پیج رنک گوگل چیست؟ آیا در رتبه سایت تاثیر دارد؟ این شاید نخستین سوالی باشد که به ذهن شما خطور کرده باشد.

پیج رنک الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل در زمان بوجود آمدن آن بود و موتور جستجوی گوگل به دلیل ابداعی که در بوجود آمدن معیار پیج رنک داشت توانست از موتورهای جستجوی زمان خود پیشی بگیرد (یاهو و آلتاویستا) و خود را مطرح کند. الگوریتم پیج رنک توسط بنیانگذاران سایت سرگی برین و لری پیج به عنوان اختراع ثبت گردید و ایده آن از معیار citation مقالات علمی گرفته شده است. ایده اولیه به این صورت است که برای رتبه بندی صفحات مختلف اینترنتی در موتور جستجو به جای اینکه به پارامترهای سئو داخلی توجه شود به پارامترهای سئو خارجی اهمیت بیشتری داده می شود. در واقع ایده پیج رنک به این موضوع می پردازد که اگر یک صفحه اینترنتی صفحه مفیدی باشد، خارج از آن صفحه و در صفحات دیگر اینترنت به آن صفحه لینک داده شده است و آن صفحه معرفی شده است.

پیج رنک

Google Page Rank چیست؟

پیج رنک که به اختصار PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی به یک سایت است، پیج رنک رتبه ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینکهای ورودی زیادی دارد و سایتهای زیادی به این سایت لینک داده اند. امتیاز صفحه یا پیج رنک از صفحات اینترنتی به یکدیگر منتقل می شود و هر چه امتیاز صفحه ای که به ما لینک می دهد بیشتر باشد، صفحات ما نیز امتیاز بیشتری دریافت می کنند.

Google Page Rank چگونه محاسبه میگردد؟

محاسبه پیج رنک توسط الگوریتم ها و فورمولهای بسیار پیشرفته صورت میگیرد، به صورت خلاصه میتوان گفت، هرقدر تعداد سایتهایی که به شما لینک داده باشند زیادتر باشد، به همان اندازه پیج رنک شما افزایش خواهد یافت. پیج رنک گوگل تقریبا بین هر ۳ الی ۶ ماه بروزرسانی میگردد. فرمول محاسبه پیج رنک به صورت خلاصه بر اساس امتیاز صفحه مبدا تقسیم بر تعداد لینک های خروجی صفحه بدست می آید و برای صفحه مقصد مجموع امتیاز لینک های ورودی محاسبه می شود. امتیازهای اولیه از یک مجموعه سایت مبدا آغاز میشود و سپس برای تمام صفحات اینترنتی محاسبه می شود.

چه لینکهای در محاسبه Google Page Rank محاسبه نمیگردد؟

لینکهای Nofollow در محاسبه پیج رنک محاسبه نمیگردد. اگر شما سایتی را در وبسایت خود به صورت Nofollow لینک کنید، موتورهای جستجو آن لینک را میبینند ولی در محاسبه پیج رنک، سایت لینک شده هیچ امتیازی از سایت شما نخواهد گرفت و در نتیجه لینکهای نوفالو نمیتوانند پیج رنک یک سایت را افزایش دهند. همچنان توصیه میگردد هر زمانی که خواستید به یک سایت اسپم لینک دهید، یا به سایتی که از آن مطئمن نیستید حتما لینک را به صورت نوفالو بگذارید.

Google Page Rank بالا باعث میشود رتبه بالاتری در گوگل داشته باشیم؟

بله! همانطور که در بالا گفته شد پیج رنک بر اساس لینکهای ورودی محاسبه میگردد، اگر سایتی به سایت شما لینک بدهند مفهوم طبیعی آن اینست که سایت شما مفید است و مفهموم طبیعی زیاد بودن لینکهای ورودی این است که سایت شما یک سایت مفید است. اما در نظر داشته باشید که پیج رنک تنها معیار رتبه بندی گوگل نیست و گوگل بیش از 200 فاکتور مختلف را برای رتبه بندی در نظر میگیرد.

پیج رنک بالا نمیتواند ضامن رتبه بالای شما در گوگل شود! تنها چیزی که میتواند ضامن رتبه بالای سایت شما در گوگل شود، محتوای جدید و مفید + Authority ( میزان قدرت، محبوبیت و پیج رنک) است. پس از این جمله نتیجه گرفته میشود که پیج رنک بالا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت است و یکی از مواردی است که Authority دامین شما را ارتقاء میبخشد.

به فکر افزایش Page Rank سایت خود باشیم؟

اگر به این فکر هستید که با افزایش پیج رنک سایت خود، Authority دامین خود را افزایش دهید تا سایت شما در گوگل رتبه بالا داشته باشد، زیاد اشتباه فکر نکردید. ولی دقت داشته باشید که برای افزایش پیج رنک خود هیچگاه لینک نخرید، تبادل لینک کنید، در سایتهای  غیره مرتبط لینک خود را قرار دهید و یا لینکهای غیره طبیعی نگیرید! بهترین راه اینست که شما محتوای بسیار مفید و جذاب در سایت خود قرار دهید تا کاربران از لینکهای سایت شما در وبلاگ و سایتها و یا شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنند تا به صورت طبیعی و عادی پیج رنک شما افزایش پیدا کند.

از کجا Page Rank خود را ببینیم؟

سایتهای زیادی برای نمایش پیج رنک وجود دارد که از آن جمله میتوان به prchecker.info و mypagerank.net اشاره نمود. البته گوگل در سال 1395 اعلام کرد که به دلیل سو استفاده مدیران سایت های اینترنتی در زمینه خرید و فروش لینک، نمایش پیج رنک را مخفی میکند. برای دریافت لینک بهتر است از وب سایت هایی لینک بگیرید که به زمینه کاری شما مرتبط هستند و میتوانند برای شما مفید باشند. در حال حاضر برای مشاهده اعتبار سایت می توانید از پارامترهای DA و PA استفاده کنید.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

برای مشاهده لیست سایتهایی که به شما لینک داده اند می توانید به وب مستر تولز یا سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و از بخش links to your site لینک های ورودی به سایت خود را مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که گوگل تمام لینک های ورودی سایت شما را نمایش نمی دهد.  شما می توانید با مراجعه به آدرس  Google Webmaster tools -> Traffic -> Links to your site لینک های ورودی را مشاهده نمایید. همچنین ابزارهای دیگری در این حوز هستند که می توانند به شما در مورد لینک های ورودی اطلاعات بدهند، گرچه پیشنهاد نمی شود که برای سایت خودتان از این ابزارها استفاده کنید مانند ابزار سایت موز که در آدرس moz.com/ose قابل دسترس است.

گوگل رنک صفحه یا پیج رنک گوگل Google Page Rank چیست؟

گوگل رنک یا پیج رنک گوگل Google Page Rank عددی از ۰ تا ۱۰ است که توسط موتور جستجوی گوگل به هریک از صفحات یک وب سایت اختصاص می یابد. هرچقدر عدد رتبه به ۱۰ نزدیک تر باشد به این معنی است که صفحه مورد نظر لینک های ورودی بیشتری داشته و از نظر موتور های جستجو دارای ارزش بیشتری می باشد و در مرتب سازی نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو در رتبه های بالا قرار خواهد گرفت.

ایده اولیه Page Rank این که برای رتبه بندی صفحات مختلف اینترنتی در موتور جستجو به جای اینکه به پارامترهای سئو داخلی توجه شود به پارامترهای سئو خارجی اهمیت بیشتری داده می شود. در واقع پیج رنک به این موضوع می پردازد که به چه میزان یک صفحه اینترنتی مفید باشد و در صفحات دیگر اینترنت به آن صفحه لینک داده شده است و آن صفحه معرفی شده است.

لازم به ذکر است قرار گیری در رتبه های بالای نتایج موتور های جستجو به معنای افزایش بازدید سایت و دسترسی به کاربران بیشتر می باشد به همین دلیل است که امروزه صاحبان وب سایت ها و شاغلین تجارت الکترونیک به معیارهای سنجش ارزش صفحات وب همچون گوگل رنک صفحه (Google PageRank) و رتبه الکسا (Alexa Rank) اهمیت بسیاری قائل هستند و اقدامات بسیاری در خصوص بهینه سازی سایت ، افزایش بازدید سایت ، بازاریابی اینترنتی انجام می دهند تا در تقابل با رقبای خود در بازار تجارت الکترونیک جایگاه مناسبی تصاحب نمایند.

نکته مهم اینجاست که گوگل فقط به کیفیت خود سایت توجه نمی کند بلکه میزان لینک های مربوط به آن و میزان بازدیدی که از آن شده را نیز مهم می داند. همچنین میزان ترافیکی که در آن صفحه یا سایت انجام می شود نیز مورد توجه قرار می گیرد.

گوگل رنک یا رتبه صفحه گوگل چگونه محاسبه میگردد؟

محاسبه پیج رنک توسط الگوریتم ها و فورمولهای بسیار پیشرفته صورت میگیرد، به صورت خلاصه میتوان گفت، هرقدر تعداد سایتهایی که به شما لینک داده باشند زیادتر باشد، به همان اندازه پیج رنک شما افزایش خواهد یافت.

امتیاز صفحه یا پیج رنک از صفحات اینترنتی به یکدیگر منتقل می شود و هر چه امتیاز صفحه ای که به ما لینک می دهد بیشتر باشد، صفحات ما نیز امتیاز بیشتری دریافت می کنند.

پیج رنک گوگل تقریبا بین هر ۳ الی ۶ ماه بروزرسانی میگردد. فرمول محاسبه پیج رنک به صورت خلاصه بر اساس امتیاز صفحه مبدا تقسیم بر تعداد لینک های خروجی صفحه بدست می آید و برای صفحه مقصد مجموع امتیاز لینک های ورودی محاسبه می شود.

چه لینکهای در محاسبه Google Page Rank محاسبه نمی گردد؟

لینکهای Nofollow در محاسبه پیج رنک محاسبه نمیگردد. اگر شما سایتی را در وبسایت خود به صورت Nofollow لینک کنید، موتورهای جستجو آن لینک را میبینند ولی در محاسبه پیج رنک، سایت لینک شده هیچ امتیازی از سایت شما نخواهد گرفت و در نتیجه لینکهای نوفالو نمیتوانند پیج رنک یک سایت را افزایش دهند. همچنان توصیه میگردد هر زمانی که خواستید به یک سایت اسپم لینک دهید، یا به سایتی که از آن مطئمن نیستید حتما لینک را به صورت نوفالو بگذارید.

تاثیر Google Page Rank بر سئو سایت

پیج رنک بر اساس لینکهای ورودی محاسبه میگردد، اگر سایتی به سایت شما لینک بدهند مفهوم طبیعی آن اینست که سایت شما مفید است و معنی طبیعی زیاد بودن لینکهای ورودی این است که سایت شما یک سایت مفید است. اما در نظر داشته باشید که پیج رنک تنها معیار رتبه بندی گوگل نیست.

تنها چیزی که میتواند ضامن رتبه بالای سایت شما در گوگل شود، محتوای جدید و مفید + Authority , میزان قدرت، محبوبیت و پیج رنک و… است. پس از این جمله نتیجه گرفته میشود که پیج رنک بالا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت است و یکی از مواردی است که Authority دامین شما را ارتقاء می دهد.

افزایش گوگل رنک صفحه یا Page Rank سایت

اگر به این فکر هستید که با افزایش پیج رنک سایت خود، Authority دامین خود را افزایش دهید تا سایت شما در گوگل رتبه بالا داشته باشد، زیاد اشتباه فکر نکردید. ولی دقت داشته باشید که برای افزایش پیج رنک خود هیچگاه لینک نخرید، تبادل لینک کنید، در سایتهای غیره مرتبط لینک خود را قرار دهید و یا لینکهای غیره طبیعی نگیرید! بهترین راه اینست که شما محتوای مفید ، جدید و جذاب در سایت خود قرار دهید تا کاربران از لینکهای سایت شما در وبلاگ و سایتها و یا شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنند تا به صورت طبیعی و عادی پیج رنک شما افزایش پیدا کند.

راه های افزایش گوگل رنک صفحه PageRank

راه اصلی افزایش PageRank ، افزایش تعداد لینک ها و ارتقاء کیفیت آن ها می باشد. برای دستیابی به چنین موردی، ما می بایست تکنیک ها و روش های متعدد و گوناگونی را بررسی و پیاده سازی کنیم. اگرچه، ما باید بیشتر از قبل مواظب افرادی باشیم که این کار را به آنها می سپاریم تا در این تکنیک ها، روش ها و تکنیک های کلاه سیاه (Black Hat) دخیل نشوند. در این صورت تمام زحمات شما به باد خواهند رفت.

برای آشنایی بیشتر با بهترین تکنیک های موجود، به لیست تکنیک ها و روش های زیر دقت کنید:
– ارسال پست مهمان (Guest Posting)
– نوشتن مقاله برای دفاتر روزنامه نگاری و مجلات
– اضافه کردن شرکت خود در دانشنامه ویکی پدیا در صفحات مختلف
– استفاده از منابع مناسب و شناخته شده برای لینک سازی
– استفاده از ساختار و استراتژی های لینک دهی

دیگر فاکتورها برای رتبه بندی در کنار PageRank

شما در کنار فعالیت های مربوط به PageRank می بایست توجه خود را نسبت به رتبه بندی اصلی سایت هم جلب کنید. برای افزایش و بهبود رتبه در رنکینگ های موتورهای جستجوی مختلف، دقت به نکات زیر مهم می باشد:
– اشتراک گذاری ها و لایک های فیسبوک
– تویئت های توئیتر
– اشتراک گذاری ها و لایک های گوگل پلاس
– مناسب بودن آدرس دامنه
– تعداد کلمات در صفحه
– ترافیک و بازدیدهای وب سایت
– سرعت بارگذاری صفحه

چطور Page Rank خود را ببینیم؟

سایتهای زیادی برای نمایش پیج رنک وجود دارد که از آن جمله میتوان به prchecker.info و mypagerank.net اشاره نمود . البته گوگل اعلام کرد که به دلیل سو استفاده مدیران سایت های اینترنتی در زمینه خرید و فروش لینک، نمایش پیج رنک را مخفی میکند.

برخی از ابزارهای بررسی رتبه صفحه سایت یا Page Rank بشرح زیر می باشد :

– بهترین و سریع ترین روش برای چک کردن PageRank اضافه کردن یک افزونه به تولبار (نوار ابزار) مرورگر می باشد.
– استفاده از سیستم PageRank گوگل با عنوان Google PageRank Checker
– استفاده از ابزار Backlink Hunter به منظور بررسی تعداد بک لینک ها و بهبود بخشیدن به آن ها
– استفاده از ابزار Link Popularity Checker جهت پیدا کردن فرصت برای اضافه کردن بک لینک برای کلمه کلیدی خاص و ویژه
– استفاده از سیستم Backlink Analysis برای کشف لینک های مشکل دار (Broken Links)
– استفاده از ابزار Link Structure برای پیدا کردن تمام وب سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند.

در حال حاضر برای مشاهده اعتبار سایت می توانید از پارامترهای DA و PA استفاده کنید.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

برای مشاهده لیست سایتهایی که به شما لینک داده اند می توانید به وب مستر تولز یا سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و از بخش links to your site لینک های ورودی به سایت خود را مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که گوگل تمام لینک های ورودی سایت شما را نمایش نمی دهد.  شما می توانید با مراجعه به آدرس  Google Webmaster tools -> Traffic -> Links to your site  لینک های ورودی را مشاهده نمایید. همچنین ابزارهای دیگری در این حوز هستند که می توانند به شما در مورد لینک های ورودی اطلاعات بدهند، گرچه پیشنهاد نمی شود که برای سایت خودتان از این ابزارها استفاده کنید مانند ابزار سایت موز که در آدرس moz.com/ose  قابل دسترس است.

دسته بندی : افزایش فروش سایت