در این مطلب قصد داریم به معرفی و تعریف چند کلمه و اصطلاح مهم در دنیای سئو بپردازیم. کلماتی که اگر دغدغه سئو داشته باشید قطعا تا کنون به گوشتان رسیده است و به دنبال معنی انها و روش کارشان بوده‌اید. با سئو مارکت همراه باشید تا در ادامه با این مفاهیم بیشتر آشنا شویم.

دو اصطلاح کلیدی و معروف در دنیای سئو وجود دارد که از زبان سئو کاران و اهالی سئو زیاد می‌شنوید این دو اصطلاح Domain Authority و Page Authority هستند که قصد داریم به معرفی و نحوه عملکرد انها بپردازیم.

Domain Authority که دامین اتوریتی خوانده می‌شود به معنی اعتبار دامنه است و Page Authority که پیچ اتوریتی خوانده می‌شود به معنی اعتبار صفحه می‌باشد. این دو از ابزار‌های بررسی قدرت سایت هستند. با آپدیت نشدن پیج رنک گوگل Authority دامنه به مهم‌ترین فاکتور سئو دامنه در بین متخصصین سئو تبدیل شده است، به نوعی می‌توان گفت در حال حاضر Authority جایگزین Google page rank شده است.

Domain Authority

معرفی ‏Open Site Explorer

یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه سئو و بهینه سازی سایت در دنیا، کمپانی MOZ  است. این کمپانی چندی پیش ابزاری را معرفی نموده است که می‌تواند به شناسایی وضعیت دامنه شما کمک بسیاری نماید.

Domain Authority  چیست؟

در ساختار ابزار Open Site Explorer به دامنه اعتباری بین ۰ تا ۱۰۰ داده می‌شود که هرچه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد دامنه بی‌ارزش‌تر و هرچه به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد ارزش آن بیش‌تر می‌باشد و اعتبار بالاتری را داراست. به این عدد در اصطلاح Domain Authority ‎‏ ‏ یا اعتبار سایت گفته می‌شود . این نکته شایان ذکر است که اعتبار تعیین شد ه از نظر الگوریتم‌های MOZ ‎‏ ‏ تعیین می‌شود نه الگوریتم‌های گوگل!

از راه‌های افزایش Domain Authority می‌توان به بک لینک بیلدینگ (ساخت لینک) ، برندینگ، دریافت سیگنال از شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای بهینه شده اشاره کرد.

Domain Authority

Page Authority چیست؟

Page Authority و یا همان اعتبار صفحه یکی از ابزار‌های اندازه گیری قدرت صفحات سایت است زیرا تمامی صفحات یک سایت دارای قدرت یکسانی نیستند و قدرت صفحات با یکدیگر متفاوت است.

می توان گفت افزایش قدرت صفحات و برآیند آنها می تواند بر روی دامنه و قدرت آن تاثیر اساسی داشته باشد. گفته می شود سیستم مُز یکی از شرکای مورد تایید گوگل به شمار می آید اما اینکه این قانون والگوریتم مُز برای الگوریتم چقدر اهمیت دارد هنوز مشخص نیست.

بک لینک چیست – بک لینک سایت – خرید بک لینک – بک لینک قوی

بک لینک Backlink یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است و هرچه لینک بیشتری به سایت شما ارسال شود سایت محبوب تری خواهید داشت. البته در گذشته تنها تعداد بک لینک برای موتور های جست و جو دارای اهمیت بود و همین موضوع باعث شده بود تا برخی از مدیران وب سایت با ترفند رتبه وب سایت خود را افزایش دهند. اما امروزه سئو سایت تنها اضافه کردن بک لینک نیست و برای ارتقا رتبه سایت در گوگل ۲۰۰ عامل تاثیر گذار در بهینه سازی سایت وجود دارند که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

کمیت یا کیفیت بک لینک ؟
اما امروزه علاوه بر تعداد کیفیت ،طبیعی بودن و مرتبط بودن سایت لینک دهنده نیز بسیار موثر است . به همین دلیل باید لینک های ارسالی از سایر سایت ها به وب سایت شما مرتبط باشند و بکلینکهای ارسالی از سایت هایی که خروجی زیادی دارند نیز تاثیر چندانی بر رتبه وب سایت شما نخواهد داشت.

بک لینک های خوب و بد
به طور کلی بک لینک هایی که توسط نویسنده یا مدیر وب سایت به یک عبارت مرتبط با سایت شما داده شود را بک لینک خوب می نامند . اما همین بک لینک خوب نیز شرط هایی دارد به عنوان مثال بکلینک ها نباید از سایت های اسپم به شما لینک داده شوند یا اینکه نباید سایت هایی که تعداد لینک های خروجی آنها بسیار زیاد است در زمره سایت های لینک دهنده به شما باشند و در نهایت نیز بهتر است سایتی که به شما بک لینک می دهد از لحاظ موضوعی با سایت شما مرتبط باشد .

بک لینک های مضر
شاید از خودتان بپرسید مگر Backlink هم می تواند مضر باشد ؟ در جواب باید بگوییم بله . اگر از بکلینک به طور غیر عادی استفاده کنید و از مشاوره های حرفه ای در این زمینه کمک نگیرید قطعا می تواند برای وب سایت شما مضر باشد. در کل Backlink در وب سایت هایی که اسپم شناخته می شوند و تعداد خروجی آنها بسیار زیاد است نه تنها برای سایت شما مفید نخواهد بود بلکه باعث آسیب رساندن به سئو شما نیز خواهد شد.

بک لینک چیست – بک لینک سایت – خرید بک لینک – بک لینک قوی

نکته : توجه داشته باشید که گوگل در تمام آپدیت های الگوریتم ها هدف رضایت کاربران خود را دنبال می کند، و در نظر دارد تا سایتی که بهترین پاسخ را به کاربر میدهد در صفحه اول نمایش دهد، پس اولویت شما در بهینه سازی نباید گرفتن بک لینک و افزایش آن باشد و باید رضایت کاربری که به سایت شما هدایت شده را اولویت قرار دهید و در بهینه سازی ، خرید بکلینک و هر گونه عمل فنی از زیاده روی و افراط بپرهیزید.
عوامل موثر بر کیفیت بک لینک
تاثیر Anchor text در لینک ها
به عبارتی که به صفحه دیگر لینک می شود انکر تکست گفته می شود . وقتی شما عبارتی را به یک صفحه خاص لینک می دهید در واقع سیگنالی برای گوگل ارسال کرده اید که این متن با این صفحه مرتبط است و گوگل با بررسی سایر فاکتور ها رتبه آن را بهبود می بخشد .

تاثیر Domain Authority در لینک ها
این شاخص که توسط Moz به وجود آمده است مواردی هم چون عمر دامنه ، تعداد لینک های ورودی و خروجی و فعالیت در شبکه های اجتماعی را بررسی نموده و با دادن یک امتیار کیفیت بک لینک را مشخص می نماید .

تاثیر Page Authority در لینک ها
Page Authority : اعتبار کلی صفحه وب سایت توسط این شاخص تعیین می شود .

بک لینک از سایت های کشوری
اگر زبان سایت شما فارسی باشد بهتر است که بک لینک های گرفته شده نیز از سایت های فارسی باشند چرا که این موضوع شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتر در نتایج جست و جو افزایش می دهد .

لینک های درون صفحه
هر چند که گوگل فاکتور های زیادی را درباره طبیعی بودن لینک های خروجی سایت بررسی می کند اما در کل بهتر است که لینک های خروجی صفحه ای که به شما بک لینک داده است زیاد نباشد .

رابطه بین بک لینک ها
لینک ها در زبان HTML شاخصی به نام Rel دارند که می توانید در آن به موتور های جست و جو بگویید که که از پیجرنگ شما چیزی را به آن صفحه ببرند یا خیر . در حالت نرمال نیازی به تایپ عبارت rel- “dofollow” نیست چرا که لینک ها به صورت خودکار در این حالت قرار دارند اما اگر بخواهید آنها را Nofollow کنید باید مطابق زیر عمل کنید .

دسته بندی : افزایش فروش سایت