رنک الکسا

اگر صاحب یک کسب و کار یا یک وبسایت هستید یا حتی اگر به عنوان کاربر حرفه ای اینترنت محسوب می شوید مطمئنا در مورد رنک الکسا چیزهایی شنیده اید، معمولا صاحبان وبسایت برای نشان دادن ارزش وبسایت خود و دیگران نیز به عنوان یک معیار برای وبسایت هایی که میخواهند از آنها استفاده کنند به این رنک توجه می کنند.

اما قبل از بررسی این میزان اهمیت بهتر است با ماهیت این ابزار رتبه دهی آشنا شویم:

این سرویس از سال 1996 کار خود را آغاز کرده و در سال 1999 الکسا با ارزش 250 میلیون دلار توسط آمازون (غول خرده فروشی جهان) خریداری شد.

این سروریس از طریق وبسایت Alexa.com در دسترس عموم قرار گرفت تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و صفحات بازدید شده ی خود داشته باشند. این سرویس با تخمین معیارهای محاسباتی و آماری، سایت های مختلف را رتبه بندی می نماید و هرچه این رنک به عدد یک نزدیک تر باشد، به معنی بالاتر بودن میزان بازدید و ترافیک وبسایت شما خواهد بود.

چرا رنک الکسا چندان مهم و قابل اتکا نیست؟

در ایران رنک الکسا یکی از معیارهای اساسی سنجش کیفی وبسایت ها در نظر گرفته می شود و صاحبان وبسایت ها تمام تلاش خود را به کار می برند تا جایگاه مناسب تری در این رقابت به دست آورند و در این بین از انجام هیچ راهی کوتاهی نمی کنند. اما در ادامه خواهیم یافت رنک الکسا چندان دقیق و قابل اتکا نیست:

مطلب مرتبط  روند SEO و تغییرات مورد انتظار گوگل در سال 2018

1- وابستگی به افزونه ی الکسا

نوار الکسا

الکسا تنها بازدیدکنندگانی را که افزونه ی الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده اند در در جامعه ی آماری خود ردیابی می نماید،  براساس تخمین الکسا ، از هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده وب، یک نفر تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده است بنابراین هر بازدیدکننده که تولبار الکسا را نصب داشته باشد الکسا آن را مشابه بازدید ۱۰۰۰ نفر در نظر می‌گیرد. پس به خوبی می‌توان متوجه شد که دیتای الکسا چندان هم دقیق نیست.یکی دیگر از نکاتی که در اینجا باید توجه داشته باشید این است که فقط افرادی که نیاز به دانش ترافیکی وب سایت ها دارند، مانند وبلاگ نویسان و تحلیلگران SEO از افزونه الکسا استفاده می کنند. این بدان معنی است که جمعیت اصلی کاربران از این افزودنی استفاده نمی کنند!

2- عدم توجه به موضوع وبسایت

در صورتی که صاحبان وبسایت، وبسایت خود را به صورت دستی در الکسا ثبت نکنند، الکسا فارغ از موضوع وبسایت، به صورت اتوماتیک، رنکی را برای آن در نظر خواهد گرفت. حال شما فرض کنید یک وبسایت آموزش آشپزی با یک وبسایت آموزش دیجیتال مارکتینگ هر کدام 500 بازدیدکننده به صورت روزانه داشته باشند اما قاعدتا با توجه به تفاوت در ماهیت بازدیدکنندگان وبسایت ها، احتمالا تعداد زیادی از کاربران وبسایت دیجیتال مارکتینگ از افزونه ی الکسا استفاده می کنند در حالی که شاید تعداد بسیار کمی از بازدیدکنندگان وبسایت آموزش آشپزی از این افزونه استفاده کنند، حال به نظر شما رنک الکسای هریک از این سایت ها با وجود ترافیک یکسان چگونه خواهد بود؟!

مطلب مرتبط  فایل robots.txt و اهمیت آن در سئو

3- نادیده گرفته شدن بازدیدکنندگان موبایل و تبلت

یکی دیگر از نقاط ضعف این سیستم عدم امکان نصب افزونه ی الکسا بر روی نسخه های اندورید و آی او اس است و این بدین معناست که تمام کسانی که از گوشی و تبلت جهت بازدید وبسایت شما استفاده می کنند جز جامعه ی آماری الکسا به حساب نخواهند آمد.

4- عدم توجه به عمومی یا تخصصی بودن حوزه ی کاری وبسایت

به نظر شما کاربران یک وبسایت دانلود موزیک یا ویدئو را چه کسانی تشکیل می دهند؟ بله دقیقآ طیف وسیعی از کاربران با سن و جنسیت و تخصص های متفاوت از کاربران این وبسایت ها به شمار خواهند آمد. اما اگر یک وبسایت تخصصی در حوزه شیمی را در نظر بگیرید، تنها طیف خاص و محدودی از بازدیدکنندگان را در بر خواهد گرفت اما اگر کسب و کار شما در حوزه ی وسایل آزمایشگاهی باشد، به نظرتان تبلیغ در آن سایت دانلود موزیک بازخورد بیشتری خواهد داشت یا وبسایت تخصصی شیمی؟

5-تقلب در الکسا

رنک الکسا به صورت تقلبی

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده استفاده می‌کنند، سال هاست که روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است. روش پاپ آپ  رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که برخی سایز پنجره پاپ‌ آپ‌ها را آنقدر کوچک در نظر می‌گیرند که بسیاری از کاربران اصلاً متوجه باز‌شدن آن‌ها نمی‌شوند.  در واقع باید به موارد دیگری نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد. روش هایی مانند ارسال بازدید نیز مرسوم شده است که پنلی به کاربران داده می شود و به آنها بابت مشاهده سایت ها پول پرداخت می گردد و این روش نیز به صورت کاذب و تقلبی رتبه سایت ها را کاهش می دهد.

الکسا چیست؟

 

اگر مدتی را صرف وب‌گردی مخصوصا در وب فارسی کرده باشید، حتما نام الِکسا (Alexa) را شنیده‌اید. الکسا سیستمی است که سعی در جمع آوری آمار کاملی از رفتار کاربران و نحوه ورود به وب سایتهای مختلف جهان دارد و با درنظر گرفتن پارامترهایی اقدام به رتبه بندی سایت ( از یک تا چند میلیون ) میکند.در واقع هدف ین سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکنندها می باشد.

این سرویس وابسته به سایت آمازون میباشد که از طریق وب سایت www.alexa.com در دسترس عموم است تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب سایت را بدست آورند.

 

alexa-widget

 

رتبه الکسا چقدر اهمیت دارد؟

اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد سوالی است که شاید برای بسیاری از کاربران پیش آماده باشد.

ماجرا بدین گونه است که تمام کسانی که در اینترنت فعالیت می کنند، همواره می خواهند که درصد تبدیل مشتریان خودشان را بهتر کنند و نکته مهم در این میان این است که بدانیم کاربر یا بازدید کننده یک وب سایت به چه طریق وارد سایت شده و چه رفتاری از خود نشان می دهد؟ آیا کاربر وفادار میماند و یا این که سایت را ترک می کنند و اگر کاربر سایت را ترک میکند به چه دلیلی است که آیا اطلاعات مورد نظر خود را بدست نیاورده است یا اینکه صفحه مورد نظر دارای اشکالاتی است.بنابراین بهترین مکان برای سنجش موفقیت یا از همه مهمتر وضعیت رقیب الکسا میباشد.

آیا آمار الکسا واقعی است؟

آیا اساسا رتبه بندی الکسا دقیق است؟ واقعیت این است که آمار این سرویس بر اساس عملکرد کاربرانی است که تولبار الکسا را دانلود کرده باشند به عبارتی عملکرد کاربرانی که این تولبار را نصب نکرده باشند رصد نمیشود به همین دلیل اطلاعات می تواند کامل نباشد. الکسا زمانی مدعی بود که بیش از ۷ میلیون نفر این تولبار را دانلود کرده اند.

 

چگونه میتوانیم رتبه الکسا خود را افزایش دهیم؟

بسیاری از مردم همواره بدنبال میان‌بر هستند؛ راهی که زودتر رتبه الکسای بهتری داشته باشند. همین‌جا است که ده‌ها سرویس و روش غیرمنطقی و البته غیراخلاقی شکل می‌گیرد که از طریق آن‌ها وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا رتبه الکسای خود را به شکل غیر واقعی بهبود بخشند اما منطقی ترین شیوه جذب مخاطب و افزایش ترافیک از طریق تولید محتوای غنی و کاربردی است.

دسته بندی : افزایش فروش سایت