مزایا و معایب کانال‌های فروش غیر حضوری

کانال های فروش اینترنتی

در سال‌های اخیر با رشد صنعت نرم افزار و با افزایش راه‌های ارتباطی، فروشنده‌ها نیز به روش‌های جدیدی برای فروش کالاهای خود روی آورده اند. از این رو فروشندگان توانسته‌اند فروش خود را افزایش داده و کالاهای خود را به مشتریان بیشتری ارائه کنند.

اما منظور ما از کانال‌های فروش چیست؟ شاید تا ۱۰ سال پیش بسیار عجیب به نظر می‌رسید که بتوان از روی مبل راحتی مقابل تلویزیون کالاهای یک فروشگاه را دید و از همانجا سفارش داد و درب منزل تحویل گرفت. اما حالا این اتفاق روزانه بارها و بارها در حال رخ دادن است و فروشگاه‌های بسیاری حتی بدون داشتن دکان و یا مکان فیزیکی کالای بسیاری را فروخته و به دست مشتریان می رسانند. امروزه هر وسیله و ابزار ارتباطی تبدیل به راهی برای خرید شده است. مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های اینترنتی، تلفن، پیامک و … کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و سفارش می‌دهند.

ما در این مقاله سعی داریم این روش‌ها را بررسی و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را مشخص کنیم.  البته در بعضی مواقع فروشنده‌ها از ترکیب چند روش با هم استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید 😉

فروش تلفنی

جالب است بدانید که اکثر فروشندگان غیر حضوری در ایران از این روش برای دریافت سفارش استفاده می‌کنند. اما همانطور که مشخص است از این روش فقط برای ثبت سفارش استفاده می‌شود و نمی‌توان برای نمایش کالا‌ها از آن استفاده کرد. به همین دلیل معمولا از این روش به تنهایی استفاده نمی‌شود و همیشه از آن در کنار روش‌های دیگر استفاده می کنند. این روش برای سفارش‌های کم مناست است و برای سفارش‌های زیاد مشکلات بسیاری دارد.

فروش پیامکی

 

اگر تبلیغات کانال‌های بی کیفیت ماهواره ای را دیده باشید، اغلب گوینده از شما می‌خواهد برای خرید کالا عددی را به شماره ای مشخص پیامک کنید. در این روش فروشنده به روش‌های مختلف دیگری کالای خود را به شما نمایش داده و برای شروع ثبت سفارش ابتدا شماره موبایل خریدار را می خواهد که آن را از طریق پیامک دریافت می کند. معمولا بعد از این مرحله اپراتور با خریدار تماس می گیرد تا اطلاعات تکمیلی را جهت ثبت سفارش دریافت کند. اگر تعداد کالاهای فروشگاه زیاد باشد این روش مناسب نیست. قابل ذکر است که معمولا برای استفاده از این روش نیاز به مرکز تماس جهت تکمیل و پردازش سفارش می باشد.

فروش در شبکه‌های اجتماعی

اصولا فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی روشی است که با بازخورد مناسبی در تمام دنیا مواجه شده است. دلیل اصلی آن هم حضور گسترده افراد در این شبکه‌هاست. به همین خاطر بازاریابی و جذب مشتری جدید در این شبکه‌ها ساده تر و سریعتر اتفاق می افتد. یکی از نکات مهم در شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستمر با مشتریان است. اما مشکلی که در شبکه های اجتماعی با آن روبرو هستید عدم وجود فرآیند ثبت سفارش در آن‌هاست. همین امر باعث شده رسیدگی و پردازش سفارش برای اکثر فروشنده‌ها در شبکه‌های اجتماعی سخت باشد.

فروشگاه اینترنتی (وب سایت)

این روش یکی از موفق‌ترین روش‌ها در فروش غیر حضوری است. که نمونه‌های موفق بسیاری نیز برای آن وجود دارند. البته معمولا جذب مشتریان در این روش کار سختی است و نسبت به شبکه‌های اجتماعی هزینه مالی و زمانی بیشتری نیاز دارد. اما نکته مثبت در این روش مدیریت کامل بر تمامی مراحل پردازش سفارش از طرف خریدار و فروشنده می باشد.

اگر بخواهیم این مطلب را جمع بندی کنیم باید بگوییم که در کل فروش غیر حضوری نوع جدیدی از فروش است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و هر روز مشتریان بیشتری را جذب می کند. همانطور که مطالعه کردید هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند و شما می بایست با توجه به نوع فعالیت خود هر روشی که به مدل فروش شما نزدیک تر است را انتخاب کنید.

نمونه های الهام بخشی از کسب و کارهای تجارت الکترونیک که از شبکه های اجتماعی درست استفاده می کنند و چطور شما می توانید آنها را اجرایی کنید (قسمت اول)

اگر در تکاپو هستید تا متوجه بشوید چطور از شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید برای اینکه کاربران خود را بالا ببرید، آن‌ها را درگیر کنید به خرید تحریکشان کنید و برای وب‌سایت فروش اینترنتی خود ترافیک بگیرید، اخم نکنید! اصلاً کار سختی نیست!

در این مقاله نمونه‌های الهام بخشی از کسب و کارهای تجارت الکترونیک که از شبکه‌های اجتماعی درست استفاده می‌کنند، در سراسر پلتفرم‌های مختلف محبوب، بررسی شده است. شما می‌توانید این نمونه‌ها را سریعاً در برنامه‌های خود در مدیریت شبکه‌های اجتماعی بکار بگیرید تا به شما به درگیر شدن کاربران و در نهایت افزایش فروش شما کمک کند.

برای هر نمونه، سعی داریم مشخص کنیم هر مثال در مورد چیست، چرا تأثیرگذار است (و چرا به کسب و کار اینترنتی در به دست آوردن اهدافش کمک می‌کند) و چطور شما می‌توانید هر مثال را در استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود اجرایی کنید.

۱- نقل قول‌های الهام‌ بخش Ugmonk در توییتر

ugmonkneversettle

چی هست: این یک پست توییتری توسط Ugmonk، یک برند لباس و سبک زندگی است که یک عکس پست کرده تا نقل ‌قول الهام بخشی را از استیو جابز به اشتراک بگذارند در حالی که سعی می‌کنند برندینگ و به نمایش گذاشتن محصول خود را در قالب آن اجرایی کنند.

چرا بکار می‌آید: بر اساس آمار سایت Buffer، نقل ‌قول‌ها ۱۹% امکان ریتوییت شدن را نسبت به توییت های دیگر بالا می‌برد. نقل قول‌ها قابلیت اشترک گذاری بالایی دارند. توییتر عاشق آن‌ها است زیرا کوتاه، دلنشین و تأثیرگذار هستند.

چطور شما می‌توانید اجرایش کنید: نقل قولی الهام ‌بخش، انگیزشی، سرگرم کننده، آموزشی بامزه را با عکسی از محصول خود ادغام کنید. برای تأثیرگذاری بهتر یک لینک رفتن به صفحه محصول خود را به پست خود اضافه کنید. یا حتی می‌توانید نقل قول را روی عکس پیاده کنید ولی لینک محصول فراموش نشود!

۲- عکس‌های انگیزشی Nike در پینترست

222png

چی هست: Nike خیلی در پینترست فعال است. آن‌ها حتی حساب‌های کاربری خود را در پینترست بر اساس دسته‌بندی مشتریان خود جدا کردند. به‌طور مثال، حساب کاربری Nike Women ورزشکاران خانم را هدف گرفته است. پست‌های انگیزشی آن‌ها پر از عکس‌هایی با جملات انگیزشی است.

چرا بکار می‌آید: پینترست بستری است که معمولاً برندهای تجاری محتوای خود را آنجا هم نگهداری می‌کنند ولی نایک محتوای اورجینال، فقط مخصوص پینترست تولید می‌کنند. بر اساس آمار سایت Marketing Land، ۸۰% کاربران پینترست خانم هستند. بنابراین ساختن حساب کاربری و پست‌هایی مخصوص خانم‌ها می‌تواند نمونه بزرگی از فهمیدن مفهوم کاربر محور بودن بستر مورد استفاده باشد.

جملات انگیزشی به‌شدت به اشتراک گذاشته می‌شوند، که پینترست را هم شامل می‌شود. نایک از برند و محصولات خود برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها به همراه جملات انگیزشی استفاده می‌کنند بنابراین محتوای آن‌ها در واقع همان تبلیغات آن‌ها است! این موضوع کمک می‌کند آگاهی از برند شما بالا برود و توجه بیشتری را نسبت به برند شما جلب کند.

چطور شما می‌توانید اجرایش کنید: جملات انگیزشی به لوگو و محصولات خود اضافه کنید اگر با برند شما جور درمی‌آید. اگر نه، به راه‌های سرگرم‌کننده و طنز برای انجام دادن آن فکر کنید!

از ساختن تابلوهای گوناگون در پینترست برای مخاطبانی که قصد دارید آن‌ها را به دست آورید نترسید. اگر محصولات گوناگونی دارد که ممکن است نوع متفاوتی از مشتریان شما را جذب کند، محتوایی در شبکه‌های اجتماعی تولید که بتواند هر دسته‌بندی از مشتریان با سلایق مختلف را برانگیزد.

۳- محتوای تولید شده توسط کاربر که IKEA در توییتر پست می‌کند

ikea_usergeneratedcontent

 

چی هست: پست توییتری IKEA بر اساس محتوای تولید شده توسط کاربر که نشان‌دهنده استفاده واقعی و خلاقانه مشتریان از محصولات IKEA است.

چرا بکار می‌آید: محتوای تولید شده توسط کاربران فوق العاده است برای اینکه نه تنها به درگیر شدن بیشتر با محتوا تشویق می‌کند، بلکه کار کمتری می‌برد تا اینکه شما محتوای خود را بسازید و کنار هم قرار دهید. این نشان می‌دهد که مشتریان واقعی از محصولات شما استفاده می‌کنند که به مقوله‌ای به نام “اثبات اجتماعی” را به همراه دارد. مشتاق‌ترین طرفداران و مشتریانتان به شما شانس درخشیدن می‌دهند و شانسی پیدا می‌کنید که مستقیماً اشتیاق و کار آن‌ها را با تشکر و نام بردن آن‌ها پاسخ دهید. زمانی که یک مشتری را تشخیص می‌دهید،شما یک مشتری برای تمام عمر دارید!

این عکس در پست توییتری بالا به شدن برای توییتر مناسب است زیرا آن را از بقیه پست‌های نوشتاری در توییتر جدا می‌کند وقتی که به خوبی نشان می‌دهد که یک مشتری آر محصولات IKEA استفاده می‌کند. آمار نشان می‌دهد توییت هایی که شامل عکس شده‌اند ۹۴% بیشتر ریتوییت شدند.

Screen Shot 2015-05-12 at 10.32.02 AM

همچنین استفاده درست از هشتگ ها در این پست توییتری بدون اینکه بیش از حد باشد می‌توان دید. در آخر، یک موردی که کاربران را به اقدام فرا می‌خواند به‌طور واضح در قالب لینکی که در آخر توییت گذاشته شده می‌توان دید.

چطور شما می‌توانید اجرایش کنید: از مشتریان خود بخواهید عکسی از خودشان در حال استفاده از محصولات شما بفرستند و بهترین عکس‌ها را به‌صورت ترکیبی کنار هم قرار دهید و روی شبکه‌های اجتماعی خود پست کنید. مشتریان بالقوه و طرفداران را در حال استفاده از محصولاتتان به‌صورت خلاقانه‌ای نمایش دهید. حتی برای اینکه آسان‌ترش کنید، می‌توانید به‌سادگی ریتوییت کنید با جملاتی بر روی هر عکس خلاقانه‌ای که مشتریان در حال استفاده از محصولات شما می‌فرستند توییت کنید.

۴- نمایش محصولات آینده Gap در اینستاگرام

333 copy

چی هست: Gap ویدیو کوتاهی با تدوین سریع در مورد خط تولید محصولات جدید با مدل‌هایی که محصولات و لوازم تزیینی پوشیدند.

چرا بکار می‌آید: نماهایی سریع از مدل‌های مختلف که محصولات گوناگون را نمایش می‌دهند به ‌خوبی با محتوایی که همهمه‌ای را در مورد خط تولید محصولات جدید، به‌وسیله پیش نمایشی از آن‌ها، می‌تواند جور شود. این روش به‌طور مؤثری الگوهای جدید برای خط تولید لباس‌های جدید را به نمایش درمی‌آورد بدون اینکه شبیه بعضی از تبلیغات نفرت‌انگیز باشد!

ویدیوها به‌خوبی به اثرگذاری متقابل از طرف مخاطبان شما به همان اندازه‌ی درگیر شدن با محتوای شما، تشویق می‌کنند. عنوان این پست کاربران را تشویق می‌کند تا نظراتشان را بنویسند و بعلاوه کمک می‌کند که میزان درگیر شدن مخاطبان با محتوا بالا برود.

چطور شما می‌توانید اجرایش کنید: یک ویدیو که پیش نمایشی از محصولات با ویژگی‌های پیش رو در آینده است، بی‌اندازه روش مؤثری برای ایجاد همهمه میان کاربران است. از اینستاگرام استفاده کنید تا ویدیوهایی از محصولات خود، ویژگی‌های آن‌ها و حتی محصولات پیش رو درست کنید تا میزان این همهمه را بالا ببرید. این روش خیلی به برند سازی شما کمک خواهد کرد.  

۵- خود ارتقایی جسورانه از Beardbrand در توییتر

beardbrand_twitter

چی هست: Beardbrand روغن‌های مخصوص ریش برای مردان ریش‌دار شهری می‌فروشد و در این پست توییتر آن‌ها یک مقاله‌ی بلندی را آوردند که توضیح می‌دهد چرا روغن‌های مخصوص ریش آن‌ها بهترین برند در این صنعت است.

چرا بکار می‌آید: فروتنی لاف گونه همراه با مقداری جسارت اصلاً جای شرمساری ندارد. بیشتر برندهای یک رویکرد جدی پیش می‌گیرند وقتی با شعار “چرا ما بهترین هستیم” در شبکه‌های اجتماعی، سعی می‌کنند فروش داشته باشند. Beardbrand با آمار ۱۰۰% قبولی بر اساس نظرها به‌ خوبی این موضوع را روشن می‌کند. این روش باعث می‌شوند آن‌ها به برند خود در شبکه‌های اجتماعی شخصیت بدهند. همچنین از عکس محصول به روشی ساده اما شگفت ‌انگیز استفاده شده است.

دسته بندی : افزایش فروش سایت