روش‌های افزایش فروش

ایجاد بازار هدف جدید

هر کسب‌وکاری برای خود بازار هدفی را در نظر می‌گیرد که با تمرکز بر آن‌ها افزایش فروش ایجاد می‌کند. اما اتفاقی که می‌افتد این است که بعد از مدتی افزایش فروش قبل را نخواهند داشت زیرا تعداد مشتریانی که اضافه می‌شوند مثل قبل نیست!!!

در این صورت کاری که می‌شود کرد این است که برای کسب‌وکار خود بازار هدف جدیدی را در نظر بگیریم که با تمرکز کردن در آن‌ها تعداد مشتریان خود را افزایش دهیم و درنهایت افزایش فروش بیشتری داشته باشیم.

مثال: آموزشگاه زبانی که بازار هدف آن دانش آموزان بوده است و فعالیت تبلیغاتی خود را در مدارس متمرکز کرده بوده است و یک‌میزان افزایش فروش را به دست آورده. اکنون بعد از دو سال تمام مدارس او را می‌شناسند و کمتر مدرسه‌ای یا دانش‌آموزی است که او را نشناسد ، با این حجم مشتریان احتمالی یک مقدار افزایش فروش را دارد.

اما برای افزایش فروش بیشتر می‌تواند بازار هدف جدیدی را انتخاب کند، به‌طور مثال می‌تواند دانشجویان را بازار هدف جدید خود قرار دهد و با طراحی دوره و کلاس‌های تخصصی برای این بازار هدف مشتریان جدیدی برای مجموعه خود به وجود آورد که میزان افزایش فروش بیشتری داشته باشند.

بعد از چند ماه که به بازدهی کامل رسیدند می‌توانند بازار هدف جدید را کودکان قرار دهند و با تمرکز بر پدر مادران و مهدکودک‌هایی که در اطراف وجود دارد مشتریان کم سن را به مجموعه خود اضافه کنند.

(البته برای افزایش فروش ماندگار باید تمامی این بازار هدف‌ها از کیفیت بالایی در خدمات گرفتن برخوردار باشند )برای عده‌ای که می‌خواهند از شما خرید کنند اما توانایی آن‌ها ندارند شرایط ویژه‌ای در نظر بگیرید:

در هر کسب‌وکاری تعداد مشتریان زیادی وجود دارند که می‌خواهند از آن خدمات یا محصول خریداری کنند اما توانایی پرداخت آن مبلغ را ندارند. در این حالت می‌توان شرایط تخفیف ویژه‌ای را در نظر گرفت مخصوص افرادی که برای اولین بار قرار است خرید کنند تا افرادی که خرید نکرده‌اند توانایی خرید را پیدا کنند و درنهایت افزایش فروش را به وجود بیاورند.

اگر موسسه آموزش ریاضی به کودکان دارید و تعدادی از والدین توانایی مالی ثبت‌نام از در کلاس‌های شمارا ندارند تخفیف ۵۰ درصدی را اعمال کنید تا برای اولین بار در کلاس‌های شما ثبت‌نام کنند، اما کلاس‌های بعدی را باقیمت همگانی به آن‌ها معرفی کنید ، از این افراد که ثبت‌نام کرده‌اند حتماً تعدادی در کلاس‌های بعدی شرکت می‌کنند که می‌توانند افزایش فروش را برای موسسه شما به وجود بیاورند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی:

سال‌های پیش برای تبلیغ محصول جدید یا اطلاع‌رسانی  از شرایط خرید ویژه (تخفیف)  برای افزایش فروش ،از رسانه‌های تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرها استفاده می‌شد. این روش‌ها به شرایطی داشتند که فقط شرکت‌های قوی توانایی انجام این کار را داشتند و هزینه بالای تبلیغات این چنینی اجازه این کار را به هر کسب‌وکاری نمی‌داد و به همین خاطر اکثر کسب‌وکارها برای افزایش فروش توانایی انجام این کار را نداشتند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی رسانه‌های اجتماعی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند بسیار کاربرد داشته باشند برای افزایش فروش هر کسب‌وکاری.

سال‌ها قبل که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود رسانه‌های تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی بازدهی بسیار زیادی داشتند اما امروزه به دلیل وجود رسانه‌های اجتماعی زیاد کاربردشان به‌منظور افزایش فروش بسیار کمتر شده است.

می‌توان گفت دلیل کاهش رسانه‌های تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی این است که امروزه افراد با رسانه‌های اجتماعی بمباران تبلیغاتی می‌شوند و این موضوع باعث شده توجه آن‌ها به روش‌های تبلیغاتی قدیمی کمتر شود زیرا مغز افراد جای کمتری برای دریافت اطلاعات تبلیغاتی دارد!!!

