نیاز فروشگاه‌های اینترنتی به گوش دادن به تفکر جمعی (Social Listening)

این‌طور به نظر می‌رسد که هر بار کامپیوتر را روشن می‌کنید یا به خبری از دنیای تکنولوژی گوش می‌کنید چیزی در مورد یک اپلیکیشن یا فن‌آوری جدید وجود دارد که توجه شما را به خود جلب کند. به همین دلیل است که شاید وقتی مکالمات و دیدگاه‌های جامعه درباره‌ی یک برند در حوزه دیجیتال در سطح اخبار ظاهر می‌شود شما دچار تردید شوید. اگرچه به نظر می‌رسد که دیدگاه و تفکرات جامعه در این مورد زودگذر باشد ولی با این حال بسیار برای فروشگاه‌های آنلاین مفید است.

در پست بلاگ امروز به این مسئله مفید و مؤثر می‌پردازیم و با ما همراه باشید.

گوش دادن به تفکرات و دیدگاه جمعی یا Social Listening چیست؟

درواقع می‌توان آن را تعبیر دقیقی از مفهوم گوش دادن و رصد کردن آنچه مردم در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند دانست. به‌طور کلی این مورد شامل ردیابی و جستجوی هشتگ هایی است که در گفتگوها در فضای مجازی یافت می شود. موضوعات می توانند به همان گستردگی یا در عین حال مختصری باشد که به آن علاقه دارید. با یک نظارت ساده بر آنچه جامعه دیجیتال می‌گوید، شما یاد خواهی گرفت مد روز هنگامی در حال اتفاق افتادن است چیست. چیزی که مهم‌تر است این است که شما می‌توانید واکنش‌های دست اول جامعه نسبت به این خبرها و اتفاقات در این حوزه را ببینید.

گوش دادن به تفکرات یا دیدگاه‌های جامعه چه منفعتی می‌تواند برای فروشگاه آنلاین داشته باشد؟

تا زمانی که فروشگاه اینترنتی شما در فضای دیجیتال وجود دارد شما باید به آنچه مردم می‌گویند نظارت داشته باشید. دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا یک فروشگاه اینترنتی باید دیدگاه و تفکرات جمعی را به کار گیرد: دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی و آنچه شما فکر می‌کنید.

۱- رسیدگی به شکایت‌های مشتریان در زمان واقعی

گوش دادن به دیدگاه و تفکرات جمعی یک راه عالی برای اینکه همیشه در صدر افرادی باشید از مسائل بالقوه‌ای که مشتریان با آن درگیر هستند، با خبر باشید. به‌طور مثال اگر راه‌های ارتباطی شما مسدود شده و کسی نمی‌تواند با شما ارتباط بگیرد، احتمالاً برای اولین بار این موضوع را در رسانه‌های اجتماعی می‌شنوید. بکار گرفتن و گوش دادن افکار جامعه دیجیتال خیالتان را از اینکه توان عکس‌العمل نشان دادن در مقابل هر مشکل در بهترین حالت را دارد راحت می‌کند و خدمات مشتریان را در اسرع وقت فراهم می‌کند.

۲- از مشتری بازخورد بگیرید

 

با بسیاری از مردم مکالمه داشتن و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی شما را کاندید می‌کند که بازخورد فیلتر نشده‌ای از محصولات خود داشته باشید. بدون نیاز به بررسی‌های بازاریابی سنتی و فرم‌های نظرسنجی، به‌سادگی با گوش دادن به آنچه مشتریان شما می‌گویند، از یک بازخورد ثابت و بی‌طرفانه آن هم به‌صورت رایگان برخوردار می‌شوید و این مورد همچنین محبوب‌ترین راه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فروشگاهتان به شمار می‌رود.

۳- از گرایش‌های صنعت اطلاع پیدا کنید

با گذاشتن گوش روی زمین و شنیدن هر آنچه جامعه دیجیتال در حال گفتن است، می‌توانید در خط مقدم گرایش‌های صنعت بایستید. از روند محصولات خاص در چرخه صنعت یا کانون توجه شبکه‌های اجتماعی به‌وسیله‌ی تعداد خالص اشتراک‌ گذاری‌ها، لایک ها، ری توئیت ها  و پین ها، اطلاع پیدا خواهید کرد. مشتریان یک محصول یا یک گرایش صنعتی را به‌وسیله‌ی اشتراک ‌گذاری با دوستان خود اعتباری ببخشند. اگر این دوستان خود در چرخه اشتراک گذاری قرار بگیرند، می‌توان آن را نشانه‌ی خوبی از تائید جامعه بر آن محصول دانست و با آگاه بودن از آنچه مردم در مورد آن هیجان‌زده هستند، می‌توانید بر اساس آن برای سرمایه برنامه‌ریزی کنید.

چطور باید شروع کرد؟

۱- فهرستی از موضوع‌ها و کلمات کلیدی که تمایل به دنبال کردن آن‌ها در فضای مجازی دارید درست کنید.

۲- اطلاعیه‌ها (notifications) را به‌عنوان ابزاری برای شنیدن و آگاه شدن از افکار جامعه تنظیم کنید. اگر از یک پلت فرم برای آگاهی از نحوه اشاعه محتوا استفاده می‌کنید، می‌توان گفت به‌طور کلی خود این پلت فرم‌ها نیز می‌توانند ابزاری برای نظارت بر جامعه مخاطب شما باشند.

۳- زمانی را به بررسی نتایج خود اختصاص دهید. ایجاد اطلاعیه‌ها (notifications) بدون اینکه زمانی به بررسی نتایج آن بپردازید، فایده‌ای ندارند.

۴- اگر با حجم عظیمی از قیل و قال‌ها و پچ‌پچ‌های بی‌اساس روبرو شدید، کلمات کلیدی را از داخل آن‌ها بیرون بکشید و به چیزهای ویژه تبدیل کنید.

۵- به‌سرعت به افراد آنلاین پاسخ دهید و وارد تعامل شوید.

رخنه بزرگ امنیتی، باعث به سرقت رفتن میلیون ها دلار شد!

شاید در دنیای تجارت الکترونیک، نام BitCoin را شنیده باشید. بیت کوین در واقع واحد پول دیجیتالی است که کیف پولی مجازی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از آن بدون نیاز به پول واقعی تجارت کنند.

حالا در دومین رخنه بزرگ امنیتی در مبادلات ارزی مانند Bitfinex، حدود ۱۱۹,۷۵۶ بیت کوین از حساب کاربران به سرقت رفت. این ۱۲۰,۰۰۰ بیت کوین به ارزش تقریبی ۷۸ میلیون دلار، از Bitfinex که یکی از محبوب ترین واحدهای مبادلات ارز می باشد، در هنگ کنگ به سرقت رفته است.

این هک، که بزرگترین در نوع خود است و محدود به کیف پول های بیت کوین که توسط شرکت نگهداری می شدند می باشد، Bitfinex را مجبور به توقف معاملات و گزارش دزدی برای اجرای قانون کرد که بیانیه آن در وبسایت شرکت منتشر شد.

 

Bitfinex در این بیانیه نوشته است: “ما مشغول بررسی این رخنه امنیتی برای مشخص نمودن آنچه اتفاق افتاده است هستیم. اما می دانیم که بیت کوین بعضی از کاربران ما به سرقت رفته است. ما متعهد به مشخص کردن کاربرانی هستیم که متاثر از این رخنه امنیتی می باشند.”

Zane Tacket، مدیر روابط عمومی و توسعه محصول Bitfinex گفته است: “این ۱۲۰٫۰۰۰ بیت کوین از کیف پول های جدا شده کاربران به سرقت رفته بود”. ارزش بیت کوین بر اساس گزارشاتی که سایت CoinDesk منتشر کرده، حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این ۱۲۰٫۰۰۰ حساب بیت کوین برای حدود ۰٫۷۵% از کل تراکنشات بیت کوین می باشد.

Antony Lewis، یکی از کارشناسان بیت کوین در سنگاپور گفته است: “این بزرگترین مبادله دلار می باشد. بنابراین در خارج از چین، هر کس یک حساب در آن دارد. بیت کوین بسیار روان است و مردم می توانند به دور از حاشیه روزانه حجم بالایی از مبادلات را انجام دهند.”

هنوز مشخص نیست که دزدی کار افراد داخلی بوده و یا هکرها از بیرون به سیستم دسترسی داشته اند. همچنین هنوز معلوم نیست که آیا Bitfinex مجبور به اعلام ورشکستگی خواهد شد یا نه. خسارتی مشابه بیت کوین، که به یکی از مبادلات ارزی وارد شد، MtGox را در سال ۲۰۱۴ مجبور به جلوگیری از ورشکستگی و بازداشت مدیر اجرایی آن Mark Karpeles در ژاپن کرد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت