رنکينگ الکسا چيست؟ (Alexa Traffic Rank)

الکسا چيست؟

الکسا نام یکی از کتابخانه‏ ها‎ی مشهور در کشور مصر است که در آن کتابهای معتبر جهانی نگهداری می شود. به همین دلیل وب سایتی که در آن اطلاعات مفیدی بارگذاری می شود، نام الکسا گرفته است.
شرکت الکسا در سال 1996 تاسیس و سه سال بعد  توسط شرکت آمازون اداره شد. در حال حاضر این سایت در ردیف وب سایت‏ها‎ی مشهور جهان شناخته است. بطوری که 30 میلیون سایت در آن رده بندی شده و میزان کاربرانی که از آن استفاده می‎کنند به 9 میلیون نفر در هر ماه رسیده است. در واقع الکسا سایتی که در آن گردآوري اطلاعات ترافيک ديتا، در محيط اينترنت صورت می گیرد. قسمتی از اطلاعات این سایت بدون دریافت هزینه به کاربران ارائه می شود.
از اینرو بسیاری از وبمسترها از طریق الکسا تعداد بازدیدهای سایت‏ خود را بررسی می‎کنند. سایت الکسا می‎تواند تعداد کاربرانی را که در شش ماهه آخر به صفحات سایت وارد  شده اند را برآورد نماید. البته باید توجه داشته که کاربران از طریق وب سایت الکسا وارد سایت شده باشند. همچنین الکسا می‎تواند در زمینه فعالیت تجاری موثر واقع شود که موجب ارتقا راندمان کاری شرکت‏ها‎ ‎شود. اطلاعات و برخی نرم افزارهای رایگانی که از طریق الکسا در اختیار کاربران و بازدیدکننده‏ ها‎ قرار می‎گیرد، در ارتقا رتبه سایت نقش بسزایی را ایفا می کند.

بررسی رنکینگ سایت در الکسا

بررسی و آنالیز رنکینگ سايت در گوگل يكي از شیوه‏ها‎ی بررسي وضعيت وب در اينترنت محسوب می شود. رنکینگ  سايت در موتورهای جستجو می‎تواند از 1 تا 100 و بالاتر باشد.
اگر این رتبه به عدد 1 نزدیک تر باشد، وضعیت سایت نیز بالاتر خواهد بود. برای مثال سایتی رتبه آن 10 است، نسبت به سایتی که رتبه 98 دارد، رتبه بالاتری دارد. این امر می‎تواند در وب سایت الکسا نیز بطور تقریبی مشخص شود. به عبارت دیگر، اگر رتبه سایت X در الکسا 10 باشد و رتبه سایت Y، 40 باشد، می‎توان چنین گفت؛ رتبه سایت X در موتورهای جستجو بالاتر است.
بدین ترتیب رتبه وب سایت الکسا برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت‏ها‎ استفاده می شود.  در صورتی که هدف وبمستر بررسی عملکرد رقبا در گوگل باشد، الکسا گزینه مناسبی خواهد بود. در عین حال نباید غافل شد که ممکن است بازدیدکننده‏ها‎ی سایت X تماما از طریق الکسا وارد صفحات سایت شده اند که این موجب برتری سایت X بر سایت Y شده است.

نحوه عملکرد وب سایت الکسا

وب سایت الکسا می‎تواند تعداد بازدیدکننده‏ گان سایت‏ها‎ی مختلف را بررسی نماید که این کار با استفاده از تول بار نصب شده بر روی مرورگرها صورت می گیرد. زمانی که کاربران از طریق این وب سایت، جستجوهای اینترنتی خود را انجام می‎دهند، تول بار الکسا اطلاعات بازديد از هر سايت را به سرور مرکزي ارسال و نهایتا رتبه سایت را اعلام می کنند.
البته این گفته به معنای تاثیر الکسا بر ارتقا رتبه سایت نخواهد بود زیرا موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت‏ها‎، حساسیت زیادی دارند و نمی توانند با توجه به محاسبات الکسا، رتبه سایت‏ها‎ را مشخص نمایند.

اگر چه وب سایت الکسا می‎تواند برای ارتقا رتبه سایت به وبمسترها‎ کمک کند، اما نمی تواند آمارهای خود را در نتیجه گیری نهایی گوگل دخالت دهد. برخي مدیران سایت ها مي توانند با ثبت نام سايت خود در الکسا، مجوزات لازم را برای سایت خود دریافت و سپس از اطلاعات آن استفاده نمایند.
در حال حاضر در رتبه الکسا در جهان، سایت‏ها‎یی همچون فيسبوک، ياهو، يوتيوب و گوگل در صدر قرار می گیرند. در کشور ما، سایت‏ها‎ی گوگل، بلاگفا و یاهو در رتبه اول تا سوم هستند و کاربران اینترنتی بیشترین استفاده را از آنها دارند.

الکسا بعنوان یک روش مطمئن برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت محسوب می شود و تنها زمانی نتایج آن قابل اعتماد است که غالب بازدیدکنندگان از طریق آن وارد صفحات سایت شده باشند. به همین دلیل به منظور ترغیب کاربران جهت استفاده از این سایت، باید تمامی تلاش خود را به کار بست.

رتبه‌بندی الکسا چیست و چه‌قدر مهم است؟

انسان ذاتا تمایل به شماره‌گذاری چیزها دارد؛ با این کار می‌تواند بهتر قیاس کرده و اشیای هم‌نوع را رتبه‌بندی کند. وب‌سایت‌ها هم از این موضوع مستثنی نیستند؛ به‌هرحال صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای بررسی روند رشد و توسعه‌ی تجارت خود نیازمند معیارهایی هستند تا بتوانند به مقایسه وضعیت فعلی و گذشته بپردازند. برای این منظور چندین روش وجود دارد و یکی از شناخته‌شده‌ترینِ آن‌ها رتبه‌بندی «الکسا» (Alexa) است. در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که وب‌سایت‌ها چگونه در الکسا رتبه‌بندی می‌شوند و اساسا رتبه‌های الکسا تا چه‌ حد اهمیت دارند. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

الکسا چیست؟

الکسا در سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد؛ چندی بعد در سال ۱۹۹۹ میلادی به‌وسیله‌ی شرکت بزرگ آمازون خریداری شده و به یکی از زیرمجموعه‌های آن تبدیل شد. الکسا به‌طور تخصصی در زمینه‌ی گردآوری داده‌های ترافیکی وب فعالیت می‌کند و این کار را از طریق نوارهای ابزار و افزونه‌های مرورگرها انجام می‌دهد. البته شرکت الکسا پیش‌تر در حوزه‌های دیگری چون ایجاد پایگاه داده برای امور جست‌وجو نیز فعالیت داشت که دیگر متوقف شده‌اند.

اما آن‌چه باعث شهرت این شرکت شده، «رتبه‌بندی الکسا» است که به عنوان مشخصه‌ای از محبوبیت وب‌‎سایت‌ها است؛ یا آن‌طور که خود شرکت می‌گوید این ابزار، برای فهمیدن این‌که در سه ماه گذشته «یک وب‌گاه در چه حال بوده» به کار می‌رود.

الکسا

رتبه‌دهی چه‌طور انجام می‌گیرد؟

بر اساس آن‌چه در صفحه‌ی «داده‌های ما» در وب‌گاه رسمی الکسا آمده، رتبه‌ها با استفاده از ترکیبی از تخمین مراجعه‌کنندگان یکتای روزانه به یک وب‌سایت و تخمین شمار صفحه‌های بازدیدشده‌ی آن وب‌سایت در سه ماه گذشته محاسبه می‌شوند. بدین ترتیب بالاترین رتبه به وب‌گاهی تعلق می‌گیرد که جمع بیش‌ترین مراجعه‌کننده‌ی یکتا و صفحه‌ی مرورشده را داشته باشد.

همان‌طور که گفته شده، داده‌های مورد نیاز از طریق کاربران وبی تامین می‌شود که یکی از ۲۵٬۰۰۰ افزونه‌ی مرورگر الکسا برای کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر را استفاده می‌کنند. سپس یک الگوریتم انحراف‌های بالقوه‌ی مختلف و وب‌سایت‌هایی که احتمالا در آمار نیامده باشند (عاملی که مدت‌ها است درباره‌ی آن کاری نشده) را اصلاح و جبران‌سازی می‌کند. درنهایت با تعدیل داده‌ها بر پایه‌ی مراجعه‌کنندگان مناطق جغرافیایی، رتبه‌بندی انجام می‌گیرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌          ‌

چه‌طور می‌توان رتبه‌ی الکسای یک وب‌سایت را مشاهده کرد؟

دسترسی به این قسمت راحت است: خیلی ساده به وب‌گاه رسمی الکسا بروید، نام کامل وب‌سایت موردنظر به همراه دامنه‌ی آن را وارد کنید. برای اطلاعات بیش‌تر کافی است در صفحه‌ی نتایج، پایین بروید تا به مواردی چون نرخ پرش (Bounce Rate)، میانگین روزانه‌ی صفحه‌های مرورشده به‌وسیله‌ی مراجعه‌کنندگان، زمان گذرانده‌شده‌ی روزانه در وب‌سایت، مراجعان هدایت‌شده از جست‌وجوگرها، فهرستی از وب‌گاه‌های مرتبط و حتی سرعت بارگذاری صفحه‌ها دست پیدا کنید.

اصولا رتبه‌ی یک وب‌سایت در الکسا چه معنایی دارد؟

به نظر می‌رسد ارتباطی بین رتبه‌ی الکسای یک وب‌سایت و ترافیک استفاده شده‌ی آن وجود دارد؛ بنابر آن‌چه در خود سایت الکسا آمده «ترافیک رتبه‌های ۱۰۰٬۰۰۰ و بالاتر به‌سختی قابل تخمین است و بر همین اساس، هرچه رتبه‌ی وب‌سایت به ۱ نزدیک‌تر شود رتبه‌ی ترافیکی آن هم دقیق‌تر می‌شود.» دقت محاسبات الکسا برای رتبه‌های بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ به‌قدری پایین است که می‌توان آن را کاملا بی‌مصرف دانست.

رتبه بندی الکسا

چرا خیلی‌ها اعتقادی به الکسا ندارند؟

بسیاری از کسانی که برای وب‌سایت‌شان به اطلاعات قابل اعتمادی مانند «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) دسترسی دارند، خصوصا آن‌هایی که این داده‌ها را برای بیش از یک وب‌گاه مورد تحلیل قرار می‌دهند، اغلب سمت‌و‌سوی وب-ترافیک و آمارهای ارایه‌شده‌ی الکسا را زیر سوال می‌برند.

در کل اگر منصفانه به رتبه‌بندی الکسا نگاه کنیم دو ضعف انکار‌ناپذیر در آن وجود دارد:

  • نخست این‌که الکسا امکان جمع‌آوری داده از تمام کاربران وب را ندارد؛ چراکه خیلی ساده روشی برای دسترسی به عادات مرورگری همه‌ی آن‌ها در اختیار نداشته و همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد تنها به‌وسیله‌ی افزونه‌هایی که روی مرورگر چند میلیون کاربر وجود دارد داده‌ها را به‌دست می‌آورد. به همین خاطر طبیعی است که تصور کنیم خیل عظیمی از کاربران، هیچ‌یک افزونه‌های الکسا را نصب نکرده باشند.
  • دوم این‌که علی‌رغم ضعف گفته‌شده و حجم انتقادها و ایرادهای فنی و علمی‌ای که به نظام رتبه‌بندی الکسا و نحوه‌ی مواجهه و محاسبه‌ی خطاهای محتمل آن وجود دارد، این شرکت کماکان اقدامی قانع‌کننده برای شفاف‌سازی درباره‌ی این‌که «رتبه‌بندی الکسا چگونه با استفاده از ترکیب تخمین مراجعه‌کنندگان یکتای روزانه به یک وب‌گاه و تخمین میانگین تعداد صفحات مرور شده ظرف سه ماه گذشته محاسبه می‌شود» انجام نمی‌دهد.

آیا رتبه‌ی الکسا مهم است؟

مسلما وضعیت یک وب‌سایت برای اغلب صاحبان آن‌ها خیلی مهم است. به نظر می‌رسد در مجموع برای پی‌گیری و نظارت دایم بر روند پیشرفت یک وب‌سایت استفاده از گوگل آنالیتیکس بهتر از داده‌های الکسا باشد؛ اما به همین نسبت برای سنجش میزان محبوبیت در قیاس با رقبا، می‌توان گوشه چشمی هم به آمار الکسا داشت تا انحراف‌های احتمالی از رویه‌ی صحیح به حداقل برسد. هرچند بعید است چند رتبه بالا و پایین در الکسا به معنای اختلاف فاحش در ترافیک دو وب‌گاه باشد.

نتیجه‌گیری

قطع یقین وجود آمار ارايه‌شده از سوی الکسا به عنوان معیاری فراگیر در فضای وب خوب است؛ خصوصا همان‌طور که در آغاز گفته شد اختصاص شماره و رتبه به وب‌سایت می‌تواند مقایسه و بررسی عمق نفوذش را ساده‌تر کند. اما مهم این است که این قیاس تا چه حد دقیق و قابل اتکا است که به نظر می‌رسد شرکت الکسا تا به دست آوردن اعتماد همه‌ی کاربران راه درازی در پیش دارد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت