اعتبار دامنه

دامین آتوریتی (Domain Authority) به معنی قدرت یا اعتبار دامنه می باشد که توسط شرکت موز ارائه می گردد و بهترین فاکتوری است که سایت موز برای پیش بینی نحوه رتبه بندی سایت‌ها در کنار Page Authority  قرار داده است .

Domain Authority  یا همان (DA) در حقیقت یک مقدار پیش بینی شده از موز است که با توجه به ملاک های مورد نظرش اعتبار و قدرت دامنه شما را تخمین می زند .

برای بدست آوردن اعتبار دامنه در مقابل الگوریتم‌های گوگل از ماشین استفاده می شود تا بهترین مدلی که توضیح می دهد موتور تشکیل نتایج جستجو چطور تشکیل می شود برای بدست آوردن محاسبه این مدل بیش از ۴۰ سینگال بکار می‌رود و به این معنی است که قدرت دامنه سایت شما اغلب در حال تغییر است در نتیجه بهتر است از DA   به عنوان یک ملاک برای مقایسه و میزان قدرت دامنه خود استفاده کنید .

افزایش قدرت دامنه به این راحتی هم نیست زیرا ملاک های زیادی مثل mozrank ، moztrust و … در میزان آن دخیل است که هر کدام در تعیین میزان DA موثر می باشد ولی شما می توانید با یک لینک سازی حرفه ای و گرفتن لینک از صفحات مناسب میزان DA  خود را افزایش دهید

برای چک کردن Domain Authority می توانید از سایت moz.com   و moonsy استفاده کنید . و در آنجا آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید تا DA سایتتان را نشان دهد .

اعتبار دامنه یا قدرت دامنه

اعتبار دامنه چگونه حساب شده است؟

سئو موز اعتبار دامنه را از ۱۰۰ نمره در مقیاس لگاریتمی محاسبه می کند؛ بنابراین کار شما هنگامی که می خواهید رتبه خود را از ۲۰ به ۳۰ برسانید نسبت به زمانی که می خواهید رتبه خود را از ۷۰ به ۸۰ برسانید بسیار ساده تر است.

اعتبار دامنه در برابر اعتبار صفحه

در حالی که معیارهای اعتبار دامنه، توانایی تمام بخش های دامنه یا زیردامنه را برای گرفتن رنک پیشگویی می کنند؛ معیارهای اعتبار صفحه فقط توانایی یک صفحه خاص را بررسی می کنند؛ درست مانند شاخص های MozRank و MozTrust.

کجا می توانید اعتبار دامنه را پیدا کنید؟

معیار اعتبار دامنه را می توانید در OpenSiteExplorer و یا MozBar پیدا کنید. موز اعتبار دامنه را در تمام آنالیزها و همچنین سرویس Moz Scape API ثبت کرده و تاثیر می دهد.

تعریف فنی از قدرت دامنه

اعتبار دامنه در واقع برای این محاسبه شد که رتبه دامنه را مانند رتبه ای که در نتایج گوگل بدست می آورد نشان دهد. اطلاعات لازم برای محاسبه ی اعتبار دامنه از طریق ابزارهای شرکت موز مانند MozScape ، MozRank و سایر فاکتورها بدست می آید.
هرچند ابزارهایی مثل MozRank می توانند به سوالهای مربوط به محبوبیت دامنه پاسخ دهند و یا Link Count می تواند تعداد لینکهایی که به صفحه ها و دامنه داده شده است را نشان دهد اما Domain Authority یک معیار بسیار معتبر برای پاسخ دادن به این پرسش است که :
این لینکها و صفحه هات برای کمک به نمایش این سایت در نتایج گوگل چقدر قوی هستند؟

سئو بهترین تمرین

برخلاف سایر معیارهای سئو، افزایش اعتبار دامنه به طور مستقیم کار سختی است. این فاکتور از مجموعه ی عوامل دیگر (MozRank ، MozTrust و…) ایجاد می شود که هر کدام از آنها بر روی اعتبار دامنه اثر می گذارند. در واقع این کار عمدا انجام شده است. این فاکتور به معنای این است که تارنما در رقابت گوگل تقریبا چگونه نتیجه می گیرد. از آنجایی که گوگل فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد این معیار نیز باید فاکتورهای زیادی را به خوبی محاسبه کند.
بهترین راه برای بهبود اعتبار دامنه این است که سئو کلی تارنمایتان را بهتر کنید. به طور خاص باید بر روی گرفتن لینکهای بیشتر از صفحه ها و تارنماهای خوب دیگر تمرکز کنید.

عوامل اعتبار دامنه عبارتند از:

۱. لینک کردن از دامنه های مختلف
اعتبار دامنه (DA) با توجه به تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت شما و همچنین فاکتور های دیگری مثل عمر دامنه و تعدادسیگنال های دریافت شده از شبکه های اجتماعی محاسبه می شود. به عنوان مثال در صورتیکه از یک دامنه ۱۰۰ لینک ورودی داشته باشید، ارزش و اعتبار آن کمتر از زمانی می باشد که ۵۰ لینک ورودی از ۵۰ دامنه مختلف وجود دارد و این بدین معنی است که سایتهای زیادی به وب سایت شما لینک داده اند و سایت شما برای سایت های بسیاری مهم بوده که لینک داده اند که این موضوع به صورت غیر مستقیم به افزایش اعتبار وب سایت شما کمک خواهد کرد.(البته باید علاوه بر فاکتور تعداد به کیفیت لینکها و فاکتور های دیگر) نیز توجه نمود.

۲ . رتبه mozrank :moz
رتبه moz یک وب سایت بر اساس مشخصات لینک آن می باشد و در محدوده ۰ تا ۱۰ رتبه بندی می شود که عدد بالاتر رتبه بهتری می باشد. رتبه moz به کیفیت لینک های ورودی به سایت شما وابسته است ، یعنی اگر سایت شما تعداد کمی لینک ورودی ولی با کیفیت بالا داشته باشد ارزش آن بیشتر از این است که تعداد زیادی لینک ورودی با کیفیت پایین داشته باشد.

۳. اعتماد Moztrust : moz
Moztrust مانند رتبه moz می باشد اما بر روی نزدیکی و ارتباط سایت شما با لینک های معتبر تمرکز دارد. Moztrust چگونگی ارتباطات و اتصالات و شبکه های وب سایت های معتبری که به شما لینک دارند را بررسی می کند. در صورتیکه وب سایتی که به شما لینک داده به وب سایت های معتبر دیگری هم لینک داده باشد، به سود شماست.
فرض کنید سایت الف به این مقاله درباره اعتبار دامنه در پست منابع بلاگش لینک می کند و همچنین در این پست به سایت های معتبر دیگری مانند یک سایت آموزشی یا مجله موتور جستجو نیز لینک کرده است که این باعث افزایش رتبه این وب سایت در Moztrust می شود.

۴. کیفیت محتوا
کیفیت محتوا کلید هر گونه رتبه بندی در دنیای SEO می باشد. هنگامی که شما محتوای با کیفیتی را می نویسید و بارگذاری می کنید در واقع شما تمایل به رتبه بالاتری دارید به این دلیل که افراد بیشتری به محتوای با کیفیت شما لینک خواهند داد. و این بدین معنی است که به طور غیر مستقیم اعتبار شما و در نهایت اعتبار دامنه شما افزایش خواهد یافت.

۵. سیگنال های شبکه های اجتماعی
این مورد نیز یکی از عوامل مرتبط با افزایش اعتبار دامنه وب سایتتان می باشد. سیگنال های شبکه های اجتماعی به این معنی است که تعداد کل به اشتراک گذاری و پسندیدن (لایک کردن) مقاله های شما بر روی پلت فرم شبکه های اجتماعی چقدر است.
از این منظر نگاه کنید: زمانی که مردم محتوای شما را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند به این معنی است که آنها مقاله ای را پسندیده اند که برایشان مفید بوده است و این به این مفهوم است که سایت شما باید به عنوان یک مرجع در نظر گرفته شود.

۶. دوستی با موتورهای جستجو
با سئو، سایت شما در نتایج موتور های جستجو به دفعات بیشتری مشاهده خواهد شد و این به این معنی است که افراد بیشتری آن را مطالعه خواهند کرد و به این ترتیب اعتبار شما افزایش می یابد.

