چگونه از روانشناسی و اهداف فروش برای دو برابر کردن نرخ تبدیل استفاده کنیم (قسمت اول)

نرخ تبدیل

اثرات روانی می توانند به طور چشمگیری نرخ تبدیل فروشگاه (نسبت خرید به بازدید) شما را بالا ببرند. جهت بهبود نرخ تبدیل به هنر و علم نیاز است. هنر در بسیاری از مواردی است که شما تست می کنید (ارزش ها، پیشنهادهای ویژه و …)، که این ها مختص به محصولات شما و مشتریان شماست.

اما علم است، چون شما باید متقاعد کنید عده‌ی بسیاری از افراد را تا کالاهای شما را بخرند و برای رسیدن به این هدف شما می بایست بیشتر تلاش کنید تا آن ها ترغیب بشوند که کالا/برنامه/خدمت شما به بهبود زندگی آن ها کمک می کند. بر همین مبنا رابرت چالدینی (نویسنده کتاب نفوذ، کتابی که حتما باید در لیست مطالعه خود قرار دهید) ۶ راه موثر جهت ترغیب مشتری‌های بالقوه را ارائه کرده است. در ادامه این ۶ اصل را توضیح خواهیم داد و به شما نشان می دهیم  که چگونه این اصول باعث بالا رفتن نرخ تبدیل شما خواهند شد. بریم برای شروع 🙂

۱) اثبات اجتماعی

به آخرین باری فکر کنید که به رستورانی رفتید و با صف مواجه شدید. احتمالا خواستید که امتحانش کنید. درسته؟

این ایده ایست که پشت اثبات اجتماعی قرار دارد. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و اگر ما متوجه بشویم که بقیه کالایی را خریده اند (یا لایک کرده اند)، ما هم برای خرید آن بسیار مشتاق خواهیم بود.

تعداد کاربران نت برگ

دیجی کالا اثبات اجتماعی

این قاعده در اصول روانشناسی تجارت الکترونیک نیز صادق است. اگر تا کنون انجام نداده اید، سعی کنید عناصر اجتماعی زیر را در صفحه نخست و یا صفحه محصول خود استفاده کنید تا ببینید چگونه بر روی نرخ تبدیل شما اثرگذار خواهد بود:

  • اطلاعات معتبر (مانند ایمیل) از مشتریانی که می خواهید به آن ها دسترسی پیدا کنید
  • بررسی (هر چه بیشتر بهتر)
  • نشانه های شبکه های اجتماعی (لایک ها فیسبوک، دنبال کنندگان توییتر)

این کارها می توانند نرخ تبدیل وب سایت شما را ۴۰ تا ۸۰ درصد ارتقا دهند. پس سریعتر دست به کار شوید.

۲) عمل متقابل

عمل متقابل ایده ایست که می خواهد لطف مردم را جواب دهد. به همین دلیل است که دادن هدیه، نمونه (نسخه دمو) و از این دست مباحث به بازدیدکنندگان می تواند تاثیر بسیاری در نرخ تبدیل داشته باشد.

 

یک مثال مناسب کتاب رایگان است، که بسیاری از سایت ها در برابر دریافت ایمیل به بازدید کننده می دهند. آن ها چیزی را به صورت رایگان به شما پیشنهاد می دهند، که بسیاری از مردم را مجبور می کند که پیشنهاد آن ها بپذیرند.

گزارش کاربردپذیری سراوا

شما می توانید اصل عمل متقابل به روش های مختلفی بر روی وب سایت خود پیاده سازی کنید:

  • به بازدیدکنندگان خود کتاب یا کوپن رایگان دهید.
  • به کاربران در ازای ثبت نام و یا خواندن پست بلاگتان هدیه بدهید.
  • یک برنامه پاداش طراحی کنید و به کاربرانی که سرویس شما را به دوستان خود معرفی می کنند اعتبار ویژه ای بدهید.

به صورت خلاصه: مردم عاشق رایگان ها هستند. 😉

۳) تعهد و ثبات

از ویکی پدیا: اگر مردم متعهد شوند، چه زبانی چه نوشتاری، چه به یک ایده چه به یک هدف، آن ها به احتمال زیاد به متعهد بودن خود افتخار می کنند.

به این تکنیک پا در درب (foot in the door)  می گویند . این نشون میده که چرا پاپ‌آپ هایی مانند این جواب میدن:

foot in the door

تا وقتی که شما بلی را انتخاب کنید، شما تعهدی (کم) ایجاد کرده اید تا آن را انجام دهید. وقتی شما می خواهید ترافیک بازگشت خود را به درآمد تبدیل کنید، شما علاقه مندید برای تبدیل نرخ بازگشت خود ثبت نام کنید.

چطور می توانید از آن برای وب سایت خود استفاده کنید:

  • پاپ‌آپی مشابه بالا اضافه کنید.
  • مشتریان خود را مجبور (متعهد) کنید که خرید خود یا استفاده از محصول شما را عمومی کنند. اگر دوستان آن ها متوجه خرید یا استفاده آن ها از سرویس شما شوند، آن ها نیز علاقه مند خواهند شد.

این ها موارد کوچکی هستند که بازدید کنندگان و خریداران را به محصول شما متعهد می کنند، که باعث می شوند علاقه بیشتری به محصول شما نشان دهند.

۴ گام موثر برای افزایش فروش آنلاین

4 گام موثر برای افزایش فروش
4 گام موثر برای افزایش فروش

همه ما بر اهمیت بازاریابی اینترنتی در حوزه تجارت الکترونیک واقفیم. از آنجایی که امروزه مردم بیشتر اطلاعات و اخبار را به صورت آنلاین و یا از طریق اپلیکیشن ها دنبال می کنند، و با توجه به رشد روز افزون خرید و فروش آنلاین و تبدیل شدن آن به فرهنگ، می توان بازاریابی اینترنتی را موثرترین راه در کسب مصرف کنندگان و مشتریان جدید دانست. با وجود این برخی از ما درک درستی از اثرات شبکه های اجتماعی نداریم.
معرفی برند در از طریق فضای مجازی، بسیار عالی و موثر می باشد. اما در صورتی که شما بستری آسان و عملی برای خریدی امن و مطمئن نداشته باشید، این فرصت استثنائی را از دست خواهید داد. در ادامه با ۴ گام موثر و عملی برای تبدیل دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی به مشتریانی بالقوه و افزایش فروش از این طریق آشنا خواهیم شد.

گام اول: برند خود را معرفی کنید.

در ابتدا مردم باید شما را بشناسند. راه های زیادی مانند درج بنرها و پست های تبلیغاتی در صفحات و کانال های پرطرفدار در شبکه های اجتماعی و… برای معرفی برند در فضای مجازی وجود دارد. این نوع تبلیغات که بعضی اوقات هزینه های زیادی هم در بر خواهد داشت، شاید برای شما جذاب و راهی آسان برای کسب دنبال کنندگان باشد. اما متاسفانه مردم معمولا توجهی به این تبلیغات نمی کنند. همانطور که تعدد پست های تبلیغاتی در اینستاگرام، یا باز شدن پنجره و پاپ آپ های تبلیغاتی که مانع از خواندن متن وبسایت می شوند برای شما هم آزاردهنده است. این نوع تبلیغات بیشتر باعث صلب اعتماد مردم خواهد شد و حتی بدتر از آن ممکن است اکانت شما را مسدود کنند.
بهترین راه برای رسیدن به هدفتان همکاری با دیگران می باشد. افراد و برندهای معروفی که با شما همسو و به نوعی مرتبط می باشند انتخاب مناسبی برای همکاری دو جانبه می باشد. این کار دنبال کنندگان شما را افزایش، و برند شما را به مردم معرفی خواهد کرد.

گام دوم: الهام بخش دنبال کنندگانتان باشید!

 

محتوای با کیفیتی ایجاد کنید که دنبال کنندگان شما را مجاب به خرید محصولتان کند. پرسش هایی پیرامون محصولتان مطرح و به آن پاسخ دهید. مثلا هدف از این محصول چیست؟ چگونه از آن استفاده می شود؟ چه ارزشی برای مشتری دارد؟
اگر محتوای شما مناسب و جذاب باشد، در دنبال کنندگانتان احساسی مثبت ایجاد خواهد کرد. این را می توان از تعداد لایک ها و یا کامنت ها تشخیص داد. همچنین احتمال این که مردم چنین محتوایی را با دوستانشان به اشتراک بگذارند نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. هدف از این گام، ارتباط با مشتریان و ایجاد نیاز به محصولتان در آنها می باشد.

گام سوم: با داشتن وبسایت ارتباطی عمیق تر ایجاد کنید!

شبکه های اجتماعی هیچ گاه جایگزین مناسبی برای وبسایت شما نخواهند بود. اگر هدف شما فقط افزایش آگاهی مردم باشد، فقط حضور در این شبکه ها موثر خواهد بود. اما اگر قصد دارید تجارتتان را گسترش و فروشتان را افزایش دهید، داشتن وبسایت و فروشگاه اینترنتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. داشتن وبسایتی کاربرپسند و جذاب، می تواند دنبال کنندگانتان را به مشتری تبدیل کند.
انتظار دارید مشتریانتان کجا بیشتر با برند شما آشنا شوند؟ همه این اطلاعات می تواند در شبکه های اجتماعی پراکنده باشد. اما اگر کسی به دنبال چیز خاصی باشد، گشتن برای این اطلاعات خسته کننده خواهد بود و شاید حتی باعث از دست رفتن مشتری شود. سایت شما می تواند مکانی متمرکز برای همه اطلاعات موجود درباره برندتان باشد. جایی که برای دنبال کنندگانتان جذاب باشد.
هدف از این گام راحت تر کردن دسترسی به اطلاعات و افزایش آگاهی درباره محصولاتتان می باشد. همه صفحاتتان در شبکه های مجازی نیز می توانند به وبسایتتان لینک داشته باشند. اگر هنوز وبسایت و فروشگاه اینترنتی ندارید به فکر راه حلی برای آن باشید.

گام چهارم: راهی برای تماس و خرید ایجاد کنید.

حالا با پشت سر گذاشتن گام های قبلی، دنبال کنندگانتان تنها ۲ کلیک با تبدیل شدن به مشتری فاصله دارند. به آنها راه آسان خرید محصولاتتان را معرفی کنید. افرادی که در شبکه های اجتماعی با برند شما آشنا شده اند ممکن است از وجود فروشگاه اینترنتی شما آگاهی نداشته باشند. راحت ترین راه شاید یک جمله در زیر پست هایتان باشد: “لینک خرید داخل پروفایلمان می باشد”
با رعایت موارد ذکر شده می توانید برند خود را معرفی و از طریق داشتن فروشگاه اینترنتی راهی برای خرید آسان برای مشتریانتان ایجاد کنید و از این طریق کسب و کارتان را توسعه و فروشتان را افزایش دهید. لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت