با توجه به گسترش و دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت یعنی تجارت الکترونیک می‌دهند و تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنید، کم کم در حال منسوخ شدن است. امروزه کمپانی‌ها و تجار مختلف دریافته‌اند که پهنه‌ی اینترنت حرف اول و آخر را در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آنها می‌زند. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید های مجازی، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است.

 

در ایران نیز تاریخچه‌ی فروشگاه های اینترنتی به اوایل دهه‌ی ۸۰ باز می‌گردد. زمانی که حمید و سعید محمدی، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را تاسیس کردند. در سال های بعد و با گسترش اینترنت در کشور، فروشگاه‌های دیگری نیز کسب و کار خود را به اینترنت انتقال دادند. یکی از اساسی ‌ترین مشکلات بر سر راه تاسیس فروشگاه اینترنتی در ایران در اوایل دوره‌ی روی‌کار آمدن این نوع فروشگاه‌ها، مسئله‌ی اعتماد مشتری به آنها بود. بسیاری از مردم ایران بر این عقیده بودند که فروشگاه‌های اینترنتی کلاهبردار هستند و خرید از آنها مساوی با خرید کالاهای بی‌کیفیت و … است. اما خوشبختانه امروزه اعتماد مردم به فروشگاه های اینترنتی افزایش یافته است و بسیاری از افراد اغلب خریدهای خود را بصورت آنلاین انجام می‌‌دهند.

اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟ چه ترفند هایی دارد؟ آیا اصلا شدنی است؟ چه هزینه‌ها و مراحلی دارد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. پیش هرچیزی باید بنابر تجربه‌ی شخصی‌ام این نکته را به شما گوشزد کنم که بازار اینترنتی امروز، دیگر فضایی برای آزمون و خطا باقی نگذاشته است. رقبا سرسخت‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر‌ می‌کنید و اگر با برنامه و پشتوانه قوی جلو نروید، قطعا شکست خواهید خورد و هزینه‌ و وقت شما هدر خواهد رفت. اما اگر در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود مصر هستید، تا پایان با من همراه باشید تا راهنمای قدم به قدم راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را با هم مرور کنیم.

قدم اول: محصولاتی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید

قدم اول در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در هر دو مورد ابتدا شما باید محصولاتی را که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید. یک بقال قبل از اینکه مغازه بقالی‌اش را تاسیس کند برای خودش مشخص می‌کند که مثلا در این مغازه لبنیات، حبوبات، مواد غذایی و … به فروش خواهد رسید. شما نیز باید در ابتدا برای خود معلوم کنید که قرار است چه جنسی را به فروش برسانید.

برای اینکه بدانید کدام محصول برای فروش مناسب‌تر است ابتدا علایق و توانایی های خود را مد نظر قرار دهید. مثلا اگر شما در ساخت محصولات چوبی دستی بر آتش دارید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش آنلاین دست‌ساخته‌های چوبی خود تاسیس کنید. یا اگر مثلا خیاط یا طراح لباس هستید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش لباس های خود تاسیس کنید.

نکته‌ی دوم در انتخاب محصول مناسب برای فروش بعد از علایق و توانایی ها، این است که بررسی کنید کدام حوزه هنوز اشباع نشده است. گاهی ممکن است شما در حوزه‌ای قصد تاسیس فروشگاه آنلاین داشته باشید که رقبایی سرسخت و با سابقه‌ی طولانی در آن مشغول به کارند. خب در این حالت احتمال موفقیت شما بسیار اندک است. پس ابتدا بررسی کنید که کدام بخش از بازار فروش اینترنتی هنوز اشباع نشده است.

اگر حوزه‌ی مورد نظر شما اشباع شده است راه حل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه با کسانی که در آن حوزه‌ی مورد نظر شما فعال هستند وارد شراکت شوید و فروش یا تامین بخشی از محصولات آنها را بر عهده بگیرید.

البته اگر باز هم اصرار بر فعالیت در آن حیطه را دارید، قطعا باید ارزش افزوده‌ای به مشتریانتان ارائه کنید که از شما محصولی را خریداری کنند. در واقع باید چیزی بیشتر از میانگین رقیب‌هایتان ارائه کنید.

قدم دوم: مشتریان هدف را مشخص کنید

selecting-right-people

قدم دوم این است که مشتریان هدف را مشخص کنید. منظور از مشتری هدف این است که چه کسانی و از چه قشری اقدام به خرید محصولات شما خواهند کرد. مثلا اگر شما فروشگاه اینترنتی لباس دارید، مشتریان هدف شما می‌توانند زنان و دختران یا حتی مردانی باشند که بخواهند به همسرشان کادو بدهند. برای مشخص کردن مشتریان هدف آنها را بر اساس معیار های زیر طبقه بندی کنید.

  • سن، جنسیت و محل اقامت
  • الگو های رفتاری
  • انگیزه‌ها و اهداف اصلی مشتری
  • بزرگترین چالش آنها چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد؟
  • چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟

بگذارید برای روشن‌تر شدن این موضوع برای شما مثالی بزنم. بیایید فرض کنیم فروشگاه اینترنتی شما در حوزه‌ی فروش لباس و مد فعال است. خب بیایید به سوالات بالا پاسخ دهیم:

همچنین بخوانید:  چگونه هوشمندانه‌تر کار کنیم؟

سن، جنسیت و و محل اقامت: زنان و دختران بین ۱۶ تا ۴۰ سال

الگو های رفتاری: آنها معمولا هرچند وقت یکبار و چرا دست به خرید می‌زنند؟

انگیزه ها و اهداف اصلی: خوش‌پوشی، زیبایی، شاید Show-Off کردن

بزگترین چالش آنها چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد: برای یک خریدار لباس همیشه کیفیت و قیمت در اولویت است و شما می‌توانید با تولید لباس های با کیفیت با قیمت مناسب نگرانی مشتری را از این بابت رفع کنید.

چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟: این سوالی است که شما خودتان باید به آن پاسخ دهید. برای پاسخ به این سوال وجه تمایز خود با رقبا را بررسی کنید.

قدم سوم: ایده‌تان را ارزیابی کنید

پیدا کردن جنس مناسب برای فروش و مشخص کردن مشتری هدف عالی است. اما شما باید مطمئن شوید که افراد در قبال محصولات شما پولی را خواهند پرداخت. اینکه افراد به شما بگویند محصولات عالی است یا افتضاح برای شما موفقیت یا شکست محسوب نمی‌شود. موفقیت وقتی حاصل می‌شود که افراد سر کیسه را شل کنند و در قبال محصولات شما پولی را پرداخت کنند. اگر از مشتری هدف و اجناس خود مطمئن هستید ولی هیج کس از شما خرید نمی‌کند، باید به دنبال دلیل آن بگردید. دلایلی از جمله:

  • آیا قیمت محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟
  • آیا مشتریان هدف را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا بازار و درخواستی برای خرید محصولات شما وجود ندارد؟

خلاصه بگویم برای اینکه متوجه شوید چرا افراد از شما خرید نمی‌کنند خیلی ساده از خود بپرسید: «چه چیزی افراد را از خرید از فروشگاه من باز می‌دارد؟». قبل از تاسیس فروشگاه اینترنتی، بحث ارزیابی ایده‌ بسیار حائز اهمیت است. برای ارزیابی ایده‌تان، می‌توانید از روش های زیر بهره ببرید:

– اجناستان را بصورت دستی بفروشید

اگر کارتان را تازه آغاز کرده‌اید، حتما نیازی نیست که متحمل هزینه شوید و فروشگاه اینترتی تاسیس کنید. می‌توانید ابتدا بصورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کرده و جنستان را به او بفروشید. مهم‌ترین حسن این کار این است که بجز کسب درآمد، مطمئن خواهید شد که برای محصولتان مشتری وجود دارد و افراد حاضرند برای آن پول پرداخت کنند.

اما شاید از خود بپرسید که چگونه بصورت مستقیم، مشتری را پیدا و با او وارد معامله شوم؟ پاسخ واضح است. شبکه های اجتماعی. این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی واتسآپ، تلگرام یا اینستاگرام استفاده نکند. استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد و کار با آنها نیز آسان است. فقط کافی است به گروه های مجازی ملحق شوید یا در اینستاگرام برای محصولاتتان صفحه‌ای ایجاد کنید.

بگذارید برای شما مثالی واقعی از پیدا کردن مشتری بصورت مستقیم و فروش جنس بزنم. یکی از دوستان من در ساخت کیف زنانه با نمد های رنگی مهارت داشت. او برای محصولاتش در اینستاگرام صفحه‌ای ایجاد کرد و همچنین محصولات تولیدی‌اش را به جمعه بازار های تهران هم می‌برد. او با این کار نه تنها توانست تمامی محصولات تولیدی‌اش را به فروش برساند، بلکه از طریق اینستاگرام توانست چندین سفارش جدید هم دریافت کند. پس تاثیر شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی ایده و بازار محصول را دسته‌کم نگیرید.

– اجناس تولیدی را در بازار‌های مجازی عرضه کنید

همانند روش اول، این روش نیز بسیار کاربردی است. شما می‌تونید محصولات تولیدی‌تان را در بازارهای مجازی مانند ایسام، دیوار، شیپور یا… به فروش برسانید. سرویس های نامبرده شده این امکان را به شما می‌دهند که بصورت مستقیم با مشتری وارد مذاکره شوید و اطلاعات و عکس های محصول مورد نظر را برای آنها بفرستید.

اما در نظر بگیرید که این روش صرفا یک راه برای ارزیابی ایده، محصول و شاید شناسایی بازار باشد. برای این که بتوانید بیشتر و بهتر بفروشید، حتما نیازمند وبسایت فروشگاهی هستید.

 

قدم چهارم: یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را انجام دادید و تصمیم قطعی بر ساخت فروشگاه اینترنتی گرفتید، اولین قدم انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) است. سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی همانطور که از اسمش برمی‌آید، امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از بهترین نوع فروشگاه‌سازها می‌توان ووکامرس را نام برد. این سیستم فروشگاه ساز که بر پایه‌ی وردپرس است بصورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کار با آن نیز بسیار راحت است. به علاوه افزونه‌های زیادی نیز برای آن موجود است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد این سیستم می‌توانید به آدرس (www.woocommerce.ir) مراجعه کنید.

سیستم‌های دیگری همچون:

  • مجنتو (Magento)
  • اپن‌کارت (Open Cart)
  • پرستاشاپ (PrestaShop)

هم در دسته سیستم‌های رایگان فروشگاهی قرار گرفته‌اند و حضور دارند. شما می‌توانید از شرکتی همانند ما بخواهید که با بهره‌گیری از هر کدام از این سیستم‌ها، برایتان فروشگاه اینترنتی‌ای راه‌اندازی کند. در نظر داشته باشید که خود این نرم‌افزارهای تحت وب رایگان هستند؛ اما خدمات و توسعه پوسته و طراحی برای آنها قطعا شامل هزینه است.

همچنین بخوانید:  ۱۰ ایده کم‌خرج برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک

البته فراموش نکنید که برای فروشگاهتان یک نام مناسب و لوگوی زیبا انتخاب کنید. زیرا فروشگاه‌ شما با این دو عنصر شناخته می‌شود و هر چقدر که در نام‌گذاری فروشگاه و طراحی لوگو، بهتر عمل کنید، احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه شما بالا می‌رود.

قدم پنجم: نیروی‌ انسانی مورد نیاز استخدام کنید و اصول سئو را فرا بگیرید

بعد از ساخت فروشگاه، شما به نیروی انسانی مورد نیاز و البته متخصص نیاز دارید که اموری مانند پشتیبانی سایت، محصولات، مشتریان، تحویل و… را انجام دهند. تعداد نیروی انسانی را با توجه به بودجه‌ و تعداد فیلد های مورد نیاز و ضروری تعیین کنید. البته در لیست استخدام خود حتما یک گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را هم مد نظر داشته باشید. زیرا این افراد برای هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت هستند و هرچه که آنها ماهر‌تر و متخصص تر باشند احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می‌شود.

اما شاید لازم نباشد تاثیر سئو را در موفقیت هر کسب‌وکاری مجددا یادآورم شوم. تمامی کسب و کارهای موفق دنیا، سئو را جزو اولیت های اصلی خود قرار می‌دهند و برای آن ردیف بودجه‌ای مشخص در نظر می‌گیرند. سئو یکی از ارکان اساسی برای موفقیت هر کسب‌و کار آنلاینی است. محصولات شما باید در موتورهای جستجو شناخته شوند و از طریق آن، مشتری با فروشگاه‌ شما آشنا شود و اقدام به خرید کنید. رعایت اصول سئو باعث می‌شود رتبه‌ی شما در موتور های جستجو بهتر شود و به تبع آن فروشگاه شما محبوب‌تر و البته پرفروش تر شود.

قدم ششم: نماد اعتماد

e-namad

شاید یکی از سخت‌ترین مراحلی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست طی کنید، هفت خوان دریافت نماد اعتماد است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال کنید.

اهمیت دریافت نماد آنجایی مشخص می‌شود که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. البته تاثیر آن در ذهن کاربران هم قابل انکار نیست؛ می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند.

قدم هفتم: چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

بعد از اینکه مشتری با فروشگاه شما آشنا شد و اقدام به خرید کرد، نوبت به نحوه‌ی پرداخت می‌رسد. فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. پس شما باید به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر کشور باشید.

ضمنا راه دیگری برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد و آن استفاده از درگاه های پرداخت شخص ثالت مانند پی پال، جهان پی، زرین پال و … است. نحوه‌ی کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه‌ی پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مشتری می‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. البته استفاده از این درگاه ها رایگان نیست و آنها درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد بر‌ می‌دارند.

البته در زمان نگارش این مقاله، برخی از این سیستم‌ها فیلتر شدند و هنوز مشخص نیست که آیا مجددا فعالیتشان را از سر می‌گیرند یا خیر.

انواع محتوای مورد نیاز برای سایت کسب و کار اینترنتی

امروز به انواع محتوای مورد نیاز برای سایت کسب و کار اینترنتی و محتواهایی که کسب و کارهای اینترنتی موفق و میلیونی تولید می کنند خواهیم پرداخت امیدوارم برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی تان و رسیدن به سود آوری بسیار بالا محتوای فوق را در کسب و کارتان پیاده سازی کنید.

انواع محتوا در سایت کسب و کار آنلاین چیست ؟

این سوالی که به ذهن شما و هر بازاریاب و مدیر کسب و کار اینترنتی خطور کرده است . همه ما می دانیم که تولید محتوا برای سایت کسب و کار های آنلاین یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی اینترنتی ، افزایش بازدید و ترافیک سایت و در نهایت موفقیت و سود آوری کسب و کارهاست و بسیاری از کسب و کار های اینترنتی روی نوشتن و تولید انواع محتوا توجه و نظم ویژه ای دارند. مدیران کسب و کارهای اینترنتی موفق و ثروت ساز روی تولید انواع محتوا تمرکز دارند زیرا آنها معتقدند تولید یک نوع محتوا برای خودشان و خوانندگان و مخاطبین کسل کننده است و از همین رو من هم به شما توصیه می کنم در کسب و کار اینترنتی تان انواع محتوا تولید کنید و صرفا روی تولید یک نوع محتوا تمرکز و وقت صرف نکنید.من امروز در این مقاله سعی دارم به انواع محتوای مورد نیاز برای سایت کسب و کار اینترنتی اشاره کنم که برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی لازم است.

انواع محتوای مورد نیاز برای سایت کسب و کار اینترنتی

۱ – محتوای چالش بر انگیز

۲ – ویدیو های زنده و آنلاین

۳ – محتوا نویسی در تویتر

۴ – اخبار و رویداد های کسب و کار

۵ – نمایش اطلاعات در قالب اینفو گرافیک

۶ – موزیک ویدیو های مرتبط با کسب و کار

۷ – تولید اطلاعات و داده های اورجینال کسب و کار

۸ – پادکست های کسب وکار

۹ – نوشتن مقالات آموزشی

۱۰ – ویدیو های آموزشی

۱۱ – ویدیو های معرفی محصولات و خدمات

۱۲ – ایبوک یا کتاب های الکترونیکی

چه نوع پادکست هایی برای سایت کسب و کار اینترنتی مان بسازیم ؟

۱ – پادکست های آموزشی

۲ – پادکست های معرفی محصولات و خدمات

۳ – پادکست های خبری و اطلاع رسانی

۴ – پادکست های ویژه مشتریان

۵ – پادکست های تبلیغاتی

چگونه برای کسب و کار اینترنتی ام مقالات خوب بنویسم ؟

خیلی از افراد از من سوال می کنند که چگونه محتوای سایت کسب و کار اینترنتی ام را در قالب مقالات خوب بنویسم و من امروز می خواهم به شما بگویم که چگونه مقالات خوب و باکیفیت بنویسید تا از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردار باشد.

ویژگی های محتوای خوب و با کیفیت در سایت کسب و کار اینترنتی چیست ؟

۱ – محتوای توسط خودتان نوشته شود.

۲ – هرگز از سایت های دیگر کپی نشده باشد.

۳ – متناسب با موضوع کسب و کار اینترنتی تان باشد.

۴ – محتوا به صورت منظم نوشته و تولید شود.

۵ – محتوای تولید شده به صورت منظم در وب سایت منتشر شود.

دوست گرامی امیدوارم مقاله انواع محتوای مورد نیاز برای سایت کسب و کار اینترنتی مورد توجه تان قرار گرفته باشد از شما می خواهم متناسب با موضوع کسب و کار اینترنتی تان از انواع محتوا در کسب و کار تان استفاده کنید تا موفقیت های زیادی را بدست بیاورید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت