چرا باید سایت رقبا را آنالیز کنیم ؟

امروزه با اینترنتی شدن اغلب کسب و کارها، رقابت در فضای وب شدت گرفته است و ما با انبوه سایت‌هایی روبرو هستیم که هر یک به نحوی سعی در فروش سرویس یا کالای خود دارند. در این میان تنها سایت‌هایی موفق‌تر هستند که با انجام یک سری کارهای ظریف و به تعبیری فوت‌وفن کوزه‌گری، بتوانند مشتریان بیشتری را جذب  کرده و یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار گیرند. برای اینکه بتوانید در یک رقابت شرکت کنید باید بدانید که رقبا چه فعالیت هایی را انجام می دهند. زمانی که رفتار رقبای خود بررسی می کنید اطلاعات بسیار زیادی بدست می آورید. همین اطلاعات ارزشمند است که می تواند کسب و کار اینترنتی شما را متحول کند.
با راه اندازی کسب و کارتان نباید فکر کنید کار بررسی رقبا به اتمام رسیده بلکه باید این کار را بعد از راه اندازی کسب و کارتان به طور جدی و مستمر ادامه دهید. در واقع شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار آنلاین و یا یک وب‌مستر می‌توانید از سایت‌های رقبای برتر خود درس‌های زیادی بیاموزید که باعث موفقیت شما در کسب و کارتان شود .
اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی رقبا است این کار را به راحتی با یک جستجوی ساده مرتبط با حوزه کاریتان در گوگل می توانید انجام دهید. سایت هایی که صفحه اول گوگل می بینید رقبای اصلی شما هستند. سعی کنید ۳ سایت که فکر می کنید می توانند از رقبای اصلی شما باشند را انتخاب کنید و زیر نظر بگیرید.

چگونه رقبای خود را آنالیز کنیم؟

۱-بررسی تعداد صفحات سایت

یکی از عواملی که نشان می‌دهد سایت، از سابقه و اعتبار خوبی برخوردار است و در زمینهٔ کاری خودش حرفی برای گفتن دارد، تعداد صفحات بالای سایت است. برای این‌ که ببینید تعداد صفحات سایت شما یا رقبایتان چندتاست، پس از عبارت site: آدرس سایت را بنویسید و در گوگل جستجو کنید؛ به این صورت: site:http://webaddress.com رقمی که در صفحه جواب‌ها و پس از عبارت About آورده می‌شود، تعداد صفحات سایت را نشان می‌دهد.

بررسی سئو وبسایت رقبا

۲-بررسی صفحه اصلی سایت رقبا

با تحلیل صفحه اصلی سایت رقبا می توانید اطلاعات مفیدی را بدست بیاورید . برای این کار اول عنوان صفحه را چک کنید. ببینید عنوان صفحه آن ها به چه صورت است؟ عنوان صفحه از چند واژه تشکیل شده است؟ آیا اسم سایت هم در عنوان وجود دارد و یا فقط کلمه کلیدی را مشاهده می کنید؟

فهرست اصلی سایت را نگاه کنید ببینید چه چیزهایی می بینید. دسته بندی مقالات با چه موضوعاتی است. بلوک بندی های صفحه اصلی به چه شکل است. پیشنهادهایی که در صفحه اول به کاربران و بازدیدکنندگان داده شده است به چه شکل است. هر آن چیزی که در صفحه اول می بینید را مد نظر قرار دهید.

۳-اعتبار دامنه

دامین آتوریتی (Domain Authority) که به آن اعتبار یا قدرت دامنه هم می گویند در واقع یک نمره کلی است که به سایت اختصاص می‌یابد و این رقم برای جستجوگرهای اینترنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
دامین آتوریتی به عنوان یکی از ابزارهای بررسی قدرت وب‌سایت‌ها عددی بین صفر تا صد می گیرد. هر چه این عدد به صد نزدیک‌تر باشد، سایت از اعتبار بیشتری برخوردار است و بیشتر می‌تواند چشم موتورهای جستجو را به خود جلب کند، و هر چه این رقم به سمت و سوی صفر میل کند، اعتبار سایت کاهش می یابد. برای چک کردن Domain Authority سایت خود و رقبا می توانید به ابزار Open Site Explorer از سایت MOZ مراجعه کنید.

۴-بررسی سئو وبسایت رقبا

به دلیل اینکه سئو موضوعی عمومی است می‌توانید به راحتی از اقدامات رقبای خود در این حوزه باخبر شوید. در اینجا ما دو ابزار مفید را برای این کار به شما معرفی میکنیم ابزار Moz و SEMrush
بوسیله این دو ابزار قادر خواهید بود سئو رقبایتان را تحلیل کنید و ببینید آیا سایت موردنظر از لحاظ سئو در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر.
Moz اطلاعات کلی مانند آنچه در رتبه‌بندی دیدیم را عرضه می‌کند ولی SEMrush تعداد عبارات مورد توجه رتبه‌بندی را نشان می دهد.

توسط سایت SEMrush می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بک لینک های ساخته شده در سایت های رقباتون به دست بیاورید. به طور مثال چند درصد از بک لینک های آن ها فالو یا نو فالو هستند. چه تعداد از بک لینک های آن ها از آی پی ها اختصاصی دریافت شده اند. یا اینکه پسوند دامین بیشتر سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند چه هست.
به قسمت ترافیک آنالیز این سایت مراجعه کنید اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد ترافیک سایت مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد. مثلا به شما نشان می دهد بیشترین ترافیک سایت مورد نظر از گوگل بوده یا اینکه به صورت دایرکت بوده است. همچنین در این قسمت می توانید از نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربران در سایت مورد نظر هم تا حدود زیادی مطلع شوید. این سایت نسبت به سایت الکسا آمار واقعی تری در این خصوص به شما ارائه می کند.

۵-ایمیل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید از آمار سایت های رقیب اطلاعات دقیق تری را بدست آورید می توانید از این ترفند استفاده کنید و ایمیل خود را در یکی از لندینگ پیج های رقبای خود قرار بدهید.
با این کارشما اطلاعاتی مثل اینکه رقبای شما چه زمانی، چه پیامی را و چگونه به مخاطبان خود ارسال می کنند. بدست می آورید. باید ببینید محتوای ایمیل خود را چگونه تنظیم می کنند! باید بدانید ایمیلی که برای مخاطبین خود ارسال می کنند چه قدر تاثیر گذار است؟
ایمیل هایی که به صورت اتوماتیک برای شما ارسال می شوند را به خوبی پیگیری کنید. شاید از هنگام عضویت در لیست ایمیل رقبای خود شروع شود. ممکن است در صورت دادن پاسخ مثبت به آن ها وارد قیف فروشی شوید و چیزهای زیادی دستگیرتان شود.
همچنین یکی از سرنخ‌های مهم در بحث ایمیل مارکتینگ، تعداد اعضای لیست گیرندگان ایمیل (Email list size) است. این‌که چند نفر ایمیل‌های خبرنامه شرکت رقیب را دریافت می‌کنند، می‌تواند حقایق بسیاری را برای شما آشکار سازد. البته این رقم ممکن است همیشه در معرض دید دیگران قرار نگیرد ولی کافی است به فرم Signup سایت دقیق شوید؛ شاید آنجا چیزی دستگیرتان شود، مانند تصویر زیر:

بررسی سئو وبسایت رقبا

۶-فعالیت در شبکه های اجتماعی

هر چه دادوستدها و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی و به‌عبارت‌دیگر تعداد دنبال کنندگان برند در این شبکه ها بیشتر باشد، اهمیت، قدرت و اعتبار آن سایت و برند بیشتر خواهد بود. سعی کنید شبکه اجتماعی رقبایتان را زیر نظر گرفته و فعالیت هایشان را تحلیل کنید به طور مثال اینستاگرام
وارد شبکه های اجتماعی اینستاگرام رقبا شوید و اطلاعاتی مانند پست هایشان اختصاصی هستند یا اینکه همان مطالب و مقالات داخل سایتشان را در گذاشته اند؟ تعداد هشتگ های درج شده در پست هایشان را بررسی کنید. آیا تعداد لایک ها متناسب با فالوئرهایشان است یا خیر؟ فالوئرهایشان فیک است یا واقعی؟ را بدست آورید .
به این شیوه می توانید استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید.

۷-ترافیک سایت

هرکس که با الفبای کار در اینترنت آشنایی داشته باشد می‌داند که ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش محبوبیت و اعتبار سایت‌ها به شمار می‌رود‌. ابزارهای زیادی برای تعیین ترافیک وب‌سایت‌ها وجود دارد که البته در میان همه آن‌ها کم یا زیاد بی‌دقتی دیده می‌شود. هر چه رتبه و رنک سایت بالاتر باشد (یعنی رقم اختصاص‌یافته به آن کمتر باشد) ترافیک سایت بیشتر خواهد بود؛ و برعکس.

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی معیاری معتبر جهت سنجش رتبه سایت و رتبه دامنه و حتی رتبه صفحه های داخلی هر سایت می باشد…

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی معیاری معتبر جهت سنجش رتبه سایت و رتبه دامنه و حتی رتبه صفحه های داخلی هر سایت می باشد.

آتوریتی امتیازی از عدد 0 تا 100 می باشد.و ضمنا رتبه آتوریتی دامنه سایت و صفحه اصلی سایت و همچینن صفحات داخلی هر سایت متفاوت می باشد جداگانه امتیاز داده می شود.

با چه معیار هایی رتبه آتوریتی هر سایت داده بالاتر می رود :

– سئو سایت و بهینه سازی سایت مطابق با استاندارهای موتور جستجوی گوگل

– تعداد بک لینک, کیفیت بک لینک ها – تعداد صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

– میزان اشتراک مطالب سایت در شبکه های اجتماعی معتبر

– تعداد بازدید از آن صفحه و یا دامنه و ده ها معیار دیگر تعیین می کند.

 

 

چه عددی برای پیج آتوریتی و دومین آتوریتی مناسب است؟

معمولا دامین اتوریتی ( domain authority ) از پیج اتوریتی (page authority) کمتر است.

دامین اتوریتی (domain authority) مربوط به اعتبار کل دامنه است. پیج اتوریتی ( page authority) فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد که معمولا صفحه اول سایت رتبه بالاتر و صفحات داخلی رتبه پایین تری دارند.

مسلماً هر چه عدد به 100 نزدیک تر باشد، نشان دهنده اعتبار سایت و بالا بودن رتبه سایت در موتورهای جستجو است. ولی اصولا برای پیج اتوریتی صفحه اول سایت عدد 30 الی 35 عدد خوبی است و برای دامین اتوریتی عدد 20 به 25 عدد مناسبی هست.

دسته بندی : افزایش فروش سایت