Page Authority چیست؟

Page Authority که به آن قدرت صفحه نیز می گویند یک مقدار متریک است که الگوریتم محاسبه اش را سایت موز دات کام در اختیار ما قرار داده است.درواقع می توان گفت Page Authority یک امتیاز از صفر تا ۱۰۰ است و برند Moz آن را توسعه داده است.امتیازی که Page Authority می دهد ، میزان رتبهای است که  یک صفحه خاصدر موتورهای جستجو، برایش پیش‌بینی شده است.این امتیاز بر اساس داده هایی بدست می آید که شاخص های وب MozScape که شامل تعداد بک لینک‌ها، MozRank ،MozTrust و ده‌ها فاکتور دیگر است محاسبه می شود.

 نمره پیج آتوریتی چگونه ارزیابی می شود؟

پیج آتوریتی را براساس یک نمره 100 امتیازی در مقیاس لگاریتمی ارزیابی توسط وبسایت موز  محاسبه می شود. و چون مقیاس لگاریتمی است تفاوت بین اعداد سطح به سطح متفاوت است هر چه نمره بالاتر برود، رسیدن به نمره های بالاتر نیز سخت تر خواهد شد.

در ادامه به توضیح درباره این موضوع می پردازیم: جهشاز نمره 10 به نمره 20 کار آسانی است اما جهش از نمره 50 به 60 یا 70 به 80 نیازمند کار بسیار بیشتر بوده و در نتیجه رسیدن به این نمرات سخت تر و سخت تر خواهد شد. ذکر این موضوع نیز اهمیت دارد که وبسایت موز هر از چندگاهی الگوریتم های خود را برای ارزیابی قدرت صفحه تغییر خواهد داد. و به بیان ساده تر این الگوریتم ها دائم در حال نوسان هستند بنابراین ممکن است نمره ای که نشان داده می شود، گاه به گاه تغییراتی داشته باشد.

Page Authority و تاثیر آن در سئو

Page Authority و تاثیر آن در سئو

در کل عملکردی که  Page Authorit دارد شبیه به پیج رنک سایت گوگل در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می باشد .همانطور که در پاراگراف قبل هم گفتیم،  فاکتور Page Authority و تاثیر آن در سئو  براساس داده‌هایی از Mozscape ایندکس و از داده‌هایی مثل تعداد بک لینک ،MozRank ، MozTrust و ده‌ها فاکتور دیگر مشخص می شود. که شبیه به یک مدل ماشینی برای فهمیدن و پیش بینی و یا یافتن الگوریتمی که بهترین ارتباط را با رتبه بندی هزاران نتایج جستجو دارد استفاده می‌شود.

بخوانید:  Domain Authority (اعتبار و قدرت دامنه) چیست؟

نحوه بررسی Page Authority

Page Authority ابزارها و سایت های بسیاری دارد تا بتواند امتیاز سایتهار ا محاسبه کند .اگر می خواهید از سایت Moz.com شروع به محاسبه مقدار Page Authority  کنید، به بخش Open Site Explorer مراجعه کرد و یا از نوار ابزار رایگان MozBar استفاده کنید. همچنین شرکت Moz همه فاکتورهای سنجش قدرت آنالیزهای خود را در ابزاری به نام Mozscape API گنجانده است، و شما می توانید به کمک آنها قدرت پیج خود را نیز محاسبه کنید.

افزایش امتیاز Page Authority و تاثیر آن در سئو

برای افزایش امتیاز Page Authority و تاثیر آن در سئو Page Authority سئو موز مانند گوگل فاکتورهای بسیاری در محاسبه یک سایت بکار برده است تا بهترین راه برای بهبود Page Authority سایت، بهبود سئو و بهینه سازی کلی سایت را داشته باشد.

پیج آتوریتی در برابر دامین آتوریتی

یکی از تفاوتهایی که بین این دو می باشد این است که، پیج آتوریتی توانایی رتبه بندی یک صفحه مشخص را پیش بینی می کند اما دامین آتوریتی توانایی کل دومین و یا ساب دومین ها را در رتبه بندی اندازه گیری می کند. این موضوع دقیقا برای معیارهایی مانند MozRank و MozTrust  برقرار است و استفاده می شود.

دسته بندی : افزایش فروش سایت