امروزه رسانه‌های اجتماعی می‌تواند کاربرد بسیار زیادی علاوه بر تبلیغات به‌منظور افزایش فروش داشته باشد. از رسانه‌های اجتماعی  می‌توان برای اطلاع دادن به مشتریان از شرایط  خرید ویژه استفاده کرد با کمترین هزینه!!!

مهم‌ترین کاربردی که می‌تواند رسانه‌های اجتماعی داشته باشند این است که مارا به‌طور دائم در معرض دید مشتریان قرار دهند تا باعث شود بیشتر در یادشان بمانیم!!

بازاریابی عصبی در افزایش فروش

آسان کردن اولین خرید:

مشتریان به‌طورکلی زمانی که وارد فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی می‌شوند جیبان خود را می‌چسبند که چیزی به آن‌ها فروخته نشود. طبیعت مشتری به این شکل است که وقتی وارد فروشگاهی می‌شود احساس شک می‌کند به همه‌چیز و که این احساس باعث می‌شود که افزایش فروش نداشته باشیم.

برای حل این چالش باید کاری کنیم که اولین خرید برای مشتریان بسیار آسان شود تا خیلی سخت نتوانند که بخرند، اگر بتوانیم کاری کنیم تا فروش اول اتفاق بیفتند احتمال فروش‌های بعدی بسیار زیاد می‌شود.

برای این کار در فروشگاه‌های فیزیکی می‌توانیم محصولات پرفروش را در فضایی قرار دهیم که مشتریان وارد می‌شوند تا زودتر با آن‌ها را ببینند.

در وب‌سایت‌ها می‌توان محصولات رایگان مثل: pdf، فایل صوتی ، فایل تصویری را برای دانلود قرار دهیم تا هرچه زودتر یک خرید (رایگان) انجام دهند.

این کارها باعث می‌شود تا پل اطمینان میان مشتری و آن فروشگاه شکل بگیرد و با اطمینان بیشتری به فکر خرید باشند و درنهایت آن فروشگاه هم افزایش فروش داشته باشد.

داستان تعریف کنید:

اگر مشتری  در خرید محصولی شک دارد به او بگویید که افراد زیادی در موقع خرید این محصول شک داشتند اما اکنون از خریدشان بسیار راضی هستند و تبدیل به مشتریان ثابت ما شده‌اند.

این کار باعث می‌شود مشتری حس کند شک آن درست نمی‌باشد و می‌تواند اطمینان بیشتری به مجموعه شما داشته باشد.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید می‌توانید عکسی از مشتریان خود در حال استفاده از محصولات خودتان را بزارید که بسیار خوشحال هستند این کار می‌تواند افزایش فروش زیادی را داشته باشد.

در فروشگاه اینترنتی برای تائید خوب بودن محصولات به‌منظور افزایش فروش می‌توانید نظرات مصرف‌کنندگان را قرار دهید در قسمت توضیحات محصول، این کار بسیار اطمینان می‌دهد به مشتریان برای قطعی کردن خریدشان.

سؤال باز از مشتریان بپرسید:

سؤال باز به سوالاتی گفته می‌شود که جواب آن مشخص است.

در برخورد اول از مشتریانتان بپرسید حالتان چطور است؟ آیا روز خوبی داشته‌اید؟ اگر فروشگاه کولر دارید برای معرفی کولر موردنظر می‌توانید این‌گونه سؤال بپرسید، اگر دوست دارید تابستان در خانه از سرما بلرزید این کولر را خریداری کنید. یا می‌توانید بپرسید آیا می‌توانم یک کولر باکیفیت به شما معرفی کنم ؟

اگر فروشگاه کتاب دارید و می‌خواهید کتاب “خوشبختی” را به مشتریان معرفی کنید بپرسید آیا دوست  دارید از زندگی بیشتر از الانتان لذت ببرید؟ آیا دوست دارید زندگی بدون استرس داشته باشید؟ آیا دوست دارید دیرتر آلزایمر بگیرید؟ بعد از شنیدن جواب مثبت بگویید توصیه می‌کنم این کتاب را خریداری کنید.

فروش به روش مراقبت:

فروشگاه‌های حرفه‌ای برای محصولات خود گارانتی بازگشت در صورت عدم رضایت قرار می‌دهند. به این شکل که بعد از دریافت محصول اگر پشیمان شدند یا خوششان نیامد می‌توانند تا مدت محدودی مثلاً : یک هفته ، محصول را با همان بسته‌بندی بدون آسیب‌دیدگی بازگشت بدهند.

این روش می‌تواند افزایش فروش زیادی را ایجاد کند، در این صورت موقع معرفی محصول میگویید این محصول را خریداری کنید اگر به هر دلیلی موردپسند قرار نگرفت از شما دریافت می‌کنیم بدونه هیچ هزینه‌ای.

دسته بندی : افزایش فروش سایت