بازاریابی چریکی و کاربردهای آن

همیشه بازاریابی درگاهی به سمت مشتری است، یعنی بازاریاب تلاش میکند به هر روشی که میتواند مخاطب خود را به مشتری تبدیل کند. در حوزه بازاریابی، روش های متنوعی وجود دارد که باعث تحریک شدن مشتریان میشود. در مقالات قبل در مورد بازاریابی محتوایی صحبت کردیم و اصولی که باید در آن رعایت کنید.
در روش های مورد نظر در حوزه بازاریابی، و انواع آن قطعا به وب و آنلاین مارکتینگ بر نمیگردد. بلکه این روش ها در هر نوع تبدیل مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. ما به لحاظ اینکه تخصصی در حوزه آنلاین مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مشغول به فعالیت هستیم،مایلیم مخاطبان خود را با اصول و قواعد این دسته بیشتر آشنا کنیم.
در ابتدا به تعریف بازاریابی چریکی یا پارتیزانی میپردازیم، سپس کاربرد و اصول آن را توضیح میدهیم.
در تعریفی بسیار کوتاه و مختصر، بازاریابی چریکی یعنی کسب بیشترین نتیجه  با بکارگیری کمترین منابع. تا به حال شنیده اید که بهترین طراحان معماری کسانی هستند که از کمترین فضای ممکن ، فضایی با قابلیت و کاربرد فراوان می سازند. در بازاریابی چریکی یا کسب سود زیاد با بودجه ای کم باید کاری کرد که مخاطب بتواند تمام حس های یک مشتری بالفعل را بگیرد. این روش اولین بار توسط جِی ” کُنراد لِوینسون”در کتاب خودش با نام بازاریابی چریکی که در سال ۱۹۸۴ (تقریبا ۳۲ سال قبل) چاپ و منتشر شد به همگان معرفی شد.

 

انواع مختلفی از بازاریابی چریکی عبارتند:

  • محیطی
  • کمینی مخفی
  • ویروسی
  • بازاریابی خیابانی

نکات کلیدی و مهم  جِی کُنراد لِوینسون درباره بازاریابی چریکی از گزیده کتاب ایشان :

  • جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش های غیرمتعارف (مثل سرمایه گذاری انرژی به جای پول)
  • امروزه دیگر هدف تبلیغات، فروش نیست. هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایت تان جذب کنید و وب سایت تان است که باید خریداران را به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند. این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند، زیاد می کند!
  • آدم ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان گرد و خسیس را میفهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.
  • قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک، تفکر یاد گرفتن مداوم است.
  • تعهد نسبت به یک برنامه بازاریابی، باعث موفقیت بازاریابی شما می شود.

تاکید بازاریابی چریکی یا پارتیزانی این است که سرمایه گذاری اصلی شما باید زمان، انرژی، ابتکار و خلاقیت باشد و موارد مالی و پول های کلان در زمینه تبلیغات شاید گزینه های بعدی روی میز باشد.
در روش بازاریابی سنتی بیشتر به میزان فروش تأکید میکنیم، اما بازاریابی چریکی بیشتر بر سود تمرکز و فوکاس می کنیم.  یعنی مهم نیست که چقدر می‌فروشید بلکه این مهم هست که از هر فروش چقدر سود می‌کنید!در اینجا گاهی چند دیدگاه بوجود میآید،مثلا روش فروش بازار چین که میبینید به شدت تمام ایران را در برگرفته و همه اجناس در محصولاتشان به تیراژ بالا بفور پیدا میشود.چین محصولات خود را با تیراژ بالا و سود کم اما در همه بازارها بفروش میرساند .
مثالی در این باب میزنم تا برای شما مساله قابل درک باشد. چندی پیش دستکشی برای شستشوی ظروف خریداری کردم، از مارک آن اسم نمی برم فقط میگویم دستکش ایرانی بود. شما به هر فروشگاه و هایپرمارکتی مراجعه کنید این دستکش یک مدل تولید دارد و از یک جنس است وشما حق انتخاب ندارید.در چند قدم آن سمت تر فروشگاهی بود که تماما محصولات چین را ارائه میکرد فروشگاه آنقدر شلوغ بود که از دور جلب توجه میکرد . داخل آن شدم و به رگالی از دستکش ها برخوردم، شاید ده مدل با سلایق مختلف و مدل های گوناگون مناسب با دست وجود داشت، مطمئنا آن را انتخاب کردم و خریدم و به جرات میتوانم بگویم از خریدم راضی هستم و مایلم باز هم برای اطرافیانم آن را توصیه کنم. دراین مورد هزینه کمتری پرداختم اما جنس مورد رضایتمندی گرفتم. در این مثال سود کم ، مشتری راضی و محصول با خلاقیت وجود داشت آنچه که ما در بازاریابی چریکی مد نظرمان است.

هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هست و بازاریابی چریکی هم بر همین اصل تاکید داره، یعنی بیشتر تمرکز در بازاریابی چریکی بر این هست که اگر مشتریانی پیدا کردید سعی کنید فروش هایی دوباره و دوباره به آن ها داشته باشید، سعی کنید باز هم بیشتر بفروشید و فروش های بزرگ تری به آن ها داشته باشید. در نتیجه اگر محصولات و خدمات شما برای مشتریان مفید بوده باشه و ز روند کار شما و خرید رضایت داشته باشند و لذت برده باشند، برای شما به صورت رایگان بازاریابی انجام میدهند و کسب و کار فیزیکی یا اینترنتی شما به دیگران معرفی میکنند.
در نوع محیطی بازاریابی چریکی برای جذب مخاطب میتوانیم از روش های خلاقانه استفاده کنیم.
                                                                                    
این نوع بازاریابی را برای افرادی توصیه میکنیم که کسب و کار خود را تازه راه انداخته اند و میخواهند با هزینه ها و بودجه کم، مشتری را جذب کنند و سود بالا داشته باشند. در فضای آنلاین روش های متعددی است که میتوانیم کار خود را به دیگران معرفی کنیم و همچنین خلاقیت را در آن روش ها منظور کنیم.

روش های حضور در فضای آنلاین با بازاریابی چریکی:

  • استفاده از شبکه های اجتماعی معتبر و معرفی شغل خود
  • ارسال پیام های ایمیلی به مناسبت ها
  • عرضه محصولات با ضمانت مرجوعی و تحویل در محل
  • پشتیبانی خدمات قابل ارائه
  • خلاقیت در نوع ارتباطات و موارد بصری و قابل سرویس برای مشتریان

ه طور کلى واژه تجارت الکترونیکى اشاره به معاملات الکترونیکى مى نماید که ازطریق شبکه هاى ارتباطى انجام مى پذیرد.خرید ازطریق اینترنت یک نمونه از مثال تجارت الکترونیکى مى باشد صورتحساب نیز به طرق مختلف ازجمله بصورت نقدی، پس از تحویل جنس، واریز وجه به حساب بانکى فروشنده، postal money orderو یا ازطریق کارت اعتبارى مى تواند پرداخت شود.

در این بخش دوازده ایده مختصر برای به کار انداختن تخیل بازاریابی ارائه می شود :

– ایجاد تنوع برای مشتریان دائمی

بهترین اتفاق که ممکن است برای سایت شما روی دهد آن است که مشتریان دایماً از آن بازدید و مرتبًا از آن استفاده کنند. برای این کار هر چند وقت یک بار محتوای سایت خود را تغییر دهید. نکته های هفتگی ارائه کنید یا هر ماه به شکلی متفاوت به معرفی محصولاتتان بپردازید. هر روز نقل قول یا جمله جدیدی بیان کنید.

– سایت خوش ساخت و مرتب طراحی کنید .

انباشتن مطالب بسیار در صفحه اول سایت مشتریان بالقوه را فراری می دهد. صفحه اول را آنقدر ساده طراحی کنید که با یک نگاه بتوان مطالب آن را درک کرد. مهمترین مطلب سایت خود را مشخص کنید و آن را در مرکز و جلو قرار دهید و سایر مطالب را پشت دکمه ها و مستطیل های قابل کلیک بگذارید.

 

– خلق محتوایی فوق العاده

برای موفقیت در هر بازاریابی اینترنتی لازم است که سایتی با محتوای جالب و حاوی اطلاعات سودمند ایجاد گردد. بگذارید مشتریان برای بازدید به سمت سایت شما بیایند.

12 ایده افزایش فروش اینترنتی

– درج اطلاعات سودمند

رویکرد و استراتژی برای ایجاد ترافیک و دستیابی به بازدیدهای بسیار ارزشمند مکرر مستلزم ارائه اطلاعات سودمند و رایگان بدون در نظر گرفتن محدودیت های سخت است.
نگذارید جستجو در سایت شما حالتی بسیار پیچیده بیابد .

 

– سایتی طراحی کنید که تمام مراحل خرید را به طور کامل داشته باشدتمام مراحل خرید را تحت پوشش قرار دهید.

– بررسی و گشت و گذار در سایت خود را دشوار نکنید .

– هرگاه مناسب دیدید، از پخش تصاویر همزمان استفاده کنید .

اگر اساساً پخش تصاویر ویدئویی همزمان با کار شما مرتبط و سودمند است از آن بهره ببرید زیرا به جذابیت سایت شما می افزاید اما به خاطر داشته باشیم تا بازدیدکنندگان علاقه مند بتوانند روی آن کلیک کنند نه به شکلی اجباری.

مرتبط شدن با سایت های دیگر

در یکی از خدماتی که به مشتریان عرضه می کنید صفحه ای را به لینک ها اختصاص دهید. لینکهای مناسبی به خدمات سودمند، تهیه کنندگان محصولات و منابع اطلاعاتی جمع آوری نمایید و مطمئن شوید که همه آنها کار می کنند.

– استفاده از پیشنهادهای تبلیغی در صفحه اول

آیا مایلید به افرادی که از طریق سایت شما تا آخر ماه بعد محصول شما را بخرند، تخفیف ویژه، نمونه رایگان یا کالای تشویقی جالب به صورت هدیه به مشتریان اهدا کنید؟ اگر مایلید این پیشنهاد را در جایی جالب توجه روی صفحه اصلی سایت خود قرار دهید و منتظر نتیجه بمانید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت