زمانی که نام کسب و کار اینترنتی مطرح می شود غالب افراد به فروش اینترنتی فکر می کنند! موفقیت دیجی کالا سبب شده تا بسیاری از کاربران برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود به سراغ راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین بروند.در این مطلب می خواهم انواع مدلهای رایج کسب و کار اینترنتی را معرفی کنم تا بتوانید ضمن آشنایی با این مدلها، مدل کسب و کار اینترنتی خود را با شناخت، اطمینان و دقت بیشتری انتخاب نمایید.

۱-فروش مستقیم

در این مدل، کسب و کار شما مستقیماً به کاربر کالا یا خدمات می فروشند.در این مدل، شما عامل اصلی فروش هستید.

فروش کالا : دیجی کالا، بامیلو، فینال،شیکسون

فروش خدمات : شرکتهای طراحی سایت

۲-واسطه گری

در مدل واسطه گری، کسب و کار شما بین فروشنده ها و مشتریان واسطه شده و بدون آنکه خود، صاحب کالا یا خدمتی باشد امکان خرید و فروش را در سایت ایجاد می کند.

واسطه فروش محصولات : ایسام، موزاندو، نت برگ، گوپاس، قیمت یاب

واسطه فروش خدمات : پونیشا، شبکه تبلیغات، کافه بازار

۳-تولید محتوا

در مدل تولید محتوا سایتها باید به طور مستمر محتوا منتشر کنند.در واقع این مدل مخصوص وبسایتهاییست که محتواهای خود را رایگان در اختیار بازدیدکننده ها قرار می دهند (منظور از محتوا، مطالب متنی، تصویری و ویدیوییست ) .

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط خود : برترینها، خبرآنلاین، دیجیاتو

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط کاربران : آپارات، لنزور

۴-ارائه امکانات و خدمات آنلاین

برخی سایتها خدماتی را به طور رایگان ارائه می دهند که مورد نیاز کاربران می باشد اما بخشی از این  خدمات به عنوان گزینه های تکمیلی و اختیاری تنها با پرداخت مبلغ و خرید عضویت ویژه قابل استفاده می باشد.

بازی آنلاین آسمان دژ،سیستم مدیریت پروژه تسکولو

۵-ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنت به طور مقطعی نیاز به بسترهایی دارند تا هدف خود را محقق کنند.در این مدل کسب و کار اینترنتی می توان این بسترها را فراهم کرد.به مثالهای زیر توجه کنید:

نیاز به بحث و تبادل نظر : انجمن گفت و گوی نود و هشتیا
نیاز به برقراری ارتباط : شبکه اجتماعی کلوب
نیاز به نوشتن مطالب در اینترنت : سرویس وبلاگدهی بلاگفا
نیاز به انتشار آگهی تبلیغاتی : سایت دیوار

۶-آموزش مجازی

در این مدل می توان دوره های آموزشی و یا خدمات آموزشی را به صورت مجازی و آنلاین برگزار نمود.

ای-سمینار(سمینارها و وبینارهای آنلاین)، وبیاد( بستر انتشار ویدیوهای آموزشی توسط افراد )، پارس ام بی ای ( دوره های مجازی )

۷- مدل چندگانه

در بسیاری از موارد می توان چند مدل کسب و کار اینترنتی را با هم ترکیب نمود.

پونیشا : واسطه خدمات + ارائه امکانات ویژه

همکاری در فروش پایگان : فروش مستقیم کالا + ارائه بستر درآمدزایی کاربران

فیس نما : بستر ارتباط اجتماعی + ارائه امکانات ویژه

این مدلها، سرتیتر مدلهای کسب و کار اینترنتی بوده که هر کدام را می توان به زیرشاخته های متعددی تقسیم نمود.اما گاهاً قرار دادن یک کسب و کار اینترنتی در یک زیرشاخته کار دشواری خواهد بود و حتی ممکن است کسب و کار اینترنتی شما آنچنان نوآورانه باشد و مدل جدیدی را ارائه کند که در هیچ کدام از این دسته بندیها نباشد.ختم کلام آنکه وقتی مدل کسب و کار شما مشخص باشد می توان مدلهای درآمدزایی کسب و کار اینترنتی را تعریف نمود؛ لذا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، ابتدا نوع خدمات و ارزشهای پیشنهادی سایتتان را مشخص کرده و سپس مدل درآمدزایی آن را تعریف نمایید.

کسب و کار اينترنتي

این نوع کسب و کار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر ، اینترنت، و توسعه ی جامعه ی خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.

 تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكي

بسياري از افراد، كسب و كار اينترنتي (E-Business) را با تجارت الكترونيكي (E-Commerce) اشتباه مي گيرند در حاليكه اين دو مبحث با يكديگر متفاوتند. به عبارتي E-Business به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايه گذاران و… كه از طريق شبكه اينترنت انجام مي‌گيرد اطلاق مي‌شود در حاليكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت مي باشد و خود، زيرمجموعه اي از E-Business است.

انواع كسب و كارهاي اينترنتي

امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را مي‌توان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسيم بندي كرد:
۱- ايجاد اجتماعات آنلاين
۲- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف
۳- تبليغات اينترنتي
۴- ارائه خدمات تخصصي به ديگران
۵- ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش
۶- تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
۷- چند رسانه اي يا مالتي مديا
۸- پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
۹- خدمات مربوط به ايميل
۱۰- سرمايه گذاري مشترك

 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.
یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

راه اندازی سایت  اینترنتی

ثبت اسم اینترنتی

هر سایت اینترنتی اسم منحصر به خود را دارد. مانند  Yahoo . com  یا google . com .به اینها اسم دمین  می گویند.
این اسم منحصر به فرد است که سایت شما را از دیگر سایت های اینترنتی متمایز می سازد. ثبت اسم اینترنتی و فرستادن  آن، باعث می شود که دیگران بتوانند از طریق این اسم اینترنتی به شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، وقتی که شما سایت اینترنتی تان را راه اندازی کنید، کاربران اینترنت می توانند مثلاً با تایپ آدرس (( com. اسم شرکت شما. www)) در جست و جوگر صفحه ی اینترنت، شما را بیابند. شرکتهای مختلفی هستند که در زمینه ی انتخاب نام و ثبت آن در اینترنت از شما حمایت و پشتیبانی کنند.

 

فناوري اطلاعات

    فناوري اطلاعات عبارتست از كاربرد رايانه‌ها و ديگر فناوري‌ها براي كار با اطلاعات. در اينجا هر گونه فناوري اعم از هر گونه وسيله يا تكنيك مد نظر است. عموماً در فناوري اطلاعات به اشتباه، كار با اطلاعات تنها از طريق فناوري‌هاي رايانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است. بايد توجه داشت كه واژه فناوري عبارتست از مطالعه چگونگي استفاده از ساخته‌هاي بشري در دستيابي به اهداف و مقاصدي مانند ارائه محصولات و خدمات؛ اين واژه تنها به خود مصنوعات بشري اشاره نمي‌كند.

 

كاربرد‌هاي فناوري اطلاعات

    (۱) سيستم‌هاي اطلاعات
    (۲) كار با رايانه به صورت شخصي
    (۳) علم و پژوهش
    (۴) كنترل فرايند يا وسيله
    (۵) آموزش
    (۶) طراحي با كمك رايانه
    (۷) هوش مصنوعي
   

سيستم اطلاعات و فناوري اطلاعات

    يك سيستم اطلاعات سيستمي براي پردازش، ذخيره، تحليل، و اشاعه اطلاعات در دستيابي به يك مقصود مشخص است. سيستم اطلاعات حتماً نبايد رايانه‌اي باشد يا از ديگر فناوري‌ها استفاده كند اگر چه امروزه استفاده از رايانه در سيستم‌هاي اطلاعات گريزناپذير است. يك كابينت نگهداري پرونده‌ها يك سيستم اطلاعات در شكل ابتدايي است. سيستم‌هاي اطلاعات حوزه‌اي متفاوت از فناوري اطلاعات است اگر چه هر دو با اطلاعات سر و كار دارند.
    اگر طبق تعريف سيستم‌هاي اطلاعات، فرايندهاي جمع‌آوري، سازماندهي، ذخيره، بازيابي و اشاعه اطلاعات مد نظر باشد آنگاه سيستم‌هاي اطلاعات حوزه‌اي وسيع‌تر از فناوري اطلاعات است چرا كه فناوري اطلاعات به نحوه استفاده از فناوري‌ها در انجام فرايندهاي فوق معطوف مي‌شود در حاليكه سيستم‌هاي اطلاعات به چيستي و چگونگي، مسائل و ابعاد سياسي، اقتصادي، فني و ملاحظات امكانپذيري، طراحي و مديريت سيستم موردنياز مي‌پردازد. اگر خود را محدود به سيستم هاي اطلاعات نكنيم آنگاه سيستم هاي اطلاعات و فناوري اطلاعات دو حوزه جدا از هم هستند.

   
کسب و کارهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات

   

۱-نرم افزاری یا خدماتی

    رایانه ها و وسایل جانبی
    بسته های نرم افزاری
    تجارت کلی نرم افزار
    تجارت خرده فروشی نرم افزار
    طراحی رایانه های سیستم های یکپارچه
    پردازش رایانه ای، آماده سازی داده ها
    خدمات بازیابی اطلاعات
    مدیریت خدمات رایانه ای
    رهن و اجاره رایانه
    تعمیر و نگهداری رایانه
    خدمات مرتبط با رایانه  

۲-خدمات مخابرات

    مخابرات تلفن و تلگراف
    پخش رادیویی و تلویزیونی
    خدمات تلویزیون کابلی و انواع دیگر   

۳-سخت افزاری

    رایانه ها و وسایل جانبی
    تجارت کلی رایانه ها و وسایل جانبی
    تجارت خرده فروشی رایانه ها و وسایل جانبی
    ماشین های اداری و محاسباتی
    وسایل ضبط مغناطیسی و نوری
    لامپ های الکترونی
    قطعات الکترونیکی غیرفعال
    وسایل اندازه گیری الکتریسیته
   

۴-تجهیزات مخابرات

    وسایل صوتی و تصویری خانگی
    تجهیزات تلفن و تلگراف
    تجهیزات رادیو، تلویزیون و مخابرات

دسته بندی : افزایش فروش سایت