تجارت الکترونیک چیست؟ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور کلی با تعریف تجارت الکترونیک آشنا شدیم و مروری مختصر بر تاریخچه تجارت الکترونیک داشتیم. در این مقاله قصد داریم تا با داستان شکل گیری بزرگترین شرکت های تجارت الکترونیک آشنا شویم. شرکت هایی همچون آمازون، ای بی، علی بابا و… که اکنون شرکت هایی نام آشنا در سرتاسر جهان در دنیای تجارت الکترونیک هستند.

جف بزوس، سال ۱۹۹۴ از شغل خودش در وال استریت استعفا داد و کتاب فروشی آنلاین خود به نام Cadabra را راه اندازی کرد. بزوس خیلی زود نام فروشگاه خود را به آمازون تغییر داد. چرا که معتقد بود این نام جایی عجیب و غریب و متفاوت را نشان می دهد. همچنین بزوس اشاره می کند که شروع نام یک شرکت با حرف A که اولین حرف الفبا می باشد،‌ شانس بیشتری برای دیده شدن در جستجوها دارد.

بعد از موفقیت اولیه، بزوس متوجه پتانسیل محصولات دیگر برای فروش از طریق وبسایت می شود. بنابراین تصمیم به ایجاد تنوع در لیست خود می گیرد. تنوع و نوآوری هنوز هم اساسی ترین رکن موفقیت آمازون هستند. اکنون آمازون به عنوان بزرگترین خرده فروش اینترنتی شناخته می شود و در سال ۲۰۱۶ از والمارت (Walmart) به عنوان با ارزش ترین خرده فروش آمریکا پیشی گرفت و در رتبه نهم بزرگترین های جهانی قرار گرفت.

ao-logo

داستان خرده فروشی وسایل آشپزخانه بریتانیایی،‌ ao.com آغاز نامتعارفی داشت. گفته شده است که جان رابرتز (John Roberts)، مدیرعامل شرکت، وقتی در یک مشروب فروشی بود،‌ یکی از دوستانش در یک شرط بندی ۱ یورویی به او می گوید که او نمی تواند وسایلش را به صورت آنلاین به فروش برساند. رابرتز شرط را پذیرفته و ابزار فروشی آنلاین خود را در سال ۲۰۰۱ با فروش پارچه های سفید راه اندازی می کند. AO همیشه تمرکز جدی بر روی کارمندان و فرهنگ شرکت داشت و به عنوان چهارمین شرکت مناسب برای کار در بریتانیا شناخته شد. AO سال ۲۰۱۴ در بازار سهام برای افزایش سرمایه رشد، شناور شد و در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷۵ میلیون یورو به دست آورد.

asos-logo

Asos یا (‌www.AsSeenOnScreen.com) در سال ۲۰۰۰ با این ایده که مردم لباس ها و زیورالاتی را که در تلویزیون به تن افراد مشهور می بینند پیدا کنند،‌ کار خود را در دنیای تجارت الکترونیک آغاز کرد. این شرکت خیلی زود در سال ۲۰۰۲ بعد از ایجاد تنوع در محصولات خود به چیزی بیشتر از لباس افراد مشهور،‌ نامش را  تغییر داد. ASOS حالا تبدیل به خرده فروش بین المللی مد و زیبایی شده است که محصولات خود را به بیش از ۱۴۰ کشور ارسال می کند.

ebay-logo

ای بی در سال ۱۹۹۵ با نام ‘AuctionWeb’ آغاز به کار کرد که بعدها نامش به ای بی ‘Ebay’ تغییر داده شد. بازار آنلاین به طور کلی به عنوان یک پروژه جانبی توسط موسس شرکت،‌ پیر امیدیار ‘Pierre Omidyar’ که از فروش یک لیزر شکسته از طریق وبسایت متحیر شده بود،‌ ساخته شد. ای بی همچنان به عنوان پروژه جانبی برای امیدیار ادامه داشت تا اینکه او اولین کارمندش را برای مدیریت حواله هایی که برای هزینه ها صادر می شدند،‌ استخدام کرد. در سال ۱۹۹۷ میلادی، این بازار آنلاین ۶.۷ میلیون دلار سرمایه از Benchmark Capital دریافت کرد. بعد از آن،‌ ای بی زمینه فعالیتش را گسترش داده و به سرعت رشد کرد.

alibaba-logo

جک ما ‘Jack Ma’ در کشاکش انقلاب فرهنگی در چین رشد کرد. بعد از ۲ بار شکست در آزمون ورودی دانشگاه، او در پی یافتن شغل برآمد. او به تدریس زبان انگلیسی برای ۱۲ دلار در ماه مشغول شد و در زمان تدریسش از اینکه جستجو برای کلمه “آبجو”در یاهو  نتیجه مرتبطی برای نمایش نداشت به شدت متحیر شد. جک فرصت را غنیمت شمرده و صفحات چینی را ساخت که به عنوان صفحات زرد چینی ابداع شدند و حدود ۸۰۰,۰۰۰ دلار سود کرد. بعد از آن، ایده علی بابا به فکر جک رسید. او ۱۷ نفر از نزدیک ترین دوستانش را برای شروع جمع کرد. پیشنهاد او ساخت نمونه چینی ای بی (Ebay) و رقابت از طریق فرهنگ شرکت و تمرکز بر مشتری بود. با کمی رقابت در بازار نوپا و اشباع نشده چین،‌ علی بابا اولین در نوع خودش بود و به سرعت رشد کرد.

اما چه چیزی بین تمام این داستان ها مشترک است؟

با وجود تفاوت های عمده، داستان های فوق، قدرت تجارت الکترونیک و پتانسیل آن برای رشد سریع در زمان کوتاه و سرمایه اندک را نشان می دهد. تجارت الکترونیک گستره بزرگی از کسب و کارها در مقیاس های مختلف را شامل می شود که هر کسی می تواند در آن رشد کند. چه کسب و کارهای نوپا که فقط از طریق اینترنت مشغول تجارت هستند و چه کسب و کارهای کهنه ای که حالا به فکر گسترش تجارت خود در فضای آنلاین هستند.

۱۰ دلیل شکست کسب و کارهای آنلاین (قسمت اول)

تجارت الکترونیک با قابلیت هایی همچون امکان فروش ۲۴ ساعته و مخارج کمتر نسبت به تجارت سنتی،‌ فرصت های درآمدزایی بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد. نکته مهم، قدم درست و به جا برداشتن در این مسیر هموار است. اگر شما هم در این مسیر قدم برداشته اید یا به تازگی قصد ورود به این دنیای بی انتها را دارید ما در این مقاله به ۱۰ مورد از حیاتی ترین مواردی برای موفقیت در این راه باید از آنها اجتناب کنید،‌ اشاره کرده ایم.

۱. تصاویر بی کیفیت و شرح محصول

مشتریان شما یا به طور کلی خریداران اینترنتی، محصول شما را از قاب شیشه ای مانیتور پیش رویشان مشاهده می کنند و از امکان لمس محصول و مشاهده دقیق آن بی بهره هستند. بنابراین تنها به تصاویری که از محصولتان قرار داده اید و توضیحاتی که برای محصولتان ارائه کرده اید، تکیه می کنند. اگر از تصاویر بی کیفیت استفاده کنید و به توضیح محدود از محصولتان بسنده کنید،‌ به طور قطع در فروش شکست خواهید خورد. بنابراین همواره سعی کنید تا تصاویری با کیفیت از زوایای مختلف از محصولتان تهیه کنید. همچنین شرح کاملی از نحوه کارکرد محصولتان و جزئیات آن یادداشت کنید. هرگز از توضیحات عمومی که در اینترنت وجود دارد استفاده نکنید. خودتان دست به کار شوید و با قلم خودتان توضیح کاملی از محصولتان بنویسید. تنها به قیمت محصولتان تکیه نکنید. نظر مشتریانتان را با تصاویر عالی و توضیحات کامل جلب کنید. برای اینکه بدانید چطور عکس های بهتری بگیرید مقاله ۱۱ نکته عکاسی را مطالعه کنید.

۲. راه های دسترسی و اطلاعات تماس ناقص

 

شاید این مورد کم اهمیت به نظر برسد. اما اگر اطلاعات تماس خود را مخفی کنید، مانعی جدی برای اعتماد مشتریان به خودتان ایجاد کرده اید. اغلب خریدران، قبل از خرید برای اطمینان خاطر از اینکه بعد از خرید می توانند با شما در تماس باشند، به این اطلاعات توجه می کنند. عدم نمایش تلفن تماس یا آدرس می تواند باعث بی اعتمادی مشتریان شود و آنها را از خرید منصرف کند.

۳. دشواری و پیچیدگی مراحل خرید

آمازون در سادگی خرید پیشگام است. و وقتی آنها به این مرحله رسیدند، انقلابی در تجارت الکترونیک ایجاد شد. مشتریان به دنبال ساده ترین راه برای خرید از شما هستند. مراحل خرید سخت و دشوار تجربه ای خسته کننده برای آنها به ارمغان می آورد و ممکن است باعث انصرافشان از خرید شود. برای رفع این مورد مراحل خرید خود را هر چه می توانید ساده تر کنید. اجازه دهید مشتریان خیلی راحت خریدشان را انجام دهند. حتی به آنها اجازه دهید بدون نیاز به ثبت نام در فروشگاه از شما خرید کنند.

۴. مخفی کردن هزینه ها

یکی از بدترین موانع، مخفی کردن هزینه هاست. ترک سبد خرید یکی از جدی ترین عواقب این مورد است. هزینه ارسال حتما باید در سبد خرید ذکر شود. مخفی کردن آن می تواند باعث عصبانیت خریدار شود. بهتر است برای مشتریانتان از محاسبه کننده خودکار هزینه ارسال بر اساس محصولات خریداری شده و مسافت استفاده کنید. از نظر فنی مشکلی برای دستیابی به این محاسبه گر وجود ندارد و هیچ عذری برای عدم ارائه آن پذیرفته نیست.

۵. مانیتور بزرگ و موبایل های کوچک

با گذر زمان، بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از گوشی های هوشمند حرکت می کنیم. اگر فروشگاه اینترنتی شما برای استفاده در موبایل بهینه سازی نشده باشد،‌ تجربه کاربری دشواری را برای مشتریانی که از موبایل استفاده می کنند فراهم کرده اید. بنابراین حتما به بهینه سازی فروشگاهتان برای موبایل توجه داشته باشید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت