سایت Moz یا موز

در این مقاله به بررسی جزئیاتی در رابطه با سایت moz خواهیم پرداخت و اطلاعاتی جالب در اختیارتان قرار خواهیم داد.

معرفی سایت moz

سایت moz در واقع یک وب سایت جامع است که بخشی از فعالیت آن به بررسی وب سایت های دیگر و رتبه بندی آنها می پردازد. بررسی سئو سایت نیز بخشی از کارهایی است که در این شرکت به آن پرداخته شده است.

اما بد نیست تاریخچه از این وب سایت و همچنین عملکردهایی از آن بدانیم

این وب سایت در سال ۲۰۰۴ در شهر سیتل واشنگتن توسط آقای رَند به همرا مادرش جانم جیلیان تاسیس شد. در اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی اولین رده بندی سایتهای خود را منتشر کرد که در آن از فاکتورهای همین شرکت استفاده شده بود. در ماه فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی نیز نسخه ای تحت عنوان پرو یا همان نسخه حرفه ای به سایت اضافه شد که در ازای پرداخت مبلغی مختصر خدمات آنالیز سئو سایت  و بهینه سازی سایت از لحاظ سئو را فراهم می کرد. در سال ۲۰۰۸ این وب سایت خزنده قدرتمند خود در زمینه وب را معرفی نمود که نام آن mozscape بود. این خزنده بسیار پرقدرت و مقیاس های فراوانی داشت. در سال ۲۰۰۹ میلادی کد tagfee  توسط این سایت به دنیا آمد. در رابطه با این کدها و سایر موارد در آینده مطالبی منتشر خواهیم نمود. در همین سال این شرکت دارای ۵۰۰۰ عضوی شد که از خدمات حرفه ای این وب سایت استفاده می کنند. این خلاصه ای از چند سال فعالیت این  وب سایت و در واقع بهتر است بگوییم این شرکت بود. در سالهای بعد این شرکت ابزارهای مختلفی در رابطه با سئو و بهینه سازی سایت معرفی نمود که برای کاربران بسیار جالب و جذاب بودند.

اما دو فاکتور مهمی که این وب سایت جهت ارزیابی وب سایتها معرفی نمود و قدرت سایت را از دیدهای گوناگون نمایش میداد page authority و domain authority نام دارد. اگر وبمستر باشید قطعا نام این دو فاکتور را شنیده اید. سایت moz با استفاده از این دو فاکتور بصورت مختصر و مفید قدرت یک سایت را معرفی می کند.

افزایش اعتبار دامنه به چه صورت است؟

یکی از کاربران سایت از من سوالی در مورد اعتبار سایت پرسیده بود که در این مطلب به پاسخ آن میپردازم.

افزایش اعتبار دامنه به چه صورت انجام می شود و چگونه می توان اعتبار یک دامنه اینترنتی را افزایش داد تا بر اساس این بهبود اعتبار رتبه سایت در گوگل ارتقا پیدا کند؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است از اینجا شروع کنم که اعتبار دامنه چیست و بر چه اساسی گوگل به دامنه های اینترنتی اعتبار خاصی را تخصیص می دهد و به تاریخچه موضوع بپردازم.

پیج رنک گوگل چیست

پیج رنک گوگل امتیازی است که گوگل به صفحات مختلف اینترنتی تخصیص می دهد. پیج رنک وجه تمایز گوگل با سایر موتورهای جستجوی زمان خود بود و گوگل آن را به عنوان اختراع ثبت کرد. در واقع ایده پیج رنک بر این اساس بدست آمده که صفحات خوب اینترنتی، صفحاتی هستند که خارج از این صفحات، در سایت های دیگر معرفی شده اند. به همین دلیل برای محاسبه امتیاز یک صفحه، گوگل محاسبه می کند که خارج از این صفحه چقدر به آن لینک داده شده است و لینک ها از چه صفحاتی داده شده اند.

برای توضیحات بیشتر در مورد پیج رنک می توانید ویدئویی که در این زمینه در سایت وب 24 از من منتشر شده را مشاهده نمایید:

پیج رنک گوگل چیست

اعتبار دامنه یا Domain Authority چگونه محاسبه می شود؟

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه، معیارهایی است که توسط شرکت MOZ ابداع شدند. دلیل این موضوع زمان طولانی بین بروزرسانی پیج رنک گوگل بود و کارشناسان موز با این کار قصد داشتند که سریعتر به وبمسترها در مورد اعتبار صفحات و دامنه های اینترنتی اطلاع رسانی کنند.

اتفاقی که به مرور زمان افتاد این بود که گوگل به دلیل آنچه سو استفاده وبمسترها اعلام کرد، نمایش پیج را حذف کرد تا وبمسترها کمتر به خرید و فروش لینک از اینترنت بپردازند، این موضوع را در مقاله پیج رنک گوگل از تولبار حذف می شود اطلاع دادم.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که مانند پیج رنک گوگل، ویژگی های PA و DA بر اساس لینک کار می کنند، اما لینکهایی که شرکت موز آنها را شناسایی کرده و به آنها امتیاز داده است و نه معیارهای گوگل. به همین دلیل تفاوت PA و PR می تواند در مواقعی بسیار زیاد باشد. به همین دلیل معیارهای شرکت موز به هیچ عنوان دقیق نیستند، اما در حال حاضر تنها واحد سنجش اعتبار سایت ها و صفحات اینترنتی هستند.

اعتبار دامنه چگونه افزایش می یابد؟

حال اگر به این سوال برگردیم،اگر منظور از اعتبار دامنه معیاری است که سایت moz.com در نظر گرفته است، این معیار صرفا بر اساس لینک های ورودی سایت افزایش می یابد. اما در نظر داشته باشید که معیارهای موز و گوگل تفاوت های زیادی با هم دارند.

اما اگر منظور از اعتبار دامنه، امتیازی است که گوگل به عنوان اعتبار به سایت ها می دهد، این امتیاز می تواند بر اساس معیارهای زیر مشخص گردد:

  • تعداد سرچ برند در گوگل
  • لینک های ورودی از سایت های معتبر
  • CTR لینک ها در گوگل
  • پارامترهایی که برای اندازه گیری تجربه کاربری در نظر گرفته می شوند مانند Dwell-time و…
  • قدمت سایت
دسته بندی : افزایش فروش سایت