شاید تا همین چند سال گذشته کمتر کسی کلمه سئو ( SEO ) را شنیده بود، ولی این روزها اولین چیزی که در هنگام طراحی سایت به ذهن هر کسی خطور می کند مبحث سئو و بهینه سازی گوگل می باشد. پس باید نسبت به این موضوع توجه بسیار زیادی کنیم و هر چه زودتر کسب و کار خود را در موتور های جستجو بخصوص گوگل معرفی کنیم. این مسئله اهمیت نقش سئو در بازاریابی اینترنتی را به وضوح نشان می دهد. (برای مطالعه بیشتر به مقاله طراحی یک سایت خوب چه نقشی بر روی بازاریابی کسب و کار شما دارد؟ مراجعه نمایید.)

استفاده روزافزون عموم مردم از اینترنت و فضای مجازی باعث شده برای یافتن خدمات و محصولات مورد نظر خود سریعا به اینترنت رجوع کنند و به طور قطع می توان گفت بیش از ۹۰ درصد مردم ایران برای یافتن خدمات و محصولات خود از جستجوی گوگل استفاده می کنند. سوالی که پیش می آید این است که چرا سئو هدفمندترین نوع تبلیغات و سرمایه گذاری می باشد؟

در جواب این سوال باید گفت که وقتی کسی کلمه ای را در اینترنت جستجو می کند که به آن موضوع قطعا نیاز دارد ولی در تبلیغات به روش های دیگر که هزینه های بسیار گزاف تر نسبت به اینگونه تبلیغات دارند ممکن است کاربر ( مشتری ) خیلی راحت و بی توجه از کنار آن بگذرند.

پیچیده شدن روز به روز الگوریتم های گوگل

خیلی از کسانی که دارای وبسایت هستند مبحث سئو خود را خودشان انجام می دهند و تا حدی هم نتیجه می گیرند اما باید توجه کرد الگوریتم های گوگل روز به روز پیچیده تر می شود و مبحث سئو امروزه به یک بخش تخصصی تبدیل شده است و اگر برای مبحث سئو از سایت خود نیرویی را استخدام نکرده و یا آن را کارشناسان مربوطه واگذار نکرده اند قطعا در سالهای آینده با ریزش و افت مواجه خواهند شد!

باید گفت در بسیاری از کلمات رقابت بسیار راحت و آسان است اما همانطور که گفته شد با توجه به استفاده روز افزون مردم از اینترنت ممکن است رقیبانی جدی پیدا کنید که شما را از رقابت حذف کنند!

متاسفانه در کشور ما به مبحث سئو به صورت اصولی نگاه نمی شود اما اگر در این موضوع سرمایه گذاری کنیم می توانیم نتایج بسیار بهتری برای رونق بخشیدن به کار خود نسبت به روش های دیگر بگیریم!

افزایش ورودی گوگل

از آنجا که افزایش ورودی گوگل یکی از عوامل پر طرفدار بودن و داشتن رنک در جستجوهای گوگل است، در ادامه این مطلب به بررسی راه کارهای افزایش ورودی گوگل بصورت طبیعی می پردازیم، که با انجام آن هم سایت خود را به یک سایت پربازدید از نگاه موتور جستجوگر گوگل تبدیل می کنید و هم باعث افزایش بازدید و اعتبار و سئو سایت خود می شوید.

  • ۸۷ درصد بازدید واقعی یک وب سایت از طریق موتورهای جستجو گوگل بوجود می آیند.
  • ۶۳٫۵ درصد کسانی که دنبال مطالبی که نیاز دارند از طریق موتور جستجوگر گوگل وارد سایت می شوند.
  • تعداد جستجوهای انجام شده در سال گذشته در دنیا ۱۳۷ میلیارد جستجو بوده که گوگل با ۸۵ میلیارد بالاترین سهم را داشته است.

راه کارهای افزایش ورودی گوگل

۱- با گوگل دوست باشید.

ثبت سایت در گوگل

یکی از راه های بالا بردن ترافیک یک سایت، ثبت سایت در گوگل می باشد که برای اینکار شما می توانید به آدرس (!!!Error 404 (Not Found)) مراجعه و سایت خود را ثبت کنید. دقت کنید که داخل فرم مخصوص در آن صفحه آدرس کامل سایت را بهمراه پیشوند http:// باید وارد کنید و در ضمن نیازی به ثبت همه صفحات سایت نیست و فقط صفحه اصلی یا همان homepage کافی است چون گردشگر گوگل بنام Googlebot بقیه محتوای سایت را از همان صفحه اول پیدا می کند. پس فراموش نکنید که صفحه اصلی شما باید به همه نقاط سایت لینک داشته باشد.
البته به این نکته توجه داشته باشید ثبت سایت در گوگل مدتی زمان می برد.

رتبه بندی صفحات سایت

یکی از نکاتی که خیلی باید دقت کنید، رعایت کردن اصول و قوانین گوگل می باشد تا صفحات سایت شما در نتیجه های اولیه هنگام جستجو قرار گیرد. پس از یافتن سایت شما توسط Googlebot، صفحات تجزیه تحلیل می شوند و در یک الگوریتم، رتبه می گیرند.

تکنیک های سئو را فراموش نکنید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بخش مهمی از سئو سایت و افزایش رتبه گوگل را تشکیل می دهد.پ س بهتر است سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا هم افزایش رتبه گوگل را داشته باشید و هم ورودی گوگل سایت شما بالاتر برود.

همچنین همیشه سعی کنید سایت‌های مربوط به سئو را دنبال کنید چون تکنیک سئو هر روز در حال تغییر است و مطمئناً سئو سازی قسمت بسیار مهمی برای جذب بازدیدکننده از طریق موتور های جستجو که بیش از ۸۰ درصد ترافیک یک سایت را می‌سازند خواهد داشت. البته این قانون تنها در زمانی عملی است که با مراجعه به سایت منبع در این باره اطلاعات خود را بروز کنید و از تکنیک‌های چند سال قبل برای بهینه سازی سایت خود به اشتباه استفاده نکنید.

۲- کاری نکنید که گوگل با شما قهر کند.

کپی ممنوع !

آیا مطالب سایت خود را از سایت های دیگر کپی می کنید؟ در الگوریتم های جدید، گوگل می تواند بفهمد که سایت شما دارای محتوای اصلی است یا از سایت های دیگر کپی شده!
گوگل با محتوای کپی به شدت برخورد می کند و باعث کاهش رتبه سایت شما می شود. پس محتوا را تولید کنید تا هم بازدیدکنندگان را کاربران همیشگی سایت کنید و هم قدمی مثبت در زمینه افزایش پیج رنک سایت خود برداشته باشید!

ایجاد محتوای جدید

سعی کنید مطالب جدید و اختصاصی منتشر کنید گاهی ایجاد مطالب و محتوای جدید در سایت مانند بمب در فضای مجازی منتشر می شود. و این مسلما به نفع شماست.

بیشتر سعی کنید مطالبی که دارای محبوبیت هستند و مخاطب بیشتری دارند را منتشر کنید.

به طور منظم مطالب جدید منتشر کنید. اگر به تنهایی نمی توانید نویسنده جذب کنید. این مورد در ایندکس شدن مطالب شما در گوگل نیز نقش مهمی دارد

با هر سایتی تبادل لینک انجام ندهید!

بسیاری از وبمستران بعد از راه اندازی سایت خود شروع به تبادل لینک با درج نظرات در سراسر وب، تبادل لینک تصادفی با سایتها و … می کنند. توجه داشته باشید که در الگوریتم های جدید گوگل مهم کیفیت است نه کمیت!

در واقع اگر با سایت های بی محتوا و کم ارزش تبادل لینک انجام دهید به نوعی باعث کاهش رتبه سایت خود شده اید! پس کیفیت را فدای کمیت نکنید.

به دنبال تقلب نباشید!

ممکن است افراد باهوش راه هایی کاذب برای افزایش رتبه خود و دیگران در موتورهای جستجو ابداع کنند. اما فراموش نکنید که همواره یک رقابت بین این افراد و موتورهای جستجو وجود داشته است. این افراد همواره این روش ها را کشف و عمومی کرده اند و از طرف دیگر هم موتورهای جستجو به دنبال پیاده سازی روش های مقابله ای بوده اند که به نظر می رسد که یک بازی بی پایان باشد. از طرفی موتورهای جستجو روز به روز هوشمند تر می شوند و فریفتن آنها هم مشکل تر می شود.

به عنوان یک مثال در این زمینه می توان به تگ های متای keywords و description که در HTML 1 برای معرفی کلمات کلیدی و توضیح صفحات تعبیه شده بود اشاره کرد. در ابتدا گوگل از این تگها به عنوان شاخص های اصلی فهرست بندی صفحات استفاده می کردند که همین مسئله باعث شد که طولی نکشد تا سیل سوء استفاده ها از این تگ ها آغاز شود. افراد انواع کلمات کلیدی و عبارت های مطلوب خودشان را تنها برای جذب بازدید کننده در این تگها قرار می دادند و موتورهای جستجو هم آنها را فهرست می کردند. اما طولی نکشید که موتورهای جستجو هم متوجه این مسئله شدند و کم کم از تاثیر این تگها در نحوه فهرست بندی کاستند.

این روند به گونه ای ادامه پیدا کرد که به عنوان مثال جستجوگر گوگل در بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ اصلا این تگها را در نظر نمی گرفت. بعدها با پیشرفت و بالا رفتن هوش مصنوعی این جستجوگر مجددا این تگها مورد توجه قرار گرفت به طوری که در حال حاضر این تگها تنها زمانی تاثیر خواهند داشت که با موضوع صفحه مرتبط تشخیص داده شوند.

بهتر است به جای پرداختن به تکنیک های تقلب به دنبال راههای اصولی بود.

به روش های دروغین توجه نکنید.

افرادی هستند که بنا به تصور غلط و یا هر دلیل دیگری اقدام به معرفی روش هایی می کنند که ادعا دارند به سرعت رتبه سایت را افزایش می دهد. به عنوان مثال استفاده از سایت های افزایش بازدید و …

و یا روش هایی مانند:

  1. تا می توانید در صفحات خود تگ متا بگذارید و موارد آنها را با کاما از هم جدا کنید.
  2. در صفحه خود حتما به گوگل لینک بدهید.
  3. در صفحات خود متن نامرئی بگذارید.
  4. پایین صفحه خود را پر نقطه کنید و هر کدام از آنها را به یکی از صفحات خود لینک کنید، چند تا از آنها هم به موتورهای جستجو مثل گوگل و یاهو لینک کنید.
  5. همه نوشته های صفحه تان را در تگ H1 قرار دهید.

بدیهی است که اکثر این روش ها نه تنها بی فایده است بلکه به عنوان تقلب شناخته شده و رتبه سایت شما را پایین هم بیاورد.

از اسپم بپرهیزید.

بعضی ها با خواندن برخی مقاله های سئو فکر می کنند کلید کار این است که صفحات خود را پر از کلمات کلیدی و بدون مفهوم کنند که کاملا اشتباه می باشد. فراموش نکنید که هدف نهایی شما کاربران هستند و اگر بالفرض هم با کلمات کلیدی دروغین وارد سایت شما شدند به سرعت آن را ترک خواهند کرد و تاثیر بدی از سایت شما بر روی آنها باقی خواهد ماند. همچنین موتورهای جستجو هم دارای تکنیکهایی برای تشخیص کلمات کلیدی دروغین می باشند.

۳- گوگل را فراموش نکنید.

بررسی سایت

برخی از وبمستران تصور می کنند که به محض این که به رتبه ایده ال خود رسیدن و ورودی گوگل خوبی پیدا می کنند فکر می کنند کار تمام است و گوگل را فراموش می کنند. که این تصور تصور کاملا اشتباهی است. که این تصور اشتباه باعت می شود پس از مدتی ورودی های شما کاهش پیدا کند.

برای جلوگیری از مشکل در ورودی های گوگل بهتر است سایت خود را در بازه های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید. می توانید کسی را استخدام کنید که هر روز یا هر هفته سایت شما را در کلمات کلیدی که مدنظرتان است مورد بررسی قرار دهد. این فرد باید چک کند که ایا شما افت شدید داشته اید و یا حتی از نتایج به طور کل حذف شده اید یا نه.

دسته بندی : افزایش فروش سایت