DA مخفف عبارت Domain Authority می باشد که در سئو به معنی اعتبار دامنه نزد موتور جستجو می باشد. PA نیز مخفف عبارت Page Authority که به معنی اعتبار صفحه نزد موتور جستجو می باشد.

این دو کلمه بالا رو معمولا توسط موتورهای جستجو گفته نمی شود ولی شرکت moz سیستمی را طراحی کرده است که نتایج تقریبا مشابه ای که با آنچه در موتور جستجو می باشد ارائه می دهد که می توانید از اینجا وارد شوید.

به طور کلی سایت های قدیمی همواره DA و PA بهتری دارند چرا که ارزش دامنه آن ها بیشتر است و گوگل به این سایت ها به عنوان وبسایت پیشکسوت نگاه می کند و همواره امتیاز بیشتری را برای این سایت ها در نظر میگیرد. فرض کنید DA وبسایت شما ۱۵ می باشد این بدان معناست که اگر یک وبسایت مشابه سایت شما وجود داشته باشد و هر دو بر روی یک کلیدواژه کرده باشید، وبسایتی در نتیجه اول قرار میگیرد که در ابتدا DA خوبی داشته باشد.

به طور کلی اکثر سایت ها DA زیر ۷۰ دارند و سایت های که ارزش دامنه اشان ۱۰۰ می باشد همانند فیسبوک و تویتر و سایت های بزرگ می باشند.

اما برای سایت های معمولی DA بالای ۲۰ نسبتا خوب می باشد و بالای ۴۰ نیز بسیار عالی می باشد.

DA را به سختی می شود ارتقاء داد که البته در مطالب بعدی روش های افزایش DA را برای شما شرح خواهیم داد.

اما PA نیز همانند DA در ابتدا به سئو یک صفحه می پردازد و هر چقدر این صفحه غنی تر و با مطلب قوی تری پر شده باشد، PA این صفحه افزایش می یابد. توجه داشته باشید PA معمولا برای هر صفحه جداگانه ارائه می شود در حالی که DA برای یک دامنه می باشد.

معمولا PA بالای ۳۰ بسیار مناسب می باشد.

PA و DA طبق اطلاعاتی که بنده دارم از سال ۲۰۰۴ در حال بروز آوری هست و هم اکنون نیز می توانید جایگزین بسیار خوبی به جای پیچ رنک گوگلی که دیگر آپدیت نمی شود باشد.

البته همانطور که گفته شده سرویس معرفی شده درصد تقریبی به شما خواهد گفت، که بسیار نزدیک به ارزش های یک دامنه نزد موتور جستجو می باشد و البته این تنها با استناد به سخن این سایت می باشد.

اعتبار دامنه(Domain Authority) چیست؟

عکس تزیینی-قدرت دامنه

اعتبار دامنه عبارت جدیدی در دنیای سئو نیست. در صورتی که شما در زمینه‌ی طراحی سایت و سئو فعالیت داشته باشید، ممکن است عبارت اعتبار دامنه(Domain Authority) را به دفعات شنیده باشید. در این مقاله می‌خواهیم مفهوم اعتبار دامنه  و کاربردهای آن را توضیح دهیم. همچنین به بررسی روش به دست آوردن و بهبود آن می‌پردازیم.

اعتبار دامنه(Domain Authoriyt) چیست؟

اعتبار دامنه، قدرت دامنه یا DA یک معیار مهم برای تشخیص اینکه سایت شما چه رتبه‌ای در موتورهای جستجو خواهد داشت، می‌باشد. امروزه اعتبار دامنه و صفحه نقش مهمی را در رتبه‌بندی هر دامنه‌ای ایفا می‌کنند. اعتبار دامنه پارامتری است که توسط شرکت Moz (SaaS company) ایجاد شده است و هدف آن رتبه‌بندی سایت‌ها بین ۱ تا ۱۰۰ است. هر چه یک سایت رتبه‌ی بالاتری داشته باشد، نزد موتورهای جستجو نیز دارای رتبه‌ی بالاتری خواهد بود . البته نباید به مفهوم اعتبار دامنه به عنوان مقیاسی برای اندازه‌گیری سئو نگاه کنید، بلکه آن را پارامتری برای رقابت با سایت‌های دیگر در نظر بگیرید. به این صورت که نمره‌ی دامنه‌ی خود را با رقبای خود مقایسه کنید. سایتی که رتبه‌ی دامنه (DA) بالاتری دارد، به احتمال زیاد در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نیز در رتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیرد.

البته نکته‌ای که باید بدانید این است که نمیتوانیم این مقیاس را به عنوان یک مقیاس مستقل و قطعی در دانستن محبوبیت یک سایت نزد موتورهای جستجو در نظر بگیریم. به عبارت دیگر نمی‌توانیم از روی این مقیاس درباره‌ی محبوبیت یا عدم محبوبیت یک سایت نزد موتورهای جستجو قضاوت کنیم. حتی گوگل نیز این مقیاس را معرفی نکرده است اما در هر صورت می‌توان گفت این مقیاس در اکثر مواقع میزان محبوبیت یک سایت را به درستی نشان می‌دهد.

اعتبار دامنه ۴۰ معیار را برای  محاسبه‌ی رتبه‌‌ی یک سایت در نظر می‌گیرد. احتساب ۴۰ معیار در رتبه‌بندی بسیار زیاد است و به همین جهت اعتبار دامنه عددی ثابت نیست و پیوسته تغییر می‌کند. از جمله‌ی این معیارها می‌توانیم به تعداد بک‌لینک ‌‌های یک سایت اشاره کنیم. معمولا بک‌لینک‌هایی باعث ارتقاء رتبه‌ی سایت می‌شوند که از سایت‌هایی با DA بالاتر دریافت شوند. 

اعتبار دامنه چه کاربردهایی دارد؟

شما می‌توانید با استفاده از اعتبار دامنه میزان عملکرد خود را بسنجید. این سنجش دو حالت دارد. در حالت اول شما می‌توانید قدرت دامنه‌ی خودتان را با رقبایتان مقایسه کنید. حالت دوم در صورتی اتفاق می‌افتد که شما برای بهبود رتبه‌ی سایت خود تلاش کنید. در این صورت قبل از شروع بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو(سئو) و بهبود طراحی سایت، قدرت دامنه‌ی خود را اندازه بگیرید. پس از انجام تلاش‌های لازم برای بهبود رتبه‌ی سایت، بار دیگر میزان اعتبار دامنه‌ی خود را اندازه‌گیری کنید و مقدار بدست آمده را با مقدار شروع کار مقایسه کنید. در نتیجه متوجه بهبود رتبه‌ی سایت خود خواهید شد. البته نتایج بهبود سایت بدون این معیار نیز قابل مشاهده است اما این معیار، کمیتی از میزان رشد سایتتان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

روش بررسی اعتبار دامنه چیست؟

برای بررسی اعتبار دامنه می‌توانیم از  بعضی ابزارهای آنلاین استفاده کنیم. بهترین این ابزارها Moz open site explorer می‌باشد. نحوه‌ی استفاده از این ابزار نیز بسیار ساده است. کافی است URL سایت خود را در قسمت مربوطه وارد کنید.

مشاهده‌ی سایت Moz open site explorer

در شکل زیر نمای ظاهری این ابزار آنلاین را مشاهده می‌کنید:

صفحه اصلی moz-ابزار بررسی اعتبار دامنه

روش بهبود اعتبار دامنه چیست؟

برخی از مواردی که می‌توانند در بهبود اعتبار دامنه تاثیر داشته باشند، عبارتند از:

۱- تعداد روزهایی که تا انقضای نام دامنه مانده است را افزایش دهید.

۲- تعداد بک لینک‌های خود را افزایش دهید و از سایت‌های متعددی بک‌لینک بگیرید.

۳- ساختار لینک داخلی در سایت خود ایجاد کنید.

۴- لینک‌های بدی که به شما داده شده است را حذف کنید. این لینک‌ها می‌تواند شامل لینک‌هایی از سایت‌های اسپم، سایت‌های غیر مرتبط و یا سایت‌هایی که دارای رتبه‌ی پایین‌تری هستند، باشد.

۵- محتوای با کیفیت درج کنید.

۶- موارد سئوی داخلی را رعایت کنید.

برای آشنایی با مفهوم سئوی داخلی و موارد آن می‌توانید مقاله‌ی تکنیک های On Page SEO شامل چه مواردی است را مطالعه کنید.

۷- سرعت لود سایت خود را بالا ببرید.

۸- از تکنیک‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی  و برندینگ بهره ببرید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت