قدرت دامنه

قدرت دامنه یا Domain authority  یکی از مواردی است که متخصصان سئو به آن توجه ویژه ای می کنند. امروزه دو معیار مهم برای اندازه گیری سایت استفاده می شود، یکی pagerank است که توسط گوگل تولید شده و استفاده می شود و دیگری قدرت دامنه یا همان domain authority که توسط موز(Moz) توسعه یافته است. در این مقاله قصد داریم که در خصوص domain authority ( قدرت دامنه) و راه های بهبود و تفاوت آن با pagerank را بیان کنیم.

Pagerank چیست؟

Pagerank، الگوریتمی است که توسط گوگل ایجاد شده است. در این نوع الگوریتم لینک ها و کیفیت آن ها مورد اندازه گیری قرار می گیرد. گوگل سایت را مورد بررسی قرار داده و لینک های ورودی به آن را اندازه گیری می کند. همچنین قدرت این لینک های ورودی را بررسی کرده و هرچه کیفیت و تعداد آن ها بیشتر باشد، امتیاز بالاتری را در pagerank برای آن سایت در نظر می گیرد.

Pagerank برای مدت زمان طولانی یک از مهمترین عامل های کیفیت سایت بود و توسط وبسمترها و کاربران برای قابل اعتماد بودن سایت استفاده شد، همچنین افرادی در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت می کنند، این الگوریتم را برای قیمت گذاری دامنه ها به کار می بردند.

اما در چند سال گذشته ارزش pagerank افت پیدا کرده است. گوگل تقریبا به روزرسانی این الگوریتم را متوقف کرده است برای همین مالکان و متخصصان سئو هیچ تغییری در چند سال اخیر در pagerank خود مشاهده نکرده اند. البته هنوز از نظر تکنیک داخلی ارزشمند است ولی از دید عمومی دیگر هیچ ارزشی ندارد وکسی برای قدرت سایت خود از این الگوریتم استفاده نمی کند.

domain authority ( قدرت دامنه) چیست؟

domain authority یک معیاری است که توسط moz توسعه پیدا کرده است و در واقعه نشانه ای از ارزش سایت است. مانند pagerank، domain authority نیز دارای محاسبات الگوریتمی برای قدرت یک سایت و دامنه می باشد. در domain authority افزایش از 30 به 35 خیلی راحت تر از 80 به 85 از 100 است و وب سایت هایی که قدرت کمتری دارند، این مقدار برای آن ها حتی ممکن است صفر باشد.

domain authority یا همان قدرت دامنه می تواند با استفاده از ابزارهایی مانند Mozbar یا سایت Open Site Explorer تعیین نمود.

برای قدرت دامنه معیارهای بیشتری نسبت به pagerank وجود دارد. رعایت این معیارها باعث افزایش قدرت دامنه شما می شود. این معیارها عبارتند از:

تعداد و کیفیت لینک های ورودیچه افرادی به شما لینک می دهند و اینکه تعداد لینک ها چند است؟ با استفاده از بک لینک های از سایت های مختلف و معتبر، میزان قدرت دامنه یا domain authority را افزایش داد.

تعداد و کیفیت لینک های خروجیشما به چه سایت هایی لینک می دهید؟ آیا سایت اصلی و مرجع لینک داده اید؟ سایتی که لینک داده اید، اسپم است یا خیر؟ اسپم بودن را خیلی دقت کنید زیرا باعث خدشه دار شدن سریع قدرت دامنه (domain authority) می شود.

اطلاعات ثبت نام دامنهشما مالک چند دامنه هستید؟ domain authority ( قدرت دامنه) دامنه هایی که را دارای ثبت اطلاعات یکسان هستند و دارای ارتباط می باشند را بررسی و نظارت می کند. اگر یکی از این ها مورد جریمه گوگل قرار گرفته باشد، برروی بقیه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سن دامنهدامنه های قدیمی تر البته اگر اسپم شده نباشند، بیشتر از همه مورد اعتماد هستند و از این رو domain authority بالاتری دارند. البته این مساله نباید افراد را ترغیب کند که دامنه های قدیمی را خریداری کنند بلکه باید خودشان سعی کنند که قدرت دامنه سایت تازه تاسیس خود را افزایش دهند.

چگالی لینکبه جای اینکه سعی کنید از تعداد سایت های زیادی با هر نوع ارزشی دریافت لینک کنید، کافی است که از چند سایت محدود اما با قدرت دامنه بالا، لینک دریافت کنید که این به مراتب تاثیر بیشتری بر روی افزایش رتبه وب سایت شما خواهد داشت.

Pagerankموز به از پیج رنک به عنوان بخشی از domain authority یا همان قدرت دامنه استفاده می کند. این یعنی اینکه به صورت پیشفرض domain authority خیلی فراتر از پیج رنک است.

توزیع موقتیتوزیع موقتی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است که به خاطر محتوای خوبی که شما در سایت خود قرار داده باشید است که این بسیار اثرگذار در افزایش قدرت دامنه (domain authority ) است یا اینکه از سایت سومی لینک خریداری کرده باشید که این باید منتظر جریمه گوگل باشید.

توزیع ارزشوبسایتی که 100 صفحه دارد اگر محتوای 75 آن توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده باشد به مراتب با ارزش تر از سایتی است که 10 صفحه آن بازدی و به اشتراک گذاشته شود.

معیارهای ترافیکیشامل تعداد کاربرانی است که مجددا به وب سایت شما برگشته اند، تعداد بازدید صفحه، زمان گذرانده شده در هر صفحه و غیره که همه این ها می تواند باعث افزایش domain authority یا قدرت دامنه سایت شما شود.

معیارهای نرم افزازی و سخت افزاریکه این شامل زمان پاسخ سرور، لینک های شکسته، خطای کدها و برنامه نویسی می باشد.

البته معیارهای دیگری هم برای domain authority وجود دارد که توسط موز مشخص شده است ( البته این معیارها از نظر موز ارزش دارند ولی در گوگل بی ارزش هم نیستند)

تفاوت بین domain authority و pagerank چیست؟

چند تفاوت کلیدی بین این دو الگوریتم وجود دارد که شامل:

  • domain authority امروزه بیشتر از پیج رنک استفاده می شود. در واقع چند سالی که است که الگوریتم pagerank دیگر به روز نمی شود.
  • برای قدرت دامنه، قدرت هر صفحه به صورت جداگانه اندازه گیری می شود ولی در pagerank کل صفحه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • اندازه گیری pagerank توسط گوگل انجام می شود ولی domain authority ( قدرت دامنه) با استفاده از موز توسعه یافته است.
  • Pagerank تاثیر مستقیمی برروی SERP سایت شما ندارد ولی domain authority اثر مستقیم دارد.
  • معیارهای pagerank خیلی محدود است در واقع فقط لینک است ولی قدرت دامنه دارای معیارهای بیشتری است که در بالا بیان کردیم.
  • domain authority در هر ماه چند بار به روزرسانی می شود ولی پیج رنک چند سالی است که الگوریتم خود را تغییر نداده است.
  • ارزش قدرت دامنه یا domain authority توسط موز در چند اخیر افزایش پیدا کرده است اما ارزش pagerank نه تنها افزایشی نداشته است بلکه محبوبیت و استفاده آن کاهش پیدا کرده است.

پیج آتوریتی (Page Authority) چیست؟

پیج آتوریتی یا به اختصار PA، امتیازیست که توسط سایت Moz یه یک صفحه داده می شود و با استفاده از این امتیاز می توان به پیش بینی رتبه آن در صفحه نتایج جستجو یا همان SERP پرداخت. رنج پیج اتوریتی بین 1 الی 100 است و هرچه این عدد بزرگتر باشد، احتمال اینکه آن صفحه در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کند بیشتر است.

Page Authority بر مبنای اطلاعات جمع اوری شده از Mozscape، ربات پایشگر Moz و سایر پارامترها مانند MozRank، MozTrust و دیگر فاکتورها به دست می آید. همانند دامین آتوریتی، برای محاسبه این عدد، از یک مدل هوش مصنوعی که رتبه صفحه را در رقابت با رقبا میسنجد، استفاده می شود و بر اساس فرمول های پیچیده ای پیج آتوریتی به دست می آید.

چگونه پیج آتوریتی به دست می آید؟

پیج اتوریتی بر مبنای یک فرمول لگاریتمیست و رنج ان از یک تا 100 می باشد. بنابراین ارتقا این عدد از 20 به 30 آسانتر از افزایش آن از 80 به 90 است. سایت Moz همواره این عدد را به روز رسانی می کند و به همین دلیل ممکن است این عدد برای صفحه شما همواره در حال نوسان باشد.

یک Page Authority خوب چقدر است؟

به این خاطر که Page Authority یک معیار سنجش نسبیست همواره به سایر رقبای شما هم بستگی دارد. بنابراین افزایش و کاهش این عدد به صورت مستقیم صرفا با فعالیت های شما نمی تواند رابطه مستقیم داشته باشد. اما از آنجا که معیاری عددی برای یک صفحه مشخص می کند و خروجی آن به صورت کیفی (مانند خوب یا بد) نیست، بنابراین می تان از آن برای مقایسه سایت ها با یکدیگر استفاده کرد.

مقایسه پیج اتوریتی و دامین آتوریتی

پیج آتوریتی بیانگر امتیاز یک صفحه در کنار رقبایش است، در حالی که دامین آتوریتی بیانگر قدرت کل دامنه در برابر سایت های رقیب می باشد. با این حال این دو مقدار از یک روش تقریبا یکسان به دست می آیند.

کجا می توان Page Authority را مشاهده کرد؟

پیج اتوریتی در بسیاری از پلتفرم ها و ابزارهای موجود در اینترنت قابل رویت است. در اکوسیستم Moz نیز می توانید با استفاده از صفحه Open Site Explorer، افزونه کروم MozBar و یا در بخش SERP ابزار Keyword Explorer، آن را مشاهده کنید.

توضیح فنی پیج آتوریتی

پیج اتوریتی بر اساس همان سیستم محاسبه دامین آتوریتی به دست می آید و جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تعریف دامین آتوریتی مراجعه کنید. اما در حالت کلی، این عدد بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بر اساس Mozscape و سایر پارامترهایی مانند بک لینک ها به دست می آید. ذکر این نکته ضروریست که در محاسبه این عدد از پارامترهایی مانند کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا استفاده نمی شود.

چگونه بر روی پیج اتوریتی تاثیر گذاریم؟

همانند دامین آتوریتی، این فاکتور به عوامل زیادی وابسته است و صرفا با تغییر یک یا چند پارامتر نمی توان به افزایش آن به صورت مستقیم پرداخت. این عدد برایندی از حدود 40 پارامتر می باشد و رتبه سایر سایت ها نیز بر آن موثر است. بنابراین به صورت مستقیم نمی توان بر این پارامتر تاثیر گذاشت.

بهترین راه برای تلاش در جهت افزایش پیج آتوریتی، افزایش تعداد بک لینک های با کیفیت سایت می باشد. با استفاده از انتشار محتوای جذاب برای کاربر برای ترغیب آنها به اشتراک گذاری و همینطور انتشار رپورتاژ آگهی که در سایت رادزاد نیز امکان پذیر است، می توان به ارتقا این مهم دست یافت.

چرا پیج آتوریتی دائما در حال تغییر است؟

Page Authority به فاکتورهای زیادی وابسته است و تغییر هر یک از آنها موجب نوسان در مقدار این عدد می گردد. توضیحات بیشتر در این زمینه را میتوانید در اینجا بخوانید.