تکنیک های ایمیل مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از انواع بازاریابیاست که گاه به عنوان ابزاری برای بازاریابی مستقیم و گاه برای بازاریابی انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک های ایمیل مارکتینگ
در میان ابزارهای مختلفی که در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان ایمیل مارکتینگ را یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی دانست.

شاید همین ارزان بودن نسبی ایمیل مارکتینگ باعث شده است که کمتر به جزییات فنی و یا افزایشاثربخشی آن توجه شود.

 

واقعیت درست اما خطرناک: ایمیل مارکتینگ همیشه سود‌ده است

در حال حاضر در دنیا قوانین مشخصی برای مبارزه با ایمیل اسپم وجود ندارد. به عبارتی احتمال اینکه شما به خاطر اسپمینگ (که قطعاً تجاوز به حریم شخصی دیگران است) تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید بسیار پایین است.

جالب اینجاست که حتی کاربران هم این مسئله را پذیرفته‌اند و کمتر شنیده‌ایم که کسی از ایمیل اسپم، به عنوان تجاوز به فضای شخصی خود یاد کند.

متاسفانه، ارزان بودن هزینه ارسال ایمیل و نیز  پذیرفته شدن تلویحی ایمیل اسپم به عنوان واقعیت گریزناپذیر  باعث شده است که تقریباً هر شکل ضعیف یا نادرستی از اجرای ایمیل مارکتینگ برای افراد سودجو، سودده و اقتصادی باشد.

 

در مثال فوق، منظور ما از عدد یک‌صد هزار نفر، تعداد مخاطبان واقعی است.

حتی یک لیست ایمیل که ادعا می‌شود شامل یک میلیون آدرس فعال است، احتمالاً شامل بیش از یکصد یا دویست هزار عدد ایمیل فعال نیست.

متاسفانه اکثر مدیران کسب و کارها، همین که سود یک کمپین تبلیغاتی از هزینه آن بیشتر باشد، احساس خوشحالی و خوشبختی می‌کنند.

آنها می‌گویند:

کمپین ما هزینه‌ی خودش را جبران کرد.علاوه بر این هزینه خود را برگرداند، تعداد بسیار زیادی از مردم اسم ما را شنیدند و باعث شد آگاهی از برند  افزایش یابد.

همین دستاورد به خودی خود، ارزش بسیار زیادی دارد.

[توضیح تکمیلی: آگاهی از برند شامل شناخت برند و یادآوری برند است]

ما در درس ارزیابی سود و هزینه توضیح داده‌ایم که در چنین مواردی، فقط نباید به تعریف حسابداری سود و زیان نگاه کرد، بلکه تعریف سود از دیدگاه عملیاتی را در نظر گرفت.

تعریف سود و تفسیر هزینه ایمیل مارکتینگ از دیدگاه عملیاتی
دوست عزیز دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش ، از طریق ثبت نام به عنوان کاربرویژه امکانپذیر هست

درس ایمیل مارکتینگ در متمم برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های ایمیل مارکتینگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی طراحی شده است.

سرفصل های درس آموزش ایمیل مارکتینگ

فهرست موضوعاتی که در درس آموزش ایمیل مارکتینگ بررسی خواهد شد به شرح زیر است:

  • تفاوت تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) و بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) چیست؟
  • از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی برای چه اهدافی می‌توان استفاده کرد؟
  • سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی، چگونه انجام می‌شود؟
  • چه نکاتی را در طراحی ایمیل یا فرایند ارسال ایمیل رعایت کنم تا اثربخشی تبلیغات ایمیلی افزایش یابد؟
  • راهکارهای استفاده از ایمیل برای بازاریابی، #برندسازی و #فروش، بدون ارسال اسپم و تجاوز به حقوق کاربران چیست؟
  • چگونه می‌توانم استفاده از ایمیل را از یک ابزار ضعیف در تبلیغات به یک المان مهم در بازاریابی تبدیل کنم؟
  • ایمیل در مدیریت ارتباط با مشتریان چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
  • برای ایمیل مارکتینگ، چه راهکارهای فنی وجود دارد و از میان نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ، بر اساس چه معیارهایی نرم افزار مناسب خودم را انتخاب کنم؟
  • آیا حتماً باید به سراغ سرویس‌های تجاری ایمیل مارکتینگ بروم یا می‌توانم از راهکارهای نرم افزاری رایگان ایمیل مارکتینگ هم استفاده کنم؟
  • آینده‌ی ایمیل چیست و تا چه زمانی می‌توان روی چنین ابزاری حساب کرد؟ چه سناریوهایی برای جایگزینی ایمیل قابل تصور است؟

مفهوم لغت کمپین در عبارت “کمپین تبلیغاتی”

لغت کمپین در اصل به معنای یک عملیات نظامی یا سیاسی است در یک ناحیه محدود بر روی گروه هدف از پیش تعیین شده با هدف و نتیجه از پیش تعیین شده است. زمانی که از کمپین تبلیغاتی نام می‌بریم نیز تقریباً معنای مشابهی مد نظر است.

اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی – به نسبت – هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت. درست مانند یک عملیات نظامی که با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی انجام شود. بدیهی است که چنین عملیاتی بیشترین کشته و کمترین دستاورد را خواهد داشت.

برای اینکه یک «کمپین تبلیغاتی» واقعاً «کمپین» باشد و به یک «عملیات چریکی با تعدادی تک تیرانداز هماهنگ نشده» تبدیل نشود فاکتورهای متعددی باید مورد توجه قرار گیرند که در اینجا برخی از آنها را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم.  اگر چه همه ویژگیهای اشاره شده در همه کمپین ها الزاماً قابل استفاده نیستند اما آشنایی با آنها می‌تواند ایده‌های خیلی خوبی در طراحی کمپین به ما بدهد:

همراهی با یک جریان اجتماعی: هر زمان در یک جامعه چند موضوع به عنوان دغدغه مطرح می‌شوند. در ایران برخی از این دغدغه‌ها مناسبت‌های مذهبی هستند. عاشورا. محرم. نیمه شعبان. مبعث. برخی از دغدغه‌ها مناسبت‌های ملی هستند مانند نوروز. برخی دیگر دغدغه‌های اجتماعی مثل یارانه‌ها، کنکور، ازدواج جوانان، تشویق به زاد و ولد بیشتر، محیط زیست و …

اگر کمپینی بتواند از فضای موجود در جریان‌های اجتماعی استفاده کند، طبیعی است که هزینه اجرای خود را کاهش و میزان تبلیغات دهان به دهان خود را افزایش می‌دهد. در ایران، متاسفانه اکثر کمپین‌ها فقط به مناسبت‌ها توجه می‌کنند. هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، نیمه شعبان و … نمونه هایی از این کمپین ها هستند. اگر چه هرگز برای مخاطب قابل درک نیست که چرا باید قیمت خودرو پراید در روز تولد امام زمان، با یک هفته قبل یا بعد از آن متفاوت باشد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت