پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه و دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه،یک شاخص سئو است که توسط شرکت موز ارائه می شوند و از اصول طراحی سایت حرفه ای است و  معمولا domain authority از page authority کمتر است.اتوریتی دامنه، مربوط به اعتبار کل دامنه است.اما اتوریتی صفحه فقط اعتبار یک صفحه را نشان می دهد.این مشخصه برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است.ارتقای پیج اتوریتی به صورت تصاعدی سخت می شود.برای مثال، رسیدن از صفر به 20 بسیار آسان تر از رسیدن از 20 به 40 است و همینطور تا صد ادامه دارد.

افزایش اتوریتی یا افزایش پیج اتوریتی، بیشتر بر پایه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها محاسبه می شود و عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود.اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو، نزدیکی بیشتری داشته باشد.

نکته های مهم درباره اتوریتی

تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است.طبیعتا، اتوریتی دامنه عدد کمتری می شود.

صفحات داخلی و پست های جدید ، در بسیاری از مواقع، پیج اتوریتی برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود.لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که domain authority از پیج اتوریتی پایینی دارد.

ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای اتوریتی صفحه بین 30 تا 50 باشد، اما سایتی بسیار ضعیف با طراحی سایت ارزان و حتی اسپم باشد.در کل اتوریتی پیج و اتوریتی دامنه، چیزی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید.تمام فاکتور های سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه می شود، قابل تکیه نیستند.همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند، نه به صورت تکی.

موز رنک (MOZRank) چیست؟

موز رنک

 

[مطلب مرتبط: خرید بک لینک ]

 

گاهی برای MozRank یک عدد متوسط تعریف می شود که غالبا کسری و کمتر از یک است. آیا این به آن معناست که آن صفحه اهمیت و ارزش کمی دارد؟ خیر اینطور نیست. به دلیل وسعت فضای وب و صفحات زیادی که در آن وجود دارد، وجود صفحات با درجه اهمیت کم و در نتیجه موز رنک پایین اغلب متوسط را کاهش می دهند. در حالی که ممکن است این عدد متوسط حاصل اعمال شدن موز رنک 3، 4 و حتی بالاتر باشد.

MozRank  رنک دهی را از طریق بررسی تعداد زیادی کوئری های متفاوت (برای یک لینک خاص) انجام می دهد و کمتر به صفحاتی که فقط برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده اند، می پردازد. بنابراین در عمل شبیه Google PageRank سابق عمل می کند. ( یکی از الگوریتم های گوگل که دیگر آپدیت نمی شود.)

 

MOZRank – موز رنک

نکته دیگری که در مورد MozRank خوب است بدانید این است که با لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر در حال انتقال ارزش به صفحه مقصد هستید یا کمی تکنیکی تر بگوییم ، در حال انتقال MozRank به پیج مقصد هستید. بنابراین هرچه تعداد لینک ها بیشتر شود صفحه مبدا اصطلاحا دچار dilution یا رقیق شدگی ارزش می شود و در مقابل صفحات با تعداد لینک کمتر، در رقابت کم می آورد. بنابراین هر صفحه یک مقدار مشخص و البته قابل محاسبه از ارزش را داراست که مهم است که چطور و کجا آن را خرج می کند.

 

MozRank خوب چه عددی باید باشد؟ (ابزار بررسی موز رنک)

باید توجه کرد که در اینجا چیزی به نام خوب یا بد وجود ندارد. چون با یک مقیاس نسبی طرف هستیم و آن “اهمیت” یک صفحه یا دامین  در مقایسه با دیگر دومین و صفحات موجود در وب است. هر چه یک دامین یا صفحه MozRank بالاتری داشته باشد از اهمیت بیشتری برای موتورهای جستجو برخوردار است و این اهمیت و اعتبار به دامین و صفحه ای که به آن لینک می دهد  نیز منتقل می گردد. برای روشن تر شدن موضوع شاید بد نباشد که یک عبارت دیگر به نام  Link Equity را تعریف نماییم.

 

Link Equity  چیست؟ (یکی ابزارهای بررسی Link Equity سایت خوب SEO View Tools است)

گفتیم هنگامی که یک صفحه به صفحه دیگری لینک می دهد در واقع به صفحه مقصد ارزش و اعتبار می بخشد. Link Equity ارزشی است که لینک های مشخص بین صفحات رد و بدل می کنند. این یکی از فاکتورهای رنک دهی در موتورهای جستجو است و خود آن وابسته به فاکتورهای دیگری مانند page authority ، مرتبط بودن لینک و چندین فاکتور دیگر است.

یکی از نکته های جالب در زمینه link equity یا “ارزش لینک”، که اتفاقا برای سئو کارها بسیار مهم است، مقدار ارزش منتقل شده از یک صفحه به صفحه دیگر  است. این موضوع آنقدر مهم است که آنها تصمیم می گیرند که برخی لینک ها  را follow  و برخی دیگر را nofollow  کنند تا به این ترتیب مقدار value  منتقل شده را کنترل نمایند. Link equity هم برای external link  و هم برای internal link قابل تعریف است.

برای اینکه تشخیص دهید یک لینک مشخص، “ارزش” کافی را منتقل می کند یا خیر، پرسیدن سوالات زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد:

  • آیا لینک مرتبط است؟ ( تکراری به نظر می رسد اما هنوز مهم است.)
  • آیا سایت لینک دهنده مطمئن و قابل اعتماد است؟ ( اگر کمی با فضای وب و بازی های آن آشنا باشید، احتمالا می دانید منظور چیست.)
  • آیا لینک follow است؟
  • آیا لینک قابل crawl شدن است؟
  • چه تعداد لینک توی صفحه است؟ ( بالاتر توضیح داده شد.)
  • لینک در کجای صفحه قرار گرفته است؟
  • وضعیت HTTP صفحه لینک شده چطور است؟( صفحاتی که redirect 301 دائمی دارند، link equity خود را حفظ می کنند.)

 

گفتیم موز رنک (MozRank) را در سه سطح دامین ، صفحه و لینک تعریف می کنند بنابراین اگر در فضای وب به عبارتی مانند:

DMR) Domain- level MozRank)

MozRank passed و …

برخورد کردید کاملا آرامش خودتان را حفظ کنید.  اولی MozRank را در سطح دامنه و دومی در سطح لینک مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین آنچه به نام MozRank  یا MR  می شنوید اشاره به موز رنک پیج یا صفحه دارد.