رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست و چقدر اهمیت دارد؟!

web-alexa-rankingشاید در گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، سایت ها و سرویس های خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش SEO (مخفف Search Engine Optimization)، افزایش رتبه سایت در گوگل، جلب بازدیدکننده و… فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست و به چه منظوری ایجاد شده، چگونه آمار و تعداد بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان برای مدیران وب و افرادی که عمدتا قصد فعالیت های تبلیغاتی دارند اهمیت دارد، مطلبی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای منطقی دست پیدا کنیم.

الکسا (Alexa) چیست؟

الکسا (Alexa) عنوان شرکتی وابسته به سایت Amazon.com است که مقر فعلی آن در کالیفرنیای امریکا قرار دارد و خدمات آن در آدرس Alexa.com ارائه می شود، هدف از این سرویس جمع آوری اطلاعات ترافیک وب و رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدها است که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و الگوریتم های خاص، نهایتا سایت های شبکه جهانی وب را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها رتبه بندی کرده و حتی جزئیات مفیدی در رابطه با چگونگی کاوش و رفتار مخاطبین صفحات ارائه می دهد.
نکته: Alexa.com را نباید با پروژه دستیار شخصی هوشمند شرکت آمازون که در ساخت بلندگوهای این شرکت استفاده شده اشتباه گرفت، اگرچه نام این پروژه نیز Alexa می باشد اما سایت Alexa.com با این پروژه ارتباطی ندارد (صرفا تشابه اسمی می باشد).

اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا (Alexa)

اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق است؟ واقعیت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و استقرایی است، چرا که طبق شواهد موجود منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را اکثر آنها نصب کرده باشند (معمولا وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردارند رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر با بازدید مشابه دارند!)، اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت پیدا کرده است، به طور مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده باشد، متاسفانه در این زمینه نیز برخی با توصل به روش های متقلبانه اقدام به افزایش رتبه سایت خود می کنند، به فرض به تعدادی از دوستان خود می گویند که با تولبار الکسا به طور مرتب از آدرس آنها دیدن کنند و واضح است که این نوع کارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود، ارزش دیگری ندارد و معمولا این گونه افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست می دهند.

تعداد بازدید و مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم باید پس از عضویت در آن و ثبت آدرس سایت خود، معمولا مدتی بین 1 تا 3 ماه از زما ن ثبت سایت بگذرد، هرچه بازدیدکننده سایتمان بیشتر باشد شانسمان بیشتر خواهد بود، لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (در سیستم الکسا هرچه عدد کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چه که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایمان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

روش های کلیدی بازاریابی برای استارتاپ ها

بازاریابی برای استارتاپ ها

دنیای کسب و کارها به سرعت در حال تغییر است و هر روز شاهد ظهور یک روش بازاریابی جدید و مفید، و منسوخ شدن روشی دیگر هستیم!

قطعا شما به عنوان یک «استارتاپ»، بیشتر از دیگر کسب و کارها احتیاج دارید تا روش‌های بازاریابی خود را به روز کنید! برای مثال قطعا می‌دانید که از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

بسیار خب! در این مقاله قصد دارم تا شما را با چند روش بازاریابی برای استارتاپ‌ها  آشنا کنم،همراه من باشید:

بازاریابی استارتاپ ها : ۱) ساخت ویدئو
مردم کمی تنبل‌تر شده‌اند! آن‌ها کلیک کردن بر روی دکمه Play یک ویدیو را به خواندن یک مقاله یا بروشور و… ترجیح می‌دهند.

شاید می‌گویید هزینه‌اش زیاد است. خب موضوع این است که ما قرار نیست تیزرهای تبلیغاتی مرسدس بنز را بسازیم! یک ویدیوی ساده و سریع که استارت آپ و یا یکی از خدمات شما را توضیح می‌دهد؛ و از چند اسلاید ساده تشکیل شده باشد، هزینه زیادی در پی ندارد! (شاید خودتان هم بتوانید با دانشی ابتدایی از After Effects درستش کنید!).

بازاریابی استارتاپ ها : ۲) تمرکز بر اشخاص
تا صحبت از بازاریابی می‌شود، همه به این فکر می‌کنند که باید یک سیل از جامعه هدفشان را به مخاطب خودشان تبدیل کنند و این اصلا روش درستی نیست!

شما باید در ابتدا ذره بینی به دست بگیرید و از کل بازار هدف خود، ابتدا به سراغ آن ۲۰ درصدی بروید که ۸۰ درصد نتیجه را برای شما در پی خواهند داشت. به قول Len Davis، مدیر شرکت تبلیغاتی شیکاگو:

بر روی مشتریان و مخاطبین کنونی خود تمرکز کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنید؛ مشتریانی که در آینده تبدیل به سفیران برند شما برای دیگر افراد خواهند شد.

بازاریابی استارتاپ ها : ۳) شهرت شما در دنیای آنلاین
کم و بیش درباره بازاریابی اینترنتی (آنلاین) و روش‌های مختلف آن اطلاع دارید. صحبتی که این جا با شما داریم این است که فعالیت‌های شما در دنیای آنلاین می‌تواند با یک محتوای نادرست نصف مشتریان‌تان را از شما فراری بدهد! یا مثلا کاری کند که مورد تمسخر واقع شوید…

از همان روز و لحظه اول که در دنیای اینترنت، شروع به تولید محتوا کردید؛ باید حواستان جمع باشد که تمامی فعالیت‌های شما با برند شما و هویت آن سازگاری داشته باشند. از همان ابتدا باید جوری کار کنید که علاوه بر گوگل، مطالبتان برای مردم هم جذاب و کاربردی باشد.

بازاریابی استارتاپ ها : ۴) بازاریابی آفلاین را نادیده نگیرید!
در اینکه بازاریابی اینترنتی تبدیل به کلیدی‌ترین راه حل برای بازاریابی استارت آپ‌ها شده است شکی نیست! اما هرگز نباید بازاریابی آفلاین را نادیده بگیرید! بگذارید کالا و خدمات شما در دنیای واقعی و جدای از فضای مجازی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

بازاریابی استارتاپ ها : ۵) بازاریابی محتوایی در مسیری درست
مطمئن باشید که صرفا تولید محتوا برای پیشرفت‌تان کافی نیست. مطالبی که در صفحات اجتماعی و سایت های خود کار می‌کنید باید محتوای قوی و کاربردی و پاسخ دهنده نیازها و سوال‌های مشتری داشته باشند، وگرنه یک گونی مطلب غیر مرتبط هیچ فرقی با یک سایت خالی نخواهد داشت.

بازاریابی استارتاپ ها ، بازاریابی برای استارتاپ ها

علاوه بر آن، از اهمیت تصاویر، اینفوگرافی‌ها، ویدیوها، پادکست‌ها و سایر المان‌های محتوایی غافل نشوید!

این نکته را هم در نظر بگیرید که با توجه به تغییرات اخیر گوگل، محتوای مرتبط و با ارزش در آینده تبدیل به «نفت خام فضای مجازی» می‌شوند!! برای سئو وب سایت‌تان حواستان باشد که از همان ابتدا سایت نفت خیزی را طراحی کنید!

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت