الکسا چیست؟ واهمیت آن چقدر است؟ نحوه ی کارکرد الکسا چگونه است؟

شاید به مراتب در گوشه کنار وب ، اسم الکسا را شنیده باشید و مطالبی را در مورد اهمیت افزایش رنک وب سایت خود در رتبه بندی آن خوانده باشید.

الکسا وب سایتی ست متعلق به سایت Amazon که هدف از راه اندازی آن رتبه بندی صفحات سایت های اینترنتی از لحاظ تعداد بازدید می باشد. الکسا این کار را با اجرای یک سری معیار های محاسباتی و آماری انجام می دهد.

همچنین بخوانید:سه الگوریتم معروف گوگل، الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن ، الگوریتم مرغ مگس خوار

اهمیت رتبه بندی الکسا

با بررسی و ارتقای رتبه ی خود در الکسا می توانید که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. با استفاده از ابزار مقایسه آن، شما می توانید این کار را به راحتی انجام بدهید.
هر چقدر که رتبه بهتری در الکسا کسب کنید اعتبار بیشتری نزد کاربران خود دارید و این می تواند باعث شود که وب سایت های دیگر درخواست تبلیغ در وب سایت شما را داشته باشند.
الکسا ابزاری مناسب برای سئوی وب سایت است.

الکسا چیست؟ ، نحوه کارکرد الکسا چگونه است؟

نحوه ی ارتقای رتبه در الکسا

در واقع رتبه ی الکسا مستقیما وابسته به سطح ترافیک دریافتی از بازدیدکنندگانی ست که دارای ویجت و یا نوارابزار الکسا روی مرورگر کاربر و یا در وب سایت شما هستند می باشد. در این قسمت به یک سری از اقدامات مفید برای افزایش رتبه ی سایتتان در الکسا اشاره می کنیم:

نصب نوار ابزار الکسا بر روی مرورگر خود و درخواست از مخاطبانتان برای نصب آن.می توانید این ابزار را از این لینک دریافت کنید

معرفی وب سایت خود در الکسا تا الکسا بداند مدیر سایت که شما باشید در الکسا حضور دارید

ابزار الکسا را به وب سایت خود اضافه کنید:
افزایش تعداد بک لینک های وب سایت خود
و مهم تر از همه سئو کردن وب سایتتان.

وب سایت های برتر در رتبه بندی الکسا
رتبه های برتر الکسا در ایران:

Google.com
Varzesh3.com
Yahoo.com
Blogfa.com
Aparat.com
Digikala.com
Facenama.com
Ask.com
Mihanblog.com
Wikipedia.org

رتبه های برتر الکسا در جهان:

Google.com
Facebook.com
Youtube.com
Baidu.com
Yahoo.com
Amazon.com
Wikipedia.org
Qq.com
Taobao.com

سه الگوریتم معروف گوگل، الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن ، الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم پاندا و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت

گوگل پاندا (Google Panda) نام یکی از الگوریتم های کمپانی گوگل در رتبه ‌بندی نتایج جستجو است که در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. این الگوریتم نتایج جستجو صفحات را تا حدودی تغییر داده است و شدیدا با مطالب کپی شده، بی ربط یا بی فایده مبارزه می‌ کند .در اوایل سال ۱۳۹۱ اثرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط وبمستر ها شناسایی شد.

گوگل پاندا را نباید ویرایشی جدید از ساز و کار جستجوی گوگل که هر سال ارائه می شود دانست. در واقع گوگل پاندا یک سری تغییراتی ست که از اواخر اسفند ۱۳۸۹ (Fev 2011) در الگوریتم نمایش نتایج جستجو ی صفحات در گوگل اعمال شده و هنوز هم این تغییرات ادامه دارد. هدف از این تغییرات کاهش دادن رتبه سایت های با کیفیت پایین می باشد و در کنار آن، سایت های با کیفیت در رتبه های بالای نتایج جستجو نشان داده شود.

الگوریتم پاندا
به طور کلی هدف گوگل پاندا، از بین بردن اسپم ها و وب سایت های حاوی مطالب قدیمی، بی ارزش و یا کپی برداری شده است.
با آغاز به کار گوگل پاندا دیگر خیالمان راحت است که در نتایج جستجو هایمان دیگر اثری از وب سایت های حاوی مطالب بی ربط و بی ارزش یا کپی شده و… ( به اصطلاح وب سایت های زرد ) نمی بینیم.
معیار های گوگل پاندا

گوگل در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود جزییات زیادی را منتشر نمی کند، که البته شاید همین کار باعث جلو افتادن گوگل از سایر رقبای جستجوگرش است!
با این وجود، وبلاگ رسمی وب مستر گوگل بر روی BlogSpot به وب مسترها لطف کرده و هر از چند گاهی نکاتی را در مورد معیار های پاندا در رتبه بندی وب سایت ها منتشر می کند.
مثلا درقسمتی از یکی از پست های این وبلاگ آمده است:
“مطالب با کیفیت پایین در بخش هایی از سایت می تواند روی رتبه کل سایت تاثیر بگذارد.”
پس اگر وب مستر هستید، بر اساس این معیار باید فکری به حال مطالب قدیمی و با کیفیت پایین وب سایتتان باشید. یا آن ها را ویرایش یا به طور کلی حذف کنید!
تفاوت عملکرد کلی جستجوی گوگل با پاندا

عملکرد الگوریتم پاندا با الگوریتم کلی جستجو در گوگل تفاوت دارد. به این صورت که در حالت عادی با اضافه شدن یک لینک به یک وب سایت، روبات های خزنده گوگل به سراغ آن می روند و آن را ایندکس می کنند. برای سایت های با رتبه بالا این کار سریع و برای بقیه با سرعتی کمتر اتفاق می افتد و گاها باید چند روزی صبر کنند تا تغییرات اعمال شده را گوگل در نتایج جست وجو اعمال کند.
اما همانطور که گفتیم پاندا عملکردی متفاوت دارد؛ پاندا به محض آپدیت شدنش به سراغ همه ی وب سایت ها می رود و بر اساس معیار های خود به آن ها رتبه می دهد. در این زمان، وب سایت های زیادی افزایش رتبه پیدا میکنند و بسیاری دیگر توسط پاندا به کاهش رتبه محکوم میشند. تا آپدیت بعدی پاندا (که گاهی ممکن است از چند روز تا چند هفته تغییر کند) وب سایت هایی که دچار کاهش بازدید یا رتبه شده اند باید خود را با معیار های پاندا به روز کنند تا بتوانند دوباره رتبه خود را به دست آورده ، یا دست کم بیشتر کاهش رتبه پیدا نکنند.

همچنین بخوانید:با تبلیغات کلیکی و مزایای و معایب آن آشنا شوید!

برخی از شاخصه های رتبه بندی گوگل پاندا

بحث شاخصه های رتبه بندی گوگل پاندا مفصل است. اما می توان به صورت کلی و خلاصه به یک سری اشتباهات که باعث کاهش رتبه توسط گوگل پاندا می شود اشاره کرد:

تبلیغات بیش از حد
استفاده از متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند.)
وجود مطالب با کیفیت پایین در کل وب سایت یا حتی فقط بخشی از آن
زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
مشکلات فنی وب سایت
استفاده از قالب های آماده

استفاده از شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه یSEO یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد.
که البته دانستن این نکته لازم است که با آمدن گوگل پاندا ، روش های قدیمی فریب گوگل دیگر زمانش به سر رسیده و باید به فکر بهبود هر چه تمام تر وب سایت خود باشید.

الگوریتم پنگوئن و نکاتی که در سئو باید مد نظر داشت

گوگل پنگوئن نام یکی ازالگوریتم های گوگل است که در آوریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد. هدف از این الگوریتم برخورد با وب سایت هایی می باشد که در آنها اصولی که گوگل به آنها اعتقاد دارد رعایت نشده است. در این الگوریتم تمرکز گوگل روی وب سایت هایی می باشد که در آنها از تکنیک های کلاه سیاه (Black Hat SEO) استفاده شده است که این اصول براساس Google’s Webmaster Guidelines تعریف میشوند. تکنیک هایی مانند Keyword Stuffing , cloaking و شرکت در تبادل لینک هایی که به نام Link Schemes معروف هستند.

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن ، الگوریتم پنگوئن
طبق بررسی های گوگل این الگوریتم جدید تا کنون نزدیک به ۳.۱ درصد از نتایج زبان انگلیسی و تقریبا ۳ درصد از زبان هایی مانند آلمانی و عربی را تحت تاثیر خود قرار داده است. البته در زبان هایی که محتوای اسپم آنها بیشتر است این درصد بیشتر می باشد.
آپدیت دوم پنگوئن در تاریخ ۲۵ May کار خود را شروع کرد و طبق نتایج گوگل در حدود یک دهم درصد از نتایج زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است.
آغاز به کار پنگوئن ۱٫۱

سوال اصلی این است که چه تفاوتی بین پاندا و پنگوئن وجود دارد؟
هدف اول پاندا برخورد با وب سایت هایی بود که باعث میشدند کاربر در آنها احساس راحتی نکند. مثلا پاندا در آپدیت ژانویه ۲۰۱۲ خود برخورد با وب سایت هایی را که تبلیغات بیش از حد دارند آغاز کرد. و یا برخورد با وب سایت هایی را که دارای محتوای ضعیف هستند نیز می توان جزوی از این اقدامات دانست. می توان گفت که پاندا ، به نوعی کاربر محور بود؛
در صورتی که در الگوریتم پنگوئن آپدیت ها زیاد کاربر محور نیستند و گوگل بیشتر سعی دارد در این آپدیت وب سایت هایی را که واقعا اسپم هستند و سعی در گول زدن گوگل را دارند حذف کند.

سوال مهم تر این است که چطور از خطرات محکومیت وب سایتمان توسط این الگوریتم مصون باشیم؟
در انجمن Warrior Forum پاسخی جالب به این سوال داده شده است:

به بازدیدی که از طرف گوگل به سمت شما می آید اهمیت ندهید و براساس آن برنامه ریزی نکنید.سعی کنید به جای گوگل با کاربران و همکاران خود رابطه برقرار کنید.نظر دادن در وبلاگ های دیگران و ارسال پست های مختلف برای دیگران میتواند برای ایجاد محبوبیت در مدت زمان کمی میتواند بسیار مفید باشد.و جالب اینجاست که شما در این مدت به گوگل اهمیت نمی دهید اما کم کم گوگل به شما اهمیت میدهد.

تا به حال مطالب بسیاری در مورد ریکاوری از پنگوئن منتشر شده اما واقعا میتوان پاسخ بالا را راه حل خوبی برای ریکاوری از تمام اپدیت های پنگوئن دانست.
اما به طور کلی روش های ریکاوری از آپدیت های (گوگل پنگوئن) را میتوان در موارد زیر دسته بندی کرد:
بهینه سازی بیش از اندازه (Over Optimization)

بهینه سازی بیش از اندازه ( Over Optimization ) میتواند اولین و رایج ترین دلیل برای همه ی وب سایت ها باشد. بسیاری از وب مستران ما با مباحث سئو آشنا نیستند و زمانی هم که آشنا شدند روش استفاده از آن را نمی دانند. برای مثال بسیاری براین باور هستند که تک تک اصول سئو باید در یک وبسایت رعایت شود به طور مثال خیلی مواظبند که از تگ h1 بیشتر از یک بار در هر صفحه استفاده نشود ، این موضوع بد نیست اما یکی از مدیران گوگل در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر از یکی بودن تگ h1 بد است یا نه گفت که در وبلاگ خودش بیشتر از ۲ تگ h1 در یک صفحه دارد! این مورد و نیز موارد مشابه از جمله مواردی هستند که به آن ها بهینه سازی بیش از حد گفته میشود. در واقع حقیقت این است که شما سایتی را بهینه سازی کرده اید که اصلا برای کاربر نمی باشد و هدف شما فقط خوشحال کردن موتورهای جستوجو می باشد.
باید این نکته را بدانید که در ایجاد هر وب سایتی یک “هدف” دلیل اصلی ایجاد آن میباشد.اگر هدف اولتان فقط راضی کردن موتورهای جستوجو باشد به این کار شما
Over Optimization گفته میشود.
درصد بالای Anchor Text

درصد بالای Anchor text یکسان یکی دیگر از دلایلی است که در اپدیت گوگل پنگوئن شما را دچار مشکل خواهد کرد. برای مثال فرض کنید شما در بخش طراحی وب سایت مشغول به فعالیت باشید و در پایین همه ی قالب هایی که طراحی کرده اید متنی یکسان با نام شرکتتان زده باشید.این ممکن است برای شما مشکل درست کند! سعی کنید آن ها را تغییر بدهید و همه را به طور یکسان ننویسید. وبسایت Search Engine Watch آماری ارائه داده است که در آن اشاره شده اگر ۶۰ درصد Anchor Text هایتان یکسان باشد شما جریمه خواهید شد.
لینک های فوتر

لینک های فوتر (Footer Links) نسبتا مشابه مورد قبلی می باشد اما با این تفاوت که لینک هایی که در این بخش قرار میگیرد میتواند از لینک های داخلی تا خارجی هر نوع لینکی باشد. توجه داشته باشید که بهترین حالت ، استفاده از لینک های Random می باشد و همچنین با ۱ یا ۲ لینک جریمه نخواهید شد!
لینک های اسپم

این مورد هم بسیار رایج است. متاسفانه تعداد زیادی از وب مسترهای فارسی زبان هر جا لینک رایگان می بینند لینک وب سایت خود را در آن جا ثبت می کنند. رایج ترین این مشکلات زمانی رخ می دهد که به دایرکتوری هایی برمیخورند که لینک را رایگان ثبت می کنند و فکر میکنند هر دایرکتوری Dmoz است.این بدترین اشتباهیست که می تواند رخ دهد زیرا بسیاری از این لینک ها اسپم هستند و اصلا ارزشی ندارند.
تا قبل از ارائه ی الگوریتم پنگوئن گوگل میگفت ما فقط لینک های خوب را بررسی می کنیم و از لینک های ضعیف میگذریم. اما در این الگوریتم تمامی لینک ها بررسی می شود و براساس اهمیت و قدرت لینک امتیاز بندی می شود.برای ریکاوری از این مشکل شما باید با ابزارهای مختلفی مانند Open Site Explorer یا Ahrefs لینک های ورودی خود را بررسی کنید و آنهایی را که ضعیف هستند حذف کنید. تعجب نکنید باید لینک های خود را حذف کنید .
۴ مورد بالا می تواند دلایل اصلی جریمه شدن وب سایت ها باشد. همچنین دلایلی مانند لینک های ورودی از وب سایت های غیرفعال و یا لینک از مطالب بی ربط یا لینک های داخلی ضعیف هم جزو مواردی هستند که در بعضی از وب سایت ها به آن ها اشاره شده است.
حال این بخش صحبت ما با آن هایی می باشد که با پنگوئن مشکلی نداشته اند اما احساس
می کنند از موارد بالا که ذکر کردیم در وب سایت آن ها ممکن است باشد.اول از همه سریعا مشکل را حذف کنید چون که دچار نشدن به مشکل هرگز به معنی دور بودن از چشمان گوگل نیست.

همچنین بخوانید:بوم مدل کسب و کار چیست؟ چگونه بوم کسب و کارمان را بنویسیم؟

اما شاید وب سایت شما شامل هیچ کدام از موارد بالا نباشد و یک White Hat میانه رو باشید توصیه ی ما به شما این است که:

سعی کنید از وبلاگ های با موضوع مشترک و از پست های هم موضوع لینک بگیرید.
اهمیت Google Webmaster Tools را فراموش نکنید و حداقل در هفته ۲-۳ بار به آن سر بزنید و تغییرات را همیشه آنالیز کنید.
پاک سازی مطالب تکراری ( Duplicate Content ) را سریعا انجام دهید.سعی کنید بین مطالب ارتباط برقرار کنید.
حداقل در ماه یک بار لینک های خود را بررسی کنید و لینک های اسپم و ضعیف را حذف کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن در سئو

مرغ مگس خوار الگوریتم جدید گوگل است که در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۳به الگوریتم های جستجو اضافه شده است. مرغ مگس خوار یا Hummingbird بر خلاف الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن یک افزونه آنتی اسپم نیست بلکه عمده ی تمرکزش روی بهینه سازی پرس و جو های کاربران می باشد.
نام گوگل مرغ مگس خوار

دلیل نام گذاری الگوریتم جدید گوگل به مرغ مگس خوار از طرف گوگل اینگونه اعلام شده است که این پرنده دقیق و سریع است. دقت و سرعت عواملی هستند که در سیستم های هوشمند همواره در تناقض با هم قراردارند و در بیشتر مواقع در یک سیستم هوشمند باید یکی را فدای دیگری کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار کوچکترین پرنده ی دنیاست. بال های این پرنده در هر ثانیه ۷۰ بار به هم می خورند و در حالت عادی هرگز نمی توانید بال زدن پرنده را مشاهده کنید. بال های این پرنده در زمان شیرجه زدن در هر ثانیه ۲۰۰ بار به هم می خورند.این پرنده می تواند با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت پرواز کند و حتی این توانائی را دارد که در هنگام پرواز در نقطه ای ثابت بماند و یا حتی به سمت عقب حرکت کند!!
تفاوت الگوریتم جدید گوگل مرغ مگس خوار با گوگل پاندا و گوگل پنگوئن

الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن بیشتر تمرکزشان را بر روی روش های شناسایی اسپم گذاشته بودند، وظیفه گوگل پاندا شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از وب سایت های دیگر و همچنین روش های متقلبانه در درون وب سایت مانند کلوکینگ و… را به عهده دارد و از طرفی وظیفه گوگل پنگوئن شناسایی لینکهای اسپم و وب سایت هایی که اقدام به خریداری لینک برای بالا بردن رنکینگ خود می کنند را بر عهده دارد. هر دو الگوریتم فوق در حال مبارزه با سئوی سیاه هستند و جالب این که پاندا و پنگوئن نیز حیواناتی با رنگ سیاه و سفید می باشند.

الگوریتم جدید گوگل مرغ مگس خوار بر خلاف پاندا و پنگوئن یک افزونه ضد اسپم نیست بلکه افزونه ای ست برای تجزیه و تحلیل عباراتی که کاربر برای جستجو وارد می کند. گوگل با این کار می خواهد نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد و با استفاده از مرغ مگس خوار می تواند نتایج خود را بهبود بخشد. می توان گفت الگوریتم جدید گوگل تاثیری در نتایج رتبه بندی به صورت مستقیم ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و سعی دارد بر اساس خواسته های کاربر بهترین نتیجه را نمایش دهد.
بررسی نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

با وجود اینکه سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار وجود دارد اما گوگل هنوز هیچ جزییاتی در مورد نحوه عملکرد این الگوریتم منتشر نکرده است؛ مرغ مگس خوار بعد از الگوریتم کافئین که هدف از آن افزایش سرعت نتایج گوگل و ادغام آنها با نتایج شبکه های اجتماعی بود به عنوان جدیدترین الگوریتم بهبود نتایج گوگل ارائه شده است.

بیشتر تمرکز مرغ مگس خوار بر روی عبارت جستجو شده توسط کاربر است و این امکان را می دهد که گوگل عبارات جستجو شده را کاملا تجزیه کرده و مورد بررسی قرار دهد. این موضوع سرعت دسترسی کاربران را به پاسخ سوالاتی که می خواهند؛ افزایش می دهد. نکته ای که باید مد نظر داشت این است که مرغ مگس خوار صرفا یک الگوریتم تکمیلی است و الگوریتم های قبلی به کار خود ادامه خواهند داد. مانند الگوریتم های ضد اسپم گوگل پاندا و گوگل پنگوئن.

از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که:

آیا الگوریتم جدید باعث تغییر در ترافیک سایت های اینترنتی و تغییرات در رنکینگ آنها خواهد شد؟

جواب این است که خیر، به طور کلی تغییرات اساسی در رنکینگ سایت ها بوجود نخواهد آمد بلکه عباراتی که کاربران جستجو خواهند کرد تغییر پیدا می کند. البته در نهایت این موضوع می تواند به نفع برخی از سایت ها و به ضرر برخی سایت های دیگر تمام شود.

با ورود الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار باید چه تغییراتی را در وب سایت خود بدهیم؟

هیچ نیازی به انجام تغییرات در سایت شما نیست، این الگوریتم توجه ویژه گوگل به نیاز کاربران و عبارات جستجو شده را نشان می دهد. بهترین کاری که می توانید بکنید این است که با تحلیل عباراتی که کاربران سایت شما به دنبال آن هستند مطالب مفیدتری تولید کنید و محتوای خود را طبق عباراتی که مخاطبین شما به دنبال آن جستجو می کنند تولید نمایید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت