. برای جلو گیری از این کار باید قبل از کار مدتی بر مهارت های خودمان کار کنیم.
با یادگیری مهارت های غیر تخصصی بیشتری میتوانیم موفقیت در کسب و کار خودمان را تضمین کنیم.

مهمترین مهارت هایی که برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز داریم:

• کار آفرینی:
• مدریت:
• بازاریابی و فروش:
کارآفرینی: به مهارت بزرگ اندیشی، تصویر سازی آینده کسب وکار ، هدف گزاری، شروع پرقدرت یک کار، کارآفرینی گفته میشود.
ما با یادگیری کارآفرینی میتوانیم آینده یک کسب وکار را برای خودمان طراحی کنیم و پس از شروع کسب و کار خودمان آن را توسعه دهیم و روزی تبدیل به بهترین شغل خودمان در شهر یا کشورمان شویم.

مدیریت: ما با مدیریت یاد میگیریم که چطور کارمون را برنامه ریزی، زمانبندی، الویت بندی، نظارت و … کنیم.
ما با مهارت مدیریت میتونیم تمام مراحل کار خود را تحت کنترل داشته باشیم و کارهایی که برای ما مفید هستند را بیشتر کنیم تا پیشرفت زیادی داشته باشیم.

بازاریابی وفروش:
با این مهارت میتوانیم راحت تر به مشتریانه خود محصولات و خدماتمان را بفروشیم، با این مهارت میتوانیم خیلی راحتتر محصولات خود را به دیگران معرفی کنیم و در نتیجه مشتریان بیشتری داشته باشیم تا درآمد خوبی کسب کنیم.
هرچه بیشتر در این سه قسمت مهارت کسب کنیم میتونیم موفقیت بیشتری در کسب و کار خودمون داشته باشیم و اگر در هر یک از این مهارت ها محدودیت داشته باشیم در نتیجه کسب و کار محدود تری خواهیم داشت.
برای بدست اوردن این مهارت ها میتونیم از کلاس های آموزشی استفاده کنیم، میتونیم کتاب ها و مجلات زیادی را بخریم، با یک جستجو ساده در اینترنت میتوانیم خیلی مطالب مفیدی به دست بیاوریم.

اعتماد درفروش چیست و چطور بوجود میاید؟

اعتماد یکی از چالش‌های بزرگ فروش است!!! اگر مشتری به شما اعتماد نداشته باشد اوضاع فروش شما سخت می‌شود. خیلی مواقع پیش میاید که مشتری محصول یا خدمات شمارا می‌بیند و آن را می‌پسندد و علاقه زیادی هم به خرید آن دارد اما چون اعتماد ندارد یا نمی‌تواند اعتماد بکند اقدام به خرید آن محصول نمی‌کند.
چرا امروزه اعتماد نسبت به گذشته کمتر شده است؟
درگذشته این موضوع یکی از موانع فروش بود اما امروزه این موضوع خیلی پررنگ‌تر شده است. به دلیل محصولات و پشتیبانی‌های نادرست و عدم مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها مصرف‌کنندگان آسیب‌های زیادی در خریدها خود داشته‌اند که این موضوع باعث شده تا اعتماد امروز کمی سختر از گذشته شود.
این موضوع به این معنی نیست که اعتماد به‌طوری کلی از بین رفته باشد، به این معنی است که کسب‌وکارهای امروزی باید تمرکز بیشتری را در جلب اعتماد مشتری داشته باشند.خوشبختانه می‌شود با تکنیک‌های زیادی میزان اطمینان را در مشتری را به مجموعه خودمان بیشتر کنیم که در ادامه راجب آن توضیح می‌دهیم.
اعتماد چه نقشی درفروش دارد؟
تصور کنید چندین شرکت خدمات فنی در یک حوزه فعالیت می‌کنند، کیفیت و قیمت خدمات آن‌ها تقریباً برابر هم است. اکنون مشتری بخواهد محصول یا خدماتی را از این شرکت‌ها خریداری کند به شرکتی مراجعه می‌کند که راحت‌تر بتواند به آن اعتماد کند.
اگر مشتری نتواند اعتماد کند چه می‌شود؟
اگر شرایط مجموعه شما به‌گونه‌ای باشد که مشتریان نتوانند به شما اطمینان کنند، مطمینن فروش بالایی نخواهید داشت. واقعیت این است که شرکت‌هایی که به دلایل مختلف مشتریان راحت‌تر می‌توانند به آن‌ها اطمینان کنند فروش آن‌ها بیشتر است.
در چه کسب‌وکارهایی این موضوع مهم‌تر است؟
مسلماً در کسب‌وکارهای اینترنتی این موضوع مهم‌تر است آن‌هم به‌این‌علت است که محصولات یا خدمات را نمی‌توانند مشتریان لمس کنند یا به‌طور فیزیکی آن‌ها را آنالیز کنند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فروشگاه‌های اینترنتی بی‌شک همین موضوع است.
فروشگاه‌های اینترنتی باید تلاش بیشتری در جلب اعتماد مراجعان سایت خود کنند تا با این کار میزان فروش خود را افزایش دهند.

چه‌کاری می‌توانیم بکنیم تا اعتماد مشتری به ما بیشتر بشود؟
• رزومه بسازید
• در صفحه‌های مجازی عکس از مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات خود بزارید.
• در سایت خود فعالیت بیشتر داشته باشید
• همیشه تو دسترس بودن.
• زمان کاری ثابت.
• …
چطور یک رزومه به دست بیاوریم؟
همیشه دنبال کارهای بزرگ نباشید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که همیشه منتظر فرصت‌های کوچک باشید،دنبال کارهای کوچک باشید با انجام دادنِ کارهای کوچک می‌توانید فرصت خوبی ایجاد کنید تا بهانه‌ای شود توانایی‌های خودتان را ثابت کنید.
در صفحه‌های مجازی عکس از مصرف‌کنندگان خود بزارید:
امروزه کاملاً جاافتاده است که هر کسب‌وکاری برای خود صفحات مجازی اختصاصی را می‌سازد، مثل: اینستاگرام، تلگرام، … خیلی خوب می‌شود اگر عکس مصرف‌کنندگان خود را در حال استفاده از محصول یا خدمات خود بزارید این کار باعث می‌شود مشتری خیلی راحت‌تر بتواند به شما اعتماد کند
مثال: اگر رستورانت دارید عکس از شبهای شلوغ‌کار خود بگیری.
اگر شرکت طراحی ساختمان دارید از ساختمان‌هایی که طراحی کرده والان آماده استفاده‌شده‌اند عکس بگیرید.
اگر کار شما آموزش سنتور است از هنر جویان خود در حال تمرین عکس بگیرید.
اگر شما مربی کشتی هستید عکس از شاگردان خود بگیرید و از آن‌ها تشکر کنید برای تلاش زیادی که می‌کنند.
اگر مربی بدن‌سازی هستید عکس از بهترین شاگردان خود بگیرید و توضیح دهید که در چه مدتی به این تناسب‌اندام رسیده‌اند.
فعالیت بیشتر در سایت:
اگر سایت دارید در هفته‌ای یک مقاله باارزش بزارید تا با این مراجعه‌کننده سایت شما مطمئن شود این سایت هنوز کار می‌کند.
همیشه تو دسترس باشید:
پشتیبانی سؤالات خوبی را به مشتریان خود داشته باشید.
اگر راه‌های ارتباطی شما با مشتریان با تماس تلفن است همیشه سعی کنید زود پاسخ دهید و اگر زمانی نتوانستید پاسخ دهید در اولین فرصت با آن‌ها تماس بگیرد.
اگر راه‌های ارتباطی شما و مخاطبانتان از طریق ایمیل می‌باشد خیلی زود جواب آن‌ها را بدهید و به خاطر سؤالشان از آن‌ها تشکر کنید.
زمان کاری ثابت:
زمان فعالیت کاری ثابت داشته باشیدو به آن متعهد باشید. به طریقی زمان کاری خود را در معرض دید مشتری قرار دهید.
نتیجه‌گیری:
با افزایش اعتماد مشتری میزان فروش هم افزایش پیدا می‌کند، پس‌کارهایی بکنیم که این حس در مشتری نسبت به ما بیشتر شود.
اقدامک:
۳ کار از کارهایی که ذکر شد برای جلب اعتماد بیشتر مشتری را انتخاب کنید و روی آن‌ها بیشتر کارکنید تا مشتری راحت‌تر بتواند به شما اعتماد کند.

تفاوت کسب و کارهای کوچک و بزرگ در استراتژی کسب و کار آنها است، در این مقاله به خوبی به آنها اشاره میکنیم.

استراتژی کسب و کار چیست؟

دیروز در شروع یک کارگاه “فروش” دو سوال از شرکت کنندگان کردم که متوجه موضوع مهمی شدم.
سوال اول این بود: پرسیدم چند نفر از شما دوست دارید با شغلی که الان دارید به درآمد میلیونی برسید؟ (تعداد زیادی دستشون را بلند کردند).
سوال دوم: پرسیدم چند نفر از شما استراتژی خیلی خوبی برای درآمد بالا برای خودتون طراحی کرده اید؟ بعد از این سوال به یک نکته خیلی مهم رسیدم: آن نکته این بود که خیلی از افرادی که سالهاست کسب و کاری را دارند نمیدانند که استراتژی چی هست!!این موضوع خیلی برای من عجیب بود!!!
بعد از اینکه متوجه شدم مخاطب های عزیز نمیدونن استراتژی چی هست، چند دقیقه معنیه استراتژی را توضیح دادم و مطمین شدم که آنها الان دیگه معنیه استراتژی را میدونن.

استراتژی چی هست؟

استراتژی به مجموعه کارهایی گفته میشه که برای کمک به رسیدن هدف خود از قبل آنرا با برنامه ریزی طراحی میکنید.استراتژی به نقشه، راه کار، … گفته میشود.
اما متوجه شدم که فقط دو نفر از مخاطب ها در کار خود استراتژی دارند .خیلی عجیب بود برام، افرادی که سالهاست در کسب وکار خود کار میکنند و هدف خوبی دارند اما استراتژی ندارند.این موضوع باعث شد امروز این مقاله رو بنویسم.

اگر استراتژی نداشته باشیم چی میشه؟

واقعیت این است که استراتژی نیاز ضروری یک کسب و کار نیست، کسب و کارهای خیلی زیادی هستند که سالهاست فعالیت میکنن و هیچ استراتژی ندارند. اما مطمینن کسب و کاری که استراتژی نداره به اندازه کسب و کاری که استراتژی داره نمیتونه به فروش بالا برسه. متاسفانه اگر کسب و کاری استراتژی نداشته باشد آینده آن کسب و کار به شانس متصل میشود و هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد و نکته مهم این است که کسب و کارهای بزرگ همگی استراتژی را دارند که برتری در بین این رقبا بدون داشتن یک استراتژی خوب تقریبا نا ممکن است.

برای چی باید استراتژی داشته باشیم؟

دنیای کسب و کار روز به روز در حال بزرگ شدن است، رقیب ها در هر زمینه فعالیتی هر روز بیشتر میشوند، سطح کیفیت کارهای روز به روز پیشرفت میکنه و سخت تر میشه. امروزه با زیاد شدن تعداد رقبا در هر کسب و کاری امکان کاهش فروش در هر یک از آنها بیشتر میشه، برای جلوگیری از این اتفاق کسب و کار های باید کیفیت خودشون رو افزایش بدهند. کسب و کاری که استراتژی داره خیلی راحتتر از کسب و کاری که استراتژی نداره میتونه پیشرفت کنه، رقیب هایی بیشترین سود را در آینده میکنن که استراتژی بهتری را داشته باشند.

استراتژی چه کمکی به ما میکنه؟

در هر کسب و کاری بیشترین سود را فقط ۲۰% کسب و کارها میکنند و برای اینکه جزء این ۲۰% باشیم، میتوانیم یک استراتژی خوب را طراحی کنیم تا با آن عملکرد رقبا را زیر نظر بگیریم و هر کاری میتوانیم بکنیم تا بهتر از آنها بشویم.
کسب و کاری که استراتژی دارد شروع و ادامه مراحل کار او مشخص است و همه چیز تحت کنترل است. اگر فروش کم شود آن کسب و کار میتواند با تغییر در استراتژی فروش را افزایش دهد، اگر هر اتفاقی بیفتد آن کسب و کار میتواند با تغییر در استراتژی به موفقیت برسد.
اما کسب و کارهایی که استراتژی ندارند در واقع هر اتفاقی که در وضعیت اتقصادی آن کشور رخ دهد تاثیر خیلی بزرگی روی آن کسب وکار میگزارد و بدتر اینکه آن کسب و کار هیچ کاری برای رهایی از این وضعیت نمیتواند بکند.

چطور استراتژی داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانیم یک استراتژی خوب برای کسب وکار خود طراحی کنیم باید اول هدف آینده خودمان را در این کسب و کار مشخص کنیم. بعد از آن فکر کنیم که چه کارهایی میتوانیم بکنیم که بعد از گذشت سه سال به هدف خود برسیم.
با مشخص کردن کارهایی که باید انجام بدیم تا به موفقیت در کسب و کار خود برسیم یک استراتژی طراحی کرده ایم. برای شروع میتوانید از یک مشاور کسب و کار مجرب استفاده کنید تا برای کسب و کار شما یک استراتژی طراحی کند.
بعد از مدتی هم با مطالعه زیاد میتوانید در طراحی استراتژی مشاور خود کمک کنید که این موضوع خیلی خوب است، زیرا شما نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را خیلی بهتر از مشاور خود میشناسید. بعد از گذشت چند سال و تجربه زیاد در استراتژی میتوانید خودتان برای خودتان استراتژی طراحی کنید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت